Noren stappen over op digital radio: en Nederland?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

ransbeek

Re: Noren stappen over op digital radio: en Nederland?

Bericht door ransbeek » 12 jan 2017 22:09

2n2219 schreef:
12 jan 2017 21:24
Wil je genieten? Vraag in een grote mediawinkel eens of je wat mag horen. Ontvangst: 0,0 -bier
De laatste keer dat ik in Nederland was ben ik tevens in een mediawinkel binnengestapt om DAB+ te horen. Schitterend zo'n prutsontvangst. De verkoper verplaatste het toestel, en toen viel er wel wat te horen, maar de klank was echt schandelijk. Leek op een mp3 tje van lage bitrate. De verkoper keek raar op. Zeker toen ik hem vertelde dat dit de toekomst wordt en FM zou gaan vervangen binnen enkele jaren. De man fronste de wenkbrauwen. Overigens is er in Noorwegen een pak protest las ik afgelopen week in verband met het uitschakelen van FM.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 12 jan 2017 22:13

http://www.trouw.nl/tr/nl/39681/nbsp/ar ... elen.dhtml

Ik onthou vooral dat maar liefst 66 procent tegen is !! Mooi politiek volkje daar aan de macht. Compleet blind voor de realiteit.

passie3105

Bericht door passie3105 » 13 jan 2017 12:16

2n2219 schreef:
12 jan 2017 21:24
passie3105 schreef:
11 jan 2017 13:50
Totaal mee oneens !
Grootste probleem is de ontvangst. Als die overal 100% indoor goed is zal het een groot succes worden.
Ik moet zeggen dat wij alleen nog maar DAB+ radio's verkopen en geen FM meer.
Ook in de audiosetjes wordt er alleen maar om DAB+ gevraagd dus is er wel degelijk animo.
Compressie enz. hoort de gemiddelde klant niet en ik moet zeggen dat ik het in de auto ook niet hoor.
Ben ook heel blij met mijn DAB+ radio in de auto. Luister noooit geen FM meer.
Wil je genieten? Vraag in een grote mediawinkel eens of je wat mag horen. Ontvangst: 0,0 -bier
Dat komt omdat het vaak stalen contructies zijn (kooi van Faraday) dus dat is gelul. Ook FM is daar niet te ontvangen.
Zelfs 4G komt daar bijna niet binnen.

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 22 jan 2017 12:46

Hoi 2N2219 toch even commentaar op jou reactie van slecht geluid er zijn zenders met een lage bitrate moet ik toe geven maar zekers de publieken NPO hebben toch een goed geluid ! Maar ik moet toe geven dat de rest ook wel beter zou kunnen
maar ook belangrijk is wat voor radio koopt je kunt voor goedkoop gaan en klein maar verwacht dan geen goed geluid das ook
belangrijk! Het grootste probleem is de dekking in Nederland daar blijf ik bij dat kan echt veel beter dat maakt het verschil
van succes of geen succes hopelijk krijgen de hoge heren nu het besef dat het beter moet worden verders vind ik het super DAB+ radio !

Debaser

Bericht door Debaser » 23 jan 2017 18:39

passie3105 schreef:
13 jan 2017 12:16
Dat komt omdat het vaak stalen contructies zijn (kooi van Faraday) dus dat is gelul. Ook FM is daar niet te ontvangen.
Zelfs 4G komt daar bijna niet binnen.
Beetje goedkope onzin inderdaad. Ik was een paar jaar terug bij MediaMarkt in Breda voor een eenvoudig radiootje. Ik wil de ontvangst proberen: Op FM was alleen Sky Radio (vanuit Breda zelf) in de ruis te ontvangen. Verder niks. En inderdaad: In die winkel heb je alleen een E'tje op je telefoon staan (het is niet voor niets dat MediaMarkt overal gratis WiFi aanbied).
Be a debaser!

terrestrial

Bericht door terrestrial » 26 jan 2017 12:06

Er zijn genoeg mediamarkten waar de ontvangst op de FM prima mogelijk is maar DAB+ toch niet werkt. En waarom? Nou dat kunnen jullie ook wel bedenken. De vermogens van DAB+ zenders zijn gewoon veel lager dan bij de FM (5 kW vs 100 kW) en de frequentie ligt hoger en het is alles of niets.

Nu is het hele DAB+ verhaal opgezet dat de dekking bij ideale omstandigheden nog niet eens 100% is. . Maar vaak zijn er geen ideale omstandigheden dus de vermogens moeten hard omhoog. Ja ik snap dat je dan weer problemen krijgt met het synchroon houden van de zenders zeker als ze te dicht op elkaar staan maar houd er dan rekening mee bij het design.

Ook een grove fout is de frequentie verdeling, er zit soms nog geen 100 Km tussen voor een frequentie weer hergebruikt wordt voor een andere landelijke omroep. De minste atmosferische condities en daar gaat je ontvangst zoals we al hebben kunnen merken.

DAB+ op zich en dat geldt eigenlijk voor ieder digitaal systeem is prima en kan superhoge kwaliteit neer zetten maar de uitvoering is allemaal zo slecht en er wordt overal op bespaard. Dat schiet niet op natuurlijk. Zo maak je mensen niet warm voor een nieuw systeem. Men wil vooruitgang, beter geluid, goede ontvangst en meer content. Dat laatste wordt aan voldaan maar de rest niet.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 26 jan 2017 12:44

Wat in tunnels kan, dat kan in zo'n stalen kooi-van-Farraday-hal van MediaMarkt natuurlijk ook. Kwestie van binnen een klein steunzendertje plaatsen. Want laten wij wel wezen: in zo'n kooi van Farraday is natuurlijk ook een perfect DAB+net niet fatsoenlijk te ontvangen...

radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 » 26 jan 2017 18:38

Is er wel noodzaak om de FM af te schakelen? Ik heb niet het idee dat die ruimte nu ergens anders nuttig voor kan zijn, DAB+ heeft al eigen frequenties. Ook qua kosten zie ik er geen noodzaak in, zolang de omroepen er voor willen betalen, waarom niet?

Ook in de praktijk, ik vind de geluidskwaliteit is niet beter (sterker nog, ik heb het idee dat veelal eenzelfde processing gebruikt wordt met dezelfde FM beperkingen), de publieke hebben al goed landelijk bereik via de FM daar voegt DAB+ niets toe en de commerciële hebben juist minder bereik met hoop horten en stoten en stukken niks. De themazenders zitten dan vaak weer met een dusdanig lage bitrate dat ik vanwege de slechte kwaliteit al snel wegschakel. Het KAN beter, maar op dit moment voegt het niet echt veel toe.

MFM

Bericht door MFM » 26 jan 2017 19:04

EtherScout schreef:
26 jan 2017 12:44
Wat in tunnels kan, dat kan in zo'n stalen kooi-van-Farraday-hal van MediaMarkt natuurlijk ook. Kwestie van binnen een klein steunzendertje plaatsen. Want laten wij wel wezen: in zo'n kooi van Farraday is natuurlijk ook een perfect DAB+net niet fatsoenlijk te ontvangen...
Helemaal mee eens. Maar waarom zou een mediamarkt uberhaupt DAB+ willen laten hóren?
Kwaliteit is lager etc.
Nu is het wel zo dat de DAB+ ontvangst in winkelcentra best goed is, net zoals dat van 4G of 3G netwerken, waar het er van afhangt hóe goed de provider zijn best doet...

De meeste elektronika/witgoed zaken kunnen trouwens zo een dab+ radiootje voor je tevoorschijn halen uit het magazijn, er is alleen bijna geen vraag naar omdat het net zo'n mislukking als Betamax, Video2000 of de Videodisc is.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 26 jan 2017 20:08

MFM schreef:
26 jan 2017 19:04
EtherScout schreef:
26 jan 2017 12:44
Helemaal mee eens. Maar waarom zou een mediamarkt uberhaupt DAB+ willen laten hóren?
Kwaliteit is lager etc.
Nu is het wel zo dat de DAB+ ontvangst in winkelcentra best goed is, net zoals dat van 4G of 3G netwerken, waar het er van afhangt hóe goed de provider zijn best doet...

De meeste elektronika/witgoed zaken kunnen trouwens zo een dab+ radiootje voor je tevoorschijn halen uit het magazijn, er is alleen bijna geen vraag naar omdat het net zo'n mislukking als Betamax, Video2000 of de Videodisc is.
Wij zijn er nog lang niet. Het begint nu eigenlijk pas. Het netwerk van de NPO is zo goed als af en biedt met 96 (en 128) kb/s prima kwaliteit: ruim genoeg voor in de auto en op de draagbare radio. Maar in september komt DAB+ pas echt tot leven:

- Het eerste commerciële landelijke net gaat eindelijk uitbreiden. Ook verdwijnt de verplichting voor het tweede station per A-kavel. Geluidskwaliteit wordt nu ècht mogelijk op deze mux.
- Het tweede commerciële landelijke net dat dit voorjaar geveild wordt gaat dan de lucht in. Hierop komen vooral stations die nu helemaal nog niet op FM zitten omdat er op daar simpelweg geen plaats is voor deze stations. De kwaliteit wordt waarschijnlijk slechts 64 kb/s, maar dat is nog nèt te doen. Beter dat dan helemaal niet in de ether. (Ik zou voor minder plaatsen gaan van 96 kb/s, maargoed...)
- De regionale netten kunnen uitbreiden en ook daar is in sommige muxen ruimte voor extra stations. 8A Randstad is dan eindelijk bevrijd van Ruud Poeze, wat een aanzienlijk betere dekking op gaat leveren. (Ik zou ruilen met MTVNL en dan voor 96 kb/s gaan, maarja...)

Ik klaag niet. Zò slecht is het niet in Nederland.

MFM

Bericht door MFM » 26 jan 2017 22:56

Volgens mij is het een kwestie van markt en vraag.
Er is geen markt voor om de al door velen aangehaalde tekortkomingen van dab+. En daar valt vooral het ontbreken van dab in telefoons en de echte fm tuners vervangende apparaten bij op. Want niemand koopt zo een leuk gek "design" retrolook radiootje voor thuis ter vervanging van de stereoset..

Er is geen echte vraag naar omdat het een techniek naast bestaande al gangbaardere (fm, kabel via provider en streaming) soorten van distributie is. Dus onnodig.

Early adapters lopen er vaak ook niet mee weg. En het voluit opengooien van de zenders zal voorlopig alleen maar extra geld kosten terwijl het weinig oplevert.

En aangezien in nederland, wanneer FM ooit uit gaat, er al behoorlijk goede alternatieven zijn zoals thuis via de kabel, pc, tablet, mediaspeler, duurdere streamoptie op de hifiset...en onderweg via smartphone (want hoelang ben je nou dagelijks onderweg qua data plus 99,9% kans dat in het ov de data gratis is) en op je werk via kabel, pc etc.is de vergelijking met Noorwegen waar de dekking op FM maar ook internetvoorzieningen etc veel kariger zijn, is dat appels met peren vergelijken.

Aan de andere kant, gooi lekker de FM uit en alles op dab+ en de meeste luisteraars ontdekken veel betere alternatieven. Dat zou dan weer een zegen zijn voor onlineradiozenders en kabelproviders met eigen themazenders in het pakket, alhoewel de op de kabel aangesloten radio thuis natuurlijk hetzelfde blijft...(was dat niet >70% van alle huishoudens?).

Mijn dab+ autoradio gebruik ik eigenlijk niet eens meer.
En laten we ook vooral niet vergeten dat er al sinds 2004 dab uitzendingen in nederland door de po verzorgd worden. 13jaar plus wat upgrades later is er nog steeds geen publiek voor.

Jarod

Bericht door Jarod » 29 jan 2017 09:14

Over 10-20 jaar lachen we om wat we bedacht hadden "vroeger".
Dan zijn alle FM/DAB/DVB-T zenders off air en is alles een digitale carrier. Waarover je kan aanbieden wat je wil.

Nu moet alles eerst uitgemolken worden tot de laatste cent. Pas als het niets meer opleverd, zal alles veranderen.
Gelukkig komt 5G internet al vrij snel en die kan de doodsteek zijn voor alle eerder genoemde signalen.
Terwijl nu op 4G/T-Mobile ook al allles onbeperkt is, kan je dus luisteren wat je wilt.

Ja de vrije wereld gaat compleet veranderen, het zal even wennen worden, maar alleen de beste zullen overblijven.

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 29 jan 2017 13:13

De tijd zal het leren wat het gaat worden een ding weet ik wel dat niet iedereen een mobiel abbo
zal gaan nemen !

v.ijl

Bericht door v.ijl » 29 jan 2017 13:19

Klopt!
Een prepaid kaart van € 20,-- per jaar vind ik meer dan voldoende....
en dan is er koffie......

EtherScout

Bericht door EtherScout » 29 jan 2017 15:02

DAB+ fan schreef:
29 jan 2017 13:13
De tijd zal het leren wat het gaat worden een ding weet ik wel dat niet iedereen een mobiel abbo
zal gaan nemen !
Zeker niet voor radio's die 'van iedereen en dus van niemand' zijn, zoals op het werk of op de vereniging. Niet iedereen werkt op kantoor met gratis WiFi.

Gratis vrije ontvangst is nu net de charme van etherradio: èchte radio. DAB+ is nu al etherradio met meer keuze uit meer stations dan analoge etherradio. En er is nog plaats voor nog meer. Wat mij betreft mogen de grote analoge zenders uit, zodat alle financiële middelen naar betere DAB+ontvangst kunnen gaan. De analoge frequenties kunnen dan naar hobbyisten op laag vermogen: zij ook blij. :D

Plaats reactie