Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

Plaats reactie
Orange

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door Orange » 22 mei 2018 18:44

2unlimited schreef:
22 mei 2018 07:34
Als dat waar zou zijn dan zou giel toch de pannen van het dak scoren, volgens mij doet hij het slechter dan Niek van der Bruggen... Dus grote sterren scoren niet altijd per definitie beter...
Er zijn hier op het forum mensen die bij de specifiekere luistercijfers kunnen. Ik zou de luistercijferontwikkeling van 2017 van Niek van der Bruggen weleens willen zien en vervolgens die van Giel Beelen. Hoe ontwikkelen die zich in de overall cijfers en specifiek voor de relevante doelgroep? En hoe gaat het met de middagshow sinds Niek daar zit?

Radbi

Bericht door Radbi » 23 mei 2018 18:31

Rob van Someren woensdag 23 mei in het programma ‘Koffietijd’: Radio 10 is minder met formats bezig

Rob van Someren denkt dat het recordmarktaandeel van Radio 10 te danken is aan het niet-blindstaren van de zender op formats. “Waar anderen heel veel met formats bezig zijn, zijn wij heel erg met onze luisteraars bezig. Wij zijn een radiostation dat ook in de muziekkeuzes schaamteloos van Bruno Mars nog naar ABBA gaat”, zei Rob vandaag in het tv-programma Koffietijd.

Het marktaandeel van Radio 10 is in één jaar tijd met maar liefst 34% gestegen van 6,1% naar 8,2%. “Het gaat heel hard. Daar zijn we heel erg blij mee.”, aldus Rob. Volgens de dj kijken veel andere stations in Nederland ‘heel erg’ naar Amerika voor hun formats. Radio 10 doet zo z’n eigen ding, aldus Rob. “Wij springen in op de liedjes waar je leuke herinneren aan hebt. We noemen het niet voor niets de grootste hits aller tijden.”

De combinatie van de herkenbare liedjes in combinatie met het ‘feel good-gevoel’ dat Radio 10 volgens Rob meegeeft, maakt de commerciële zender volgens hem een succes.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 24 mei 2018 19:19

Volgens mij is "liedjes waar je goeie herinneringen aan hebt, en die je allemaal meezingt" in combinatie met dat feel-good-gevoel wel degelijk een format, alleen niet zo strak als veel Amerikaanse stations geformatteerd zijn. Maar het is echt niet zo alsof Radio 10 net zo breed programmeert als voorheen KX Radio, en als je de "grootste hits aller tijden" draait zitten er ook geen "moeilijke" platen tussen. Een format dus, gericht op de Grote Gemene Deler. Een beetje onzin, dit verhaal van Van Someren.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Oortjes

Bericht door Oortjes » 24 mei 2018 20:06

Geen format is ook wen format, daar heb je gelijk in. Toch is het geen onzin wat Rob roept. Radio 10 draait echt alle grootste hits aller tijden en is daarmee vele malen gevarieerder dan andere stations. In een uur Andre Hazes, ACDC en Abba hoor je nergens anders.
Rock 'n roll is better than music!

Radbi

Bericht door Radbi » 24 mei 2018 22:56

Komend weekend gaat Radio 10 terug naar de roots en is weer even een oldies zender. Van vrijdag t/m zondag de grootste hits uit de jaren ’60 en ’70, start al op vrijdagochtend om 6 uur.

Ik ben geen fan van en hou niet echt van de sixties, op enkele nummers na die ik wel prachtig vind. De seventies vind ik leuker. Maar de eighties zijn echt mijn ding en van dat tijdperk ben ik fan van. Maar goed, ieder zijn smaak. Maar zo’n ‘60 en ‘70 weekend vind ik wel leuk bedacht en hiermee wordt een nog breder publiek aangetrokken .

density1

Bericht door density1 » 25 mei 2018 00:09

Leuke geste, maar wat mij betreft betrekken ze ook de 60's en met name de 70's weer wat meer op Radio 10 op dagelijkse basis. Niets mis mee, als het maar niet te oubollig klinkt. Dus ik zou zeggen vanaf eind jaren 60. Dan heb je pas een echte brede mix die alle kanten op gaat. En onderscheid je jezelf ook nog wat meer van zenders uit je eigen stal zoals Veronica en Sky. Er zit nogal wat overlap met beide zenders op 10 in muziek.
De voorbeelden van Van Someren vind ik nou niet echt sterk overigens. De Grootste Hits Alle Tijden, blijven De Grootste Hits Alle Tijden dus bijvoorbaat al veel gedraaide nummers. De volgorde van draaien maakt dan niet veel uit. Het gaat om dat af te wisselen met wat minder bekende nummers en dat hoeft per definitie geen hit te zijn als toch het merendeel van het format toch bestaat uit De Grootste Hits Alle Tijden.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 25 mei 2018 10:19

Oortjes schreef:
24 mei 2018 20:06
Geen format is ook wen format, daar heb je gelijk in. Toch is het geen onzin wat Rob roept. Radio 10 draait echt alle grootste hits aller tijden en is daarmee vele malen gevarieerder dan andere stations. In een uur Andre Hazes, ACDC en Abba hoor je nergens anders.
Daarmee is het nog steeds een format, en is dát statement van Rob dus wel onzin. Los van of ze breder draaien dan andere zenders. Overigens vind ik in één uur alleen maar artiesten draaien die met een A beginnen ook niet echt formatloos..... :roll:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 mei 2018 14:29

waterveenmos schreef:
25 mei 2018 10:19
Oortjes schreef:
24 mei 2018 20:06
Daarmee is het nog steeds een format, en is dát statement van Rob dus wel onzin. Los van of ze breder draaien dan andere zenders. Overigens vind ik in één uur alleen maar artiesten draaien die met een A beginnen ook niet echt formatloos..... :roll:
Radio 10 heeft wel degelijk een format. En bepaalde oldies komen wel erg vaak voorbij. Doordat de variatie groot is en de bandbreedte ruim valt dit de doorsnee luisteraar niet op, maar bepaalde classics uit de 80's en 90's komen veelvuldig voorbij.

Het valt me de laatste tijd ook op dat Radio 10 weer meer recente muziek aan het draaien. Een half jaar of jaar geleden was de recente muziek overdag haast op een hand te tellen.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 25 mei 2018 15:26

Rob heeft volgens mij gezegd dat ze zich bij Radio 10 niet blindstaren op formats. Daarmee zegt hij niet dat er geen format is. Zo te lezen, lijkt een aantal forumleden dat er van te maken.

Ik denk dat bij bijv Veronica en 100%NL zeer veel strakkere formats gehanteerd worden.

jessica

Bericht door jessica » 25 mei 2018 15:44

Oortjes schreef:
25 mei 2018 15:26
Rob heeft volgens mij gezegd dat ze zich bij Radio 10 niet blindstaren op formats. Daarmee zegt hij niet dat er geen format is. Zo te lezen, lijkt een aantal forumleden dat er van te maken.
Ik denk dat bij bijv Veronica en 100%NL zeer veel strakkere formats gehanteerd worden.
Dat klopt inderdaad.
Ik hoop wel dat ze het format nog meer gaan loslaten. Denk alleen dat ze dit nooit gaan doen. Weet eigenlijk niet waarom niet.
Voor mij is een nog breder format de sleutel naar het succes. Maar ik zie ze nooit zo breed gaan draaien als Radio.
Dit terwijl Talpa 4 stations heeft. 1 Station kunnen ze toch wel zeer breed en af een toe een beetje avontuurlijk en verrassend laten draaien. Of kan dit echt niet bij commerciële radio?

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 mei 2018 16:45

jessica schreef:
25 mei 2018 15:44
Oortjes schreef:
25 mei 2018 15:26
Dat klopt inderdaad.
Ik hoop wel dat ze het format nog meer gaan loslaten. Denk alleen dat ze dit nooit gaan doen. Weet eigenlijk niet waarom niet.
Voor mij is een nog breder format de sleutel naar het succes. Maar ik zie ze nooit zo breed gaan draaien als Radio.
Dit terwijl Talpa 4 stations heeft. 1 Station kunnen ze toch wel zeer breed en af een toe een beetje avontuurlijk en verrassend laten draaien. Of kan dit echt niet bij commerciële radio?
In de Hall of Shame komen soms zeer verrassende nummers voorbij. Ik vind Radio 10 juist zeer breed draaien. Van alle commerciele zenders draait Radio 10 toch wel het breedst. Wat moet Radio 10 in jouw ogen doen om van breed naar zeer breed te raken? Binnen de Talpa groep is Radio 10 het winnende station, waarom moet het dan het format gaan aanpassen? Slechts omdat het dan beter aansluit bij jouw voorkeur?

En waarom draait Radio 2 breder dan Radio 10? Ik ben het daar niet mee eens. Radio 2 zal nummers draaien die Radio 10 niet draait, maar dat is omgekeerd ook zo. Misschien draait Radio 10 juist wel breder dan Radio 2. Maar enkel omdat Radio 2 meer bij persoonlijke smaak aansluit voelt dat wellicht niet zo.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 25 mei 2018 16:55

Mensen die de radio aanzetten, willen natuurlijk wel weten wat ze aanzetten. Een radiostation zonder format zal daarom niemand naar luisteren.

De kunst is de goede combi tussen voorspelbaarheid en verassing. Dat lukt Radio 10 wonderlijk goed, evenals Radio 2 en Edwin Evers.

In mijn beleving zitten Veronica en in mindere mate 100%NL wat te veel aan de voorspelbare kant.

VoiceOver020

Bericht door VoiceOver020 » 25 mei 2018 20:07

Wat velen niet weten is dat die Roland Snoeijer ook gewoon een slimme kerel is. Een marketeer en radioman in één. Kijk maar naar RTL-FM, de succesvolle periode van 100% enz. Ik durf zelfs wel te stellen de slimste PD van Nederland.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 25 mei 2018 20:12

Roland Snoeijer is een van de laatsten die het heeft kunnen afkijken van Lex... en het sindsdien zelf inderdaad heel goed doet!

jessica

Bericht door jessica » 26 mei 2018 23:20

Phoenix schreef:
25 mei 2018 16:45
En waarom draait Radio 2 breder dan Radio 10? Ik ben het daar niet mee eens. Radio 2 zal nummers draaien die Radio 10 niet draait, maar dat is omgekeerd ook zo. Misschien draait Radio 10 juist wel breder dan Radio 2. Maar enkel omdat Radio 2 meer bij persoonlijke smaak aansluit voelt dat wellicht niet zo.
Het gaat niet om mijn persoonlijk smaak. Een tijdje geleden had iemand hier een onderzoek gedaan naar 3 commerciële zenders t.o.v. Radio2
Als je alle liedje van deze 3 commerciële bij elkaar optelde dan was dit nog maar iets van 60% van de liedjes die op radio2 te horen waren. Op Radio2 was dus 40% muziek te horen die op geen van deze drie te horen was. Ik durf wel te stellen dat 95% wat op Radio10 gedraaid wordt ook op Radio2 komt. Maar andersom is dit niet zo. Ga maar een dag de platen van Radio2 en Radio10 vergelijken. De herhaling is bij 10 ook nog hoger.

Plaats reactie