red t je het met een klein budget ?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

sverrips

Re: red t je het met een klein budget ?

Bericht door sverrips »

Echtwel schreef: 06 feb 2023 10:32 red t je het met een klein budget ?

Het antwoord is eenvoudig (en hard) NEE.

De tijden zijn gewoon te veel veranderd. -smok
Klopt, maar tegelijkertijd denk ik dat je met een creative geest ver komt. Maar inderdaad, er blijft vrijwel niks over, maar we redden het met nog geen 30k en hebben een gezonde begroting, dus geen ergens lijken in de kast. Daar ben ik wel trots op als het gaat om onze penningmeester !
sverrips

Bericht door sverrips »

GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 23:36
In de tijd dat ik de sport presenteerde deed ik dat met 6 schuiven.

1. Mic. Presentator
2. Verslaggever 1
3. Verslaggever 2
4. Vormgeving
5. Vormgeving
6. Muziek/Nieuws/Commercials

Toegeven, het was vooral creatief zijn binnen de beperkte mogelijkheden maar, het lukte wel.

Kan je met de Axia IQx ook zo instellen dat ieder programma zijn eigen setting heeft? Bij een van de omroepen waarvoor ik werkte had het mengpaneel 4 verschillende settings omdat bij de sport veel meer lijnen nodig waren als bij bijvoorbeeld het nieuws of een muziekprogramma.
Volgens mij is dat de vraag niet van mij. Ik wil weten hoe andere omroepen zich redden met een beperkt budget. Kosten zitten niet in het mengpaneel, maar meer de jaarlijke bijdrage steeds aan mediachoice, nlpo, buma/sena, huur pand enz.
sverrips

Bericht door sverrips »

RienFM schreef: 04 feb 2023 13:12 Iie er zijn op basis van welke oorzaak dan ook, je keuzes mee maken. Niet of iets wel of niet technisch kan. Dat staat wat verder achterin de rij.

Red je het met een klein budget als lokale omroep. Daar zit precies een crux waar TS en ik van mening verschillen blijkt uit de praktijk. Daar kun je, zoals eerder al naar verwezen, de grootste klappers maken in samenwerking en streekverband. @Stefan bel me eens, kunnen we kijken wat er kan en of er voordelen te halen zijn. Zelfs als we op andere onderdelen van mening verschillen en misschien wel boos zijn of worden. Niet alles is 1 berg en idd wij doen ook niet alles alleen maar goed.
Volgens mij verschillen we daarover van mening, maar dat wist je al.
Orange

Bericht door Orange »

sverrips schreef: 06 feb 2023 13:21

Klopt, maar tegelijkertijd denk ik dat je met een creative geest ver komt. Maar inderdaad, er blijft vrijwel niks over, maar we redden het met nog geen 30k en hebben een gezonde begroting, dus geen ergens lijken in de kast. Daar ben ik wel trots op als het gaat om onze penningmeester !
De website van RTV Rijnstreek geeft niet de indruk dat je als lokale omroep, ondanks de creatieve geest, ver komt. Weinig programma's op de radio en nog minder programma's met lokale informatie. Vooral een non-stop computer. Op de website sinds 22 januari (dus in 16 dagen) slechts 4 nieuwsberichten. Op televisie alleen tekstTV en als dat gevuld is met de content dat ook op de website te zien is, voegt dat ook weinig toe. Dat is geen lokale omroep.
big T

Bericht door big T »

Het hangt dus geheel af van wie (welke omroep vorm) en waar je het voor gebruikt.
In mijn geval gebruiken mensen met een verstandelijk handicap de spullen ook, en ondanks hun gigantische enthousiasme blijven de spullen heel.
Zij hebben geen idee wat de bedoeling van een VU meter is, of wat 0 dB uitsturen is.
Dat zijn details die jij voor ze moet instellen zodat de schuif altijd vol uit kan staan, dan kan er ook niets mis gaan :D
Zuinig omgaan met spullen die niet van jou zijn, lijkt mij 1 van de dingen die gebruikers moeten respecteren.
Willen ze dit niet? Neem dan je eigen schuiven doos mee en mishandel die tijdens de uitzending :))
Je doel moet je goed voor ogen hebben om te bepalen met welke spullen je radio kunt maken.
sverrips

Bericht door sverrips »

Orange schreef: 06 feb 2023 23:02

De website van RTV Rijnstreek geeft niet de indruk dat je als lokale omroep, ondanks de creatieve geest, ver komt. Weinig programma's op de radio en nog minder programma's met lokale informatie. Vooral een non-stop computer. Op de website sinds 22 januari (dus in 16 dagen) slechts 4 nieuwsberichten. Op televisie alleen tekstTV en als dat gevuld is met de content dat ook op de website te zien is, voegt dat ook weinig toe. Dat is geen lokale omroep.
Volgens mij zijn we het wel eens, maar er is niks mis mee om op de tekst tv hetzelfde te plaatsen als op de website. Dat er weinig programma's zijn, klopt inderdaad. Je merkt dat hier op het forum ook, men wil eigenlijk alleen plaatjes draaien en geen programma's met lokale informatie. Waar het mis gaat, is dat niemand wil en gaat aanhaken bij de lokale omroep tenzij ze plaatjes kunnen draaien. Verder wil ook bijna niemand iets bijdragen, dus da's ook een reden. Als je verwacht dat we voor 30k goed kunnen draaien, dan is dat echt wel lastig. Ik denk dat waar jij het over hebt, dat dat omroepen zijn die wel meer budget hebben en dus iemand in dienst kunnen nemen. Bij ons kan dat dus niet !
Orange

Bericht door Orange »

sverrips schreef: 08 feb 2023 23:47
Orange schreef: 06 feb 2023 23:02

Volgens mij zijn we het wel eens, maar er is niks mis mee om op de tekst tv hetzelfde te plaatsen als op de website. Dat er weinig programma's zijn, klopt inderdaad. Je merkt dat hier op het forum ook, men wil eigenlijk alleen plaatjes draaien en geen programma's met lokale informatie. Waar het mis gaat, is dat niemand wil en gaat aanhaken bij de lokale omroep tenzij ze plaatjes kunnen draaien. Verder wil ook bijna niemand iets bijdragen, dus da's ook een reden. Als je verwacht dat we voor 30k goed kunnen draaien, dan is dat echt wel lastig. Ik denk dat waar jij het over hebt, dat dat omroepen zijn die wel meer budget hebben en dus iemand in dienst kunnen nemen. Bij ons kan dat dus niet !
Dus is de conclusie duidelijk: voor 30k kan je GEEN lokale omroep runnen.
sverrips

Bericht door sverrips »

Orange schreef: 09 feb 2023 09:41 Dus is de conclusie duidelijk: voor 30k kan je GEEN lokale omroep runnen.
Ik denk dat dat wat kort door de bocht is. Als je mensen bereid kan vinden om iets te maken op radiogebied dat enigsinds lokale inhoud heeft, kan je best ver komen. Maar men is niet meer bereid om dat te doen. Mensen die komen, willen eigenlijk alleen een muziekprogramma maken.
Orange

Bericht door Orange »

sverrips schreef: 09 feb 2023 13:07
Orange schreef: 09 feb 2023 09:41 Dus is de conclusie duidelijk: voor 30k kan je GEEN lokale omroep runnen.
Ik denk dat dat wat kort door de bocht is. Als je mensen bereid kan vinden om iets te maken op radiogebied dat enigsinds lokale inhoud heeft, kan je best ver komen. Maar men is niet meer bereid om dat te doen. Mensen die komen, willen eigenlijk alleen een muziekprogramma maken.
Als dat de ervaring is, kan je dus stellen dat het met 30k niet lukt.
ehwald

Bericht door ehwald »

Wij hebben ook wat kosten bespaard in distributie richting kabel en glasvezel provider door niet met aanbieders als media choise in zee te gaan. Door onze samenwerking met NH media besparen we enorm op kosten door dat daar te hosten en te distribueren.

Zelfde geld voor huisvesting, we zitten relatief klein, wat ook enorm de kosten drukt op zowel huur en gas.

Voordat mijn omroep gefuseerd was (de lokale omroep van Enkhuizen) moesten wij het ook met een vrij klein budget doen. Een goede penningmeester is dan ook je redding. En inkomsten uit reclame waren een welkome aanvulling
rodie

Bericht door rodie »

Even apparatuur etc buitengelaten... ik denk dat je het ook vooral moet zoeken in de mensen. De bereidbaarheid wat men wilt doen. De sfeer is daarmee zeer bepalend. Laat mensen die creatief zijn, ook creatief zijn bij je omroep. Laat ze experimenteren. Verkoop niet meteen een nee aan ze. Deze mensen moet je koesteren.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Veel over uitgaven en besparen… maar hoor niets over eigen inkomsten genereren door sponsors, adverteerders en donateurs of het maken van producties zoals een kerk die betaald voor uitzenden van een dienst.

Of houden we alleen maar de hand op bij de gemeente?
sverrips

Bericht door sverrips »

Pascal. K schreef: 10 feb 2023 12:48 producties zoals een kerk die betaald voor uitzenden van een dienst.

Twee dingen hier in Wageningen. De kerk laten betalen voor een dienst is een neveractiviteit die aangemeldt moet worden bij de Commisariaat voor de Media, is namelijk het uitzenden van een productie. Ten tweede kerken willen niet altijd via de lokale omroep uitzenden en schermen met kerkdienstgemist.nl waarbij kerken zelf al alles uitzenden buiten de lokale omroep om. Ze hebben de lokale omroep niet meer nodig en geven daar dan ook geen geld meer aan uit, is de ervaring.

Wij houden ons hand niet op bij de gemeente, die draagt namelijk niks bij in Wageningen maar schuift de bekosting door vanuit Den Haag naar ons. Dit is geld van de overheid en niet van de gemeente zelf. Het betreft die 1 euro 30 per huishouden. Dus de bewoners van Wageningen betaald onze subsidie !
Orange

Bericht door Orange »

sverrips schreef: 10 feb 2023 15:33
Pascal. K schreef: 10 feb 2023 12:48 producties zoals een kerk die betaald voor uitzenden van een dienst.

Twee dingen hier in Wageningen. De kerk laten betalen voor een dienst is een neveractiviteit die aangemeldt moet worden bij de Commisariaat voor de Media, is namelijk het uitzenden van een productie. Ten tweede kerken willen niet altijd via de lokale omroep uitzenden en schermen met kerkdienstgemist.nl waarbij kerken zelf al alles uitzenden buiten de lokale omroep om. Ze hebben de lokale omroep niet meer nodig en geven daar dan ook geen geld meer aan uit, is de ervaring.

Wij houden ons hand niet op bij de gemeente, die draagt namelijk niks bij in Wageningen maar schuift de bekosting door vanuit Den Haag naar ons. Dit is geld van de overheid en niet van de gemeente zelf. Het betreft die 1 euro 30 per huishouden. Dus de bewoners van Wageningen betaald onze subsidie !
Een kerkdienst uitzenden op de radio moet je als lokale omroep ook niet willen. Wie verzint dat?
Maar reclame-inkomsten uit commercials en sponsoring lijkt me heel vanzelfsprekend voor een lokale omroep.
sverrips

Bericht door sverrips »

Ja, daar heb je gelijk in. Echter volgens mij gaat het bij ons plat om vrijwilligers die niet en amper te vinden zijn.

Ik denk zelf dat de lokale omroepen de langste tijd hebben gehad. Ze kunnen nog steeds veel betekenen, zeker als je kijk dat het ook steeds minder wordt met de lokale kranten. Toch zie ik steeds meer animo voor thema zenders gezien dat ik op dit moment met een van mijn internet zenders meer luisteraars heb dan de lokale omroep. Een constante luisteraars tussen de 8 en 20 luisteraars. Dat lijkt niet veel, maar vindt dat heel wat voor een thema zender die gericht is op 1 genre. Verder is de lokale omroep een combinatie van hoge kosten, vrijwilligers, technisch kennis en andere zaken waarbij je van elkaar afhankelijk ben en je niet in je eentje de boel kan runnen. Dat levert soms wrijving op, het houden aan allerlei regeltjes enzo. Als je alles alleen kan doen, niet via een een of ander hardware zender, maar via internet, dan zijn de regeltjes minder en kun je veel meer denk ik. Dan komt wel goede marketing om de hoek kijken, maar kan je je richten op 1 thema zender. Kosten van mijn 2 zenders ligt tegen de 3500 euro per jaar t.o.v. lokale omroep 30k
Plaats reactie