Dat dit anno 2023 nog kan gebeuren...

De lokale publieke omroep MerweRTV voor Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam is per direct gestopt met uitzenden. De reden dat de stekker eruit is getrokken, is volgens voorzitter Rinie Mourik, omdat een cruciale technisch medewerker plotseling is opgestapt én zijn eigen apparatuur heeft meegenomen. Tientallen vrijwilligers betreuren de situatie: ,,Ons radiohart huilt.”
Het gebeurde afgelopen week. Er was een vergadering bij MerweRTV over de plannen voor de radio- en televisieverslaggeving op de aankomende Koningsdag, de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Aan het einde van die vergadering kondigde dé technisch medewerker van MerweRTV, volgens Van Mourik (62), te stoppen als vrijwilliger. ,,De medewerker heeft vervolgens de apparatuur, die hijzelf door de tijd heen had geplaatst in de uitzendketen, ontkoppeld en meegenomen.” Van Mourik was hier zelf niet bij: ,,Het was gewoon een redactievergadering. Ik ben bestuurslid en bemoei me doorgaans niet met redactiezaken. Dat is mijn taak niet.”
Het opstappen van de spil bij MerweRTV had direct grote gevolgen voor de uitzendingen op radio en televisie. Dat kon namelijk niet meer. Niet alleen vanwege de ontbrekende apparatuur, maar ook omdat MerweRTV ‘compleet afhankelijk’ is van die persoon. ,,De medewerker in kwestie had een heel unieke positie, met kennis van zaken over hoe de omroep uitzendt. Hij deed de techniek. Als programma's worden gemaakt, moeten die worden uitgezonden op de kabel, via de zendantenne et cetera. Dat deed hij, dat kan niemand anders. Dus nu moeten we echt andere oplossingen gaan zoeken”, zegt Van Mourik.
Zo’n oplossing is nog niet zo eenvoudig, weet Van Mourik. ,,Dit heeft tijd nodig. Kan zeker wel een maand of langer duren. Ik weet niet hoe het nu gaat lopen. Eén ding is helder: het gaat in ieder geval een heel grote verandering worden. Wat het roept natuurlijk essentiële vragen op, he. Als een instelling zo afhankelijk is van een of meerdere personen, dan heb je een groot probleem als die mensen ineens wegvallen.”
Ondertussen reageren enkele vrijwilligers van de omroep bedroefd op de situatie. ,,Mijn radiohart huilt”, zegt er een. ,,Het is voor vrijwilligers een gemis dat ze niet meer kunnen uitzenden.” Verschillende medewerkers hebben het vertrouwen opgezegd in voorzitter Van Mourik. Meerdere vrijwilligers zouden zijn gestopt.
Van Mourik bevestigt die geluiden. Maar hij is niet van plan zijn taken neer te leggen: ,,Heel veel mensen hadden een leuk programma en kunnen die nu ineens niet meer maken. Aan wie ligt dit dan? Dan wijzen ze naar het bestuur. Er is een medewerker opgestapt die op een cruciale plaats zit en apparatuur heeft meegenomen die nodig is voor het uitzenden. Dan kunnen veel mensen daar boos om worden, en dit op hun eigen manier gaan verklaren. De kern van de zaak is dat de stichting afhankelijk is van enkele personen, dat is een zwak punt bij heel veel vrijwilligersorganisaties. En nu wringt zich dat bij ons. Als ik onder dit soort omstandigheden zou opstappen, dan zou ik niet geschikt zijn als bestuurder.”
De SGP Sliedrecht en de ChristenUnie hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders, over de hele situatie. Over of het college van plan is contact te leggen met stichting Merweradio en welke voorwaarden verbonden zijn aan de subsidieverstrekking. (Bron: AD)