Cruciale vrijwilliger stopt, lokale omroep MerweRTV wekenlang uit lucht

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

rmtech

Cruciale vrijwilliger stopt, lokale omroep MerweRTV wekenlang uit lucht

Bericht door rmtech »

Een bizar nieuwsbericht uit Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam. Een hele omroep op radio én TV plat omdat één medewerker vertrekt.

Dat dit anno 2023 nog kan gebeuren... :eek: Zouden er meer van dit soort constructies bij omroepen zijn?
De lokale publieke omroep MerweRTV voor Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam is per direct gestopt met uitzenden. De reden dat de stekker eruit is getrokken, is volgens voorzitter Rinie Mourik, omdat een cruciale technisch medewerker plotseling is opgestapt én zijn eigen apparatuur heeft meegenomen. Tientallen vrijwilligers betreuren de situatie: ,,Ons radiohart huilt.”

Het gebeurde afgelopen week. Er was een vergadering bij MerweRTV over de plannen voor de radio- en televisieverslaggeving op de aankomende Koningsdag, de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Aan het einde van die vergadering kondigde dé technisch medewerker van MerweRTV, volgens Van Mourik (62), te stoppen als vrijwilliger. ,,De medewerker heeft vervolgens de apparatuur, die hijzelf door de tijd heen had geplaatst in de uitzendketen, ontkoppeld en meegenomen.” Van Mourik was hier zelf niet bij: ,,Het was gewoon een redactievergadering. Ik ben bestuurslid en bemoei me doorgaans niet met redactiezaken. Dat is mijn taak niet.”

Het opstappen van de spil bij MerweRTV had direct grote gevolgen voor de uitzendingen op radio en televisie. Dat kon namelijk niet meer. Niet alleen vanwege de ontbrekende apparatuur, maar ook omdat MerweRTV ‘compleet afhankelijk’ is van die persoon. ,,De medewerker in kwestie had een heel unieke positie, met kennis van zaken over hoe de omroep uitzendt. Hij deed de techniek. Als programma's worden gemaakt, moeten die worden uitgezonden op de kabel, via de zendantenne et cetera. Dat deed hij, dat kan niemand anders. Dus nu moeten we echt andere oplossingen gaan zoeken”, zegt Van Mourik.

Zo’n oplossing is nog niet zo eenvoudig, weet Van Mourik. ,,Dit heeft tijd nodig. Kan zeker wel een maand of langer duren. Ik weet niet hoe het nu gaat lopen. Eén ding is helder: het gaat in ieder geval een heel grote verandering worden. Wat het roept natuurlijk essentiële vragen op, he. Als een instelling zo afhankelijk is van een of meerdere personen, dan heb je een groot probleem als die mensen ineens wegvallen.”

Ondertussen reageren enkele vrijwilligers van de omroep bedroefd op de situatie. ,,Mijn radiohart huilt”, zegt er een. ,,Het is voor vrijwilligers een gemis dat ze niet meer kunnen uitzenden.” Verschillende medewerkers hebben het vertrouwen opgezegd in voorzitter Van Mourik. Meerdere vrijwilligers zouden zijn gestopt.

Van Mourik bevestigt die geluiden. Maar hij is niet van plan zijn taken neer te leggen: ,,Heel veel mensen hadden een leuk programma en kunnen die nu ineens niet meer maken. Aan wie ligt dit dan? Dan wijzen ze naar het bestuur. Er is een medewerker opgestapt die op een cruciale plaats zit en apparatuur heeft meegenomen die nodig is voor het uitzenden. Dan kunnen veel mensen daar boos om worden, en dit op hun eigen manier gaan verklaren. De kern van de zaak is dat de stichting afhankelijk is van enkele personen, dat is een zwak punt bij heel veel vrijwilligersorganisaties. En nu wringt zich dat bij ons. Als ik onder dit soort omstandigheden zou opstappen, dan zou ik niet geschikt zijn als bestuurder.”

De SGP Sliedrecht en de ChristenUnie hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders, over de hele situatie. Over of het college van plan is contact te leggen met stichting Merweradio en welke voorwaarden verbonden zijn aan de subsidieverstrekking. (Bron: AD)
big T

Re: Cruciale vrijwilliger stopt, lokale omroep MerweRTV wekenlang uit lucht

Bericht door big T »

Een uitstekend voorbeeld van het pruts niveau.
Ik ben bestuurslid en bemoei me doorgaans niet met redactiezaken. Dat is mijn taak niet.”

Geeft aan hoe het fout is kunnen gaan, had ze zich er maar mee bemoeid.
Je weet toch dat iemand eigen spul heeft staan in de keten?
Je hebt niet gezorgd dat dit zo spoedig mogelijk vervangen is door eigen apparatuur.
Je hebt niet gezorgd dat de kennis gedeeld is vrij naar de tegeltjes wijsheid: niet gedeelde kennis, is verloren kennis.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Ik ken wel wat omroepen waar dit probleem ook speelt en/of speelde. Zowel van die omroepen die plat gaan als een cruciale medewerker vertrekt, als medewerkers die vertrekken vanwege bepaalde bestuursleden en leidinggevenden. Gemene deler is toch wel vaak dat die mensen al jarenlang op een bepaalde positie zitten en van zichzelf denken de wijsheid in pacht te hebben. Bij veranderingen en fusies zijn het veelal die personen die overal dwars liggen. Verbaasd me niet dat zoiets gebeurd.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

big T schreef: 26 mar 2023 22:22 Een uitstekend voorbeeld van het pruts niveau.
Ik ben bestuurslid en bemoei me doorgaans niet met redactiezaken. Dat is mijn taak niet.”

Geeft aan hoe het fout is kunnen gaan, had ze zich er maar mee bemoeid.
Je weet toch dat iemand eigen spul heeft staan in de keten?
Je hebt niet gezorgd dat dit zo spoedig mogelijk vervangen is door eigen apparatuur.
Je hebt niet gezorgd dat de kennis gedeeld is vrij naar de tegeltjes wijsheid: niet gedeelde kennis, is verloren kennis.
Je kan je inderdaad afvragen of Van Mourik wel capabel genoeg is om bestuurder te zijn. Er zouden schriftelijk afspraken gemaakt moeten worden over de inzet van eigen spul in de keten, ook als het tijdelijk is.

Van de andere kant is mijn ervaring ook dat sommige medewerker zo stronteigenwijs zijn dat ze het verdommen om hun kennis te delen. Op een gegeven moment heb je als omroep een probleem want, je kan ze er dan ook niet meer uit gooien zonder dat de boel omvalt.
big T

Bericht door big T »

tuurlijk kan dat wel, omvallen doet het dan toch wel, blijkt keer op keer.
stronteigenwijs en lokale omroep lees ik als koning eenoog denkt een eigen koninkrijkje te hebben om zijn hobby uit te oefenen.
en dat lekker betaald door de belasting betaler.
is er geen overleg met andere omroepen, of heb je het dan hier niet over?
stel je voor dat zo een persoon ook bij een regionale omroep zit, of landelijke omroep.
en niet roepen daar gebeurt dit niet, vraag je je dan af waarom dit daar dan niet gebeurt.
sverrips

Bericht door sverrips »

Ik wil even reageren, ook bij ons speelt dat. Die medewerker die alles weet en waarbij alles zou omvallen ben ik zelf. Het is soms erg lastig (we zijn er al jaren mee bezig) iemand te vinden die op het niveau zit als waar ik zit. Ik kan gewoon niemand krijgen die dezelfde kennis, of tenminste de kennis heeft om alles in de lucht te houden. Mijn apparatuur zit er niet tussen, dat niet, maar als ik weg val, hebben ze inderdaad een uitdaging. Gelukkig heb ik niet de intentie om weg te gaan, maar niemand garandeer me dat ik morgen niet onder de auto of trein komt. Kortom.... niks is zeker in het leven. Graag ipv dingen toe roepen dat het niet gezonde situatie is (het bevestigd wat ik al weet en koop er niks voor !), iets bijdragen waar de omroep en ik wat aan heb. Dingen roepen dat we meer medewerkers moeten hebben, is leuk, maar soms lukt dat niet goed. Da's geen geintje, maar echt zo !
sverrips

Bericht door sverrips »

GerjanCluistra schreef: 26 mar 2023 22:33 Ik ken wel wat omroepen waar dit probleem ook speelt en/of speelde. Zowel van die omroepen die plat gaan als een cruciale medewerker vertrekt, als medewerkers die vertrekken vanwege bepaalde bestuursleden en leidinggevenden. Gemene deler is toch wel vaak dat die mensen al jarenlang op een bepaalde positie zitten en van zichzelf denken de wijsheid in pacht te hebben. Bij veranderingen en fusies zijn het veelal die personen die overal dwars liggen. Verbaasd me niet dat zoiets gebeurd.
Wel jammer dat het gelijk de negatieve kant belicht. Soms is er ook een situatie dat het gewoon zo gegroeit is en iemand niet vanwege onvrede vertrekt of zo vertrekken. In ons geval is dat zo !
big T

Bericht door big T »

Ook al is het zo gegroeid, dan nog.
Wat op zich heel begrijpelijk is gezien de ontstaan geschiedenis van lokale omroep, van een beetje radio spelen naar streekomroep groeien.
En als je de enigste bent die kennis heeft, dan begin je toch te schrijven hoe het proces in elkaar steekt.
Wie wat waarom?
Overdragen en vastleggen van kennis, dat is professioneel om te doen.
Hetzelfde gebeurt ook bij je regionale omroep, of landelijke omroep.
rodie

Bericht door rodie »

big T schreef: 27 mar 2023 17:34 Ook al is het zo gegroeid, dan nog.
Wat op zich heel begrijpelijk is gezien de ontstaan geschiedenis van lokale omroep, van een beetje radio spelen naar streekomroep groeien.
En als je de enigste bent die kennis heeft, dan begin je toch te schrijven hoe het proces in elkaar steekt.
Wie wat waarom?
Overdragen en vastleggen van kennis, dat is professioneel om te doen.
Hetzelfde gebeurt ook bij je regionale omroep, of landelijke omroep.
Je doet nu alsof het de medewerker zijn schuld is. De omroep (bestuursleden) hebben gefaald, niet die ene goedwillende medewerker.
wave

Bericht door wave »

Dit is dus zo'n verhaal in de categorie "hier zijn alleen maar verliezers". Ik denk dat het goed is om voorzichtig te zijn met het trekken van conclusies en het doen van waarde uitspraken, op basis van slecht een enkel stukje in de media. Ook een veeg uit de pan voor de media die dit plaatsten trouwens, want waar is het journalistieke grondbeginsel van hoor & wederhoor??? Als je even door de frustratie van die omroepvoorzitter heen leest, dan zie je daar in feite dat de omroep daar technisch langdurig rond één zeer loyale vrijwilliger draaide, en dat er bij MerweRTV kennelijk intern zaken niet goed gaan in de communicatie en vertrouwen tussen werkvloer en bestuur. Zijn er bestuurlijk fouten gemaakt? Oh zeker. Maar zegt dat wat over het draagvlak van de omroep in de doelgemeentes en de kwaliteit van de programma's? Volgens mij niest. Juist in gemeenschappen met een sterke eigen lokale binding en cultuur, kan een lokale omroep zelfs beter functioneren (en gewaardeerd worden) dan de grotere broers en de randstedelijke streekomroepen. Het zegt ook niets over de kwaliteiten van de vrijwilligers van die omroep. Mensen veroordelen vaak zo makkelijk en snel maar amai, de wereld zou zoveel mooier zijn als mensen ook wat makkelijker voor elkaar klaar zouden willen staan.

Dat een omroep technisch feitelijk om één persoon draait? Ik denk dat de situatie zoals Stephan die ook bij zijn omroep beschrijft, bij heel veel omroepen de realiteit is. Voor een deel historisch gegroeid, maar waar selfsupporting steeds meer de norm is geworden, is er ook amper meer aanwas van mensen die met programmatechniek beginnen, gaandeweg hun kennis en ervaring uitbouwen en zo verder doorgroeien. Bovendien moet anno 2023 een systeemtech naast kennis van het radio & TV proces, ook het e.e.a van netwerken, databases, besturingssystemen en digitale systemen kennen. Heb je iemand binnen je omroep met interesse in al die gebieden? Heel blij mee zijn, goed vasthouden en investeren in kennis. Maar heb je die niet? Ga als lokale omroep dan maar eens vissen in een vijver met een flink personeelstekort voor betaalde banen.... succes!

Wat je er als lokale omroepen imho wel kunt doen? Zorg dat je de rol van techniek weer oppoetst, glans geeft en nieuwe mensen laat zien dat er zonder techniek geen media uitzendingen zijn :)) . Zoek ook vooral originele invalshoeken om die boodschap kenbaar te maken! En zet als HTD je focus op standje groothoek, leg contacten met je collega HTD's bij omroepen in een ruime cirkel om je heen, en probeer om op een zaterdagmiddag met z'n allen op een terras een boompje op te zetten en samenwerking te zoeken zodat je backup en kennisdeling creëert. En laten we voor MerweRTV maar hopen dat die snel hulp vinden om hun station weer in de lucht te krijgen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
big T

Bericht door big T »

rodie schreef: 27 mar 2023 19:20 Je doet nu alsof het de medewerker zijn schuld is. De omroep (bestuursleden) hebben gefaald, niet die ene goedwillende medewerker.
In mijn 1e twee reacties heb ik het al over het bestuur.
Het is altijd een wisselwerking, zo iets komt niet vanzelf.
Streamer045

Bericht door Streamer045 »

Dat dit nog steeds mogelijk is, het gebeurde j.l 2018 en 2016 nog bij onze ex omroep Loes FM in het zuiden hier. na dat een vrijwilligster die notabene bestuurslid bij omroep en bij een politieke partij in betreffende gemeente, was slordig met geld was om gegaan ik wil geen koeien meer uit de sloot halen, maar sommige vrijwilligers, je kan tegenwoordig goon lekkerop internet draaien geen gezeik. mischien een beetje offtopic. -bier
Echtwel

Bericht door Echtwel »

beetje onvolwassen alles weg te halen als je weet welke gevolgen dit heeft kwestie van ego's en geen oog voor de lokale luisteraar
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Feivel

Bericht door Feivel »

Echtwel schreef: 28 mar 2023 00:04 beetje onvolwassen alles weg te halen als je weet welke gevolgen dit heeft kwestie van ego's en geen oog voor de lokale luisteraar
Ik vraag me oprecht af of lokale omroepen van een dergelijk niveau überhaupt luisteraars hebben..
sverrips

Bericht door sverrips »

Mensen, ik vind het persoonlijk raar als je van interne zaken niet op de hoogte bent van alles, dat dan conclussie's getrokken worden. Ik heb al beschreven hoe lastig het is om mensen te krijgen die genoeg kennis hebben over wat er zoal aangesloten/speelt en hoe het werkt. In mijn geval moet iemand ervaring hebben met electro, electronica, ICT, Linux beheer, kunnen programmeren en logisch kunnen denken en dingen ontwikkelen. Dat zijn toch zaken waarvan je bijna niemand kunt vinden op een enkeling na die hoog van de toren blaast, maar uiteindelijk het niet kan en meer kapot maakt dan goed doe. Beschrijven is leuk, maar er zijn 2 dingen die dat onmogelijk maken. Niemand snapt er iets van en twee is dat de ontwikkelingen zich snel opvolgen zodat wat vandaag beschreven wordt, morgen al weer oud is. Ik zal in iedere geval een start gaan maken.
Plaats reactie