Luistercijfers November/December

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
RaRaRadio

Bericht door RaRaRadio » 26 jan 2008 21:57

YorinFM schreef:ik zie mogelijkheden voor Q Music om binnen paar jaar in de top 3 te staan ....als alles goed gaat
Voor commerciele stations (en adverteerders) is eigenlijk alleen 20-49 jr echt belangrijk.

In die doelgroep 20-49 is Q-Music al Top 3. Nummer 3.

.

Jesse

Bericht door Jesse » 27 jan 2008 01:54

Kimberley schreef:
Jesse schreef:
jaapo schreef:Wordt de luisterdichtheid eigenlijk wel afgezet tegen het bereik? Ik weet niet zeker, hoe dat gaat. [knip]
Alle grote landelijke zenders zitten overal op de kabel dus het potentiële bereik is voor alle zenders ver over de 90 %.
Alleen in de ether hebben ze minder dekking dan de publieke zenders.
Maar je moet natuurlijk niet alleen naar de ether kijken (en ik heb het nog niet eens over de satelliet). Als je de marktaandelen van de radiozenders gaat delen door het bereik in de ether dan zou Radio 10 Gold tegenwoordig elke maand zo'n 60 % halen.
Bedenk altijd voor wie je het doet.

Kimberley

Bericht door Kimberley » 27 jan 2008 12:04

Jesse schreef:
Kimberley schreef:
Jesse schreef: Alle grote landelijke zenders zitten overal op de kabel dus het potentiële bereik is voor alle zenders ver over de 90 %.
Alleen in de ether hebben ze minder dekking dan de publieke zenders.
Maar je moet natuurlijk niet alleen naar de ether kijken (en ik heb het nog niet eens over de satelliet). Als je de marktaandelen van de radiozenders gaat delen door het bereik in de ether dan zou Radio 10 Gold tegenwoordig elke maand zo'n 60 % halen.
Je moet niet alleen naar de ether kijken, klopt. Maar de ether is wel heel belangrijk. Want volgens mij is het nog steeds zo dat de meeste mensen radio luisteren via de ether.

jaapo

Bericht door jaapo » 27 jan 2008 15:37

Uit de reacties blijkt, dat het niet helemaal duidelijk is, hoe het zit met die luistercijfers. Hoe wordt dat nou precies gemeten? Nogmaals: afgezet naar het bereik, kun je andere percentages krijgen. Je kunt dus eigenlijk niet meten volgens kabel-, ether- en satellietbereik. Dat zijn allemaal heel verschillende manieren van bereik. Zolang niet duidelijk is, hoe er precies gemeten wordt, hebben die cijfers weinig echte waarde. Het is natuurlijk wel interessant voor de adverteerders, maar dat zegt nog niet alles. Voor adverteerders uit de regio, is de regionale zender veel belangrijker dan de landelijke zenders. Voorbeeld: misschien heeft radio M wel een hoog percentage in het centrum van het land en landelijk stelt het allemaal niet zo veel voor. Wat is de waarde van die luisteronderzoeken dan? Mij lijkt het niet iets om je druk over te maken. En die lange stukken op dit forum zijn dan alle verspilde energie en ruimte. Het is allemaal economie wat de klok slaat. Vraag en aanbod bepalen de markt. We weten echt niet, wat nou een goede zender is of niet. Dat is een persoonlijke zaak en of ze blijven uitzenden hangt af van het geld wat er binnenkomt. Stoppen met dit soort overzichtjes.

rvbracht

Bericht door rvbracht » 27 jan 2008 16:05

In het skyradio magazine update wordt inderdaad naar bereik gekeken i.p.v. marktaandeel.

Als je dat opzoekt op www.radionieuws.nl dan ziet het lijstje er ineens anders uit.

Hieronder vindt u een overzicht van de weekbereik van
Periode november/december 2007
Doelgroep Totaal 10 jaar en ouder
Dagen Maandag-Zondag
Tijdvak 0700-2400

Sky Radio 101 FM 24,9 %
ORN 24,1 %
Radio 538 22,7 %
Radio 1 18,0 %
Radio 2 17,6 %
Q-Music 17,4 %
Radio 3 FM 16,1 %
Radio Veronica 12,3 %
Arrow Classic Rock 7,5 %
SLAM FM 7,0 %
Radio 10 Gold 5,9 %
Classic FM 5,7 %
Radio 4 5,3 %
Radio 5 4,9 %
100%NL 3,8 %
Arrow Jazz FM 3,0 %
BNR 3,0 %
CAZ 2,5 %
TMF Radio 2,3 %
Radio 6 0,8 %

Bron: Radionieuws.nl - Intomart CLO

Kimberley

Bericht door Kimberley » 27 jan 2008 18:25

jaapo schreef:Uit de reacties blijkt, dat het niet helemaal duidelijk is, hoe het zit met die luistercijfers. Hoe wordt dat nou precies gemeten? Nogmaals: afgezet naar het bereik, kun je andere percentages krijgen. Je kunt dus eigenlijk niet meten volgens kabel-, ether- en satellietbereik. Dat zijn allemaal heel verschillende manieren van bereik. Zolang niet duidelijk is, hoe er precies gemeten wordt, hebben die cijfers weinig echte waarde. Het is natuurlijk wel interessant voor de adverteerders, maar dat zegt nog niet alles. Voor adverteerders uit de regio, is de regionale zender veel belangrijker dan de landelijke zenders. Voorbeeld: misschien heeft radio M wel een hoog percentage in het centrum van het land en landelijk stelt het allemaal niet zo veel voor. Wat is de waarde van die luisteronderzoeken dan? Mij lijkt het niet iets om je druk over te maken. En die lange stukken op dit forum zijn dan alle verspilde energie en ruimte. Het is allemaal economie wat de klok slaat. Vraag en aanbod bepalen de markt. We weten echt niet, wat nou een goede zender is of niet. Dat is een persoonlijke zaak en of ze blijven uitzenden hangt af van het geld wat er binnenkomt. Stoppen met dit soort overzichtjes.
Zonder luisteronderzoeken weet je niet hoe je de voor staat als radiostation.

Orange

Bericht door Orange » 28 jan 2008 09:10

Orange schreef:-edit-

Doe eens normaal en koop eens fatsoen.
Waarom staan er teksten die ik nooit geschreven heb, terwijl er gesuggereerd wordt dat ze van mij zijn? De hierboven staande tekst is van iemand anders afkomstig.

admin1
Moderator

Bericht door admin1 » 28 jan 2008 09:23

Orange schreef:

Waarom staan er teksten die ik nooit geschreven heb, terwijl er gesuggereerd wordt dat ze van mij zijn? De hierboven staande tekst is van iemand anders afkomstig.
Die tekst is van mij. Reageer gewoon op een fatsoenlijke manier. Ik blijf geen politie-agent spelen hier.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels

Oortjes

Bericht door Oortjes » 28 jan 2008 16:20

admin1 schreef:
Orange schreef:

Die tekst is van mij. Reageer gewoon op een fatsoenlijke manier. Ik blijf geen politie-agent spelen hier.
Ik weet niet wat Orange schreef, maar overschrijven van andermans teksten vind ik in ieder geval onfatsoenlijk. Je kan er dan toch wel even bijzetten dat je dat als admin gedaan hebt? Dat houdt het forum wel wat zuiverder (en is gewoonte op alle andere fora waar ik kom).
Rock 'n roll is better than music!

jaapo

Bericht door jaapo » 28 jan 2008 16:21

Ik heb nog geen duidelijkheid over die meet-methode. En de meesten van jullie ook niet, geloof ik. Dat andere lijstje laat percentages zien, die samengeteld ver over de 100% komen. Dus dat moet je ook weer anders begrijpen. Wie beschrijft nou eens een geoede meetmethode, die voor luisteraars en stations waardevol is?
Ergens wordt genoemd, dat Radio 10, gemeten naar het bereik een grote luisterdichtheid heeft, maar dat geloof ik ook niet. Ook niet helder gemeten. Ik gun het ze wel.

Kimberley

Bericht door Kimberley » 28 jan 2008 18:47

jaapo schreef:Ik heb nog geen duidelijkheid over die meet-methode. En de meesten van jullie ook niet, geloof ik. Dat andere lijstje laat percentages zien, die samengeteld ver over de 100% komen. Dus dat moet je ook weer anders begrijpen. Wie beschrijft nou eens een geoede meetmethode, die voor luisteraars en stations waardevol is?
Ergens wordt genoemd, dat Radio 10, gemeten naar het bereik een grote luisterdichtheid heeft, maar dat geloof ik ook niet. Ook niet helder gemeten. Ik gun het ze wel.
Beide meetmethoden zijn goed. Alleen de een meet weer anders dan de andere.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 28 jan 2008 19:35

off-topic:
Oortjes schreef:
admin1 schreef:
Orange schreef: Waarom staan er teksten die ik nooit geschreven heb, terwijl er gesuggereerd wordt dat ze van mij zijn? De hierboven staande tekst is van iemand anders afkomstig.
Ik weet niet wat Orange schreef, maar overschrijven van andermans teksten vind ik in ieder geval onfatsoenlijk. Je kan er dan toch wel even bijzetten dat je dat als admin gedaan hebt? Dat houdt het forum wel wat zuiverder (en is gewoonte op alle andere fora waar ik kom).
Oortjes,

Ik ben het met je eens. Het is gevaarlijk om dat hier neer te tikken, want het zou zo maar eens mijn laatste post kunnen zijn. Ook ik leef momenteel in onmin met de moderator(s). Ik weet niet wat Orange "misdaan" heeft, maar de Admin heeft ook in een onschuldige post van mij bepaalde tekst weggeknipt. Navraag leerde mij dat ik iemand belachelijk zou hebben gemaakt. Absolute onzin natuurlijk. Tevens vertelde de Admin mij dat ik al eerder gewaarschuwd was. Ook dit is absolute onzin.

Mocht je willen weten wat ik hier getikt heb ... stuur een PM en ik vertel het je. Ik ben namelijk reuzebenieuwd hoe anderen mijn verwijderde tekst zien.

Groet, Phoenix

( beste Admin(s), hopelijk leidt bovenstaande niet tot een eeuwige ban of tot een nieuwe reprimande )
Phoenix schreef:-edit-
Kappen met dat gezeik en gewoon normaal reageren.
Joop schreef:Serieus, ik lach ff dubbel om je commentaar..heb me verslikt in mijn glaasje sinas :razz:
Laatst gewijzigd door Phoenix op 28 jan 2008 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Kimberley

Bericht door Kimberley » 28 jan 2008 19:50

Phoenix schreef:off-topic:
Oortjes schreef:
admin1 schreef: Die tekst is van mij. Reageer gewoon op een fatsoenlijke manier. Ik blijf geen politie-agent spelen hier.
Oortjes,

Ik ben het met je eens. Het is gevaarlijk om dat hier neer te tikken, want het zou zo maar eens mijn laatste post kunnen zijn. Ook ik leef momenteel in onmin met de moderator(s). Ik weet niet wat Orange "misdaan" heeft, maar de Admin heeft ook in een onschuldige post van mij bepaalde tekst weggeknipt. Navraag leerde mij dat ik iemand belachelijk zou hebben gemaakt. Absolute onzin natuurlijk. Tevens vertelde de Admin mij dat ik al eerder gewaarschuwd was. Ook dit is absolute onzin.

Mocht je willen weten wat ik hier getikt heb ... stuur een PM en ik vertel het je. Ik ben namelijk reuzebenieuwd hoe anderen mijn verwijderde tekst zien.

Groet, Phoenix

( beste Admin(s), hopelijk leidt bovenstaande niet tot een eeuwige ban of tot een nieuwe reprimande )
Dit verhaal heeft totaal niets met het onwerp in dit topic te maken.

Kimberley

Bericht door Kimberley » 28 jan 2008 19:52

Met het woord onwerp bedoelde ik het woord: onderwerp.

radiolala

Bericht door radiolala » 28 jan 2008 20:04

rvbracht schreef:In het skyradio magazine update wordt inderdaad naar bereik gekeken i.p.v. marktaandeel.

Als je dat opzoekt op www.radionieuws.nl dan ziet het lijstje er ineens anders uit.

Hieronder vindt u een overzicht van de weekbereik van
Periode november/december 2007
Doelgroep Totaal 10 jaar en ouder
Dagen Maandag-Zondag
Tijdvak 0700-2400

Sky Radio 101 FM 24,9 %
ORN 24,1 %
Radio 538 22,7 %
Radio 1 18,0 %
Radio 2 17,6 %
Q-Music 17,4 %
Radio 3 FM 16,1 %
Radio Veronica 12,3 %
....
Ja. Maar dat is natuurlijk typisch Skyradio. De cijfers waar iedereen mee werkt zijn slecht voor Sky.
Dan gaan ze in Bussum natuurlijk op zoek naar een lichtpuntje. In Bussum gaat het namelijk altijd goed! Sky is hier of daar vast wel ergens nummer 1 (het zal wel even zoeken zijn..), en TMF radio verdubbelt natuurlijk bijna maandelijks, en Classic FM is natuurlijk de nummer 1 van de klassieke stations, enz enz.

Sky durft nu alleen nog maar op 10+ te rapporteren, omdat dat dit keer aardig uitkomt. Als het Sky ooit weer goed uit zou komen om op marktaandeel te rapporteren, zullen ze dat zeker weer doen. Dan gooien ze de bereikcijfers weer overboord.

Bereik, 20-49 (ma t/m vr 07-24u)

Radiostation..... 2006 > 2007

Radio 538........ 30,1 > 29,2 ( -0,9)
Skyradio.......... 28,7 > 27,6 ( -1,1)
Q Music........... 19.8 > 23,2 ( +3,4)
Radio 3 FM...... 22,0 > 23,0 ( +1,0)
Radio 2............ 18,3 > 15,5 ( -2,8)
Veronica.......... 16,1 > 17,1 ( +1,0)

(Overigens heeft Radio 2 op dit moment ook een groot probleem in radioland.)
.

Caz! is good for you

Plaats reactie