De normale luisteraar wil zijn favoriete station via DAB+ ontvangen, maar aangezien dat nog eindeloos lang kan gaan duren is middengolf een mooi alternatief. Die 'even rustig aan doen met investeren' tip van NLPO is overigens toch alles behalve vriendelijk richting DAB-luisteraars. Die willen continuiteit van hun stations zonder daarvoor 'tijdelijk' online te moeten luisteren.
aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??
Moderator: admin6
-
Re: aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Denk dat je daar toch mis mee zit, ik ben midden 40 en heb echt nooit wat met AM gehad. Ouderwets gedoe is mijn mening, wel met online. Zelfs mijn ouders van eind 60 hebben niks meer met AM. Laat staan dat ze nog een ouderwetse AM radio bezitten. Zowel thuis als in de auto streaming wat dagelijks aan staat.Madurodam FM schreef: ↑17 sep 2024 14:57De normale luisteraar wil zijn favoriete station via DAB+ ontvangen, maar aangezien dat nog eindeloos lang kan gaan duren is middengolf een mooi alternatief. Die 'even rustig aan doen met investeren' tip van NLPO is overigens toch alles behalve vriendelijk richting DAB-luisteraars. Die willen continuiteit van hun stations zonder daarvoor 'tijdelijk' online te moeten luisteren.
10 jaar geleden installeerde ik audio apparatuur voor een bekende keten bij consumenten, werkelijk niemand vroeg om AM, maar wel al om de streaming mogelijkheden.
-
AM is echt iets voor (met alle respect) de oudere generatie die ermee op is gegroeid. Verre van ideaal, geluidskwaliteit heeft misschien iets nostalgisch maar is natuurlijk niet te vergelijken met FM, DAB+ of streaming. Wat ik bedoelde is dat voor mensen die niets met online luisteren hebben (zoals ik) het for the time being een alternatief is. Ook bij AM pluk je tenslotte net als bij FM en DAB+ de stations gratis uit de lucht.
Waar jij in het verleden audio apparatuur hebt mogen installeren, heb ik thuis bij vooral veel ouderen DAB+ mogen aansluiten/uitleggen. Die ouderen waren verrassend goed op de hoogte van het aanbod met stations als Sterren.NL, RadioNL, Continu en de Hindoestaanse stations als favoriet.
Waar jij in het verleden audio apparatuur hebt mogen installeren, heb ik thuis bij vooral veel ouderen DAB+ mogen aansluiten/uitleggen. Die ouderen waren verrassend goed op de hoogte van het aanbod met stations als Sterren.NL, RadioNL, Continu en de Hindoestaanse stations als favoriet.
AM is tegenwoordig in stereo en de geluidskwaliteit is te vergelijken met FM, met de juiste ontvanger.
Maar dit zijn allemaal nieuwe technieken die te laat zijn gekomen, zeker in Europa.
Hier is het pas bekent geworden met de komst van LPAM.
Al met al fraaie techniek maar te laat.
Maar dit zijn allemaal nieuwe technieken die te laat zijn gekomen, zeker in Europa.
Helaas te laat inderdaad, heb nog nooit een radio in Europa gezien die standaard AM in stereo heeft. De normale luisteraar heeft er al helemaal niet van gehoord vrees ik.big T schreef: ↑17 sep 2024 22:07 AM is tegenwoordig in stereo en de geluidskwaliteit is te vergelijken met FM, met de juiste ontvanger.
Wel leuk dat er liefhebbers zijn die er tijd, moeite en geld in stoppen voor hun hobby.
Mijn ouders gaan richting de 70. Die hebben vroeger Veronica geluisterd, maar ik weet dat ze al in de jaren 80 al FM en kabel radio luisterde. Mee opgegroeid ja, maar ook later gewoon mee gegaan met de innovatie. Denk dat de mensen die nu AM nog luisteren, radio amateurs, liefhebbers van AM (zeezenders) zijn.Madurodam FM schreef: ↑17 sep 2024 21:47 AM is echt iets voor (met alle respect) de oudere generatie die ermee op is gegroeid. Verre van ideaal, geluidskwaliteit heeft misschien iets nostalgisch maar is natuurlijk niet te vergelijken met FM, DAB+ of streaming. Wat ik bedoelde is dat voor mensen die niets met online luisteren hebben (zoals ik) het for the time being een alternatief is. Ook bij AM pluk je tenslotte net als bij FM en DAB+ de stations gratis uit de lucht.
Veel Amerikaanse auto's hebben dit er standaard in zitten.
En met de opkomst van android SDR radio is het ergens een vinkje zetten, om deze functie te activeren.
SDR ontvangst technologie geeft deze mogelijkheid omdat het software is, en dat kost niets behalve een update.
Maar goed we rijden hier voor groot deel met auto’s die zijn gebouwd voor de Europese markt.big T schreef: ↑18 sep 2024 09:09Veel Amerikaanse auto's hebben dit er standaard in zitten.
En met de opkomst van android SDR radio is het ergens een vinkje zetten, om deze functie te activeren.
SDR ontvangst technologie geeft deze mogelijkheid omdat het software is, en dat kost niets behalve een update.
En een SDR is leuk voor de liefhebber, de amateur, de radio hobby luisteraar. Jan en Mien op de hoek willen gewoon makkelijke radio en geen experimentele software en of zelfbouw projecten.
Daarom dat het zelfs door DAB+ maar ook online is ingehaald in gebruiksgemak en standaard.
Je begrijpt niet wat ik zeg over SDR, dat zit in de europeese autoradio van tegenwoordig.
Dat zijn software gestuurde ontvangst toestellen, waar de gewone consument prima mee overweg kan.
Stereo op de middengolf is een update van software van de fabrikant.
Niets meer of minder.
Maar zo als ik al opmerkte, te laat in de markt gekomen.
Dat zijn software gestuurde ontvangst toestellen, waar de gewone consument prima mee overweg kan.
Stereo op de middengolf is een update van software van de fabrikant.
Niets meer of minder.
Maar zo als ik al opmerkte, te laat in de markt gekomen.
Daarom dat het zelfs door DAB+ maar ook online is ingehaald in gebruiksgemak en standaard.Pascal. K schreef: ↑18 sep 2024 12:47Maar goed we rijden hier voor groot deel met auto’s die zijn gebouwd voor de Europese markt.big T schreef: ↑18 sep 2024 09:09Veel Amerikaanse auto's hebben dit er standaard in zitten.
En een SDR is leuk voor de liefhebber, de amateur, de radio hobby luisteraar. Jan en Mien op de hoek willen gewoon makkelijke radio en geen experimentele software en of zelfbouw projecten.
Daarom dat het zelfs door DAB+ maar ook online is ingehaald in gebruiksgemak en standaard.
Sterker nog met de komst van 5G in de toekomst en AI in je auto wordt de DAB+ radio stap* gewoon overgeslagen daarom zegt de NLPO, de overkoepelende organisatie van lokale- en streekomroepen, adviseert haar leden om voorlopig geen grote investeringen te doen in digitale radio via de ether (DAB+). *stap , snap je hem ; -)
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
-
Stichting Omroep Leidschendam-Voorburg heeft een aantal verstrekte vergunningen voor DAB+ in de lokale laag 6 teruggegeven aan RDI. De stichting wil zich bij nader inzien met één programma beperken tot de regio's Delft, Zoetermeer en Rotterdam.
Piet.
Piet.
-
Dat is het denk ik inderdaad. In het verleden luisterde ik in het buitenland regelmatig naar Groot Nieuws Radio, vooral omdat het de enige Nederlandse radiozender was die ik kon ontvangen en er best leuke gesprekken te horen zijn.Pascal. K schreef: ↑17 sep 2024 22:14Mijn ouders gaan richting de 70. Die hebben vroeger Veronica geluisterd, maar ik weet dat ze al in de jaren 80 al FM en kabel radio luisterde. Mee opgegroeid ja, maar ook later gewoon mee gegaan met de innovatie. Denk dat de mensen die nu AM nog luisteren, radio amateurs, liefhebbers van AM (zeezenders) zijn.Madurodam FM schreef: ↑17 sep 2024 21:47 AM is echt iets voor (met alle respect) de oudere generatie die ermee op is gegroeid. Verre van ideaal, geluidskwaliteit heeft misschien iets nostalgisch maar is natuurlijk niet te vergelijken met FM, DAB+ of streaming. Wat ik bedoelde is dat voor mensen die niets met online luisteren hebben (zoals ik) het for the time being een alternatief is. Ook bij AM pluk je tenslotte net als bij FM en DAB+ de stations gratis uit de lucht.
Binnen Nederland ben ik wel fan van die LPAM zenders. Vind dat persoonlijk toch het mooiste geluid, alleen jammer dat het voornamelijk muziek is. Vind het altijd opvallend dat publieke lokale radiozenders zeggen geen mensen te kunnen vinden, terwijl veel LPAM zenders die mensen wel hebben zitten.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
-
Dank voor de update v.w.b. Feel Good 60's&70's Piet. Waren ook wel erg veel regio's voor 1 station. Leiden, Alphen, Gouda en Dordrecht vallen dus blijkbaar af. Ik zie ook op het allotment Rotterdam dat zowel de lokale omroep van Vlaardingen als die van Schiedam een vergunning hebben gekregen. Maar zowel Omroep Vlaardingen als Schie FM zijn inmiddels opgegaan in 1 nieuwe streekomroep; TWEE. Zou ook daar dus meer ruimte beschikbaar zijn.
Het advies om nu niet te investeren heeft te maken met het feit dat ze nog niet rond zijn met de aanbesteding aan twee partijen die DAB+ voor de lokale muxen gaat leveren en alleen met die partijen in zee gaan zal resulteren op het krijgen van tijdelijke subsidies.Echtwel schreef: ↑18 sep 2024 14:06Daarom dat het zelfs door DAB+ maar ook online is ingehaald in gebruiksgemak en standaard.Pascal. K schreef: ↑18 sep 2024 12:47Maar goed we rijden hier voor groot deel met auto’s die zijn gebouwd voor de Europese markt.big T schreef: ↑18 sep 2024 09:09
Veel Amerikaanse auto's hebben dit er standaard in zitten.
Sterker nog met de komst van 5G in de toekomst en AI in je auto wordt de DAB+ radio stap* gewoon overgeslagen daarom zegt de NLPO, de overkoepelende organisatie van lokale- en streekomroepen, adviseert haar leden om voorlopig geen grote investeringen te doen in digitale radio via de ether (DAB+). *stap , snap je hem ; -)
Momenteel worden nog steeds nieuwe auto’s uitgeleverd met DAB+ maar ook de mogelijkheid tot streaming.
Laatst gewijzigd door Pascal. K op 22 sep 2024 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Schijnbaar zijn er nog twee stichtingen, in principe zouden ze dus twee edities kunnen maken. Meer ruimte is een feit, maar de overgebleven ruimte zal benut gaan worden voor een hogere bitrate. Vooralsnog is het niet meer mogelijk om capaciteit aan te vragen…Madurodam FM schreef: ↑19 sep 2024 22:27 Dank voor de update v.w.b. Feel Good 60's&70's Piet. Waren ook wel erg veel regio's voor 1 station. Leiden, Alphen, Gouda en Dordrecht vallen dus blijkbaar af. Ik zie ook op het allotment Rotterdam dat zowel de lokale omroep van Vlaardingen als die van Schiedam een vergunning hebben gekregen. Maar zowel Omroep Vlaardingen als Schie FM zijn inmiddels opgegaan in 1 nieuwe streekomroep; TWEE. Zou ook daar dus meer ruimte beschikbaar zijn.