hoe in de toekomst met DAB+

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

density1

Re: hoe in de toekomst met DAB+

Bericht door density1 » 14 nov 2018 16:15

Lees mijn opmerkingen er voor, daar motiveer ik mijn stelling.

Jarod

Bericht door Jarod » 15 nov 2018 05:07

progmog schreef:
14 nov 2018 10:18
Jarod schreef:
13 nov 2018 11:55
. Ze moeten de DAB frequenties opheffen en als verplichte vrije bandtoevoegen aan 4G, straks 5G.
Het verbaasd mij telkens weer waarom 4G/5G bij DAB discussies wordt aangehaald. Dat is appels met peren vergelijken. Want denk je werkelijk dat de consument radio gaat luisteren via een mobiele netwerk? Dat zie ik nooit gebeuren, zowel praktisch als technische redenen.

Je krijgt allerlei vraagstukken erbij: hoe zit het met de bandbreedte (4G/5G is geen single casting!), is er genoeg bandbreedte, hoe maak je de bediening zo simpel/gelijk aan DAB/FM radio, er moet een mobielabonnement zijn, hoe ga je als je over de grens gaat. Etc.

DAB simpel in de bediening: zet je radio aan, scannen en je kiest je radiostation. Dat ga je nooit met 4G/5G bereiken.

En voor DAB succes: zorg voor unieke content die niet op de FM is te vinden. Volgens mij doen ze dat ook in Duitsland.

Nooit bereiken? Google LTE Broadcast.
https://www.qualcomm.com/invention/tech ... /broadcast

Alles kan, men wil niets, dat is wat anders.

Als je 60 MHz bandbreedte aan LTE (4G, straks 5G) data inzet, kun je mega veel stations beluisteren.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 15 nov 2018 07:47

Jarod schreef:
15 nov 2018 05:07
progmog schreef:
Het verbaasd mij telkens weer waarom 4G/5G bij DAB discussies wordt aangehaald. Dat is appels met peren vergelijken. Want denk je werkelijk dat de consument radio gaat luisteren via een mobiele netwerk? Dat zie ik nooit gebeuren, zowel praktisch als technische redenen.

Je krijgt allerlei vraagstukken erbij: hoe zit het met de bandbreedte (4G/5G is geen single casting!), is er genoeg bandbreedte, hoe maak je de bediening zo simpel/gelijk aan DAB/FM radio, er moet een mobielabonnement zijn, hoe ga je als je over de grens gaat. Etc.

DAB simpel in de bediening: zet je radio aan, scannen en je kiest je radiostation. Dat ga je nooit met 4G/5G bereiken.

En voor DAB succes: zorg voor unieke content die niet op de FM is te vinden. Volgens mij doen ze dat ook in Duitsland.

Als je 60 MHz bandbreedte aan LTE (4G, straks 5G) data inzet, kun je mega veel stations beluisteren.
Ja, mooie techniek. Maar er staat niets over vrije ontvangst. Oftewel ontvangst zonder SIM-kaart, zonder meekijkende Googles en zonder verdere beperkingen. Deze techniek is prima voor apparaten met een internetaansluiting. En internet, zeker mobiel internet, is zelden gratis. Daar is een telecomnet, want dat is een 4G- of 5G-net nu eenmaal, toch echt te duur voor.

En ben je bereid om je privacy ook al op te geven als je naar de radio wilt luisteren? Gratis diensten betaal je op internet vaak met je privacy.

LTE Broadcast komt er wel, maar niet in plaats van echte radio. DAB+ biedt de vrijheden van echte radio wel. Gegarandeerd.
Laatst gewijzigd door EtherScout op 15 nov 2018 08:01, 2 keer totaal gewijzigd.

big T

Bericht door big T » 15 nov 2018 08:00

Vrij te ontvangen klopt technisch wel maar je kunt zonder geld uit te geven, voor de diensten die er op zitten, er niets mee.
Je moet data bundels kopen, en daar blijft het niet bij.
Grootste punt is dat er bij gehouden waar en naar wie ik luister.
Bij TV heb ik het zelfde probleem hoor, zie proef KPN met op maat gebrachte reclame op de TV.
Wat denk je nu hoe men aan deze kennis komt?
Dank je wel ik bedank voor deze service, waar ik ook nog geld voor moet betalen.
Sent from my laptop using Windows

v.ijl

Bericht door v.ijl » 15 nov 2018 09:58

big T schreef:
15 nov 2018 08:00
Vrij te ontvangen klopt technisch wel maar je kunt zonder geld uit te geven, voor de diensten die er op zitten, er niets mee.
Bij TV heb ik het zelfde probleem hoor, zie proef KPN met op maat gebrachte reclame op de TV.
Dank je wel ik bedank voor deze service, waar ik ook nog geld voor moet betalen.
Het is dus slikken of stikken.....Nederland heeft (dus?) geen vrije TV-omroep meer.... :mad:
Commerciele TV via internet en digitenne is of wordt een melkkoe(tje). De radio volgt........
en dan is er koffie......

EtherScout

Bericht door EtherScout » 15 nov 2018 11:29

v.ijl schreef:
15 nov 2018 09:58
big T schreef:
15 nov 2018 08:00
Het is dus slikken of stikken.....Nederland heeft (dus?) geen vrije TV-omroep meer.... :mad:
Commerciele TV via internet en digitenne is of wordt een melkkoe(tje). De radio volgt........
Dat is gelukkig nog niet helemaal waar. NPO 1,2,3 en de regio-TV blijven FTA op DVB-T2. Het aanbod is minimaal, maar vrije TV-ontvangst blijft in Nederland bestaan en gaat zelfs naar full-HD. En FTA via de schotel bestaat ook nog steeds. Maar wij moeten wel scherp blijven om te zorgen dat dit zo blijft. De Vlaamse overheid is al door de knietjes gezakt, helaas. :sad:

Op de radio is het gelukkig nog lang niet zover. DAB+, dat altijd FTA is, gaat nog steeds vooruit en wordt in Europa nog steeds gezien als opvolger van de FM.

brandveiligheid

Bericht door brandveiligheid » 15 nov 2018 12:01

Jarod schreef:
15 nov 2018 05:07
progmog schreef:
Jarod schreef:
13 nov 2018 11:55
. Ze moeten de DAB frequenties opheffen en als verplichte vrije bandtoevoegen aan 4G, straks 5G.

was ik zelf nooit opgekomen! Dat is echt interessant. Hier ga ik me in verdiepen

big T

Bericht door big T » 15 nov 2018 13:25

v.ijl schreef:
15 nov 2018 09:58
]Het is dus slikken of stikken.....Nederland heeft (dus?) geen vrije TV-omroep meer.... :mad:
Ik heb het over een 1 weg of 2 weg verbinding om content te zien of te beluisteren.
Dat deze content in Abbo vorm is, vind ik niet zo boeien, wel de wijze van aanbieden.
Interactief is het vermom woord voor de 2 weg verbinding, de provider krijgt altijd een retour bericht van jouw waar en hoe lang jij iets kijkt of luistert.
En juist daar bedank ik voor!
Sent from my laptop using Windows

density1

Bericht door density1 » 15 nov 2018 13:30

Een hoog 'aluhoedjes' gehalte krijg ik toch als ik alle berichten lees dat alles gevolgd wordt wat je doet. Op internet en waar dan ook precies hetzelfde, dus je moet dat wel relativeren en je niet gek laten maken.

Plaats reactie