ontwikkeling lokale tv (nieuwe stijl) 2023 videocilps

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

ontwikkeling lokale tv (nieuwe stijl) 2023 videocilps

Bericht door Echtwel »

Vroeger had je MVT / TMF
Deze zonden vrolijke video clips uit. Dat is al weer een paar jaar terug,
Hierna kreeg je 192 TV maar deze zit soms verborgen achter een abonnement dus met extra kosten.
Wat mij opviel is dat er in de regio Haaglanden na Z-FM nu ook Feel Good TV is gekomen met non-stop video clips prima trouwens maar ik heb toch wat vragen.
De meeste lokale omroepen maken een teletekst achtige nieuwspagina met zo nu en dan een eigen video reportages.

Vraag 1 techniek , kan zo video clips zender opgebouwd worden met bijvoorbeeld OBS of is dit programma leen geschikt voor PC ik denk aan een extra aanpassing om het signaal toch door te zetten naar TV kabel aanbieder ( bijv. Ziggo) wat zijn de eigen anders

Vraag 2 wettelijk , Mag je inplaats van ( saai kabel krant) ook zo swingende TV clips zender opzetten als lokale omroep ? En hoe zit het dan met extra kosten want je zend toch wat anders uit. Extra kosten toezicht CvdM Sena Buma

Vraag 3 Moreel , Is dit wel de bedoeling van een lokale omroep ? Ipv informeren ik snap dat je een lokale band of zanger wil laten horen maar 90s hits en 80 hits van bekende artiesten zoals UB 40 en Simply Red heeft toch niks met lokale omroep en informatie te maken ?
oké graag jullie visie
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Madurodam FM

Re: ontwikkeling lokale tv (nieuwe stijl) 2023 videocilps

Bericht door Madurodam FM »

Enkel even over je vraag nummer 3; je geeft nu twee voorbeelden van lokale omroepen die in de regio Den Haag via het kabelnet te ontvangen zijn; Feel Good Radio en ZFM.
Voor zover ik het kon zien en horen zijn de videoclips op hun tv-kanaal gekoppeld aan het geluid op hun radiostation. Kortom, zie je de clip van UB40, dan hoor je deze ook op de radio. De videoclips worden dan ook af en toe onderbroken voor een stukje tekst of reclameboodschappen. Het tv-kanaal van deze omroepen is in mijn ogen dan niets meer dan een doorgeefluik van hun radiostation, want eigen tv-programma's worden er niet uitgezonden.

Bij Feel Good Radio is er dan nog een trucje door 1 van de tv-kanalen (let op; het gaat hierbij om een tv-kanaal van een publieke lokale omroep) te voorzien van het geluid van het commerciele Feel Good 60's & 70's. Nu ben ik niet helemaal thuis in de wetgeving en de mediawet, maar een bijzondere constructie is het zeker.

Hoe oubollig dan ook; Midvliet TV, Omroep Delft en bijvoorbeeld Unity TV gebruiken hun tv-kanaal wel voor de combi tekst-TV en eigen programma's/reportages. Ook zeer benieuwd als Unity samengaat met Sleutelstad.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Echtwel schreef: 21 mar 2023 12:00 Vraag 3 Moreel , Is dit wel de bedoeling van een lokale omroep ? Ipv informeren ik snap dat je een lokale band of zanger wil laten horen maar 90s hits en 80 hits van bekende artiesten zoals UB 40 en Simply Red heeft toch niks met lokale omroep en informatie te maken ?
oké graag jullie visie
Ik ga alleen in op vraag drie omdat ik op de andere vragen geen antwoord heb.

De realiteit bij vrijwel alle lokale tv zenders is dat het ontbreekt aan relevant lokaal nieuws, aan mensen, aan geld en aan middelen. Probeer maar eens op iedere werkdag 12 minuten belangrijke, lokale televisie te maken. Dat gaat je enorm tegenvallen. Dan wordt dat vaak opgelost met informerende gesprekken van veelal politici, aangevuld met kneuterige berichtjes. Televisie die je met weinig mensen, geld en middelen kunt maken.

Cultuur en sport kan je lokaal denk ik wel mee scoren. Maar ja, precies daar laten die gebreken zich pijnlijk voelen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Ik hoop ook nog dat er mensen zijn die zullen respons op vraag 1 en 2 geven daar was ik ook benieuwd na.

Even over vraag 3 (zonder weer een heksenjacht ) te ontkennen.
Want ik vind het idee van een video clip zender met oldies wel leuk ook omdat TV 192 steeds achter de decoder gaat.
MBT:
Bij Feel Good Radio is er dan nog een trucje door 1 van de tv-kanalen (let op; het gaat hierbij om een tv-kanaal van een publieke lokale omroep) te voorzien van het geluid van het commerciele Feel Good 60's & 70's. Nu ben ik niet helemaal thuis in de wetgeving en de mediawet, maar een bijzondere constructie is het zeker.

Ik vond dit ook bijzonder en denk eigen dat hier de om een commerciele omroep gaat op een publiek kanaal en dat mag niet maar dit geheel terzijde
ZFM zend geen omroep signaal door maar ook aparte clips dit is eigen het zelfde als Feel Good alleen die zetten er wel lokale berichten in hun scherm.

Midvliet en Delft lijken te veel op lokale omroep uit de jaren 80 ( is mij menig) en mag echt wel wat Feel Good energy gebruiken -smok
sverrips

Bericht door sverrips »

Echtwel schreef: 21 mar 2023 12:00 De meeste lokale omroepen maken een teletekst achtige nieuwspagina met zo nu en dan een eigen video reportages.

Vraag 1 techniek , kan zo video clips zender opgebouwd worden met bijvoorbeeld OBS of is dit programma leen geschikt voor PC ik denk aan een extra aanpassing om het signaal toch door te zetten naar TV kabel aanbieder ( bijv. Ziggo) wat zijn de eigen anders
Op vraag 2 en 3 geef ik verder geen antwoord, vraag 3 heeft men al genoemd. vraag 2 zit denk ik in de deal Buma/Sena, want die geldt voor 24 uur, 7 dagen per week. geen idee waarom je extra aangeslagen moet worden, dus denk dat het gewoon kan.

Vraag 1 OBS is er zowel voor Windows, Linux en dacht ook Mac. kortom.... die kun je overal draaien. Ik zou zelf gekozen hebben voor linux icm liquidsoap ! Daar moet dat ook mee kunnen. OBS vraagt wat van de CPU. Ik denk dat liquidsoap wat lichter is. Overigens kun je dit op meerdere manieren doen. Je kunt ook gewoon vlc de hele playlist met video's laten afspelen, zelfs in random. En dan liquidsoap of obs gebruiken voor screen + audio capture richting stream server.
progmog

Bericht door progmog »

De buma/stemra is niet voldoende als het gaat om de videoclips. Voor muziekclips kan een aparte licentie worden aangevraagd bij de NVPI.
rodie

Bericht door rodie »

Misschien is het een idee bij de NLPO te lobbyen om dit in het afspraken contract toe te voegen.
Visual Radio / Videoclips (Radio op TV) is een goede moderne en goedkope manier om televisie te maken.
Je zou je radiostudio hier op kunnen inrichten.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

progmog schreef: 22 mar 2023 13:17 De buma/stemra is niet voldoende als het gaat om de videoclips. Voor muziekclips kan een aparte licentie worden aangevraagd bij de NVPI.
Ik vraag mij af welke l.o dit weet ? en wat die grap dan kost ?
Feivel

Bericht door Feivel »

Echtwel schreef: 29 mar 2023 11:31
progmog schreef: 22 mar 2023 13:17 De buma/stemra is niet voldoende als het gaat om de videoclips. Voor muziekclips kan een aparte licentie worden aangevraagd bij de NVPI.
Stuur de NVPI een mail, zou ik zeggen. Dan weet je het. Ik denk zelf dat je óf op tarieven vergelijkbaar met de SENA moet rekenen, of moet rekenen op hele hoge bedragen. Ik kan me nog herinneren dat een forumgebruiker hier aangaf dat het iets van 30.000 euro op jaarbasis zou kosten..
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Feivel schreef: 29 mar 2023 15:44
Echtwel schreef: 29 mar 2023 11:31
Stuur de NVPI een mail, zou ik zeggen. Dan weet je het. Ik denk zelf dat je óf op tarieven vergelijkbaar met de SENA moet rekenen, of moet rekenen op hele hoge bedragen. Ik kan me nog herinneren dat een forumgebruiker hier aangaf dat het iets van 30.000 euro op jaarbasis zou kosten..
Nou dat is een gemiddelde begroting van een lokale omroep dus weer mij vraag waar betalen ze het van stations als Z-FM en Geef Good TV ??
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Punt 3 moreel. Dit is eigenlijk toch niets anders dan het maskeren van een tekort aan lokale content? Geen goede ontwikkeling imo.
Streamer045

Bericht door Streamer045 »

GerjanCluistra schreef: 22 mar 2023 00:39
Echtwel schreef: 21 mar 2023 12:00 Vraag 3 Moreel , Is dit wel de bedoeling van een lokale omroep ? Ipv informeren ik snap dat je een lokale band of zanger wil laten horen maar 90s hits en 80 hits van bekende artiesten zoals UB 40 en Simply Red heeft toch niks met lokale omroep en informatie te maken ?
oké graag jullie visie

De realiteit bij vrijwel alle lokale tv zenders is dat het ontbreekt aan relevant lokaal nieuws, aan mensen, aan geld en aan middelen. Probeer maar eens op iedere werkdag 12 minuten belangrijke, lokale televisie te maken. Dat gaat je enorm tegenvallen. Dan wordt dat vaak opgelost met informerende gesprekken van veelal politici, aangevuld met kneuterige berichtjes. Televisie die je met weinig mensen, geld en middelen kunt maken.

Cultuur en sport kan je lokaal denk ik wel mee scoren. Maar ja, precies daar laten die gebreken zich pijnlijk voelen.

Aan mensen gebrek hebben lijkt me sterk, ik denk dat bestuur vaak de boosdoener is met betrekking tot mensen aan-nemen. ik denk zelf dat er genoeg mensen zijn die iets willen. een streekomroep lijkt me daar prima voor.... maar je hebt altijd haantjes de eerste of vriendjes politiek. -bier
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Streamer045 schreef: 08 apr 2023 17:04
GerjanCluistra schreef: 22 mar 2023 00:39
oké graag jullie visie

Aan mensen gebrek hebben lijkt me sterk, ik denk dat bestuur vaak de boosdoener is met betrekking tot mensen aan-nemen. ik denk zelf dat er genoeg mensen zijn die iets willen. een streekomroep lijkt me daar prima voor.... maar je hebt altijd haantjes de eerste of vriendjes politiek. -bier
Een lokale- of streekomroep kan inderdaad prima zijn voor mensen die lokale televisie willen maken. Laat mensen zich vooral aanmelden zou ik zo zeggen, want daar ontbreekt het veelal aan.
Plaats reactie