Dat is alleen voor de publieke lokale omroepen die met ronde 1 niet hebben meegedaan. Voor commercieel is nog niet bekend wanneer…radiogolfje schreef: 23 apr 2025 08:55 De nieuwe ronde voor aanvraag van een vergunning start 1 mei. Zie: https://radiowereld.nl/dab/2025/04/ook- ... io-op-dab/
aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??
Moderator: admin6
Re: aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??
-
Dit lijkt mij prima. Nu is de opzet en zijn de kosten helder. Er is nog voldoende ruimte om deze publieke lokale stations toe te laten. Hierna zal er in vrijwel alle allotments nog meer dan voldoende ruimte over zijn voor commerciële (en andere particuliere) initiatieven.Pascal. K schreef: 23 apr 2025 09:16Dat is alleen voor de publieke lokale omroepen die met ronde 1 niet hebben meegedaan. Voor commercieel is nog niet bekend wanneer…radiogolfje schreef: 23 apr 2025 08:55 De nieuwe ronde voor aanvraag van een vergunning start 1 mei. Zie: https://radiowereld.nl/dab/2025/04/ook- ... io-op-dab/
-
Stadskanaal staat nu ook aan..
-
Op DAB Lokaal 19 (9A) Haarlem/Zandvoort is vandaag Heemskerk FM vervangen door IJmond 360, maar echter nog wel met het geluid van Heemskerk FM
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
-
Lees zojuist dat IJmond360 de fusieomroep van Seaport FM, Radio Beverwijk en Omroep Heemskerk is. Alle drie kregen een vergunning voor een plek op de lokale DAB+, daar blijft na de fusie dus slechts nog eentje van over. Zo zal het de komende tijd op meer plaatsen gaan waarbij na een fusie er minder ruimte nodig is dan in eerste instantie is aangevraagd. Meer ruimte voor lokale commerciele partijen dus!
Lokale commerciële partijen?
Hier in Drenthe en Groningen zijn die er niet, welke ingestapt zijn.
Niet dat ik deze gehoord heb op DAB van wat nu aan staat vd lokale omroepen.
Signaal is niet best in Ter Apel, sinds die aanstaat maar 2 van de 4 blokjes
https://www.digitalbitrate.com/dtv.php? ... 72&lang=en
-
Misschien een richter ?? Signaal komt tot voorbij Coevorden.
Signaal is bij mij ook niet echt sterk hoor, en ik gebruik een klein beampje.
Het DAB signaal van de lokale zender in Ost Friesland is sterker.
De lokalen vanuit de toren Smilde zijn giga sterk met meer als 40 dB over S9.
En die heb ik dan niet gericht
Het DAB signaal van de lokale zender in Ost Friesland is sterker.
De lokalen vanuit de toren Smilde zijn giga sterk met meer als 40 dB over S9.
En die heb ik dan niet gericht

-
De belangstelling van (lokale) commerciele radiostations is per regio verschillend. Met name in het westen van het land is daar wel belangstelling voor. De lokale muxen in bijvoorbeeld Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam zitten behoorlijk vol, waarvan een groot gedeelte dus geen publieke lokale omroep. Jammer dat er in iedergeval in jouw regio geen initiatieven zijn.big T schreef: 02 mei 2025 16:41 Lokale commerciële partijen?
Meestal geeft het geen aanwinst, dat zie je hier op de FM al.
Klopt Stadskanaal heeft 2 gestackte richters die kant op.
-
Als commerciele lokale stations iets anders brengen dan wat de publieke lokale zenders brengen en ook nogeens een format wat landelijk nauwelijks of geen aandacht krijgt vind ik het persoonlijk een aanwinst voor de diversiteit in de (digitale) ether. Ik ontvang in Den Haag bijvoorbeeld Arrow Bluesbox, Lega-C (houseclassics) Impact Radio (reggae, Drum 'n Bass, Dance Classics) Dance Radio Amsterdam (soulful dance), Soul Radio (dance classics) en 60's&70's Feel Good. Leuke stations voor iedere doelgroep. Ook Radio Sangam en Sunrise hebben hun trouwe luisteraars onder de Hindoestanen in de regio.
Hier zijn het de hoempapa zenders en de reguliere landelijke zenders welke allemaal ook op de FM zijn te ontvangen.
Arrow is een uitzondering op DAB.
Gelukkig zijn er de Duitse zenders nog, en kan ik altijd nog naar GOD luisteren bij het Nederlandse DAB aanbod
Gelukkig zijn er de Duitse zenders nog, en kan ik altijd nog naar GOD luisteren bij het Nederlandse DAB aanbod

-
Je weet nooit wat een station als Arrow Bluesbox gaat doen. Wie weet maken enkele van die 'lokale' stations de overstap naar de regionale DAB+muxen. Als zij dat doen, dan kunnen zij zomaar in het halve land te horen zijn. Met die relatief kleine regionale DAB+muxen in het noorden en oosten kan je als station redelijk ongestraft je dekking aanvullen tot die maximale 50%.big T schreef: 03 mei 2025 12:56 Hier zijn het de hoempapa zenders en de reguliere landelijke zenders welke allemaal ook op de FM zijn te ontvangen.
Gelukkig zijn er de Duitse zenders nog, en kan ik altijd nog naar GOD luisteren bij het Nederlandse DAB aanbod![]()