aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Echtwel

Re: aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??

Bericht door Echtwel »

Natuurlijk is(was) er geen schaarste was een opgeklopt plan van onze overheid.

Er dus geen sprake is van schaarste, wordt er afgezien van verdeling middels een veiling. “In dit bijzondere geval gekozen om de resterende frequentieruimte voor commerciële omroep gedurende de lopende vergunningsperiode, op volgorde van binnenkomst te verlenen”, zo staat in de consulatie te lezen. Daarmee grijpt EZ terug op de verdeelmethode zoals die in het verleden ook werd voor de tijdelijke vergunningen die tot september vorig jaar van kracht waren.

BRON: https://radiowereld.nl/dab/2025/04/ez-g ... -aanvraag/
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Echtwel

Bericht door Echtwel »

radiogolfje schreef: 09 apr 2025 22:16 Die zijn veel te druk met de Navo top in den Haag.
Leg uit ?
Wat heeft dat met DAB te maken.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Echtwel schreef: 15 apr 2025 11:49 Natuurlijk is(was) er geen schaarste was een opgeklopt plan van onze overheid.
Er was geen opgeklopt plan van de overheid. Wat de overheid wel gedaan heeft, is laten zien dat er daadwerkelijk geen schaarste is. Nu kan de overheid de ruimte veilig vrijgeven, zonder klagende belanghebbenden over de vloer te krijgen. Wie nu nog probeert om de boel op slot te laten gooien, heeft geen poot meer om op te staan.
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

Echtwel schreef: 03 mar 2025 16:09
Had het nog nergens gelezen maar MCB is blijkbaar alweer verdwenen op 11A

Bron vermelding zou handig zijn,

Maar goed over , MCB Radio 846 kHz blijkt wel een nieuwe frequentie te hebben gekregen misschien daarom ?

bron : https://www.radiotrefpunt.nl/forums/top ... o-846-khz/
Van 747 naar 846 is 1 juli 2024 al gerealiseerd.
DAB+ is van daarna en was voor MCB slechts een experiment.
Maar er moest een contract worden afgesloten voor een langere periode, dat zagen we niet zo zitten.
Radio Eemland
Meer variatie in classic hits!
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

voorenmedia schreef: 14 apr 2025 12:53 Vandaag is een nieuwe internetconsultatie van start gegaan over digitale radio-omroep in DAB-laag 6: https://www.internetconsultatie.nl/wijziging/b1
Leuk nieuws voor de twijfelaars van de eerste ronde (die overigens terecht met vragen zaten) en voor ons luisteraars uiteraard. In mijn buurt zitten de meeste (Den Haag, Rotterdam, Zoetermeer) al flink gevuld maar er zijn nog genoeg allotments die enorm veel ruimte beschikbaar hebben. Misschien zelfs dat iemand nog mogelijkheden ziet in Allotment 1, die van de Waddeneilanden. Radio Seabreeze, een terugkeer van Radio Waddenzee of steunzender voor Radio Nordseewelle voor al die Duitse toeristen; iemand?! :)) :)) :))

Ik verbaas mij ook over de regio groot Nijmegen. Slechts 3 lokale omroepen hebben daar interesse, waarvan ook nogeens bekend is dat ze uiteindelijk zullen samengaan tot 1 streekomroep. Waar blijven lokale stations als Delta en Keizerstad? Superjammer!
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Wel een kans dat oud vrije radiostations een kansje wagen die nu alleen op internet zitten of nog helemaal niet zijn begonnen. Voorbeelden zijn er zat in Zuid Holland, Hofstad, Free Radio Rotterdam komt er bij, of zit er al bij etc. Maar alles zal vallen met budget want het zal niet goedkoop zijn. Er zijn niet voor niets stations ook gestopt omdat het te duur werd. Zeker op de mux van Lelystad is plenty plek en een mooi gebied te bestrijken straks met een extra gapfiller.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Tja, Eemland is er ook mee gestopt op DAB en dat klinkt best oké vind ik (behalve dat ik zenders met alleen classics niet langer dan een uurtje leuk vind maar dat terzijde ). Dus het zal vast allemaal met de kosten te maken hebben. Otto zal het vast kunnen uitleggen.
Vanjeafisharder

Eemland hoort er zeker bij. Hopelijk komen ze terug op DAB+ want FM is er ook af. Zag wel weer een berichtje bij besluiten van het CvdM op hun website van Radio Eemland dat men een nieuwe toestemming heeft gekregen voor het e.e.a.
MFM

Bericht door MFM »

Zonde ook dat allotment 43 nog steeds niet onair kan omdat Hoekse Waard schijnbaar zelf de regie wil houden ipv dat er voor een capabele partij met super opstelplaats gekozen kan worden.
Die idioten houden gewoon de boel tegen hoorde ik van meerdere betrokkenen.
Ik had wel graag Free Radio Rotterdam weer willen horen in de auto.
Vanjeafisharder

Gewoon traineren is dat.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

MFM schreef: 18 apr 2025 12:06 Zonde ook dat allotment 43 nog steeds niet onair kan omdat Hoekse Waard schijnbaar zelf de regie wil houden ipv dat er voor een capabele partij met super opstelplaats gekozen kan worden.
Ik begrijp dat men graag met zendertjes wil spelen, maar daar zijn andere mogelijkheden voor. Die professionele netwerken hebben aantoonbaar een veel beter bereik. En da's nodig ook, want de burgers hebben immers recht op ontvangst van hun lokale publieke omroep.
DX'r

Bericht door DX'r »

MFM schreef: 18 apr 2025 12:06 Zonde ook dat allotment 43 nog steeds niet onair kan omdat Hoekse Waard schijnbaar zelf de regie wil houden ipv dat er voor een capabele partij met super opstelplaats gekozen kan worden.
Ik kan ze gewoon in de auto horen, zelfs over de hele wereld via mijn telefoon -smok
Feivel

Bericht door Feivel »

Vanjeafisharder schreef: 17 apr 2025 14:16 Wel een kans dat oud vrije radiostations een kansje wagen die nu alleen op internet zitten of nog helemaal niet zijn begonnen. Voorbeelden zijn er zat in Zuid Holland, Hofstad, Free Radio Rotterdam komt er bij, of zit er al bij etc. Maar alles zal vallen met budget want het zal niet goedkoop zijn. Er zijn niet voor niets stations ook gestopt omdat het te duur werd. Zeker op de mux van Lelystad is plenty plek en een mooi gebied te bestrijken straks met een extra gapfiller.
Met DAB is niks te verdienen. Kost alleen maar heel erg veel geld. Oorzaak schijnt te zijn dat Nederlanders gewoon honkvast zijn met hun stations. Ze luisteren naar de landelijken of de regionalen, en daar houdt het op. Lokale omroep doen we alleen voor vrienden en familie, DAB doe je alleen voor jezelf. En zo zit het ook met online radio. Nederland als innovatief radioland? Morsdood.
Vanjeafisharder

Morsdood zou ik niet willen zeggen, het ontbreekt wel aan creativiteit dus met DAB zou je in ieder geval meer luisteraars kunnen bereiken dan enkel online. FM wordt toch afgeschaald.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

De nieuwe ronde voor aanvraag van een vergunning start 1 mei. Zie: https://radiowereld.nl/dab/2025/04/ook- ... io-op-dab/
Plaats reactie