Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Oortjes

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Oortjes » 08 jan 2019 21:30

Geen538 schreef:
08 jan 2019 20:26
Vroeger had je Bart van Leeuwen of Edwin Diergaarde voor dat soort uren maar als ze moesten knallen werd wel Curry/ Van Inkel/ ingezet en later Ruud de Wild / Stenders Siebelink.
Toen Curry en Van Inkel knalden op de vrijdagavond, deed Bart van Leeuwen inderdaad andere tijdblokken op de vrijdag. Tegelijkertijd presenteerde hij op woensdagmorgen de ochtendshow op 2, beter beluisterd dan welk ander ochtendprogramma in die periode.

Dat is jaren '80, maar het lijkt me wel een beetje exemplarisch voor de voorbeelden in jouw post. Zo een Domien is een prima d.j. die nu bij Q ook hele belangrijke uren doet. Dat doet hij hartstikke goed. Het probleem bij 3FM is de muzieksamenstelling geweest, m.i. het belangrijkste voor de populariteit van een zender. Vervolgens zijn bekende namen vertrokken, wellicht omdat deze inzagen dat het met het muziekbeleid niet ging lukken.
Rock 'n roll is better than music!

Daan!

Bericht door Daan! » 08 jan 2019 21:35

Bovendien waren de cijfers van Domien in de ochtend beter dan het zendergemidelde. Dat “vergeet” geen538, de naam is al subjectief en bijna niet serieus te nemen, voor het gemak even.
Dat 3FM er niet voor koos Giel te vervangen voor Domien heeft niets met Domien te maken maar met zenderbeleid. Dat kan allerlei andere argumenten hebben dan de kwaliteit van Domien.
Frank is naar de middag gegaan en Domien niet omdat Domien in de avond net een stabiel programma had en het te vroeg vond. Dat zijn de feiten. Hij heeft het toen aangegeven in een interview.

alien8

Bericht door alien8 » 08 jan 2019 21:47

Oortjes schreef:
08 jan 2019 21:30
Het probleem bij 3FM is de muzieksamenstelling geweest, m.i. het belangrijkste voor de populariteit van een zender. Vervolgens zijn bekende namen vertrokken, wellicht omdat deze inzagen dat het met het muziekbeleid niet ging lukken.
Volgens mij zijn Coen & Sander, Gerard Ekdom, Stenders , etc. vertrokken voor dat het muziekbeleid werd veranderd. Pas na hun vertrek begonnen ze krampachtig een nieuwe doelgroep aan te boren (die er niet was).

Oortjes

Bericht door Oortjes » 08 jan 2019 21:51

alien8 schreef:
08 jan 2019 21:47
Volgens mij zijn Coen & Sander, Gerard Ekdom, Stenders , etc. vertrokken voor dat het muziekbeleid werd veranderd. Pas na hun vertrek begonnen ze krampachtig een nieuwe doelgroep aan te boren (die er niet was).
Zou kunnen, Giel Beelen is in ieder geval later vertrokken.
Rock 'n roll is better than music!

Moorkop

Bericht door Moorkop » 09 jan 2019 07:15

Het probleem is dat er te veel DJ’s heel snel achter elkaar vertrokken. Als het wat geleidelijker gegaan was had het niet zo dramatisch uitgepakt denk ik. Bovendien werd ook de muziek toen te rigoureus aangepakt. Die luisteraars zijn dan dus weg en die krijg je niet meer terug. Had je de weg van de geleidelijkheid bewandeld hadden de luistercijfers niet zo ver teruggelopen. Anderzijds: De wereld om ons heen verandert nu eenmaal en dat er nu geen talent is op NPO 3FM is te kort door de bocht want talent zit er wel degelijk alleen heeft het geen zin om de huidige DJ-groep te vergelijken met Beelen, Stenders en Veenstra. Ik zie en hoor dat er wel degelijk goed materiaal tussen zit. Sander Hoogendoorn, Jorien Renkema, Rob Janssen en Herman Hofman kunnen echt wel goede radio maken. Ook Eva Koreman, die ik voorheen verschrikkelijk vond vind ik het goed doen op het tijdslot waar ze nu zit: Daar komt ze veel beter tot haar recht. Van Frank van der Lende kun je zeggen wat je wilt maar hij heeft wel een unieke sound en stijl van presenteren: Hij heeft iets eigens. Het moet gewoon groeien: Geef de nieuwe DJ-lichting een kans. Ook de jongste aanwas zoals Lieke de Kok en Sophie Hijlkema komen er aan.Er zit genoeg kwaliteit: De tijden van Stenders, Beelen en Coen en Sander zijn voorbij. Deal with it. Ik luister sinds enige tijd weer graag naar NPO 3 FM. De muziek vind ik ook ok. Alleen Mark en Ramon zou ik graag vervangen willen zien door Herman Hofman. Persoonlijk geef ik niets om die twee: Herman heeft in mijn ogen veel meer kwaliteit. Maar in mijn beleving is beide belangrijk: Zowel de muziek als de DJ.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 09 jan 2019 08:21

Moorkop schreef:
09 jan 2019 07:15
Het probleem is dat er te veel DJ’s heel snel achter elkaar vertrokken. Als het wat geleidelijker gegaan was had het niet zo dramatisch uitgepakt denk ik. Bovendien werd ook de muziek toen te rigoureus aangepakt. Die luisteraars zijn dan dus weg en die krijg je niet meer terug. Had je de weg van de geleidelijkheid bewandeld hadden de luistercijfers niet zo ver teruggelopen. Anderzijds: De wereld om ons heen verandert nu eenmaal en dat er nu geen talent is op NPO 3FM is te kort door de bocht want talent zit er wel degelijk alleen heeft het geen zin om de huidige DJ-groep te vergelijken met Beelen, Stenders en Veenstra. Ik zie en hoor dat er wel degelijk goed materiaal tussen zit. Sander Hoogendoorn, Jorien Renkema, Rob Janssen en Herman Hofman kunnen echt wel goede radio maken. Ook Eva Koreman, die ik voorheen verschrikkelijk vond vind ik het goed doen op het tijdslot waar ze nu zit: Daar komt ze veel beter tot haar recht. Van Frank van der Lende kun je zeggen wat je wilt maar hij heeft wel een unieke sound en stijl van presenteren: Hij heeft iets eigens. Het moet gewoon groeien: Geef de nieuwe DJ-lichting een kans. Ook de jongste aanwas zoals Lieke de Kok en Sophie Hijlkema komen er aan.Er zit genoeg kwaliteit: De tijden van Stenders, Beelen en Coen en Sander zijn voorbij. Deal with it. Ik luister sinds enige tijd weer graag naar NPO 3 FM. De muziek vind ik ook ok. Alleen Mark en Ramon zou ik graag vervangen willen zien door Herman Hofman. Persoonlijk geef ik niets om die twee: Herman heeft in mijn ogen veel meer kwaliteit. Maar in mijn beleving is beide belangrijk: Zowel de muziek als de DJ.
Volgens mij gaat hier vooral hier om in jouw betoog, je zegt: "Het moet gewoon groeien: Geef de nieuwe DJ-lichting een kans." Ik denk dus dat veel mensen 3FM nu geen kans meer geven, vanwege het ingedeukte imago en de onbekendere DJs. En dan is dus de vraag wat 3FM wél kan doen om die luisteraars te trekken. Of moeten ze echt geduld hebben en geloof blijven uitspreken in deze groep en deze muziekmix?
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

Moorkop

Bericht door Moorkop » 09 jan 2019 08:35

JulesKluivert, Ik ben realistisch genoeg dat NPO 3FM qua luistercijfers nooit meer op het niveau van weleer komt: Dit gaat echt niet gebeuren maar 5% moet toch haalbaar zijn? Je kunt niet steeds alles op de schop blijven gooien maar luisteraars die vertrokken zijn naar bv NPO Radio 2 blijven daar hangen dus zou je eigenlijk een nieuwe doelgroep moeten bereiken. Maar welke doelgroep? Zoals al eerder gezegd werd hier op dat forum luisteren veel jongeren geen radio meer, dus die groep bereik je ook niet meer. We moeten het hier gewoon mee doen en accepteren dat NPO 3FM slechts een kleine groep luisteraars bereikt maar ook die kleine groep moet bediend worden. Misschien ben ik teveel radionerd om door algemene luisteraarsogen te kijken: Maar ik zie dat er ook veel mooie en nieuwe dingen gebeuren. En daarmee doel ik oa op de nieuwe opzet van Serious Request met de Lifeline van afgelopen jaar. Maar de algemene luisteraar houdt niet van veranderingen waar ik wel voor open sta. Ik denk echt dat we iets meer geduld moeten hebben. De nieuwe zendermanager is pas net aan de gang. Laten we het over een jaar eens opnieuw bekijken.

Geen538

Bericht door Geen538 » 09 jan 2019 09:41

Oortjes schreef:
08 jan 2019 21:30
Geen538 schreef:
08 jan 2019 20:26
Vroeger had je Bart van Leeuwen of Edwin Diergaarde voor dat soort uren maar als ze moesten knallen werd wel Curry/ Van Inkel/ ingezet en later Ruud de Wild / Stenders Siebelink.
Toen Curry en Van Inkel knalden op de vrijdagavond, deed Bart van Leeuwen inderdaad andere tijdblokken op de vrijdag. Tegelijkertijd presenteerde hij op woensdagmorgen de ochtendshow op 2, beter beluisterd dan welk ander ochtendprogramma in die periode.

Dat is jaren '80, maar het lijkt me wel een beetje exemplarisch voor de voorbeelden in jouw post. Zo een Domien is een prima d.j. die nu bij Q ook hele belangrijke uren doet. Dat doet hij hartstikke goed. Het probleem bij 3FM is de muzieksamenstelling geweest, m.i. het belangrijkste voor de populariteit van een zender. Vervolgens zijn bekende namen vertrokken, wellicht omdat deze inzagen dat het met het muziekbeleid niet ging lukken.
En toen was radio 2 natuurlijk wel een behoorlijke suffe zender met ook Luikinga , Luikinga jongetje wat doe je daar.
Net als dat je een paar jaar geleden nog Hans Schiffers en Bert Kranenbarg op 2 had.
Al was ik overigens de grootste fan van Bert( goeie kritische interviewer)
Het vertrek van Coen en Sander ging om geld.
Gerard Ekdom kreeg de kans om een ochtendshow te doen op Radio 2,
Stenders deed op het einde alleen nog de vrijdagmiddag tussen 14-16 en de vrijdagavond laat, al waren dat wel voor veel mensen de uren om juist te luisteren, Stenders heeft wat dat betreft een hele grote trouwe fanbase.
Giel Beelen hadden ze veel eerder moeten vervangen voor Ekdom, maar Giel was op zo’n voetstuk gezet door de PO dat er echt jaren te laat pas is ingegrepen.
Middagshow van Frank vd Lende was een drama omdat die als volstrekt onbekende de populairste middagshow van Nederland moest opvolgen.
Zie nu weer verhoudingen, radio 2 haald De wild( grote naam ) en zijn gewoon weer de populairste middagshow.
Het probleem was denk ik net als bij een succesvol voetbalteam uit Nederland.
Goeie spelers,veel mediaaandacht en de resultaten zijn fantastisch.
En dan komen Barcelona, Madrid.Liverpool ook om de hoek kijken.
Dit is met 3FM ook gebeurt door transfers naar 538, Radio2 ( ook in de goeie tijd van 3FM al de best beluisterde publieke zender).Door salarisplafond PO geen kans op topper die bij commerciëlen zit,bestaande dj team heeft geen waardige opvolgers om grote namen die vertrokken zijn op te volgen.
Wat muziek betreft; Toen Coen en Sander opstapten gingen een hele hoop luisteraars mee naar 538,niet voor de muziek want die is daar gewoon bagger , alleen maar voor de lol,onzin.
( nu even op 3FM gezet, meteen Fresku - Kreeft, wat een plaat!!!!)
Ook het heel erge dwepen met Nederlandse bandjes heeft de zender denk ik geen goed gedaan, de hele dag door Kensington en ....( van Amigo) werd ook wel strontvervelend.
Zeker omdat Kensington een echte Veronica band is, standaard Amerikaanse rock zoals er al 15000 bands zijn.

Het is denk ik een combinatie van de muziek en dj’s maar ook een groep luisteraars die langzaamaan ouder werd.
Vind je top 40 muziek leuk zit je wat dat betreft bij 538 al 25 jaar goed, daar is helemaal niks veranderd in al die jaren.
Bij 3FM zaten luisteraars die meer richting pop/rock gingen, alleen zijn de verhoudingen in de muziek tegenwoordig even anders geworden.
Nu is het vooral de nieuwe van Femke Louise /Calvin Harris/ Beyonce wat populaire muziek betreft.

Radio 2 heeft een heel kwalijke rol gespeeld door zowel de DJ’s als de muziek te kopieëren die draaien ook gewoon Calvin Harris gevolgt een nummer van Pearl Jam.
Het plaatje klopte voorheen wel nu minder en afgelopen twee jaar niet.
Muziek is dit uur wel fijn ,nu weer Metallica.
Alleen DJ is voor mij een totaal onbekende gast waardoor ook minder interessant.

Daan!

Bericht door Daan! » 09 jan 2019 09:45

Let je er goed op dat je enter-knop niet te hard slijt? :wink:

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 09 jan 2019 10:52

Moorkop schreef:
09 jan 2019 08:35
JulesKluivert, Ik ben realistisch genoeg dat NPO 3FM qua luistercijfers nooit meer op het niveau van weleer komt: Dit gaat echt niet gebeuren maar 5% moet toch haalbaar zijn? Je kunt niet steeds alles op de schop blijven gooien maar luisteraars die vertrokken zijn naar bv NPO Radio 2 blijven daar hangen dus zou je eigenlijk een nieuwe doelgroep moeten bereiken. Maar welke doelgroep? Zoals al eerder gezegd werd hier op dat forum luisteren veel jongeren geen radio meer, dus die groep bereik je ook niet meer. We moeten het hier gewoon mee doen en accepteren dat NPO 3FM slechts een kleine groep luisteraars bereikt maar ook die kleine groep moet bediend worden. Misschien ben ik teveel radionerd om door algemene luisteraarsogen te kijken: Maar ik zie dat er ook veel mooie en nieuwe dingen gebeuren. En daarmee doel ik oa op de nieuwe opzet van Serious Request met de Lifeline van afgelopen jaar. Maar de algemene luisteraar houdt niet van veranderingen waar ik wel voor open sta. Ik denk echt dat we iets meer geduld moeten hebben. De nieuwe zendermanager is pas net aan de gang. Laten we het over een jaar eens opnieuw bekijken.
Ik denk ook wel dat je gelijk hebt hoor. Er heerst rust, de DJs zeggen zelf ook dat ze prettig vinden dat er eigenlijk een zenderbaas is die voor duidelijkheid zorgt. En de kans van 3FM weer bij de grootste zenders van Nederland gaat horen lijkt mij ook niet aannemelijk. Ik denk wél dat 3FM haar best moet blijven doen om de jongeren die wél radio luisteren te bereiken, maar die luisteren nu vooral 538 en Qmusic. Ik zie inderdaad ook wel dat er een hoop mooie, goede dingen gebeuren. Het is jammer dat de media daar echter nauwelijks aandacht aan besteedt: de nadruk ligt vooral op de luistercijfers - en daarmee wordt het een soort wet van Murphy. Maar inderdaad; geduld is een schone zaak.
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 11 jan 2019 09:42

Hoe vinden jullie de toon van de 3FM ochtendshow? Ik vond sommige items in de show van Domien niet passend, zoals 'tankbonnenbingo' en andere spelletjes voor geld - laat dat lekker bij de commercielen. Sander draait lekker veel muziek (meer dan in de show van Domien) en hij bespreekt ook maatschappelijke onderwerpen uitgebreid (Nashville-verklaring, nu vanochtend het misbruik van R.Kelly).

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 15 jan 2019 14:00

jordiv30 schreef:
07 jan 2019 17:04
Ik denk dat die blauwe lampen inderdaad blijvend zijn. Mooie optie voor ‘s avonds, maar overdag lijkt daglicht mij inderdaad fijner werken (en kijken)
Zo te zien zijn de lampen nu weer weg?

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 15 jan 2019 18:02

Ja, dat zag ik vanmiddag ook. Uiteindelijk dus niets veranderd aan de studio’s.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 16 jan 2019 10:49

Jorien Renkema maakt nu haar programma vanuit Groningen vanwege ESNS, en ik heb het idee dat ook 3voor12 daar vanavond uitzending maakt

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 16 jan 2019 15:22

JulesKluivert schreef:
11 jan 2019 09:42
Hoe vinden jullie de toon van de 3FM ochtendshow? Ik vond sommige items in de show van Domien niet passend, zoals 'tankbonnenbingo' en andere spelletjes voor geld - laat dat lekker bij de commercielen. Sander draait lekker veel muziek (meer dan in de show van Domien) en hij bespreekt ook maatschappelijke onderwerpen uitgebreid (Nashville-verklaring, nu vanochtend het misbruik van R.Kelly).
Prima show, ik hoor dit veel liever dan het ego van Giel of de veels te commerciële Domien. Sander klinkt betrokken, maar niet belerend, en de muziekkeuze is niet slecht. Ook schroomt hij niet om persoonlijk te worden, maar zonder er een ego-show van te maken. Hij is echt het grootste talent wat 3FM momenteel binnen de gelederen heeft. Alleen jammer dat de sidekicks wat weinig muzikale achtergrondkennis hebben (ik hoorde er laatst eentje "wie is Bettie Serveert" zeggen... ehm really?) en soms wat irritant kunnen overkomen.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Plaats reactie