Cruciale vrijwilliger stopt, lokale omroep MerweRTV wekenlang uit lucht

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: Cruciale vrijwilliger stopt, lokale omroep MerweRTV wekenlang uit lucht

Bericht door GerjanCluistra »

wave schreef: 17 mei 2023 21:26
Herman ven Schippers schreef: 17 mei 2023 10:28
Als ik tussen de regel door lees, maak ik hier uit op dat je een oudgediende bent. Het is jammer dat vaak (is mijn ervaring helaas) je laatste zin totaal bij de die doelgroep ontbreekt, want: "we hebben het altijd zo gedaan en anders stap ik op."
Er zullen altijd mensen zijn die de kont direct tegen de krib gooien, maar alles heeft twee kanten. De groep die langer meeloopt gelooft bijvoorbeeld vaak sterker in de cpmmunity gedachte van de lokale omroep en heeft vanuit die gedachte ook ideeën over het programma beleid. De jonge generatie is daar tegenover week vaak vooral op Hitradio gericht en heeft nogal eens weinig op met het informatieve of doelgroepen deel van de programmering; iets wat je ook hier vaak in de reacties terug ziet. Het is niet goed, maar ik kan me er best iets bij voorstellen dat die mensen dan op een gegeven moment zeggen 'tot hier en niet verder'. Op dat moment, en dan is het eigenlijk al te laat, zul je als bestuur van goede huize moeten komen om de eenheid weer terug te krijgen in je omroep.

In de fusieprocessen speelt dat natuurljik net zo goed. Zeker bij goed draaiende omroepen kunnen 'oudgedienden' heel goede en weloverwogen redenen hebben om, als een bestuur niet goed luistert, op een gegeven moment hun visie duidelijk onder de aandacht te brengen. En weet je, soms zullen ze daar nog echt gelijk mee hebben ook.

En voor wat MerweRTV betreft: niemand weet wat er daar heeft gespeeld of nog speelt. Denk voor je veroordeelt eens aan de journalistieke grondbeginselen die je ook als lokale omroep hoort te respecteren: feitenkennis, hoor en wederhoor.
Toch is het wel opvallend hoeveel gedonder er is bij de lokale publieke omroepen, waar het bij de verschillende lokale, commerciële- en hobby radiostations over het algemeen vrij rustig is. Dat heeft toch met gebrek aan visie en leiding te maken lijkt me.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
big T

Bericht door big T »

Oeps, je ziet de aangiftes over het hoofd bij het RDI over te grote vermogen gebruik van verschillende regionale FM stations?
Er woed een heuse strijd om de titel ik ben alleen heerser.
En ook bij de hobby AM stations vlogen eieren tegen de ramen en werden serieuze bedreigingen geuit van ik weet waar jou kinderen naar school gaan.
Dat is toch echt niet vrij rustig.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Problemen met oudgediende en net binnengekomen vrijwilligers, groepsvorming, te weinig vrijwilligers, voortdurend kritiek op een bestuur en opstappende vrijwilligers is absoluut niet exclusief voor een lokale omroep. Bij vrijwel alle verenigingen spelen een hele hoop van dit soort problemen, soms wel meer.
GerjanCluistra

big T schreef: 19 mei 2023 10:02 Oeps, je ziet de aangiftes over het hoofd bij het RDI over te grote vermogen gebruik van verschillende regionale FM stations?
Er woed een heuse strijd om de titel ik ben alleen heerser.
En ook bij de hobby AM stations vlogen eieren tegen de ramen en werden serieuze bedreigingen geuit van ik weet waar jou kinderen naar school gaan.
Dat is toch echt niet vrij rustig.
Dat is oorlog tussen de radiostations onderling. Is toch net even iets anders als een interne machtsstrijd.

Ik bedoel, zou jij het toelaten dat radiomakers gaan ruzie maken? Of geef jij de lijn aan die je wilt horen.

En hoeveel AM zenders zijn er al omgevallen omdat die cruciale medewerker stopte?
big T

Bericht door big T »

Nee dat was ook een interne strijd.
En ja er zijn ook een paar gestopt omdat de persoon met kennis wegging.
Ik reageerde op je citaat:
GerjanCluistra schreef: 18 mei 2023 23:44 commerciële- en hobby radiostations over het algemeen vrij rustig is.
Daar weten ze het beter onder de radar te houden :D
GerjanCluistra

big T schreef: 22 mei 2023 20:09 Nee dat was ook een interne strijd.
En ja er zijn ook een paar gestopt omdat de persoon met kennis wegging.
Ik reageerde op je citaat:
GerjanCluistra schreef: 18 mei 2023 23:44 commerciële- en hobby radiostations over het algemeen vrij rustig is.
Daar weten ze het beter onder de radar te houden :D
Dat het beter onder de radar word gehouden heeft er dan ook mee te maken dat men elkaar meer respecteert, of zie ik dat dan verkeerd?
big T

Bericht door big T »

denk het niet als je eieren tegen de ramen gegooid krijgt, dan is respect ver te zoeken.
DX'r

Bericht door DX'r »

De FM zender staat opeens weer aan met programmas van de omroep. Heel bijzonder.
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

GerjanCluistra schreef: 22 mei 2023 22:28
Dat het beter onder de radar word gehouden heeft er dan ook mee te maken dat men elkaar meer respecteert, of zie ik dat dan verkeerd?
Nee dat zie je niet verkeerd.
95.4 FM & Radio Eemland
Meer variatie in classic hits!
RienFM

Bericht door RienFM »

Of de belangen zijn anders... das niet per-se respect... wel beduidend minder beslissingen en reacties vanuit emotie gedreven. Meer zakelijk denken... respect niet eens per definitie...
GerjanCluistra

ottoderuig schreef: 25 mei 2023 21:15
GerjanCluistra schreef: 22 mei 2023 22:28
Nee dat zie je niet verkeerd.
Hoe zie jij het dan?
ottoderuig

GerjanCluistra schreef: 27 mei 2023 11:01 Hoe zie jij het dan?
Ik wil dat best wel onderbouwen hoor.
Waar ik bij de lokale omroep vaak tegenaan liep waren ego's en types die uit emotie handelde.
"we doen het al jaren zo dus het moet vooral niet veranderen" Hoe kun je dan profesionaliseren?
Dat levert je alleen maar irritatie op. Althans.. bij mij.
Bij de (commerciële) club waar ik nu zit is dat echt anders. Iedereen heeft hetzelfde doel:
Altijd het beste willen. Een beetje zoals de piraat vroeger. Geen jaloezie of betweterigheid.
Er is wel eens discussie maar altijd met respect voor elkaars mening.
Af en toe een bbq of een avondje borrelen. Prima werkomgeving.
95.4 FM & Radio Eemland
GerjanCluistra

ottoderuig schreef: 28 mei 2023 17:47
GerjanCluistra schreef: 27 mei 2023 11:01 Hoe zie jij het dan?
Ik wil dat best wel onderbouwen hoor.
Waar ik bij de lokale omroep vaak tegenaan liep waren ego's en types die uit emotie handelde.
"we doen het al jaren zo dus het moet vooral niet veranderen" Hoe kun je dan profesionaliseren?
Dat levert je alleen maar irritatie op. Althans.. bij mij.
Bij de (commerciële) club waar ik nu zit is dat echt anders. Iedereen heeft hetzelfde doel:
Altijd het beste willen. Een beetje zoals de piraat vroeger. Geen jaloezie of betweterigheid.
Er is wel eens discussie maar altijd met respect voor elkaars mening.
Af en toe een bbq of een avondje borrelen. Prima werkomgeving.
Ik denk dat ik over het woordje 'niet' heb heen gelezen. Je verwoord precies wat ik bedoel.

Maar de club waar jij bij zit, is dat een groep mensen die samen radio maakt, of zit daar een radiomaker die toevallig ook eigenaar is en de richting bepaald.
ottoderuig

GerjanCluistra schreef: 30 mei 2023 15:27 Maar de club waar jij bij zit, is dat een groep mensen die samen radio maakt, of zit daar een radiomaker die toevallig ook eigenaar is en de richting bepaald.
Allemaal muziekliefhebbers met passie voor radio.
Het format is ook in samenspraak met de programmamakers tot stand gekomen.
Daarbij is er ruimte voor vrije keuze.
Maar laten we niet het topic over MerweRTV kapen ;)
95.4 FM & Radio Eemland
rmtech

Bericht door rmtech »

Inmiddels zijn we maanden verder en is er helaas nog maar weinig leven in MerweRTV te merken. De eerder teruggekeerde TV livestream via YouTube lijkt weer opgegeven. Ook het nieuws op de site staat stil. Lijkt een omroep in diepe problemen. Komt dit nog goed?
Plaats reactie