van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
radio monique 963

Re: van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Bericht door radio monique 963 »

Wat mij eigenlijk opvalt en nog niemand over heb gehoord, hoe gaat de DAB + kavels er uit zien voor de lokale/streek omroepen in Nederland er uit zien volgens de Olon? Kan iemand daar meer duidelijkheid over geven?
ookmich

Bericht door ookmich »

DAB+ is natuurlijk een belangrijke reden om streekomroepen te gaan vormen. Net als de wens om met televisie in de toekomst in HD of 4k doorgegeven te worden door alle providers.

Dergelijke technieken zijn niet toegankelijk èn niet te betalen als 275 lokale omroepen erop willen komen. Voor 62 streekomroepen is het wel haalbaar.

Ik ben geen techneut maar voor digitale ether technieken zoals DAB+ is het vanwege hoge bebouwing vaak nodig om in/rondom de steden een relatief sterk signaal te hebben, terwijl op het platteland een wat zwakker signaal al voldoende is. Streekomroepen die gevormd worden rondom centrumsteden zouden daar in principe goed bij kunnen passen.

Maar ik hoor graag van echte technici of dat klopt...
Nienhuis

Bericht door Nienhuis »

Een mogelijk oplossing zou kunnen zijn dat er productie bedrijven komen die op basis van edities de streekomroepen gaan voorzien van LTMA. Een bedrijf maakt dan bijv. drie edities die qua gebied aan elkaar grenzen.
Dan ben je meteen van de discussie af, je neemt alleen ervaren profs aan en klaar. Eventueel een eenmalig start vanuit de desbetreffende gemeenten en verder zorgen dat je de broek kunt ophouden. De boel kleinschalig houden, geen over the top materiaal, wel kwalitatief gewaarborgd. Je hebt voor bijv. radio niet perse een DHD tafel nodig.
Uiteraard is het vormen van streekomroepen ook nodig voor de latere distributie via DAB+. De FM zenders gaan uiteindelijk allemaal uit. Er is op DAB+ zeker geen plaats voor 275 lokale omroepen die dan ook nog eens beperkt qua gebied mogen uitzenden. Buiten het feit dat de investering voor vele lokale niet te doen is. Nog maar te zwijgen over wat er allemaal bij komt kijken om bij zo'n lage bitrate en goede geluidskwaliteit te behalen. Daar schort het nu al vaak aan bij de zenders die inmiddels al te ontvangen zijn.
RadioMeneer

Bericht door RadioMeneer »

Zou als ik OLON / NLPO was de reorganisatie van het lokale omroep bestel in Nederland nog rigoureuzer aanpakken. Laat een ieder die interesse heeft zich maar melden voor één van de +/- 70 kavels. Dit zouden de bestaande lokale omroepen kunnen zijn, maar ook eventueel uitgeverijen van regionale weekbladen (dan echt regionale bedrijven en geen grote landelijke partijen die bijvoorbeeld al een landelijke FM kavel bezitten), commerciële nieuwswebsites en alle overige initiatieven die een goed en onderbouwd plan kunnen overleggen. Een plan wat voldoet aan de kwaliteitseisen van de NLPO en wat ook nog eens zakelijk haalbaar is. Bepaal dan met een commissie die bestaat uit vertegenwoordigers van de NLPO, VNG, het ministerie, maar bijvoorbeeld ook mensen die met beide benen in het media wereldje staan en van de hoed en de rand weten (dus kennis van zaken hebben) welke inschrijver een kavel gaat verkrijgen. Laat de inschrijvers op de kavels ook aan geven hoeveel subsidie zij nodig denken te gaan hebben om een stukje onafhankelijke kwalitatieve journalistiek kunnen gaan verzorgen in een bepaalde regio. De inschrijver met het beste plan, kwalitatief en zakelijk, tegen de laagste subsidie zou wat mij betreft de kavel dan voor 10 jaar mogen krijgen. Zo haal je de lokale omroep bij de "plaatjes draaiers" weg en ga je de mogelijkheden scheppen voor een echte goede professionele streekomroep. Een omroep die niet meer bestaat vanwege oude "rechten", maar een omroep die bestaat vanwege de beste plan van aanpak. En of dat nu voort gaat komen vanuit een traditionele lokale omroep of een commerciële partij en/of een combinatie, dat zou wat mij betreft niks uit hoeven te maken.
jessica

Bericht door jessica »

Wat ik vooral zie is dat er hele rare combinaties van gebieden zijn gemaakt met regio's die niets met elkaar gemeen hebben.
Dus hele verschillende soorten gebieden.
ookmich

Bericht door ookmich »

Welke "hele rare combinaties die niets met elkaar te maken hebben" bedoel je dan?

Daar is ook een procedure voor hè, om dat te repareren.
jessica

Bericht door jessica »

Ik zie bijvoorbeeld een hele rare strook van gebieden aan de onderkant van Amsterdam met de Haarlemmermeer, Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn, Ouder Amstel en Diemen. Ik denk dat sommige naast elkaar gelegen gebieden nog wel aansluiting hebben. Maar tussen de Haarlemmermeer en Diemen zie ik echt geen connectie qua luisterpubliek.
ookmich

Bericht door ookmich »

Diemen is inderdaad wel een lastig geval. Het enige logische alternatief, is aansluiten bij Publieke Omroep Amsterdam. Maar of dat voor de inwoners van Diemen nou een betere oplossing is, dat vraag ik me af. Het wordt dan erg lastig om dat in balans te brengen. De nieuwsvoorziening is op zich al geregeld via AT5 dat formeel bij Publieke Omroep Amsterdam hoort.
Orange

Bericht door Orange »

Diemen is toch een buitenwijk van Amsterdam? Zou ik onder Amsterdam scharen.

Goed idee RadioMeneer. Behalve dat ik 10 jaar lang vind, dus wel een soort tussenevaluatie na 5 jaar. En dat zelf bepalen van benodigde subsidie zou ik niet doen. Dan gaan partijen voor een te lage subsidie bieden met alle problemen van dien.
weperr

Bericht door weperr »

Waarom lokale omroep en geen streekomroep.
Opgelegde bestuurlijke samenvoegingen van niet op elkaar gelijkende lokale organisaties (huidige lokale omroepen) is een gedachtespinsel dat nooit zal werken.
Een lokale (gemeentelijke) omroep is een plaatselijk sociaal cultureel podium. Het publiek, de vormgeving, de kwaliteit verander je niet door een opgelegde streekgebonden samenvoeging. Sterker nog: je breekt dit podium af. Je maakt de spoeling uiteindelijk dunner. De interesse voor het produkt - streekomroep - zal in totaliteit afnemen. Waarom deze afbraak van een typische plaatselijke voorziening?? Streekgebonden publieke radio zal niet meer worden dan een kloon van de huidige regionale commerciële zendvergunninghouders. Vrolijk pratende DJ's die misschien zo nu en dan een berichtje uit de (bedachte) onnatuurlijke regio zullen gaan oplezen. Dit afgewisseld met top 40 muziek. En dat soort radio is er al zoveel in Nederland. Heb je de luistercijfers van commerciële regionale radio wel e's bekeken?? Daar wordt je niet blij van!!! Goed georganiseerde en kwalitatief hoogwaardige journalistieke nieuwsredacties zullen bij de te vormen publieke streekomroepen, een enkele uitzondering daargelaten, nauwelijks gaan ontstaan.
Ik zal deze afbraak van de kleinschalige, laagdrempelige en betrokken (community) omroep nooit begrijpen. Waarom heeft de OLON zich niet ingezet om, de geconstateerde tekortkomingen uit het rapport "Sector onder de Radar" uit 2010, in deze derde laag in het publiek omroepbestel te helpen verbeteren. Fijne pleitbezorging en belangenvertegenwoordiging is dat!?!?
We gaan in Nederland toch ook niet allerlei plaatselijke voetbalverenigingen uit een streek samenvoegen en hopen dat er eredivisie gespeeld gaat worden. De plaatselijke toneelvereniging, muziekverenigingen, andere sociaal-culturele uitingen etc.etc. die serveren we toch ook niet af!!!!
Orange

Bericht door Orange »

Je maakt twee denkfouten weperr. Je redeneert vooral vanuit radio, maar een lokale omroep anno 2016 is niet meer primair radio. Het gaat veel meer om online content. TV en radio zijn daarbij nog steeds van belang, maar de lokale omroep moet niet primair een radiozender zijn.
Daarnaast zijn er zeker wel toneelverenigingen, muziekvereningen, voetbalvereningen enz. die fuseren.
weperr

Bericht door weperr »

Orange dank voor je reactie.
Je hebt ook de werkelijkheid aan jouw kant, wat betreft je opmerkingen.
Blijft voor mij staan waarom zijn de verbeterpunten uit het rapport "Sector onder de Radar" niet ingezet, aangereikt, om de bestaande lokale omroeplaag te innoveren. Waarom die "onnatuurlijke" en bedachte schaalvergroting. Wie zegt dat de omroepen hier niet voor open stonden. Het zou zomaar kunnen dat de veel kleinere lokale organsisaties veel makkelijker en sneller openstaan voor innovatie en verbetering, dan allerlei verschillende bedrijfsculturen samenvoegen tot - vechtclubjes-. Uiteraard gaan sociaal-culturele activiteiten uit verschillende gemeenten wel e's samenwerken / fuseren. Dat is dan op basis van een van onderaf aan ingegeven samensmelting, een haast natuurlijk proces te noemen. Dat is ook wel gebeurd voor 2010 in lokaal omroepland.
Waarom wordt iedere omroep, streek, niet de vrijheid gegund? Waarom die - mes op de keel - constructie, netjes te benoemen als het convenat met de VNG? Advies, voorlichting, benoemen en uitleggen van mogelijke voordelen van innovatie. Dat had de invalshoek van de OLON / NPLO moeten zijn.
ookmich

Bericht door ookmich »

Beste Weperr,

De lokale omroepen hebben vanaf het rapport "Sector onder de Radar" vier jaar de tijd gehad om in te spelen op de misstanden. In een aantal gebieden is dit opgepakt, in de meeste niet.

Al die tijd speelt ook al de discussie over de vorming van streekomroepen en hebben lokale omroepen de tijd gehad om hun eigen regio's te vormen. Ook dat is in de meeste gebieden niet van de grond gekomen.

Pas nu de NLPO een concreet voorstel op tafel legt waar duidelijk dwang achter zit, gaan omroepen nadenken over alternatieven. Dat lijkt mij het bewijs dat deze aanpak hard nodig was.

Hopelijk komen omroepen met goede, levensvatbare alternatieven en gaan ze er ook daadwerkelijk mee aan de slag! Anders zul je zien dat omroepen voor de volgende fase ook weer gaan zitten afwachten. Helaas zie ik nog erg veel voorbeelden van omroepen die samenwerkingsverbanden sluiten "om zelfstandig te blijven". Dat is het zelfde als je verloven om single te blijven. En als ze dan volgend jaar geen keurmerk krijgen en door hun gemeente opzij geschoven worden, kunnen ze weer gaan protesteren...
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Zou als ik OLON / NLPO was de reorganisatie van het lokale omroep bestel in Nederland nog rigoureuzer aanpakken. Laat een ieder die interesse heeft zich maar melden voor één van de +/- 70 kavels. Dit zouden de bestaande lokale omroepen kunnen zijn, maar ook eventueel uitgeverijen van regionale weekbladen (dan echt regionale bedrijven en geen grote landelijke partijen die bijvoorbeeld al een landelijke FM kavel bezitten), commerciële nieuwswebsites en alle overige initiatieven die een goed en onderbouwd plan kunnen overleggen. Een plan wat voldoet aan de kwaliteitseisen van de NLPO en wat ook nog eens zakelijk haalbaar is. Bepaal dan met een commissie die bestaat uit vertegenwoordigers van de NLPO, VNG, het ministerie, maar bijvoorbeeld ook mensen die met beide benen in het media wereldje staan en van de hoed en de rand weten (dus kennis van zaken hebben) welke inschrijver een kavel gaat verkrijgen. Laat de inschrijvers op de kavels ook aan geven hoeveel subsidie zij nodig denken te gaan hebben om een stukje onafhankelijke kwalitatieve journalistiek kunnen gaan verzorgen in een bepaalde regio. De inschrijver met het beste plan, kwalitatief en zakelijk, tegen de laagste subsidie zou wat mij betreft de kavel dan voor 10 jaar mogen krijgen. Zo haal je de lokale omroep bij de "plaatjes draaiers" weg en ga je de mogelijkheden scheppen voor een echte goede professionele streekomroep. Een omroep die niet meer bestaat vanwege oude "rechten", maar een omroep die bestaat vanwege de beste plan van aanpak. En of dat nu voort gaat komen vanuit een traditionele lokale omroep of een commerciële partij en/of een combinatie, dat zou wat mij betreft niks uit hoeven te maken.
Waarom reageert vrijwel niemand op het plan van RadioMeneer? Ik denk dat het in de basis een prima plan is waarbij wel de objectiviteit van de beoordeling een aandachtspunt is. En mogen we het dan ook zo doortrekken dat als er in een regio helemaal geen vatbaar plan komt, de streekomroep er niet komt?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Piet Puk schreef:Waarom reageert vrijwel niemand op het plan van RadioMeneer? Ik denk dat het in de basis een prima plan is waarbij wel de objectiviteit van de beoordeling een aandachtspunt is. En mogen we het dan ook zo doortrekken dat als er in een regio helemaal geen vatbaar plan komt, de streekomroep er niet komt?
Dat plan komt er in essentie op neer publieke lokale omroepen en streekomroepen te vervangen door commerciële / particuliere omroepen. Hoewel dat natuurlijk niet onmogelijk is, ging deze discussie volgens mij over de toekomst van publieke omroepen.
Plaats reactie