aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

radiogolfje

Re: aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??

Bericht door radiogolfje »

Kleurtjes is een kanaal. Bijv groen is 7b
DX'r

Bericht door DX'r »

ottoderuig schreef: 04 okt 2024 11:51
Vanjeafisharder schreef: 04 okt 2024 00:35 Wordt er geen stationslogo mee gezonden en artiest en titel info? Zie alleen het URL.
Het logo wordt meegezonden. Gisterenmiddag kreeg ik een foto waarop het duidelijk zichtbaar was (autoradio)
Wat de titels en programmanamen betreft.. daar ben ik nog mee bezig, dat hebben we eerder nooit gedaan ;)
In Midden-Nederland en op de Veluwe via DAB+ kanaal 11A.
Heeft u een DAB+ radio, Laat deze opnieuw scannen en zoek in uw display naar MCB Radio.

Misschien weten ze bij MCB niet wat de Veluwe is maar in Apeldoorn, Kootwijk en Stroe geen ontvangst op portable radio en ook al valt dat niet onder 11A gebied beetje vreemd dat ze denken op de Veluwe te ontvangen zijn via 11A -smok
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

DX'r schreef: 05 okt 2024 11:25
Misschien weten ze bij MCB niet wat de Veluwe is maar in Apeldoorn, Kootwijk en Stroe geen ontvangst op portable radio en ook al valt dat niet onder 11A gebied beetje vreemd dat ze denken op de Veluwe te ontvangen zijn via 11A -smok
Kaartje van het bereik van de zenders Amersfoort en Nunspeet. (Bron: Radio en tv Nederland)
Dit is de laatst bekende informatie, donkerblauw: buiten, groen/geel/rood binnen KLIK
En een overzicht van de Veluwe KLIK (Bron: Wikipedia)
Dat komt niet helemaal maar best aardig overeen. Corrigeer mij als ik er naast zit.
95.4 FM & Radio Eemland
Meer variatie in classic hits!
Johnny_

Bericht door Johnny_ »

ottoderuig schreef: 05 okt 2024 13:47
Kaartje van het bereik van de zenders Amersfoort en Nunspeet. (Bron: Radio en tv Nederland)
Dit is de laatst bekende informatie, donkerblauw: buiten, groen/geel/rood binnen KLIK
Dat komt niet helemaal maar best aardig overeen. Corrigeer mij als ik er naast zit.
waarom hebben de buiten gebieden maar zon zwak signaal? 45 db. denk dat het buiten gebied juist hoger moet kwa db.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Johnny_ schreef: 06 okt 2024 21:47
ottoderuig schreef: 05 okt 2024 13:47
waarom hebben de buiten gebieden maar zon zwak signaal? 45 db. denk dat het buiten gebied juist hoger moet kwa db.
De kans is groot dat veel dab+ muxen nog niet op vol vermogen uitzenden en er nog optimalisatie gaat plaatsvinden. Ook zijn steunzenders nog een optie. Omroepen hebben een jaar de tijd vanaf september, om te voldoen aan de vergunde specificaties.
totaaltje

Bericht door totaaltje »

Staat 54 - 6D al aan vanuit Zeeland . Toch apart hoe die toch altijd wel iets voor elkaar krijgt .
Ik wordt er zo moe van soms ....
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Zeeland (NB) schijnt inderdaad aan te staan; zie https://radio-tv-nederland.nl/dab/6d-54.gif
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
DX'r

Bericht door DX'r »

totaaltje schreef: 08 okt 2024 00:20 Staat 54 - 6D al aan vanuit Zeeland . Toch apart hoe die toch altijd wel iets voor elkaar krijgt .
Nou zo moeilijk is het niet want de installatie stond in Schaijk en hebben ze verhuisd naar andere mast met het bereik van een babyfoon.
Wat een prestatie zeg -zzz
totaaltje

Bericht door totaaltje »

Ik bedoel meer dat hij ( ton ) toch altijd weer iets voor elkaar krijgt ... nu vanuit Zeeland die dat gebied proberen dekkend te krijgen . Vanuit Schaijk kreeg hij het ook niet echt voor elkaar .
Ik wordt er zo moe van soms ....
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Madurodam FM schreef: 08 okt 2024 13:28
totaaltje schreef: 08 okt 2024 00:20 Staat 54 - 6D al aan vanuit Zeeland . Toch apart hoe die toch altijd wel iets voor elkaar krijgt .
Zeeland (NB) schijnt inderdaad aan te staan; zie https://radio-tv-nederland.nl/dab/6d-54.gif
Ah, díe Zeeland. De grote mux in de provincie Zeeland komt op 9D, waardoor ik even dacht dat dit een vergissing moest zijn. :D
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Belachelijk prijs verschil -kots .

Publieke vergunninghouders: € 60 per maand (excl. btw)
Commerciële vergunninghouders: € 245 per maand (excl. btw)

Zo grappig ( bangelijke natuurlijk -kots ) 4x zoveel te vragen aan een Commerciële radio gezien dat in de lokale radiomarkt het ook vaak 10-tje werk is.
Typisch calvinistische Nederlandse instelling NLPO die eigenlijk nog steeds Commerciële radio een vies woord vindt en het liefst alleen maar uitkleed voor hun geld. Die vervolgens de gaten in hun Publieke begroting mag vullen. Ik hoop dat er geen 1 Commerciële radio toehapt laat ze het maar lekker uitzoeken met hun DABje radio.

BRON: https://mediamagazine.nl/exploitanten-v ... en-bekend/
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
radiogolfje

En daar waar allotments reeds draaien is de vraagprijs per station rond de 150 a 175 euro, dus voor de commerciele goedkoper om NIET met de NLPO in zee te gaan.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

radiogolfje schreef: 23 okt 2024 13:20 En daar waar allotments reeds draaien is de vraagprijs per station rond de 150 a 175 euro, dus voor de commerciele goedkoper om NIET met de NLPO in zee te gaan.
Maar ik vermoed dat als een allotment via de NLPO verloopt, alle deelnemende omroepen die zijn vergunt hier aan mee moeten doen en de commerciële niet direct zelf de dienst kan afnemen bij de zenderoperator. Ze worden dus eigenlijk gedwongen er aan deel te nemen en dus meer moeten gaan betalen.

Ik vermoed dat er nog wel wat partijen gaan afhaken helaas.
radiogolfje

of in die allotments waar de meerderheid commercieel is, men kiest voor een eigen netwerk, of buiten de NLPO om iets regelen met RNN. Dan zitten ze voor 150 tot 175 euro pm op de zenders, is goedkoper dan de 245 van de NLPO
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Volgens RadioWereld zijn de geselecteerde DAB+netwerkaanbieders bekend. Het worden Broadcast Partners en Radio Netwerk Nederland. De tarieven (indicatief) worden vast: publieke vergunninghouders: € 60 per maand (excl. btw) en commerciële vergunninghouders: € 245 per maand (excl. btw).
Plaats reactie