Je eigen AM zender beginnen?

Discussieer over de regionale omroepen
Plaats reactie
ottoderuig

Re: Je eigen AM zender beginnen?

Bericht door ottoderuig » 19 jul 2017 09:46

Echtwel schreef:
19 jul 2017 05:55
http://radioels.nl/
Blijkt te stopen weet iemand meer , wel jammer en best snel ...
Men ziet geen heil meer in een "Low Power AM Station" maak ik op uit hun berichtgevingen op sociale media.

Ergens is dat ook zo als je kijkt naar de kosten en het bereik met 1 watt.
Daar is de koffie!

Echtwel

Bericht door Echtwel » 19 jul 2017 13:49

ottoderuig schreef:
19 jul 2017 09:46
Echtwel schreef:
19 jul 2017 05:55
http://radioels.nl/
Blijkt te stopen weet iemand meer , wel jammer en best snel ...
Men ziet geen heil meer in een "Low Power AM Station" maak ik op uit hun berichtgevingen op sociale media.

Ergens is dat ook zo als je kijkt naar de kosten en het bereik met 1 watt.
Thanks, hangt sterk waar je zit met je 1 watt binnenstad hartje Amsterdam of hutje op de heide :)

MFM

Bericht door MFM » 19 jul 2017 14:35

Nou, in de binnenstad van amsterdam met 1watt is gelijk aan keiharde brom/piep/kraak geluiden. Op de heide is het wat rustiger en komt die 1watt gloeidraad tenminste nog ongestoord iets verder.

In beide gevallen geldt dat je het voor jezelf doet en er in principe op 0,0 commercie en 0,0 luisteraars naast vrienden en familiekring hoeft te worden gerekend.
Dus ik neem dan maar aan dat bij Els de verwachtingen onrealistisch hoog waren voor een AM zender.
Het is wachten op nog meer DAB+ initiatieven die voor commercieel aantrekkelijke tarieven hobbyzenders mee kunnen laten liften.

ottoderuig

Bericht door ottoderuig » 19 jul 2017 15:18

Persoonlijk vind ik de tarieven onrealistisch.
FM levert geld op, logisch.
AM is al tot in den treure uitgemolken.
Ik ben wel van mening dat een hobby geld mag kosten, maar dit is gewoon belachelijk.
In m'n eigen woonplaats heb ik wel eens wat geëxperimenteerd met een watt of 5.
Overal ruisvrij. maarja, 24.000 inwoners :))
Daar is de koffie!

MFM

Bericht door MFM » 19 jul 2017 15:38

Helemaal mee eens.
FM levert alleen nog wat geld op wanneer je commercieel goed in de markt staat. Vlgns mij zijn er weinig tot geen kleine initiatieven op FM, lokaal of regionaal, die ook nog maar een cent winst maken.
Als het gros der lokale omroepen al elk jaar hun handje op moet houden voor de subsidies en er bijna geen adverteerder nog interesse heeft in lokale omroepreclame, dan moet je je zeker voor een AM hobbyproject af gaan vragen hoeveel geld je daar per jaar voor in de bodemloze zou willen stoppen.
DAB+ op lokaal/regio nivo lijkt mij dan wel weer een uitdaging. AM niet.

jessica

Bericht door jessica » 19 jul 2017 18:26

1 Watt is zeker heel weinig (antennevermogen) . Eigenlijk is dit zelfs 0,25 Watt (zendervermogen). Ik had al eerder geschreven dat ze het hele beleid nog eens tegen het licht moeten houden.
Mijn voorstel zou dan zijn. Huidige 0,25 watt wordt 10 watt (dus 40 x zoveel)
Huidige 25 Watt wordt 100 Watt (dus 4 x zoveel)

Jammer van Radio Els ze hadden juist een dagelijkse programmering ingevoerd. Wellicht hadden ze ook kunnen kiezen met meerdere stations samen te werken. Zover ik weet staat daar geen beperking op. Zo zou je een hele leuke gepresenteerde programmering kunnen neerzetten van diverse stations in Nederland op AM.

ottoderuig

Bericht door ottoderuig » 19 jul 2017 18:58

jessica schreef:
19 jul 2017 18:26
1 Watt is zeker heel weinig (antennevermogen) . Eigenlijk is dit zelfs 0,25 Watt (zendervermogen). Ik had al eerder geschreven dat ze het hele beleid nog eens tegen het licht moeten houden.

Jammer van Radio Els ze hadden juist een dagelijkse programmering ingevoerd. Wellicht hadden ze ook kunnen kiezen met meerdere stations samen te werken. Zover ik weet staat daar geen beperking op. Zo zou je een hele leuke gepresenteerde programmering kunnen neerzetten van diverse stations in Nederland op AM.
Bij AM praten we over PEP vermogen.
Gemoduleerd 1 watt. (draaggolf 0,25w)
Dat zet totaal geen zoden aan de dijk.
Doe dan 10 of 25 watt. Dan doe je het ergens voor.
Een 1 wat zender aanzetten is je geld door de plee spoelen. Ik ben zelf zendamateur en zet de kraan ook altijd helemaal open.

Life is too short for QRP!
Daar is de koffie!

jessica

Bericht door jessica » 19 jul 2017 19:07

ottoderuig schreef:
19 jul 2017 18:58
jessica schreef:
19 jul 2017 18:26

Bij AM praten we over PEP vermogen.
Gemoduleerd 1 watt. (draaggolf 0,25w)
Dat zet totaal geen zoden aan de dijk.
Doe dan 10 of 25 watt. Dan doe je het ergens voor.
Een 1 wat zender aanzetten is je geld door de plee spoelen. Ik ben zelf zendamateur en zet de kraan ook altijd helemaal open.

Life is too short for QRP!
Bedankt voor deze goede aanvulling !!!
Voor de duidelijkheid nu is het beleid:

Gemoduleerd 1 watt. (draaggolf 0,25w) en Gemoduleerd 100 watt. (draaggolf 25 watt)

Ik zo voorstellen:

Gemoduleerd 40 watt. (draaggolf 10w) en Gemoduleerd 400 watt. (draaggolf 100 watt)

Dan doe je het nog ergens voor. 1Watt is natuurlijk lachwekkend. Het signaal komt de straat bijna niet uit.

ottoderuig

Bericht door ottoderuig » 19 jul 2017 19:17

Luchtgekoelde dummyload er aan en jezelf afvragen waarom je de straat niet uitkomt?
AM is leuk als je een halve of een hele golf weg kunt spannen maar dat kunnen de meeste niet.
Ik heb zelf een tijdje geëxperimenteerd met een spoel antenne naar dit schema zoekend naar de beste optie
http://www.lpam.nl/antennes.html
En dat werkte prima. In de achtertuin in een parasolhouder door het hele dorp voldoende veldsterkte met 5w.
Daar is de koffie!

v.ijl

Bericht door v.ijl » 19 jul 2017 22:20

Leuk dit alles, maar heb je dan voldoende tuin om een aardingsvlak of aardscherm aan te leggen????? Dit blijkt wel nodig te zijn.....
en dan is er koffie......

ottoderuig

Bericht door ottoderuig » 19 jul 2017 22:51

Koperpijp in de grond tot het grondwater.
Ik zit pal aan de rivier de Eem, het grondwater zit hier op 1,80 a 2 meter diepte maar dat zal elders misschien problemen opleveren.
Een fullsize antenne is altijd beter.
Daar is de koffie!

Echtwel

Bericht door Echtwel » 20 jul 2017 07:18

http://www.lpam.nl/ veel bezocht "vroeger" jammer dat er nu niet wat vaker voortouw genomen word als de Low Power AM informatie site te worden voor Nederlandse LPAM gebruikers nu hebben alleen AM-Forum ( ook voor niet LPAM-er :)) ,
Ik had graag een echte onafhankelijke AM gebruikers site gezien, en gehoopt dat http://www.lpam.nl/ dat zou worden.

Maar dit geheel terzijde :D

Echtwel

Bericht door Echtwel » 30 aug 2017 07:39

Happy AM heeft een vergunning aangevraagd, is dit misschien de oude Happy FM .
Nog op vallende is dat www.happyam.nl en www.megastadfm.nl dezelfde Wordpress template gebruiken ...toeval ?

DX'r

Bericht door DX'r » 30 aug 2017 08:59

Echtwel schreef:
30 aug 2017 07:39
Nog op vallende is dat www.happyam.nl en www.megastadfm.nl dezelfde Wordpress template gebruiken ...toeval ?
18 juli hebben ze vergunning gekregen van CvdM.

deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar » 30 aug 2017 09:10

Echtwel schreef:
30 aug 2017 07:39
Toestemming van het CvdM is dus binnen, maar is er al een vergunning voor een AM frequentie?
Link: https://www.cvdm.nl/besluit/toestemming-happy-am/

Plaats reactie