aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

DX'r

Re: aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??

Bericht door DX'r »

jassy schreef: 12 mar 2025 14:49
Pascal. K schreef: 12 mar 2025 11:32
DAB+ fan schreef: 11 mar 2025 15:51 Toch nog een dingetje de info die gisteren las dat het uitzend vermogen van de locale mux in breda 2,51 kw zou worden
sinds vandaag lees ik dit :

Breda - Steenen Hoofd Noord-Brabant 0.1 dV 71 50 1
Dus 0.1 kw wat is dit vermogen en dat zou een goede ontvangst in de regio moeten geven?

Ik zie de bui al hangen ! vermogen ineens verlaagt !
Lijkt mij een fout, met 100 watt kom je niet ver met DAB+. Naastgelegen muxen en die van dezelfde grote, hebben veel meer vermogen om de betreffende regio te verzorgen.

Denk dat we gewoon even geduld moeten hebben tot het aan staat. Men heeft sowieso een verplichte dekkingspercentage waar men aan moet voldoen. Dat zal met 100 watt nooit lukken, dus denk dat er ergens administratief niet helemaal goed is gegaan.

De installatie staat en hangt al klaar in de mast.
De 100W komt uit het lijstwerk van de RDI dus dat zal ergens wel kloppen.
Op de welbekende website stond eerst 2,51kW in Breda dat zal beter kloppen maar is nu vanwege de info van RDI aangepast naar 0.1kW.
Overigens zou Leeuwarden 6C ook maar 0,18kW zijn volgens RDI, lijkt mij dat de , hier ook niet goed staat
DX'r

Bericht door DX'r »

"Na een testperiode van twee weken hebben de vergunninghouders van allotment 33 uiteindelijk gekozen voor Radio Netwerk Nederland"
DX'r

Bericht door DX'r »

Wat zijn ze toch allemaal aan het doen in Zoetermeer en/of Bergambacht?
12D is amper te ontvangen.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

DX'r schreef: 12 mar 2025 20:01 Wat zijn ze toch allemaal aan het doen in Zoetermeer en/of Bergambacht?
Inderdaad alleen maar met 0,347 kW vanuit Zoetermeer.
Vergelijk dat maar eens met 1,08 kW (Rotterdam) en 1,26 kW (Den Haag).

Het wachten is op het aanzetten van een zendmast in Bergambacht.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik dacht dat Zoetemeer iets van 1.5kW zou zijn.
peellandfm

Bericht door peellandfm »

DX'r schreef: 12 mar 2025 20:01 amper te ontvangen.
Dat is toch een synoniem voor DAB :sad:
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

peellandfm schreef: 12 mar 2025 21:34
Geloof dat de meeste sceptici van het eerste uur inmiddels wel inzien dat het systeem wat het nooit zou gaan worden, achterhaald was omdat we massaal aan de 5G gingen nu serieus van betekenis is in het medialandschap. Op een aantal schoonheidsfoutjes na werkt het gewoon prima. Dat een partij als MTVNL het vervolgens niet optimaal benut kun je het systeem niet kwalijk nemen. Jijzelf bent blijkbaar nog niet overtuigd, mag ik vragen wat daarvan de reden is? Slechte ontvangst in jouw regio? Slechte geluidskwaliteit of beperkt aanbod? Ik ben zeer benieuwd want hier in Den Haag gaat het al jaren als een speer. Perfecte ontvangst van alle landelijke en regionale muxen met daarbij een ruim aanbod aan stations. Ook voor lokale DAB+ is voldoende animo met veel partijen die meedoen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
DX'r

Bericht door DX'r »

Noordzee schreef: 12 mar 2025 20:21
DX'r schreef: 12 mar 2025 20:01 Wat zijn ze toch allemaal aan het doen in Zoetermeer en/of Bergambacht?
Inderdaad alleen maar met 0,347 kW vanuit Zoetermeer.
Vergelijk dat maar eens met 1,08 kW (Rotterdam) en 1,26 kW (Den Haag).

Het wachten is op het aanzetten van een zendmast in Bergambacht.
Bergambacht heeft aangestaan vanaf de nieuwe locatie maar blijkbaar hebben ze problemen en is die weer uitgezet.
Zoetermeer was gisterenavond ook amper te ontvangen kortom blijft een zooitje daar want waar de Bergambacht DAB zender eerst stond was de zender ook vaker uit dan aan -zzz
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

DX'r schreef: 12 mar 2025 19:15
jassy schreef: 12 mar 2025 14:49
Pascal. K schreef: 12 mar 2025 11:32

Lijkt mij een fout, met 100 watt kom je niet ver met DAB+. Naastgelegen muxen en die van dezelfde grote, hebben veel meer vermogen om de betreffende regio te verzorgen.

Denk dat we gewoon even geduld moeten hebben tot het aan staat. Men heeft sowieso een verplichte dekkingspercentage waar men aan moet voldoen. Dat zal met 100 watt nooit lukken, dus denk dat er ergens administratief niet helemaal goed is gegaan.

De installatie staat en hangt al klaar in de mast.
De 100W komt uit het lijstwerk van de RDI dus dat zal ergens wel kloppen.
Op de welbekende website stond eerst 2,51kW in Breda dat zal beter kloppen maar is nu vanwege de info van RDI aangepast naar 0.1kW.
Overigens zou Leeuwarden 6C ook maar 0,18kW zijn volgens RDI, lijkt mij dat de , hier ook niet goed staat
Zie deze link : https://radio-tv-nederland.nl/dab/8c-breda.html
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Madurodam FM schreef: 13 mar 2025 12:40
Geloof dat de meeste sceptici van het eerste uur inmiddels wel inzien dat het systeem wat het nooit zou gaan worden, achterhaald was omdat we massaal aan de 5G gingen nu serieus van betekenis is in het medialandschap. Op een aantal schoonheidsfoutjes na werkt het gewoon prima. Dat een partij als MTVNL het vervolgens niet optimaal benut kun je het systeem niet kwalijk nemen. Jijzelf bent blijkbaar nog niet overtuigd, mag ik vragen wat daarvan de reden is? Slechte ontvangst in jouw regio? Slechte geluidskwaliteit of beperkt aanbod? Ik ben zeer benieuwd want hier in Den Haag gaat het al jaren als een speer. Perfecte ontvangst van alle landelijke en regionale muxen met daarbij een ruim aanbod aan stations. Ook voor lokale DAB+ is voldoende animo met veel partijen die meedoen.
Hier is het in elk geval vooral bruikbaar in de auto. En dan met name de landelijke muxen. Regio is een stuk minder geworden sinds 6b weg moest. Er is nog wel vanalles te horen maar allemaal op verschillende muxen waarvan de helft vaak niet goed binnenkomt. Alleen heb je dat pas door als de radio er een minuut of zo opstaat, dan krijg je weer stilte momenten, de grootste ergernis bij DAB.

Lokaal is niet de moeite waard, er zijn hier inmiddels bijna alleen lokale omroepen te horen en na een paar km rijden houdt de ontvangst al niet meer over.

Dus DAB is voor mij landelijk zeker zeer goed. De rest gebruik ik vrijwel niet. Android Auto met een radio player werkt beter en net zo makkelijk. En FM voor de lokalen en de piraten.

In huis heb ik de moed opgegeven
Laatst gewijzigd door Ane Sybesma op 14 mar 2025 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ane Sybesma schreef: 13 mar 2025 15:18
peellandfm schreef: 12 mar 2025 21:34 Dat is toch een synoniem voor DAB :sad:
Geloof dat de meeste sceptici van het eerste uur inmiddels wel inzien dat het systeem wat het nooit zou gaan worden, achterhaald was omdat we massaal aan de 5G gingen nu serieus van betekenis is in het medialandschap. Op een aantal schoonheidsfoutjes na werkt het gewoon prima.
Dus DAB is voor mij landelijk zeker zeer goed. De rest gebruik ik vrijwel niet. Android Auto met een radio player werkt beter en net zo makkelijk. En FM voor de lokalen en de piraten.

Het lijkt er toch wel heel erg op, dat de nieuwe lokale DAB+opzet voor de ontvangst heel veel goed gaat doen. De lokale muxen, die over zijn naar één van de twee professionele zenderbedrijven, zijn in veel gevallen nu kneiterhard te ontvangen in het eigen ontvangstgebied. Ik ben nu zeer tevreden over de ontvangstkwaliteit van 9D Leiden. Bij mij zijn 12C NPO, 11C landelijk, 9C landelijk, 5B ZH-Zeeland en 9D Leiden binnenhuis vrijwel overal prima te ontvangen. Op zich al prima te doen.

Doe ik meer mijn best, dan komen daar 7D MTVNL (ja, die moet veel beter gemaakt worden), 8B NH-Flevoland, 12B Utrecht-Gelderland, 5C Den Haag en 6D Rotterdam (die is opvallend sterk) nog bij. Met nog meer moeite pak ik ook 9A Haarlem, 12D Zoetermeer, 7B Gouda, 5D Haarlemmermeer en 9B Delft. Antenne hoog neerzetten loont.
peellandfm

Jijzelf bent blijkbaar nog niet overtuigd, mag ik vragen wat daarvan de reden is? Slechte ontvangst in jouw regio? Slechte geluidskwaliteit of beperkt aanbod? Ik ben zeer benieuwd
Binnenhuis lukt 12C wel, de rest blijft maar hikken, stotteren, of service niet beschikbaar.
Daarnaast geef ik met FM mijn radio gewoon een zwiep van 102,3 naar 90,9 maar voordat ik met DAB+ eens van 538 naar NPO gescrold ben,vreselijk lastig systeem.
Aanbod nou ja 3X RadioNL met versie Eindhoven, Tilburg, of DenBosch met allemaal dezelfde muziek.
Kortom nee mijn ding is het niet.
peellandfm

EtherScout schreef: 13 mar 2025 16:09 Antenne hoog neerzetten loont.
Radiofreaks die doen dat, maar de consument??
Zolang je binnenhuis niet alles gewoon op een draadje kunt ontvangen, komt het nooit goed, en zou ik er als L.O. geen geld aan uit geven.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef: 13 mar 2025 16:09
Ane Sybesma schreef: 13 mar 2025 15:18
Geloof dat de meeste sceptici van het eerste uur inmiddels wel inzien dat het systeem wat het nooit zou gaan worden, achterhaald was omdat we massaal aan de 5G gingen nu serieus van betekenis is in het medialandschap. Op een aantal schoonheidsfoutjes na werkt het gewoon prima.

Het lijkt er toch wel heel erg op, dat de nieuwe lokale DAB+opzet voor de ontvangst heel veel goed gaat doen. De lokale muxen, die over zijn naar één van de twee professionele zenderbedrijven, zijn in veel gevallen nu kneiterhard te ontvangen in het eigen ontvangstgebied. Ik ben nu zeer tevreden over de ontvangstkwaliteit van 9D Leiden. Bij mij zijn 12C NPO, 11C landelijk, 9C landelijk, 5B ZH-Zeeland en 9D Leiden binnenhuis vrijwel overal prima te ontvangen. Op zich al prima te doen.

Doe ik meer mijn best, dan komen daar 7D MTVNL (ja, die moet veel beter gemaakt worden), 8B NH-Flevoland, 12B Utrecht-Gelderland, 5C Den Haag en 6D Rotterdam (die is opvallend sterk) nog bij. Met nog meer moeite pak ik ook 9A Haarlem, 12D Zoetermeer, 7B Gouda, 5D Haarlemmermeer en 9B Delft. Antenne hoog neerzetten loont.
Ik heb de mux nunspeet en de eigen mux. Twee lokale omroepen, meer niet. De rest is niet met goed fatsoen naar te luisteren. Op FM pak ik er een stuk of 5. Dus ja, de lokale mux is voor.mij nutteloos.

De twee landelijke muxen gebruik ik in de auto. De rest gewoon fm.of internet.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik lees dat Zwolle ook om is, en on air:

https://radionetwerknederland.nl/portfo ... -omgeving/
Plaats reactie