Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
big T

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door big T » 09 jan 2019 17:11

radiogolfje schreef:
09 jan 2019 13:14
. En de windmolens dan, wekken toch ook stroom op, kan dat dan wel,
Ja daar wordt door de overheid speciale stroom leidingen voor aangelegd en betaald door ons allen!
Sterker nog, er is speciale wetgeving voor gemaakt om dit mogelijk te maken.
Gewone mensen en verenigingen kunnen niet aangesloten worden met hun zonnepanelen, het net is vol
Ik zie zo veel politieke raakvlakken met DAB+ dat je er bang van gaat worden.
Het is dus bewust.
Sent from my laptop using Windows

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 09 jan 2019 17:24

Maar dat is het Calimero effect:

Afbeelding

big T

Bericht door big T » 09 jan 2019 18:59

Laten we maar on topic blijven, das al moeilijk genoeg.
Even ter herinnering, de proef met laag vermogen lokale DAB zendertjes, goh we horen er niets meer over.
Hoe zal dit nu kunnen?
Sent from my laptop using Windows

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 09 jan 2019 20:37

De grotere partijen willen betere netten, maar die zijn duurder, dus ja, ???? -+dance

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 10 jan 2019 10:15

Die Taskforce bestond toch uit personen van alle betrokken partijen ? Mocht het zo zijn dat de grote commerciele stations de boel flink ophouden, dan zijn er toch nog altijd andere personen binnen deze groep die wel belang hebben bij een snelle afhandeling ? Waarom horen we niets (al is het uit frustratie) van OLON, NLCR of KRCO over de trage voortgang ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Bericht door EtherScout » 10 jan 2019 10:39

Madurodam FM schreef:
10 jan 2019 10:15
Die Taskforce bestond toch uit personen van alle betrokken partijen ? Mocht het zo zijn dat de grote commerciele stations de boel flink ophouden, dan zijn er toch nog altijd andere personen binnen deze groep die wel belang hebben bij een snelle afhandeling ? Waarom horen we niets (al is het uit frustratie) van OLON, NLCR of KRCO over de trage voortgang ?
Goede vraag, de vraag van de dag. Zouden de kleine partijen tevreden zijn met de voortgang? Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat zij tevreden zijn, maar wie weet horen wij binnenkort dan toch eindelijk eens een goede uitkomst. Zo niet, dan wordt het ècht tijd dat mensen eens flink hun mond open gaan doen. Dit kan toch niet langer zo? Moet je eens kijken wat er technisch allemaal mogelijk is, als er even werk van gemaakt wordt!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 10 jan 2019 10:40

Geen idee, de NLPO wil wel, maar moet wachten op MTV en de grote commerciële jongens. De kleintjes hebben al aangegeven dat ze het niet kunnen betalen.

Het vechten gaat door.

density1

Bericht door density1 » 10 jan 2019 12:44

Die hele DAB promotie campagne is dus ook een wassen neus gebleken. Ze hebben iets gepromoot wat nog in de stijgers staat maar bij lange na nog niet af is. Sterker nog, alles moet opnieuw. Niet slim.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 10 jan 2019 13:07

density1 schreef:
10 jan 2019 12:44
Die hele DAB promotie campagne is dus ook een wassen neus gebleken. Ze hebben iets gepromoot wat nog in de stijgers staat maar bij lange na nog niet af is. Sterker nog, alles moet opnieuw. Niet slim.
Dat is niet helemaal waar: de ontvangers blijven gewoon bruikbaar. Een overzichtje van de veranderingen:

Laag 1: NPO op 12C - Blijft hetzelfde.
Laag 2: A-kavels op 11C - Blijft hetzelfde.
Laag 3: MTVNL op provinciemuxen - Wordt aangepast, gaat mogelijk naar ROOS + B-kavels.
Laag 4: ROOS + B-kavels op bovenregiomuxen - Wordt aangepast, gaat mogelijk naar MTVNL.
Laag 5: Niet-DAB+diensten - Blijft hetzelfde
Laag 6: Niet in gebruik - Wordt aangepast naar bovenlokaal en gaat naar de lokale omroepen.
Laag 7: Niet in gebruik - Wordt aangepast naar landelijk en wordt in delen (per radiostation) geveild.

density1

Bericht door density1 » 10 jan 2019 14:38

Ja en, er zit nu geen progressie in. Er kom geen stations bij, behalve Kink 1 februari maar dat is het dan. Kink mag god op zijn blote knieën wel bedanken dat ze er nog ergens tussen gefrot kunnen worden. Wat hopelijk niet ten nadele is van de geluidskwaliteit, maar dat is een ander verhaal.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 13 jan 2019 11:00

Duitsland heeft inmiddels groen licht om het tweede landelijke DAB+ netwerk te gaan uitrollen. Blij dat we buren hebben die het wel snappen en waarvan het signaal godzijdank ook in ons land prima mee te pikken is.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 23 jan 2019 12:17

....en ook het tweede 'landelijke' Vlaamse DAB+ netwerk gaat er voor de zomer al komen. Voor mij reden om een nog betere antenne aan te schaffen

WereldMuziek

Bericht door WereldMuziek » 26 jan 2019 08:13

Mij valt al een tijdje op dat dab zenders die hoger frequentie hebben vaak beter te zijn ontvangen, de zenders op lage frequenties vallen vaker weg. Met name in het zuiden van Limburg!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 26 jan 2019 11:29

WereldMuziek schreef:
26 jan 2019 08:13
Mij valt al een tijdje op dat dab zenders die hoger frequentie hebben vaak beter te zijn ontvangen, de zenders op lage frequenties vallen vaker weg. Met name in het zuiden van Limburg!
De enige verklaring die ik kan bedenken, is het feit dat met name de oude publieke DAB+netten op de hogere frequenties zitten. Deze netwerken zijn over het algemeen beter opgebouwd met meer zendlocaties en een hoger vermogen. Deze frequenties waren al vrij toen DAB begon en de lagere frequenties nog voor analoge TV gebruikt werden. DAB(+) en analoge TV hebben een tijd samen in band III in de ether gezeten.

WereldMuziek

Bericht door WereldMuziek » 26 jan 2019 18:51

EtherScout schreef:
26 jan 2019 11:29
WereldMuziek schreef:
26 jan 2019 08:13
De enige verklaring die ik kan bedenken, is het feit dat met name de oude publieke DAB+netten op de hogere frequenties zitten. Deze netwerken zijn over het algemeen beter opgebouwd met meer zendlocaties en een hoger vermogen. Deze frequenties waren al vrij toen DAB begon en de lagere frequenties nog voor analoge TV gebruikt werden. DAB(+) en analoge TV hebben een tijd samen in band III in de ether gezeten.

Dat zou wel eens goed kunnen ja, als ik kijk naar bijvoorbeeld 3 fm kx die doet het echt beter dan bijv q Nederland en q Limburg ook NPO 5 die ligt ook iets hoger. Toch lijkt me dan dat daar een net verbetering voor moet komen. Dus q bijvoorbeeld naar de frequentie waar 3 kx zit.

Plaats reactie