Is radio de afgelopen paar jaar saaier geworden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Luc van Ostade

Re: Is radio de afgelopen paar jaar saaier geworden

Bericht door Luc van Ostade » 07 jan 2019 22:24

Leuk en genuanceerd topic. Ik denk dat we ons eigen sentiment niet moeten onderschatten: natuurlijk is de radio uit de “magische jaren” (van ongeveer 12 jarige leeftijd tot en met ongeveer 21-jarige leeftijd) leidend voor onze smaak en natuurlijk was dat de meest indrukwekkende periode. Muzikaal, maar ook wat dj’s betreft. Ik krijg ook nog kippenvel als ik denk aan radio van vroeger, maar dat wil niet zeggen dat radio nu slechter gemaakt wordt. Als ik nu 12 geweest was, was ik waarschijnlijk helemaal wild geweest van bijvoorbeeld Ivo van Breukelen of juist Gerard Ekdom. Het is maar wat je eerste ervaringen zijn, denk ik.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 07 jan 2019 22:34

Luc van Ostade schreef:
07 jan 2019 22:24
Als ik nu 12 geweest was, was ik waarschijnlijk helemaal wild geweest van bijvoorbeeld Ivo van Breukelen of juist Gerard Ekdom. Het is maar wat je eerste ervaringen zijn, denk ik.
Als je nu 12 was, keek je naar vlogs van bekende youtubers. Kinderen van 12 jaar luisteren geen radio. Althans niet die van mij (3 kids in de leeftijd van 9 tot 14 jaar).
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

marco

Bericht door marco » 08 jan 2019 10:57

Is het niet zo, dat het juist zorgt voor MEER variatie dat er vier stations in handen van één bedrijf zijn?
Een bedrijf zal zijn eigen stations nooit met elkaar laten concurreren, maar juist zorgen dat ze elkaar aanvullen. Als er vier stations zijn die allevier in handen van een ander bedrijf zijn, dan is de kans groot dat ze elkaar gaan beconcurreren en de stations op elkaar gaan lijken (zie Q versus 538).
Ik denk dus dat het juist goed is dat Talpa nu vier stations in handen heeft.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 08 jan 2019 17:38

marco schreef:
08 jan 2019 10:57
Is het niet zo, dat het juist zorgt voor MEER variatie dat er vier stations in handen van één bedrijf zijn?
Schijnbaar niet. Het verschil met de stations van Radiocorp en NPO is groter dan het verschil tussen de stations van Talpa, vind ik.

Geldt overigens alleen voor Talpa, niet voor Radiocorp en NPO.
Rock 'n roll is better than music!

Orange

Bericht door Orange » 09 jan 2019 14:12

jessica schreef:
07 jan 2019 16:17
Maar dat er 4 zenders in handen van een partij als Talpa zijn helpt ook niet mee. Als dit 2 bedrijven met ieder 2 stations waren geweest, had de radio gevarieerder geklonken. Ik vind het nooit een goede zaak als er 1 blok heel veel TV of radiozenders heeft.
Dit vind ik onzin. Die vier zenders zijn nog helemaal niet zo lang binnen Talpa en wat mij betreft is het er op die zenders echt niet saaier geworden de afgelopen 2 jaar.

Sterker nog, zo'n John de Mol moet eigenlijk een ontzettend groot compliment krijgen dat hij jarenlang Radio 10 zonder FM in leven heeft gehouden en dat de laatste tijd aan het uitbouwen is. Hoezo saai binnen Talpa? Als Radio10 bij de vorige eigenaar was gebleven, was het er wellicht saaier.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 10 jan 2019 15:12

Oortjes schreef:
08 jan 2019 17:38
marco schreef:
08 jan 2019 10:57
Schijnbaar niet. Het verschil met de stations van Radiocorp en NPO is groter dan het verschil tussen de stations van Talpa, vind ik.

Geldt overigens alleen voor Talpa, niet voor Radiocorp en NPO.
Is dit wel een eerlijke vergelijking?

Radiocorp heeft twee geclausuleerde zenders.
NPO dient andere belangen.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 10 jan 2019 18:46

Eerlijk? Dat weet ik niet, lijkt me geen heel relevant aspect. Ik merk alleen op dat Talpa niet uitblinkt in bet bieden van variatie, zoals anderen dat wel doen.

In een ander topic ging het even over RTV Utrecht. Die biedt in de stad Utrecht ook heel bewust voor variatie. Dat is ook een publieke organisatie, maar volgens mij hierin wel vergelijkbaar.
Rock 'n roll is better than music!

Plaats reactie