Zelfgemaakte vormgeving: Music Promo

Wil je vormgeving laten horen of wil je iets vragen over vormgeving? Dat kan hier!
Plaats reactie
Michael0093

Zelfgemaakte vormgeving: Music Promo

Bericht door Michael0093 » 26 nov 2017 23:43

Hoi mensen,

Vandaag ben ik even bezig geweest om een muziekpromo'tje in elkaar te zetten. Het is vrij lastig om deze kant en klaar online te vinden, vandaar de noodzaak om er zelf mee bezig te gaan. Het is vrij simpel in elkaar gezet, dus verwacht geen hoogstaand stukje vormgeving :smile: .

Graag zou ik wat feedback van jullie willen horen. Wat vinden jullie ervan, is het te simpel, te lang, te eentonig etc? De muziek is niet relevant, dit is met vrijwel elk genre te maken.

Uiteraard zijn jullie vrij om dit fragment zelf te gebruiken, maar ik zou het zeer op prijs stellen als je het hieronder wil aangeven. Zo kom ik nog eens in contact met één van jullie :lol: De kwaliteit van zippyshare is echter niet acceptabel imo, dus stuur me even een privébericht als je de ongecomprimeerde versie wil ontvangen.

http://www86.zippyshare.com/v/btYoMyPU/file.html

Groeten Michael

v.ijl

Re: Zelfgemaakte vormgeving: Music Promo

Bericht door v.ijl » 28 nov 2017 22:55

Ik vat 'm even niet..... Wat is het nut, doel van deze aan elkaar gemonteerde stukjes muziek? :))
en dan is er koffie......

Michael0093

Bericht door Michael0093 » 30 nov 2017 01:31

v.ijl schreef:
28 nov 2017 22:55
Ik vat 'm even niet..... Wat is het nut, doel van deze aan elkaar gemonteerde stukjes muziek? :))
Dit is een 'kicker'. Wordt aan het begin vaak gedraaid met een station id eventueel icm met een dj id. Zo geef je de luisteraar een beeld van wat ze het komende uur te wachten staat.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij » 30 nov 2017 09:56

Voor dj's die platen niet spannend kunnen teasen

MFM

Bericht door MFM » 30 nov 2017 10:37

Dat zouden lokale omroepen ook kunnen doen.
Aan het begin van elk uur een teaser over welke informatie er voorbij gaat komen... :))
Dat is pas nuttig bestede creativiteit.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij » 30 nov 2017 11:08

MFM schreef:
30 nov 2017 10:37
Dat zouden lokale omroepen ook kunnen doen.
Aan het begin van elk uur een teaser over welke informatie er voorbij gaat komen... :))
Dat is pas nuttig bestede creativiteit.
De meeste die ik ken hebben al moeite met het updaten van het nieuws zelf

v.ijl

Bericht door v.ijl » 30 nov 2017 12:30

Michael0093 schreef:
30 nov 2017 01:31
v.ijl schreef:
Dit is een 'kicker'. Wordt aan het begin vaak gedraaid met een station id eventueel icm met een dj id. Zo geef je de luisteraar een beeld van wat ze het komende uur te wachten staat.
Kijk, weer wat geleerd..... :D
en dan is er koffie......

MFM

Bericht door MFM » 30 nov 2017 19:50

Even zonder gekkigheid. Het klinkt heel leuk. Vroeger kon je tijdens het invoeren van de hitjes in de automatisering al de refreintjes, stukjes melodie etc van een tip of hitje knippen zodat deze wanneer die op de playlist voor dat uur stond ook in de “kicker” terecht kwam. Elk uur weer 4 of 5 verse fragmentjes gevolgd door een station id enz.
Is dat nu vervangen door handmatig knip en plakwerk omdat de playout systemen van nu dit niet meer kunnen?
(Vroeger = eind jaren 90, begin zero’s).

jessica

Bericht door jessica » 01 dec 2017 00:12

v.ijl schreef:
30 nov 2017 12:30
Michael0093 schreef:
30 nov 2017 01:31
v.ijl schreef:
Kijk, weer wat geleerd..... :D
Ik dacht dat dit altijd een top of the hour heette.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij » 01 dec 2017 09:31

TOTH - top of the hour is gewoon de engelse benaming van je uuropener

En kicker noemde we vroeger gewoon Muziekpromo - muiziek teaser

Michael0093

Bericht door Michael0093 » 03 dec 2017 00:15

MFM schreef:
30 nov 2017 19:50
Even zonder gekkigheid. Het klinkt heel leuk. Vroeger kon je tijdens het invoeren van de hitjes in de automatisering al de refreintjes, stukjes melodie etc van een tip of hitje knippen zodat deze wanneer die op de playlist voor dat uur stond ook in de “kicker” terecht kwam. Elk uur weer 4 of 5 verse fragmentjes gevolgd door een station id enz.
Is dat nu vervangen door handmatig knip en plakwerk omdat de playout systemen van nu dit niet meer kunnen?
(Vroeger = eind jaren 90, begin zero’s).
Het kan zeker wel. Het is juist veel praktischer om dit in je playlist standaard op te nemen dan om het zelf te gaan knippen en plakken zoals ik doe. Maar hier beleef ik dan weer iets meer plezier aan, omdat ik het zelf heb gemaakt. In veel automatiseringsprogramma's kun je zeer gemakkelijk instellen dat elk uur/halfuur een teaser wordt afgespeeld. Je stelt dan de 'hook' in van een aantal nummers die gaan volgen en je automatisering maakt er zelf wat leuks van. Desgewenst kun je ook een stukje opgenomen vormgeving in kwijt zoals 'zometeen hoor je dit' en 'en dan hoor je deze plaat' etc etc.

Wat betreft de 'artist id's (ook wel: artist name drops) zou je dit ook kunnen automatiseren, maar ik geef de voorkeur aan het vooraf invoegen. Deze artist id's kun je kant en klaar kopen, maar aangezien ik een studentje ben moet ik wat creatiever zijn. De artist id van Justin Bieber is een hele oude waar hij de baard nog niet in de keel heeft. Dit heb ik opgelost door de stem iets lager te pitchen, waardoor hij iets volwassener klinkt. Een geoefend oor hoort het, maar niemand is het tot nu toe opgevallen dat het is bewerkt. Het stukje van Gomez heb ik geknipt uit een interview. Stations als 538 betalen grof geld om gepersonaliseerde artist id's te krijgen. Zo heb je bijvoorbeeld 'Hey this is Ed Sheeran and you are listening to 538.' Om maar iets te noemen.

MolOpWoensdag

Bericht door MolOpWoensdag » 26 jan 2018 09:06

Leuk geknipt maar ik vind een minuut wat lang voor een teaser.

Plaats reactie