Verkopen van zendtijd

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
esuiker

Verkopen van zendtijd

Bericht door esuiker » 31 okt 2004 11:06

Alkmaar Lokaal gaat politieke programma's maken in opdracht van de Alkmaarse gemeenteraad. Gisteren sloten de lokale omroep en burgemeester Marie van Rossen namens de raad een overeenkomst. Een heel bijzondere, aldus de laatste, omdat zo'n verbintenis een unicum is in Nederland.

Enerzijds lijkt dit een goede zaak. Levert geld op, telt uiteraard mee voor ICE en de banden met de gemeente worden er zeker beter door.
Anderzijds vraag ik me af hoe onafhankelijk je kunt blijven. Kun je echt nog alles zeggen? "You don't bite the hand that feeds you" om maar eens een goed nederlands spreekwoord te gebruiken.

Lees voordat je hier een mening ventileert wel eerst even het hele artikel op http://www.xxlradio.nl/index.php?option ... 4&Itemid=2

Patrick Huisman

Bericht door Patrick Huisman » 31 okt 2004 15:29

Ik zie twee belangrijke dingen staan: Er zijn duidelijke afspraken met de redactie gemaakt en het is getoetst bij het CvdM in Hilversum.

Dus hier is niet meer aan de hand dan bij elke andere lokale omroep.

Ik bedoel met dit laatste dat elke omroep die zijn geld via de gemeente krijgt in principe alitjd spitsroeden moet lopen.

Als je te kritisch bent op de gemeente en ze geven daarom geen geld meer, maar ze zeggen dat ze moeten bezuinigen doe je er niks aan, dus ik zie hier niet iets gebeuren dat heel veel anders is dan de reguliere subsidie, alleen nu moet er ook iets tegenover staan.

En over dat laatste heb ik offtopic nog wel wat: ze mogen zelf dat spotje in elkaar zetten, nee DAAR word je omroep lekker proffesioneel van, de rillingen lopen al over me rug. Hebben jullie er ook al een beeld van; een lokale politicus met een ouwe bandrecorder aan de slag, hihi
www.patrickhuisman.nl / www.webfm.nl

Gebby

Persbericht gemeente Alkmaar geeft meer duidelijkheid

Bericht door Gebby » 31 okt 2004 16:45

Op de website www.alkmaar.nl vond ik onderstaand bericht met meer achtergrondinfo:
Alkmaarse gemeenteraad stimuleert politieke programma´s bij lokale omroep

Alkmaarders kunnen binnenkort één keer per maand een politiek café bijwonen of beluisteren bij de lokale publieke omroep Radio Alkmaar Lokaal. Wekelijks maakt Radio Alkmaar Lokaal bovendien een studioprogramma over de lokale politieke actualiteit. Fracties in de gemeenteraad krijgen zendtijd om een eigen spotje uit te zenden, via een lokale variant van ´Zendtijd voor Politieke Partijen´. Dit alles komt tot stand dankzij financiële bijdragen van de Alkmaarse gemeenteraad.

Burgemeester Van Rossen tekende vanochtend de overeenkomst als voorzitter van de Alkmaarse gemeenteraad. Namens het bestuur van de Stichting Alkmaarse Radio en Televisie zetten voorzitter R. van Keulen en secretaris H. Oljans hun handtekening. Radio Alkmaar Lokaal beloofde daarmee tussen nu en 1 januari 2006 minstens twaalf live-uitzendingen te maken met politiek debat. Stadsdebatten tellen ook mee, als de lokale omroep deze live wil uitzenden. In de contractperiode van 60 weken verwacht de gemeenteraad dat Radio Alkmaar Lokaal daarnaast 50 studioproducties maakt. Ook kunnen de Alkmaarders elke maand 111 keer een spotje horen, waarin een raadsfractie een politieke boodschap verkondigt. Dat is ongeveer vier keer per dag verspreid tussen 7 uur ´s morgens en 11 uur ´s avonds.

Politiek Café ´De Publieke Tribune´
Radio Alkmaar Lokaal heeft aangekondigd het politiek café een keer per maand live uit te willen zenden vanuit De Sociëteit aan het Luttik Oudorp. De gemeenteraad verlangt dat de uitzending twee uur duurt, ten minste een keer wordt herhaald, en dat alle fracties even vaak aan bod kunnen komen in het programma. De gemeente(raad) betaalt voor per productie ongeveer 50% van de kosten. Dat is 700 euro per keer.

Studioprogramma ´De Politieke Antenne´
In het wekelijkse studioprogramma wordt teruggeblikt op de laatste raads- of commissievergadering en vooruitgeblikt op de volgende. Waarschijnlijk wordt het op dinsdag in de vooravond geprogrammeerd. Doorgaans is dat kort voor aanvang van een volgende commissievergadering. Fracties en raadsleden krijgen in dit programma afwisselend de gelegenheid hun (fractie-)standpunt naar voren te brengen over actuele politieke thema’s. Dat gebeurt hoofdzakelijk via telefonische interviews en eventueel studiogesprekken. Dit programma hoeft van de gemeente niet live te zijn. Ook hier betaalt de gemeente circa 50% van de kosten, oftewel 450 euro per keer.

Zendtijd voor raadsfracties
Elk raadslid krijgt maandelijks de gelegenheid om een zelfgemaakt spotje van 2 minuten drie keer uit te zenden (verspreid over dagen en dagdelen) op Radio Alkmaar Lokaal in de ´Zendtijd voor raadsfracties'. Het spotje kan desgewenst maandelijks ververst worden. Raadsleden moeten zelf het script schrijven, maar krijgen technische assistentie van Radio Alkmaar Lokaal bij het opnemen hiervan. Echter, per maand kan een fractie voor al haar fractieleden tezamen maximaal een uur hierop een beroep doen. Daarom worden fracties aangemoedigd hun zendtijd te benutten voor één spotje per fractie. Voor het beschikbaar stellen van de zendtijd en de technische assistentie betaalt de gemeenteraad maandelijks 425 euro.

Algemeen belang
In de overeenkomst wordt gesteld dat het algemeen belang ermee is gediend dat de Alkmaarders beter en vaker kennis kan nemen van gemeentelijk beleid, standpunten van raadsleden, politieke discussies en (stads-)debatten. Daarmee worden zij in staat gesteld zich zelfstandig een oordeel te vormen. Daarnaast kan het de deelname van Alkmaarders aan de politieke discussies bevorderen en draagt het bij aan de openbaarheid. De gemeenteraad wil dit via de lokale radio bevorderen en stimuleren. Omnibusonderzoek uit 2003 van de gemeentelijke afdeling Onderzoek en Statistiek wees uit dat 60% van de Alkmaarders de lokale zender kent. Ruim 14.000 Alkmaarders luisteren soms, regelmatig of vaak naar Radio Alkmaar Lokaal. 71% van de ondervraagden zegt de voorkeur te geven aan nieuws en actualiteiten.

Persvrijheid en redactionele onafhankelijkheid Radio Alkmaar Lokaal
De gemeente­raad wenst de redactionele onafhankelijkheid en persvrijheid van Radio Alkmaar Lokaal zwart-op-wit te garanderen. De eindverant­woordelijkheid voor programmering en programmaformules blijft bij Radio Alkmaar Lokaal, behalve rond de ´Zendtijd voor Raadsfracties´. Hier hebben de raadsleden het laatste woord over het spotje. Voor de twee praatprogramma´s komt een keer per kwartaal een redactiecommissie bijeen met vertegenwoordigers van de griffie en de radioredactie. Zij toetsen of alle afspraken goed worden nagekomen. Landelijke richtlijnen schrijven dit voor.
De gemeenteraad gaat niet betalen voor live-uitzendingen van raads- of commissievergaderingen. Het blijft een vrije keuze van Radio Alkmaar Lokaal om hiermee te stoppen of door te gaan.
Dit komt bovenop de exploitatiesubsidie van circa 45.000 euro, zo levert enig speurwerk op de website op.

Redelijk royale vergoeding, lijkt me zo.

selwyn_d

Bericht door selwyn_d » 31 okt 2004 18:10

Ach, gaat de omroep er nu ook professioneler door worden?
Het station sukkelt al jaren maar iedere Alkmaarse politicus trapt nog steeds in de geintjes/misleidingen van het pipo de clown bestuur.

Wij hebben ooit een poging ondernomen om de boel over te nemen en door te gaan als HAL FM. Deze onderhandelingen zijn helaas stukgelopen. Het bestuur ging er voor een deel met onze plannen vandoor en hield de gemeente Alkmaar een mooie worst voor. Daarna hebben wij nooit meer wat van het bestuur vernomen.

De gemeente Alkmaar wou zelfs geen geld meer in Alkmaar lokaal steken en zocht naar een parner om de boel per 1 januari 2004 over te nemen/fuseren. Die partner werd gevonden in HAL FM en wij kregen van de gemeente Alkmaar groen licht. Het huidige bestuur van Alkmaar maakte nieuwe plannen en stapten zonder ons weten naar de gemeente met een zogenaamd nieuw 'businessplan". Die zogenaamde onderzoeken liggen hier nog in mijn kast en zijn uitgevoerd door scholieren. Echt betrouwbaar zijn ze niet. Ook een reden voor de gemeente Alkmaar om eisen te stellen aan het huidige bestuur. De naakte waarheid waar de gemeente Alkmaar al bijna 5 jaar een zware dobber aan heeft.

Het is raar dat onze kleine buurtgemeenten wel knappe radio kunnen maken en een grote stad als Alkmaar heeft een mono ziekenomroep op 105.2.
Laatst gewijzigd door selwyn_d op 31 okt 2004 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebby

Bericht door Gebby » 31 okt 2004 19:26

Goh Selwyn wat interessant.

Wel knap dat ze met zo´n ziekenomroep 14.000 Alkmaarders zo gek weten te krijgen dat ze op Alkmaar Lokaal afstemmen.
Maar goed, ik snap ook niet dat er elke avond 2 miljoen landgenoten op GTST afstemmen. Maar daar is blijkbaar wel een markt voor. Misschien geldt dat ook voor deze lokale omroep? Naarmate je volgens de ICE verplicht bent om meer te praten op de radio, geldt de wet van de ether: des te kleiner wordt je publiek dat blijft luisteren, en dat zijn dan ook nog eens vooral oudere luisteraars. En daar behoor jij nog niet toe, blijkt uit je website. -bier

Persoonlijk steek ik zelf liever mijn energie in zelf dingen goed doen, in plaats van anderen af te kraken die het misschien minder goed doen. Misschien zou dit forum daar ook van opknappen, als meer mensen die instelling zouden hebben. Maar wellicht is het feit dat zoveel radiomakers er hun hobby van maken om andere radiomakers af te kraken, ook wel de charme van dit forum. :???:

selwyn_d

Bericht door selwyn_d » 31 okt 2004 19:37

Die 14.000 luisteraars is pure onzin. Of vind jij een onderzoek uitgevoerd door 1e jaars mbo studenten betrouwbaar?

Gebby

Bericht door Gebby » 31 okt 2004 19:46

Ik denk dat je je vergist. Bij het surfen op alkmaar.nl kwam vanmiddag al ik het onderzoek tegen waar dit uit gehaald is:

http://www.alkmaar.nl/gemeente/webcms/s ... 1306.shtml

Wat blijkt: het onderzoek is uitgevoerd door de gemeentelijke afdeling Onderzoek en Statistiek. Of werken daar volgens jou alleen MBO-scholieren?
De kijkcijfers van GTST worden toch ook nooit in twijfel getrokken?
Is het zo gek dat 1 op de 6 Alkmaarders zegt soms, regelmatig of vaak naar de lokale radio te luisteren? Vooral als ze, zoals zoveel lokalo´s, de ICE niet halen en te veel muziek draaien, lijken me die cijfers helemaal niet zo gek of onwaarschijnlijk.

Niet zo rancuneus Selwyn, misschien lopen er nog meer mensen dan alleen jezelf op deze wereld rond die weten hoe ze een doelgroep moeten bedienen? :wink:

selwyn_d

Bericht door selwyn_d » 31 okt 2004 20:03

Wat blijkt: het onderzoek is uitgevoerd door de gemeentelijke afdeling Onderzoek en Statistiek. Of werken daar volgens jou alleen MBO-scholieren?
Toevoeging:...is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Alkmaar afdeling statistieken door het Horizon College Alkmaar. Alkmaar lokaal heeft een luisterdichtheid van 9% in Alkmaar tegenover 3,5% voor Skyradio. Dit kwam uit het onderzoek. Ben ik de enige die deze cijfers niet betrouwbaar vind?

Er werd in Alkmaar in de binnenstad een enquette gehouden en gevraagd of er geluisterd werd naar lokale radio. Jammer genoeg vielen System FM en 1FM ook onder lokale radio volgens dat onderzoek. Ik schrok mij rot dat er een onderzoek werd uitgevoerd naar de kracht van lokale radio terwijl 1FM en System FM (mijn op dat moment huidige werkgever) commercieel waren.
Op deze manier was de uitslag wel een beetje manipuleerbaar.
Laatst gewijzigd door selwyn_d op 31 okt 2004 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebby

Bericht door Gebby » 31 okt 2004 20:21

Hoi Selwyn,

Nu ga ik het echt interessant vinden.
Volgens mij las ik al tijden terug op dit forum dat System FM was overgenomen door 1 FM. Als ik in het archief van radio.nl zoek naar het finito van 1 FM, dan kom ik dat bericht tegen op 15 februari 2003. Zie

http://www.radio.nl/2003/home/medianieu ... 77457.html:
Uitzendingen 1FM stopgezet, Veronica Radio terug op de kabel

Volgens het persbericht interviewde de gemeente in april en mei 2003 bijna 3000 Alkmaarders. Ik vind het niet zo gek dat ze daarbij niets meer vroegen over een zender die al ter ziele is. Wel stelden ze vragen over Alkmaar Lokaal, Radio Noord-Holland, Radio Miranda en Happy Radio. Radio Noord-Holland scoorde het beste, en dat stemt overeen met de Intomart-cijfers. Ook als zint de uitkomst je niet, dan moet je met meer argumenten komen om het onderzoek af te serveren.

En trouwens: wonen in Alkmaar misschien vooral ouderen, die helemaal kicken op een lokalo, en Sky Radio en 538 niets vinden?

selwyn_d

Bericht door selwyn_d » 31 okt 2004 20:28

Ik kan je verzekeren dat wij (1FM) nog mee deden in dat onderzoek in April 2003. Sterker nog dit jaar kon je kiezen of je 1FM op de kabel wilde houden in Alkmaar terwijl we ruim 1,5 jaar geleden de stekker eruit trokken.

Gebby

Bericht door Gebby » 31 okt 2004 20:39

Blijkbaar bedoel je het onderzoek van de Alkmaarse programmaraad? Dat kun je op internet terugvinden op het adres:

http://www.kabelraden.nl/ventura/engine ... 1278573436
´Radioenquête programmaraad Alkmaar´ van november 2003.

Ik heb echt met een vergrootglas gekeken, maar ik kan niets vinden met een vraag over 1 FM of System FM. Kun je mij overigens uitleggen welk belang de gemeente Alkmaar zou hebben bij het manipuleren van dit onderzoek? Meestal willen gemeenten de subsidie aan de lokalo juist stopzetten, en dan hebben ze meer aan een onderzoek dat de onzin van lokale radio aantoont.

Kun je me ook iets vertellen hoe je een gemeenteraad beinvloedt in zijn besluitvorming? Binnen onze gemeente zouden we ook zoiets willen doen, maar we weten niet hoe we dit moeten aanpakken. Hoe is het jullie bevallen en waarom is het niet gelukt dan?

selwyn_d

Bericht door selwyn_d » 31 okt 2004 20:46

Geen probleem, wil die ervaringen met je delen maar dan wel via mail of prive bericht.

Dat vroegen wij ons ook af waarom onze namen terug kwamen in die onderzoeken. Maar ja soms is politiek of gemeentewerk best een raadsel....

Gebby

Bericht door Gebby » 31 okt 2004 20:56

Toevoeging:...is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Alkmaar afdeling statistieken door het Horizon College Alkmaar.
Ik heb net gekeken op de website van de gemeente, en de documenten over de lokale omroep bij jullie. Dat onderzoek van Horizon College deugt inderdaad niet, stelt de gemeente. Maar dat deed het Horizon College in 2000 in opdracht van Alkmaar lokaal zelf. De gemeente werkt nooit met het Horizon College om te enqueteren, maar met inhuurkrachten. Juist vanwege de betrouwbaarheid.

Ik vind je argumentatie tot nu toe niet erg sterk. Je roept veel maar je onderbouwt weinig. Ga je dat nu eindelijk in je volgende reactie doen? Alvast succes!

selwyn_d

Bericht door selwyn_d » 31 okt 2004 20:58

..zie privebericht.

Gebby

Bericht door Gebby » 31 okt 2004 21:25

Hoi Selwyn,

Interessant om in het privebericht te lezen waar al je frustraties vandaan komen. Maar het beantwoordt geen enkele vraag die ik heb gesteld, en je onderbouwt geen enkele stelling die je hier neerlegt. Zou je gewoon via dit forum willen beantwoorden (want het kan voor iedereen interessant zijn):
- Hoezo is het gemeentelijk onderzoek gemanipuleerd, en welk belang zou de gemeente daarbij hebben? Ik heb al weerlegd dat er geen MBO-scholieren bij betrokken waren!
- Waarom zou de gemeente in het geheim (volgens jou) in april 2003 vragen stellen over 1 fm, als deze zender op dat moment al drie maanden uit de lucht is? Meestal zijn gemeentelijke onderzoeken van de 1e tot laatste letter openbaar, dus zo makkelijk is het niet dit geheim te houden.
- Over welk onderzoek heb je het waarin dit jaar naar de terugkeer van 1 fm werd gevraagd, als ik heb aangetoond dat het niet het onderzoek van de programmaraad is geweest? Je gaat hier helemaal niet meer op in.
- waarom vind ik op de website van de gemeente geen enkel verslag van de gemeenteraad en geen enkel besluit van het gemeentebestuur, waarin een woord wordt gewijd aan HAL FM? Als je nooit je stem hebt laten horen tijdens die vergaderingen, hoezo dan goede contacten met de gemeente?

Ik vind het prima als je andere mensen zwart wil maken. Ik smul al twee jaar van dergelijke berichten op dit forum, maar ik mengde me liever niet in die discussies. Maar: je moet het onderbouwen of je mond houden. Sommigen zijn er in de rechtszaal al achter gekomen dat je het anders heel moeilijk kan krijgen.... :eek:

Dus nogmaals: ik kijk uit naar je volgende posting en wens je vast veel succes met een beter verhaal.

Plaats reactie