Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Oortjes

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Oortjes »

Zowaar vind ik dat Patrick een goed punt heeft. Inderdaad is het slecht voor een radiostation om vaak van koers te veranderen. Dat geldt zowel voor Radio 10 als voor Veronica.

Noordzee FM was daar inderdaad een goed voorbeeld van. Als het was doorgegaan op de koers met Colin Banks in de ochtend en Thorvald de Geus in de middag, was het waarschijnlijk gestaag doorgegroeid naar een Top 5 station. RTL Radio was daar ook zo een voorbeeld van, met opeens Happy RTL i.p.v. Rock Radio.
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Hm. Weet niet of de vergelijking met Happy RTL / RTL Rock Radio opgaat. De zender zat enkel op de kabel (toch?).
Tevens hoeft een ongeclausuleerd kavel voor Veronica geen koerswijziging te betekenen. Wel heeft de zender dan mogelijkheid meer recente hits (binnen het gehanteerde format) te draaien en verdwijnt de spraakbeperking.
Wat mij betreft heft de overheid per direct alle clausules op. Dit levert eerlijke concurrentie op.
God is a DJ
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Anna29 schreef:Veronica zou dan het beste kunnen kiezen voor een muziekformat vergelijkbaar met die van 3FM, om ten koste van hun te groeien want daar liggen nu mogelijkheden. Een qua presentatie wat gangbaardere versie van 3FM bedoel ik eigenlijk met een mix van moderne pop/rock & licht alternatieve muziek afgewisseld met classics uit 80s, 90s of 00s. Radio 10 zou zich op haar beurt als Oldies station prima kunnen profileren en daardoor heel erg dicht bij het eigen imago staan.
Dit gaat nooit, nooit gebeuren. De tijd dat Veronica toonaangevend was op radio- en muziekgebied ligt al 20 jaar achter ons en komt nooit meer terug. Enkel 30 plussers hebben nog deze associatie met Veronica en die bereik je niet met een gangbare 3FM versie.
God is a DJ
Radbi

Bericht door Radbi »

Wat ik mij serieus afvraag:

Hebben mensen zoals Patrick03 en Anna29 wel een dag naar Radio 10 geluisterd? Het huidige Radio 10 heeft gewoon dezelfde doelgroep als Radio Veronica, alleen zit er wat verschil in de muziek en verschil in de programmering. Radio 10 is helemaal geen oubollige zender (meer) en bereikt ook de doelgroep 20-49 jaar.

En Radio 10 een oubollige zender? Imago van oubollige zender? Sixties zender? Zender voor 50+? Ik weet niet hoe verontwaardigd ik nog moet reageren.

Gelet op wat er geschreven wordt, lijkt het alsof sommigen in het verleden zijn blijven steken, niet op de hoogte zijn van de ontwikkelingen die Radio 10 heeft doorgemaakt en niet op de hoogte zijn van de muziek en programmering van Radio 10. Verder zijn de beweringen over oubolligheid enz... niet onderbouwd.

Radio 10 heeft diverse muziekkanalen, waaronder eentje voor muziek uit de jaren 60. Deze muziekkanalen zijn o.a. via de mobiel te beluisteren. Wellicht heeft men het over het sixties muziekkanaal als men asngeeft dat je voor de sixties bij Radio 10 moet zijn. Maar de reguliere uitzending is helemaal niet oubollig of gericht op oude muziek maar voor de doelgroep die ik eerder noemde.

Laat radioland dit forum aub serieus nemen.
Patrick03

Bericht door Patrick03 »

Phoenix schreef:Hm. Weet niet of de vergelijking met Happy RTL / RTL Rock Radio opgaat. De zender zat enkel op de kabel (toch?).
Tevens hoeft een ongeclausuleerd kavel voor Veronica geen koerswijziging te betekenen. Wel heeft de zender dan mogelijkheid meer recente hits (binnen het gehanteerde format) te draaien en verdwijnt de spraakbeperking.
Wat mij betreft heft de overheid per direct alle clausules op. Dit levert eerlijke concurrentie op.
Het FM kavel van Radio 10 heeft inderdaad geen spraak clausule. Als Radio Veronica en Radio 10 van kavel ruilen alleen vanwege de spraak clausule, vind ik dat een gewaagde stap omdat de kavelruil risico's met zich meebrengt.

Radio Veronica kan op dit gouwe ouwe kavel na 19:00 uur muziek uitzenden wat jonger is dan vijf jaar.
Radbi

Bericht door Radbi »

Repelsteeltje schreef:Dan zou dat de tweede keer zijn dat Veronica het plekje van 10 inneemt. Afblijven!
Zo is dat!!

Het probleem van Veronica is niet het probleem van Radio 10! Radio 10 zit goed op die plek en ze doen het goed daar. Gewoon zo laten!

Er wordt een kavel ruil voorgesteld tussen deze 2 zenders. Waarom zou dat? Waar slaat dat op?
Patrick03

Bericht door Patrick03 »

Radbi schreef:Wat ik mij serieus afvraag:

Hebben mensen zoals Patrick03 en Anna29 wel een dag naar Radio 10 geluisterd? Het huidige Radio 10 heeft gewoon dezelfde doelgroep als Radio Veronica, alleen zit er wat verschil in de muziek en verschil in de programmering. Radio 10 is helemaal geen oubollige zender (meer) en bereikt ook de doelgroep 20-49 jaar.

En Radio 10 een oubollige zender? Imago van oubollige zender? Sixties zender? Zender voor 50+? Ik weet niet hoe verontwaardigd ik nog moet reageren.

Gelet op wat er geschreven wordt, lijkt het alsof sommigen in het verleden zijn blijven steken, niet op de hoogte zijn van de ontwikkelingen die Radio 10 heeft doorgemaakt en niet op de hoogte zijn van de muziek en programmering van Radio 10. Verder zijn de beweringen over oubolligheid enz... niet onderbouwd.

Radio 10 heeft diverse muziekkanalen, waaronder eentje voor muziek uit de jaren 60. Deze muziekkanalen zijn o.a. via de mobiel te beluisteren. Wellicht heeft men het over het sixties muziekkanaal als men asngeeft dat je voor de sixties bij Radio 10 moet zijn. Maar de reguliere uitzending is helemaal niet oubollig of gericht op oude muziek maar voor de doelgroep die ik eerder noemde.

Ik heb zeker regelmatig naar Radio 10 geluisterd. Forum gebruiker tophitsradio noemde Radio 10 een zender voor 50+, daar heb ik mij onterecht bijgevoegd. Ik weet verder de leeftijden van de luisteraars van Radio 10 niet. Ik heb al eerder aangegeven dat Erik de Zwart eind 2014 heeft gezegd dat de luisteraars van Radio 10 al wat ouder zijn. Het verhaal van Radio 10 als 50+ zender klonk mij dus niet heel vreemd in de oren. Het is mij nu duidelijk dat Radio 10 en Radio Veronica dezelfde doelgroep hebben.
Radbi

Bericht door Radbi »

Patrick03 schreef:
Radbi schreef:Wat ik mij serieus afvraag:

Ik heb zeker regelmatig naar Radio 10 geluisterd. Forum gebruiker tophitsradio noemde Radio 10 een zender voor 50+, daar heb ik mij onterecht bijgevoegd. Ik weet verder de leeftijden van de luisteraars van Radio 10 niet. Ik heb al eerder aangegeven dat Erik de Zwart eind 2014 heeft gezegd dat de luisteraars van Radio 10 al wat ouder zijn. Het verhaal van Radio 10 als 50+ zender klonk mij dus niet heel vreemd in de oren. Het is mij nu duidelijk dat Radio 10 en Radio Veronica dezelfde doelgroep hebben.
Oke je bent met een ander forumlid meegegaan :-). Maar je hebt zelf regelmatig naar Radio 10 geluisterd. Vind je de zender oubollig of 50+? ;-).
Of je moet overwegend eighties music oubollig vinden ;-).

Als Radio 10 oubollig was, zou ik igg niet regelmatig naar deze zender luisteren want ik hou niet van oubollige muziek hahaha ;-).
Patrick03

Bericht door Patrick03 »

Radbi. Ik vind persoonlijk dat Radio 10 een prettige muziekmix heeft. Radio 10 klinkt in mijn beleving de laatste jaren zeker niet oubollig, eerder fris en vrolijk. Radio 10 draait zo af en toe wel eens liedjes die in mijn beleving oubollig klinken. Ik kan zelf meestal moeilijk een keuze maken tussen Radio 10 en Radio Veronica.
jessica

Bericht door jessica »

De enige zender die geen last heeft van een kavel met spraakbeperking is Sky Radio. Overdag moeten ze dan wel bijna alleen oude muziek uitzenden, maar van 19.00 tot 7.00 uur kan alles hetzelfde blijven.
Bassieboy35

Bericht door Bassieboy35 »

Ben benieuwd hoe de samenwerking gaat uitpakken. Een kavelruil tussen Radio 10 en Radio Veronica zal in mijn ogen geen oplossing bieden. Kan alleen maar voor verwarring zorgen onder de luisteraars en daar ga je luisteraars mee verliezen. Als je zoiets zou willen doen moet je dat bij de veiling doen, maarja die is een tijd terug wederom uitgesteld.

Om even in te gaan op mensen die nog weinig van de muziekvariatie gemerkt hebben. Een variatie kan je niet 1,2,3 aanbrengen door wat nummers uit de playlist gooien en er een paar nieuwe voor in de plaats stoppen. Dat is natuurlijk een geleidelijk proces. Als vaste Veronica luisteraar heb ik vrij veel verandering in de muziek gemerkt de afgelopen twee jaar. Als ik praat over 7-19 uur: Bij Jeroen kan je het een beetje merken aan eigen inbreng en natuurlijk het happy hour. Het Top 40 Hitdossier is altijd wat gevarieerder (ook los van de hitlijsten die worden behandeld). Bij 12-16 zul je denk ik het minst het verschil merken, maar je hoort hier ook wel vaker een recenter nummer en 'ander' nummer dan een jaar geleden. Wederom weer een happy hour en Martijn lijkt net als Jeroen ook weer zo zijn inbreng te hebben. Over de hele linie merk je ook wel degelijk een verschil van nummers. Het Alanis, RHCP, Queen, U2 en Lenny Kravitz (zoals die vaak als vastgeroeste Veronica artiesten worden beschouwd) gehalte is wel degelijk minder dan een/twee jaar geleden. Radio moet je natuurlijk op het moment meemaken om erover te kunnen dan eigenlijk een lijst, maar om het toch te laten zien. Voor het gemak heb ik even de playlist van donderdag (reguliere dag) gepakt (klik) als je de eerder genoemde namen intypt met ctrl + f zie je daar toch wel degelijk een vermindering in. RHCP en Queen komen er wel 'vaak' in voor, maar 1 keer RHCP is hun nieuwe single en let vooral ook op de tijden waar ze gedraaid worden. Max 2 keer overdag eigenlijk.

De luistercijfers van Veronica zijn helaas wel iets minder, maar ik denk ook dat er niet zo heel veel winst te halen valt. Om verder te groeien heb je nog langer nodig. Het probleem ligt voornamelijk bij het verliezen van luisteraars aan andere stations en het moeilijk kunnen terugkrijgen of verwelkomen van nieuwe luisteraars. Ook het ontvangst is/was in aardig wat regio's niet optimaal en de muziek niet gevarieerd. Maar zoals bekend, daar wordt aan gewerkt. Ik weet niet hoe Veronica (Erik) denkt over de samenvoeging, maar nu dat toch iets gaat worden is het denk ik tot die tijd puur afwachten.
boxfm

Bericht door boxfm »

Radbi schreef:
Repelsteeltje schreef:Dan zou dat de tweede keer zijn dat Veronica het plekje van 10 inneemt. Afblijven!
Zo is dat!!

Het probleem van Veronica is niet het probleem van Radio 10! Radio 10 zit goed op die plek en ze doen het goed daar. Gewoon zo laten!

Er wordt een kavel ruil voorgesteld tussen deze 2 zenders. Waarom zou dat? Waar slaat dat op?
Radio Veronica en Radio10 zullen nooit ruilen van kavel. Gevalletje "Never gonna happen".

De fusie tussen Talpa en de Skyradio Groep is er natuurlijk niet voor niks. John de Mol wil zo meer waarde creëren en een betere/grotere positie in de radiomarkt krijgen. Dat is ook de reden waarom hij SLAM! en zijn aandelen in 100%NL heeft 'geruild' voor Radio10. Nadat Radio10 op FM is gekomen, is de zender flink gestegen en heeft nu 5,6% marktaandeel. Radio10 wil hij in de radiogroep, omdat het van toegevoegde waarde is. Dan zal hij nooit kavels gaan ruilen, te veel risico.
Guyke

Bericht door Guyke »

Zou "Wave radio" een staton van "Veronica" in de toekomst met gepresenteerde programma's gaan beginnen?

Dit staat vermeld op hun website:

Ben jij de nieuwe DJ van Wave Radio

Wave Radio is een nieuw ‘modern rock' station van Radio Veronica. Bij Wave hoor je de populairste (alternatieve) gitaarmuziek. Het is het station waar je nieuwe muziek ontdekt en songs van blijvende waarde hoort: de ideale festival line-up, maar dan het hele jaar door.

Wave Radio, Music That Rocks, is opzoek naar jou.

Ben jij een echt radiodier en heb je ervaring in het presenteren en produceren van radioprogramma’s? Wil jij graag nieuwe muziek delen met anderen? Dan is Wave Radio opzoek naar jou.

Wat bieden wij?

Bij Wave krijg je de kans om bezig te zijn met jouw favoriete muziek en je te ontwikkelen op het gebied van radio. Als onderdeel van Radio Veronica is Wave Radio namelijk ook het station waar we mensen opleiden.

Kortom wil jij bezig zijn met de beste muziek, radio en opgeleid worden bij Radio Veronica? Solliciteer dan via info@waveradio.nl. Graag ontvangen we ook een korte demo met enkele presentatievoorbeelden. Het betreft een vrijwillige functie.
user113434

Bericht door user113434 »

Als ze plaatsen "word jij de nieuwe DJ van Waveradio?" dan lijkt me de vraag of ze gaan beginnen met gepresenteerde programma's overbodig, toch? :wink:
Passie voor radio is belangrijk. Zonder passie geen vrucht.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Patrick03 schreef:Radio Veronica kan op dit gouwe ouwe kavel na 19:00 uur muziek uitzenden wat jonger is dan vijf jaar.
jessica schreef:De enige zender die geen last heeft van een kavel met spraakbeperking is Sky Radio. Overdag moeten ze dan wel bijna alleen oude muziek uitzenden, maar van 19.00 tot 7.00 uur kan alles hetzelfde blijven.
Twee formats op één zender werkt niet. Denk aan De Gouwe Ouwe zender en EURO Jazz, waarbij overdag oldies en 's avonds jazz werd uitgezonden.

Dus een Veronica die overdag oldies uitzender en 's avonds recente muziek of Sky die overdag non-stop oldies en 's avonds het huidige format hanteert gaat niet werken.

Ondanks dat de clausule enkel van 09 tot 19 uur geldt zal Veronica die ik 's avonds moeten doortrekken. Dit doen ze ook (grotendeels).
God is a DJ
Plaats reactie