aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??
Moderator: admin6
-
Re: aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??
Geluid op de stream mag alleen nog wel wat luider, is ten opzichten van andere stations op internet best wel zacht gemoduleerd. Met de algehele klank is niets mis, lekker vet, maar de uitsturing mag dus wel wat luider. De vormgeving is echt perfect voor dit format en het klinkt bijna als een landelijk project dus hopelijk komt het op meer muxen want dit voegt echt wel wat toe.
Ik mis nog wel titel en artiest weergave. Dat lijkt me echt wel een must. Hoor zoveel muziek die ik (nog) niet ken. Heb net overigens Shazam eens aangezet, maar ik hoor ook gewoon nieuwe tracks. Iets uit 2024 zelfs dus ik weet niet precies wat nu de bedoeling is. En net ook weer, alles behalve house en club classics.
Ik mis nog wel titel en artiest weergave. Dat lijkt me echt wel een must. Hoor zoveel muziek die ik (nog) niet ken. Heb net overigens Shazam eens aangezet, maar ik hoor ook gewoon nieuwe tracks. Iets uit 2024 zelfs dus ik weet niet precies wat nu de bedoeling is. En net ook weer, alles behalve house en club classics.
-
Stadsdeel Zuidoost zit wel bij de mux van Amsterdam.Madurodam FM schreef: ↑24 jan 2025 17:38 Rotterdam is een leuke gemeente. De gehele Maasvlakte, maar ook Hoek van Holland valt eronder. Dus tsja, daar moet het ook goed binnenkomen ;) Was in de tijd van de FM zender van Stadsradio Rotterdam al dat deze tot Amsterdam op de autoradio te ontvangen was. Erg interessante mux voor wie een groot gebied wil bereiken. Benieuwd of de mux van Amsterdam ook zo ver gaat komen. Ze hebben stadsdeel Zuidoost opgeknipt en op een andere mux ingedeeld.
Het bereik van een mux is ook afhankelijk van waar dezelfde frequentie opnieuw gebruikt wordt. 6D Rotterdam wordt op behoorlijke afstand pas weer in andere regio's gebruikt, daarom wordt het bereik van Rotterdam nauwelijks beperkt door andere muxen.
6C zit ook in Den Bosch en zal het bereik van 6C Amsterdam in die richting wat beperken. In andere richtingen kan het bereik van Amsterdam verder komen.
-
Dat klopt, maar de lokale omroep van Amsterdam heeft wel ruimte in allotment 29, (6B Gooi en Stichtse Vecht) omdat het stadje Weesp deel van de gemeente Amsterdam geworden is. Wellicht zetten zij er (deels) een apart programma voor Weesp op.RadioRatio schreef: ↑26 jan 2025 16:10Stadsdeel Zuidoost zit wel bij de mux van Amsterdam.Madurodam FM schreef: ↑24 jan 2025 17:38 Ze hebben stadsdeel Zuidoost opgeknipt en op een andere mux ingedeeld.
-
Weesp ligt zo dicht tegen het allotment van Amsterdam aan dat 6C Amsterdam daar ongetwijfeld nog goede dekking zal hebben. Maar dat Weesp er net buiten ligt is een leuke reden om het bereik van de lokale omroep Amsterdam te vergroten door ook in het naastliggende allotment uit te zenden.EtherScout schreef: ↑26 jan 2025 19:05Dat klopt, maar de lokale omroep van Amsterdam heeft wel ruimte in allotment 29, (6B Gooi en Stichtse Vecht) omdat het stadje Weesp deel van de gemeente Amsterdam geworden is. Wellicht zetten zij er (deels) een apart programma voor Weesp op.
-
Ondertussen doet de titel en artiest streaming het op de stream van Lega-C. Handig!
-
Over Lega-C maar even een ander draadje opgestart anders loopt het wat door elkaar heen.
-
Winsschoten is in de lucht. Al rapporten
= 8C.
6C Leeuwarden ook on air.
Het is nog niet officieel gemeld, maar er schijnt volgends de geruchten weer een consultatie en aanvraag ronde te komen voor commerciële lokale DAB+
https://www.totaaltv.nl/nieuws/tweede-a ... bereiding/
Winschoten ontving ik vanmiddag op de A31 Duitsland tot afslag emmen grens.
Die doet het wel.
-
Dat lijkt mij alleen maar logisch. Met meer stations kunnen de kosten beter verdeeld worden. Of de huidige financiële verdeling dan hetzelfde blijft, is afwachten. Ik verwacht op een gegeven moment wel enige finetuning op dit gebied.Pascal. K schreef: ↑15 feb 2025 09:08 Het is nog niet officieel gemeld, maar er schijnt volgends de geruchten weer een consultatie en aanvraag ronde te komen voor commerciële lokale DAB+
Wel denk ik ook, dat deze aanvraagronde na de veiling van de regionale kavels plaats zal vinden. Het is beter als regionale stations op regionale DAB+muxen uit gaan zenden, in plaats van een combinatie van lokale muxen. Wie bij de regionale veiling misgrijpt, krijgt dan een tweede lokale kans.
-
Prima posting. Volledig mee eens.EtherScout schreef: ↑17 feb 2025 08:07Dat lijkt mij alleen maar logisch. Met meer stations kunnen de kosten beter verdeeld worden. Of de huidige financiële verdeling dan hetzelfde blijft, is afwachten. Ik verwacht op een gegeven moment wel enige finetuning op dit gebied.Pascal. K schreef: ↑15 feb 2025 09:08 Het is nog niet officieel gemeld, maar er schijnt volgends de geruchten weer een consultatie en aanvraag ronde te komen voor commerciële lokale DAB+
Wel denk ik ook, dat deze aanvraagronde na de veiling van de regionale kavels plaats zal vinden. Het is beter als regionale stations op regionale DAB+muxen uit gaan zenden, in plaats van een combinatie van lokale muxen. Wie bij de regionale veiling misgrijpt, krijgt dan een tweede lokale kans.
-
Dat er een extra ronde komt was al bekend, echter is (volgens zeggen) verschoven, zodat de NLPO stations eerst hun samenwerkingsovereenkomst rond hebben, dan mogen de commerciëlen tegen een te dure prijs aanhaken.
Omdat (als er voldoende) commerciëlen het netwerk goedkoper kunnen runnen dan wat de NLPO vraagt. Rotterdam is een voorbeeld, kosten zijn (indien het netwerk vol komt) 111 euro per station, tegenover 240 euro bij de NLPO. Zelfs als de commerciëlen de meerprijs voor de publieke stations overnemen (ze krijgen dan geen NLPO korting) zijn ze goedkoper uit.
Omdat (als er voldoende) commerciëlen het netwerk goedkoper kunnen runnen dan wat de NLPO vraagt. Rotterdam is een voorbeeld, kosten zijn (indien het netwerk vol komt) 111 euro per station, tegenover 240 euro bij de NLPO. Zelfs als de commerciëlen de meerprijs voor de publieke stations overnemen (ze krijgen dan geen NLPO korting) zijn ze goedkoper uit.
Ik vraag me sterk af of er wel zo'n interesse is dat er nog veel stations bij zullen komen. Duidelijkheid over de distributiekosten zal zeker meehelpen, maar al met al is het exploiteren van een station lastig als je alle kosten meetelt. In de druk bevolkte centra zal dat nog wel lukken, maar er zijn zoveel allotments nu dat de spoeling wel erg dun wordt. Nogmaals, ik vermoed dat Laag 6 de DAB laag wordt die het meeste kost en het minst bevredigt...
Duidelijk is dat ik niet mee ga doen met mijn station, de prijs is de grootste spelbreker.
Je hebt niet alleen met de exploratie kosten van doen maar ook de toezicht van CVDM RDI en de senabumastemra.
Onder streep kom ik dan tot de conclusie, niet te doen.
Dan als je reclame gaat doen? Weer een club om lid van te worden, de reclame code club die ook van mee wil eten
De keus op DAB is reuze, meer als 130 station kun je binnenhuis ontvangen, en hoeveel luisteraars ga je hiermee binnen halen?
10 a 20 luisteraars?
Dan kun je deze mensen beter een privé verbinding geven, denk dat dat goedkoper is
Je hebt niet alleen met de exploratie kosten van doen maar ook de toezicht van CVDM RDI en de senabumastemra.
Onder streep kom ik dan tot de conclusie, niet te doen.
Dan als je reclame gaat doen? Weer een club om lid van te worden, de reclame code club die ook van mee wil eten

De keus op DAB is reuze, meer als 130 station kun je binnenhuis ontvangen, en hoeveel luisteraars ga je hiermee binnen halen?
10 a 20 luisteraars?
Dan kun je deze mensen beter een privé verbinding geven, denk dat dat goedkoper is