Cruciale vrijwilliger stopt, lokale omroep MerweRTV wekenlang uit lucht

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

piggelmee

Re: Cruciale vrijwilliger stopt, lokale omroep MerweRTV wekenlang uit lucht

Bericht door piggelmee »

Altijd vervelend als deze situatie ontstaat. Deze situatie zal zich niet voor doen bij (publieke) regionale en landelijke omroepen. Hoe komt zoiets dan wel voor bij de Lokale Omroep(en). De basis er van ligt eigenlijk al bij het ontstaan: er is geen geld, huisvesting, faciliteiten etc. Met vrijwilligers wordt dan vervolgens een omroep op poten gezet met als gevolg dat er wel eens wat bruikbare spullen van huis wordt meegebracht ter ondersteuning van de omroep (die besparen op dat moment de aanschaf uit). Hoe kan je zo'n situatie nu voorkomen?
Je zou bijv. een rechtspersoon kunnen oprichten die de technische faciliteiten (zowel in de studio als op lokatie) beheert. Deze onafhankelijke rechtspersoon werkt uitsluitend voor de omroep (kontraktje opstellen). De omroep betaalt (tegen een redelijke vergoeding) de facilitaire rechtspersoon voor het gebruik van de faciliteiten.Indien het de werkzaamheden voor de omroep niet in de weg zit kunnen ook opdrachten van derden worden uitgevoerd bijv. in opdracht van de gemeente. Met deze scheiding voorkom je ook dat bij het aantreden van een 'nieuwe' omroep (vergunningen worden immers telkens voor een bepaalde periode afgegeven door het CvdM) alle faciliteiten opnieuw moeten worden aangeschaft daar de facitaire rechtspersoon het oude kontrakt simpel beëindigt en een nieuw kontrakt aangaat met de 'nieuwe' omroep.
Music was my first love
castmember

Bericht door castmember »

sverrips schreef: 28 mar 2023 10:12In mijn geval moet iemand ervaring hebben met electro, electronica, ICT, Linux beheer, kunnen programmeren en logisch kunnen denken en dingen ontwikkelen. Dat zijn toch zaken waarvan je bijna niemand kunt vinden op een enkeling na die hoog van de toren blaast, maar uiteindelijk het niet kan en meer kapot maakt dan goed doe.
Maar waarom moet dit bij 1 persoon liggen?

Bij de lokale omroep waar ik vrijwilliger ben zijn er 3 man die zich met de techniek bezig houden buiten hun omroeptaken. Daarbij heeft een ieder zijn eigen kennisgebied en kunnen we elkaar bij vakantie of ziekte overnemen om alles, eventueel met pleisters plakken, in de lucht te houden. Als omroep, hoe klein ook, neem je een enorm risico om alle technische zaken bij slechts 1 persoon neer te leggen.

Ook is het soms verstandig om zaken bij externe partijen neer te leggen. De zendlijn voor TV hebben wij uitbesteed, basis problemen kunnen we oplossen, maar als we in het multicast domein komen of de encoding richting de mediahub dan bellen we de leverancier. Ken je krachten.

Bovendien is het natuurlijk wel apart dat er privé apparatuur in de essentiële ketens draait. Ik ga niet zeggen dat er hier niet eens een privé kastje is gebruikt om wat te testen of een kabel hier of daar niet officieel via de omroep is gekocht, maar daar is, zover ik weet, uiteindelijk altijd wel voor gecompenseerd. Je moet als bestuur, zelfs als je enkel op afstand bestuurd, niet afhankelijk willen zijn van privé apparatuur van een vrijwilliger. Soms kan het tijdelijk niet anders, maar het lijkt als ik hier de berichten zo lees erop dat dit geen tijdelijke situatie was. Buiten dat blijven strubbelingen tussen een vrijwilliger en het bestuur lastig. Ongeacht wie er "gelijk" heeft kent zo'n spanning alleen maar verliezers.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
sverrips

Bericht door sverrips »

castmember schreef: 28 mar 2023 11:32
sverrips schreef: 28 mar 2023 10:12In mijn geval moet iemand ervaring hebben met electro, electronica, ICT, Linux beheer, kunnen programmeren en logisch kunnen denken en dingen ontwikkelen. Dat zijn toch zaken waarvan je bijna niemand kunt vinden op een enkeling na die hoog van de toren blaast, maar uiteindelijk het niet kan en meer kapot maakt dan goed doe.

Bij de lokale omroep waar ik vrijwilliger ben zijn er 3 man die zich met de techniek bezig houden buiten hun omroeptaken. Daarbij heeft een ieder zijn eigen kennisgebied en kunnen we elkaar bij vakantie of ziekte overnemen om alles, eventueel met pleisters plakken, in de lucht te houden. Als omroep, hoe klein ook, neem je een enorm risico om alle technische zaken bij slechts 1 persoon neer te leggen.

Ook is het soms verstandig om zaken bij externe partijen neer te leggen. De zendlijn voor TV hebben wij uitbesteed, basis problemen kunnen we oplossen, maar als we in het multicast domein komen of de encoding richting de mediahub dan bellen we de leverancier. Ken je krachten.

Bovendien is het natuurlijk wel apart dat er privé apparatuur in de essentiële ketens draait. Ik ga niet zeggen dat er hier niet eens een privé kastje is gebruikt om wat te testen of een kabel hier of daar niet officieel via de omroep is gekocht, maar daar is, zover ik weet, uiteindelijk altijd wel voor gecompenseerd. Je moet als bestuur, zelfs als je enkel op afstand bestuurd, niet afhankelijk willen zijn van privé apparatuur van een vrijwilliger. Soms kan het tijdelijk niet anders, maar het lijkt als ik hier de berichten zo lees erop dat dit geen tijdelijke situatie was. Buiten dat blijven strubbelingen tussen een vrijwilliger en het bestuur lastig. Ongeacht wie er "gelijk" heeft kent zo'n spanning alleen maar verliezers.
Bij ons lukt dat niet, meer mensen vinden. Dat had ik al geantwoord ! Verder extern uitbesteden, leuk maar mag ik vragen wat jullie aan budget hebben qua bekostiging uit Den Haag ? Hier moeten we het doen met 28.000 euro per jaar. Daar is uitbesteden echt geen optie !
rodie

Bericht door rodie »

Gek ook wel... ik lees overal dat talent gezocht wordt maar ik zelf kan nooit iets vinden waar ik terecht kan. Behalve bij de landelijke omroepen...
Zal vast door mijn openlijke harde mening komen :D Maarja, de waarheid mag toch wel gezegd worden?

Heb Merwe ook een mailtje gestuurd, maar het blijft erg stil helaas.
Ik vind het erg sneu voor de programmamakers.
rodie

Bericht door rodie »

sverrips schreef: 28 mar 2023 12:18
castmember schreef: 28 mar 2023 11:32

Bij ons lukt dat niet, meer mensen vinden. Dat had ik al geantwoord ! Verder extern uitbesteden, leuk maar mag ik vragen wat jullie aan budget hebben qua bekostiging uit Den Haag ? Hier moeten we het doen met 28.000 euro per jaar. Daar is uitbesteden echt geen optie !
Wij deden het bij de ATOS vroeger ook met drie mensen. We hadden zo'n goede klik met zijn drieën. Ieder had zijn eigen specialiteit en we leerden enorm van elkaar. Heb daar echt ontzettend veel geleerd door deze mensen. Het lijkt me ook veel prettiger werken in teamverband dan dat je alles alleen op poten moet zetten continu. Vind je dit niet vervelend? En het budget komt me bekend voor, wij hadden ook nooit geld. Je werd er wel enorm creatief mee en met weinig geld kun je nog steeds een heel mooi product neerzetten voor de luisteraar, zonder dat ze daar iets van merken wat betreft kwaliteit. Als je basis maar goed is opgezet :-).

Kwa privé apparatuur werd (gelukkig) wel meteen ingegrepen door de toenmalige voorzitter. Die was daar vel op tegen.
Achteraf terecht, vond het toen nooit een probleem. Maar zie hier de gevolgen.
castmember

sverrips schreef: 28 mar 2023 12:18Hier moeten we het doen met 28.000 euro per jaar. Daar is uitbesteden echt geen optie !
Hier qua subsidie slechts 18.000 euro, en dan komt er nog wel een stuk aan fondsenwerving en reclame inkomsten maar die willen we niet aanspreken voor vaste lasten zoals de huur en het online houden van de zendlijn. Veel van deze dingen komen aan op afspraken maken met je leveranciers en afnemers. Voor de TV zendlijn liggen er goede afspraken met Ziggo die de apparatuur heeft geleverd doet ook support. En zover ik begrepen heb zit dat voor een groot deel in het mediahub abonnement.

Dus soms zijn die zaken niet duurder, maar is het vooral goed in je contracten nalezen en brutaal vragen bij een leverancier waar je recht op hebt. Het support hebben op de zendlijn is soms ook in belang van derden, dus daar willen ze best tijd in steken.

En ik weet het, technici vinden is lastig, bij ons is het clubje technisch onderlegde mensen ook klein, maar soms is het opdelen van zo'n functie juist daarom wel handig, omdat je dan niet een alleskunnende guru zoekt maar een webmaster die ook wel eens op een windows machine heeft gekeken. Of een netwerk support engineer die ook wel interesse heeft in broadcast.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

sverrips schreef: 27 mar 2023 16:36 Ik wil even reageren, ook bij ons speelt dat. Die medewerker die alles weet en waarbij alles zou omvallen ben ik zelf. Het is soms erg lastig (we zijn er al jaren mee bezig) iemand te vinden die op het niveau zit als waar ik zit. Ik kan gewoon niemand krijgen die dezelfde kennis, of tenminste de kennis heeft om alles in de lucht te houden. Mijn apparatuur zit er niet tussen, dat niet, maar als ik weg val, hebben ze inderdaad een uitdaging. Gelukkig heb ik niet de intentie om weg te gaan, maar niemand garandeer me dat ik morgen niet onder de auto of trein komt. Kortom.... niks is zeker in het leven. Graag ipv dingen toe roepen dat het niet gezonde situatie is (het bevestigd wat ik al weet en koop er niks voor !), iets bijdragen waar de omroep en ik wat aan heb. Dingen roepen dat we meer medewerkers moeten hebben, is leuk, maar soms lukt dat niet goed. Da's geen geintje, maar echt zo !
Er is ook niemand die verlangd dat het probleem vandaag is opgelost, of dat iemand direct de kennis heeft die jij heb. En uiteindelijk is het ook heel simpel, als de mensen er niet zijn, dan houdt het sowieso op.

Als er iemand is die het wel samen met je wil doen en je begeleid die persoon goed, je werkt vanaf dag 1 samen, dan doet die persoon wel de kennis op. En als jij dan volgend jaar onder de trein kom, dan is er in ieder geval meer van die kennis aanwezig dan als je niets doet. En ja, het kan best 5 jaar duren voor je beiden hetzelfde kennisniveau heb. Uiteindelijk valt of staat het wel met samenwerken.

Maar het werkt ook andersom. Als die nieuweling bij je komt met een idee, dan moet je er minimaal een goede discussie over kunnen hebben. En ook dat laatste is nog wel eens een probleem heb ik gemerkt.
GerjanCluistra

sverrips schreef: 27 mar 2023 16:39
GerjanCluistra schreef: 26 mar 2023 22:33 Ik ken wel wat omroepen waar dit probleem ook speelt en/of speelde. Zowel van die omroepen die plat gaan als een cruciale medewerker vertrekt, als medewerkers die vertrekken vanwege bepaalde bestuursleden en leidinggevenden. Gemene deler is toch wel vaak dat die mensen al jarenlang op een bepaalde positie zitten en van zichzelf denken de wijsheid in pacht te hebben. Bij veranderingen en fusies zijn het veelal die personen die overal dwars liggen. Verbaasd me niet dat zoiets gebeurd.
Wel jammer dat het gelijk de negatieve kant belicht. Soms is er ook een situatie dat het gewoon zo gegroeit is en iemand niet vanwege onvrede vertrekt of zo vertrekken. In ons geval is dat zo !
Bij vrijwel alle omroepen waar ik voor heb gewerkt liepen wel een of meerdere (halve) bejaarden rond die van zichzelf vonden dat ze het allemaal heel goed wisten. Begrijp ook wel dat de situatie zo gegroeid kan zijn maar, ik denk dat je ook gewoon met elkaar in gesprek kan gaan. Probleem bij sommige mensen is alleen dat het altijd nee is, zonder dat er een goede, duidelijke uitleg wordt gegeven waarom het dan nee is (of het aantoonbaar dom gelul is, want dat gebeurd ook).
GerjanCluistra

rodie schreef: 28 mar 2023 12:40 Gek ook wel... ik lees overal dat talent gezocht wordt maar ik zelf kan nooit iets vinden waar ik terecht kan. Behalve bij de landelijke omroepen...
Zal vast door mijn openlijke harde mening komen :D Maarja, de waarheid mag toch wel gezegd worden?

Heb Merwe ook een mailtje gestuurd, maar het blijft erg stil helaas.
Ik vind het erg sneu voor de programmamakers.
Dat komt er ook nog eens bij, dat je van veel omroepen nauwelijks een reactie krijgt als je solliciteert of je hulp aanbiedt. Is inderdaad ook een probleem.
sverrips

Bericht door sverrips »

Volgens mij gaan we off-topic !
fdboer

Bericht door fdboer »

Dat off topic valt wel mee lijkt me, wat geschetst wordt is een ernstig laag niveau van professionaliteit en hoog hobby niveau bij veel lokale omroepen.
... en dan krijg je deze situaties.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

sverrips schreef: 28 mar 2023 10:12 Mensen, ik vind het persoonlijk raar als je van interne zaken niet op de hoogte bent van alles, dat dan conclussie's getrokken worden. Ik heb al beschreven hoe lastig het is om mensen te krijgen die genoeg kennis hebben over wat er zoal aangesloten/speelt en hoe het werkt. In mijn geval moet iemand ervaring hebben met electro, electronica, ICT, Linux beheer, kunnen programmeren en logisch kunnen denken en dingen ontwikkelen. Dat zijn toch zaken waarvan je bijna niemand kunt vinden op een enkeling na die hoog van de toren blaast, maar uiteindelijk het niet kan en meer kapot maakt dan goed doe. Beschrijven is leuk, maar er zijn 2 dingen die dat onmogelijk maken. Niemand snapt er iets van en twee is dat de ontwikkelingen zich snel opvolgen zodat wat vandaag beschreven wordt, morgen al weer oud is. Ik zal in iedere geval een start gaan maken.
Toch blijft het jammer dat zo een actie met namen voor de luisteraars van een gemiddelde LO in 2023 verwacht je zo iets niet.
Succes met de opbouw
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
sverrips

Bericht door sverrips »

Echtwel schreef: 29 mar 2023 11:27
sverrips schreef: 28 mar 2023 10:12 Mensen, ik vind het persoonlijk raar als je van interne zaken niet op de hoogte bent van alles, dat dan conclussie's getrokken wordenwat vandaag beschreven wordt, morgen al weer oud is. Ik zal in iedere geval een start gaan maken.
Toch blijft het jammer dat zo een actie met namen voor de luisteraars van een gemiddelde LO in 2023 verwacht je zo iets niet.
Succes met de opbouw
Ja, daar heb je helemaal gelijk in !
Orange

Bericht door Orange »

Als lokale omroep moet je geen gebruik willen maken van apparatuur van de vrijwilligers. Als het niet mogelijk is om zelf apparatuur aan te schaffen, is er geen bestaansrecht voor die omroep.
castmember

Orange schreef: 29 mar 2023 15:14Als lokale omroep moet je geen gebruik willen maken van apparatuur van de vrijwilligers. Als het niet mogelijk is om zelf apparatuur aan te schaffen, is er geen bestaansrecht voor die omroep.
Hierbij ga je er wel gelijk vanuit dat het gebruik van apparatuur van de vrijwilliger was vanwege geldgebrek, het kan ook zijn dat de vrijwilliger zonder medeweten van het bestuur / penningmeester eigen apparatuur heeft ingezet omdat het makkelijker was. Is nog steeds niet goed, maar voor een bestuur lastig te controleren, tenzij het gebruik van die prive apparatuur vooraf bekend was, maar dat staat zover ik kan zien niet in de artikelen.
Plaats reactie