Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door density1 » 08 jan 2019 00:05

Kan ik me niets bij voorstellen want dat is vooraf de herindeling helemaal niet gecommuniceerd. Ik vraag me dan ook af waarom dan nog door gaan met DAB. De techniek heeft het tegen de tijd dat het concreet is en in de praktijk geregeld is al een behoorlijke en genadeloze inhaalslag gemaakt, dan is DAB zelfs al helemaal niet meer nodig. Maar nogmaals, nee ik denk niet dat het zo erg lang gaat duren. Dit jaar moet het echt rond komen op zijn minst.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 08 jan 2019 08:28

RadioRatio schreef:
07 jan 2019 23:30
Helaas gaat het nog lang duren voordat de herindeling gereed is.
-knip-
Kortom, een nieuwe indeling zal op zijn vroegst in 2021 in gebruik worden genomen, meer realistisch in 2022.
Als dit waar is, dan zou dit schandalig zijn. Ik schreef bewust dat het 'lijkt' dat niemand wil doorpakken, in de hoop dat men binnenkort het tegendeel wil bewijzen. Als er inderdaad sprake is van breed gedragen en bewust in stand gehouden onwil, dan wordt het tijd om flink in te grijpen door de dwarsliggers op een zijspoor te zetten. In dat geval kan een herindeling zelfs zonder veel internationale coördinatie.

Stap 1: Gooi MTVNL (frequentielaag 3) uit de ether. Zij houden DAB+ bewust en onnodig klein door veel te lage bitrates, slechte dekking en onaantrekkelijke contracten met radiostations.
Stap 2: Trek B-kavels in van eigenaren die afgelopen jaar niet zelf een programma gemaakt hebben. Weg met die 'productieovereenkomsten'.
Stap 3: Regionale stations naar laag 3 met 96 kb/s per station. Ieder B-kavel krijgt ruimte op de plaatsen waar het kavel FM-dekking heeft.
Stap 4: Veil landelijke plaatsen van 96 kb/s in bovenregionale laag 4 aan bedrijven zonder FM-kavel. Geef aan dat deze indeling tijdelijk is en dat een landelijk SFN in het verschiet ligt.
Stap 4: Veil de vrijgekomen B-kavels (10% regiogerichtheid) en veil de restruimte in laag 3 (geen programma-eisen).
Stap 4: Geef bovenlokale muxen aan de lokale omroepen met de opdracht om restruimte beschikbaar te stellen aan kleine onafhankelijke particuliere omroepjes.
Stap 5: Ga internationaal overleg aan om zo veel mogelijk landelijke SFNs te creëren. Zodra deze rond zijn, kunnen de stations van laag 4 een SFN krijgen. Veil plaatsen van 96 kb/s in de overige muxen.

Met een beetje doorzettingsvermogen, namelijk aanpakken en doorpakken, hoeft dit niet veel tijd te kosten.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 08 jan 2019 10:10

stap 1 wordt aan gewerkt. 2024 loopt zijn vergunning af, dan komt er lucht.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 08 jan 2019 10:35

radiogolfje schreef:
08 jan 2019 10:10
stap 1 wordt aan gewerkt. 2024 loopt zijn vergunning af, dan komt er lucht.
En daar leg jij je bij neer? Ik niet, er is actie nodig! Weg met al dat vergunningmisbruik! Eindelijk eens alle ruimte voor stations die wèl willen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 08 jan 2019 12:55

Doe je best, maar je moet dan eerst die politici in den Haag op je hand zien te krijgen.
En aangezien die in een eigen wereldje leven,m niets weten waardoor de technische kennis binnen moeten halen en zich laten leiden door lobbyisten geeft ik je weinig kans.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 08 jan 2019 12:56

Oja, die radio stations kunnen toch een stukje ruimte huren op MTVNL, ze hebben nog plek.

density1

Bericht door density1 » 08 jan 2019 14:20

Dat DAB begint echt op een 'Fyra-tje' te lijken. Ongekend!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 08 jan 2019 16:03

density1 schreef:
08 jan 2019 14:20
Dat DAB begint echt op een 'Fyra-tje' te lijken. Ongekend!
'Fyra' is niet helemaal de juiste vergelijking. Verkeerde zuinigheid dreef de NS ertoe om de verkeerde spullen te kopen bij de verkeerde leverancier. En dit is weer het gevolg van wanbeleid bij de overheid, door onjuist en doorgeslagen marktdenken.

Bij DAB+ is er geen sprake van een investeringsfiasco. Dat DAB+ geen gebruik maakt van door de overheid aangelegde infrastructuur, is ook een groot verschil met de Fyra. De enige overeenkomsten tussen DAB+ en de Fyra zijn de angst van de gevestigde orde om marktaandeel te verliezen en het verkeerde marktdenken van de overheid.

Elke verandering vergt moed en doorzettingsvermogen, dus aanpakken en doorpakken. De ether is van de overheid, dus de overheid moet de leiding nemen. Geen halfbakken oplossingen en de verandering niet aan 'de markt' of aan 'het volk' overlaten. Duidelijkheid: zó gaan we het doen, dít is de omschakeldatum en déze kwaliteit verwachten wij. Wie de kantjes er vanaf loopt, verliest de vergunning.

density1

Bericht door density1 » 08 jan 2019 16:44

"De enige overeenkomsten tussen DAB+ en de Fyra zijn de angst van de gevestigde orde om marktaandeel te verliezen en het verkeerde marktdenken van de overheid."

Daar doelde ik ook op.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 08 jan 2019 17:25

density1 schreef:
08 jan 2019 16:44
"De enige overeenkomsten tussen DAB+ en de Fyra zijn de angst van de gevestigde orde om marktaandeel te verliezen en het verkeerde marktdenken van de overheid."

Daar doelde ik ook op.
Okee, duidelijk. Toch is er nog één verschil: de Fyra was niet meer te redden, DAB+ is dat nog zeker wel. Het systeem draait en behoeft alleen een gedeeltelijke reparatie van beleidsfouten, zie mijn stappenplan.

RadioRatio

Bericht door RadioRatio » 08 jan 2019 21:21

Er zijn allerlei mogelijkheden om sneller DAB+ frequenties te veilen (eventueel gefaseerd) maar daarvoor is politieke wil nodig. De politiek is echter erg gevoelig voor lobby van de landelijke commerciële omroepen. Ik kan me voorstellen dat het hen juist wel goed uitkomt dat MTVNL feitelijk frequentieruimte blokkeert voor concurrenten: MTVNL maakt het zo onaantrekkelijk om DAB via hun multiplexen uit te zenden door een slechte service voor een hoge prijs te leveren, dat de meeste geïnteresseerde omroepen afhaken.

MTVNL komt hiermee weg dankzij hun monopoliepositie, er is momenteel geen alternatief beschikbaar voor omroepen die nog niet op DAB+ uitzenden en dat wel willen. Het is duidelijk dat de overheid een aantal fouten heeft gemaakt die tot deze situatie hebben geleid. Gezond verstand oplossingen in het radiodossier halen het jammer genoeg vaak niet vanwege de zware politieke factor (wat "verrassend" meestal in het voordeel van de huidige landelijke commerciële omroepen uitvalt). Daarom heb ik weinig hoop dat dat bij de DAB+ herindeling anders zal zijn.

big T

Bericht door big T » 09 jan 2019 07:59

RadioRatio schreef:
08 jan 2019 21:21
maar daarvoor is politieke wil nodig. De politiek is echter erg gevoelig voor lobby van de landelijke ...........
Vul op de puntje een andere nationale of internationale onderneming in , zij zijn zeer succesvol in het lobby werk.
De politieke wil is hier voor, gevoelig zijn voor lobby werk.
Er zijn meer voorbeelden te noemen, dat rechtse hobby's niet in het belang zijn van de gewone mensen.
En daar doe je niets aan, want kort door de bocht, dit is wat wij willen.
Sent from my laptop using Windows

EtherScout

Bericht door EtherScout » 09 jan 2019 09:30

big T schreef:
09 jan 2019 07:59
RadioRatio schreef:
08 jan 2019 21:21
maar daarvoor is politieke wil nodig. De politiek is echter erg gevoelig voor lobby van de landelijke ...........
Vul op de puntje een andere nationale of internationale onderneming in , zij zijn zeer succesvol in het lobby werk.
De politieke wil is hier voor, gevoelig zijn voor lobby werk.
Er zijn meer voorbeelden te noemen, dat rechtse hobby's niet in het belang zijn van de gewone mensen.
En daar doe je niets aan, want kort door de bocht, dit is wat wij willen.
Weer iemand die zich erbij neerlegt...

Beste mensen, dit is precies wat lobbyisten willen bereiken. Ze bewerken niet alleen de politiek, maar ze bewerken ook onszelf! Door ons te laten geloven dat hun wil onvermijdelijk is, door ons te laten geloven dat het nu eenmaal niet anders kan. De tactiek van het voldongen feit...

Maar het is onzin! Het kan wel anders! Wij moeten laten weten dat wij, nu de mogelijkheden er zijn, nu ècht de ruimte willen voor èchte diversiteit in een ècht open ether. Met DAB+ is er nu voor het eerst in de geschiedenis technisch geen schaarste meer in de ether: er is daar nu meer ruimte dan dat er marktruimte is. Laat die commerciële radiostations maar leren om anders te gaan denken. Wie zich niet aanpast, verdwijnt.

Er is nu zelfs ruimte om te laten zien of de open markt (een deel van) de NPO-taak kan uitvoeren. Eerst het publieke kind met het badwater weggooien is niet meer nodig. Laat ze maar laten zien dat het kan. Dan zullen wij zien wie er gelijk heeft.

big T

Bericht door big T » 09 jan 2019 12:47

ik wil met je mee hopen maar zie de huizen stuk en mensen aan de alie chemicali.
De grootste en hoogste windmolens op het land worden gebouwd.
En dit ondanks het er niet bij neerleggen, maar een overheid die zijn eigen regels maakt en veranderd daar kun je niet tegen op.
Je zelfs de titel oplegt van windmolen terrorist, omdat je protesteert.

Welkom in BV Bananaland.
sorry ik dwaal af :???:
Sent from my laptop using Windows

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 09 jan 2019 13:14

En de frequenties kan je niet veilen, want er is maar ruimte voor 7 netten per land. Je kan hooguit wat bitjes veilen.

En wat de politiek betreft, leuk, er moeten in de kanaalstreek windmolens komen. In diezelfde regio's willen ook de boeren zonnepanelen leggen, ruimte zat, maar dat kan niet, het stroomnet is te licht waardoor de boeren hun opgewekte stroom niet kunnen transporteren naar de verbruikers. En de windmolens dan, wekken toch ook stroom op, kan dat dan wel,

Is een heel ander onderwerp, maar we praten over politiek en politici, besluiten is één, uitvoeren is twee, maar werken, homaar.

Plaats reactie