big T schreef: ↑01 feb 2023 08:56
Boeiend onderwerp.
Ik heb een LPAM station en als hoofd mixer heb ik een Ecler kanaalmixer met 8 schuiven.
Voor de gasten en bijzondere evenementen, die hier in huis gebeuren, heb ik nog een mixer in gebruik.
De keuken is dan dan studio geworden met plek voor in totaal 6 mensen.
Deze 6 hebben dan allemaal een eigen microfoon(een Rode Procaster met hun eigen mike arm) en de techniek schuift alles dan ter plekke ook de muziek.
Daar heb ik dan een Soundcraft EFX-8 PA voor staan.
Het is niet allemaal in de hoofdprijs klasse, maar wel erg doeltreffend.
Na de uitzending wordt de studio weer keuken en alle spullen weer opgeruimd.
Hier moet echt op de kosten gelet worden, daar alles privaat en door mij zelf betaald moet worden.
Als je geen rood/groen signalering en faderstart nodig hebt, dan zijn P.A mixers prima voor op locatie. Je hebt genoeg kanalen en voldoende routing mogelijkheden voor de “feestschakelingen” die je op locatie nogal eens nodig hebt. Bovendien zijn die mixers een stuk betaalbaarder dan hun broadcast neefjes. Maar er zijn een paar keerzijdes van de medaille.
Punt 1) je hebt er wat basis technische kennis voor nodig, die bij veel lokale programmamakers ontbreekt. Dat moeten de omroepen -en de hoofden techniek- trouwens ook zichzelf aanrekenen, want zó heel groot is de inspanning nou ook weer niet om een paar keer per jaar een korte basiscursus te geven.
Punt 2) bij lokale studiotoepassing wordt een mixer elke dag een aantal uren intensief gebruikt. Een Eclér of zo’n leuke kleine Soundcraft hebben een prima prijs-/kwaliteitsverhouding, maar ze zijn nooit op dat gebruik ontworpen. Een snellere slijtage van faders en knoppen zul je dan gewoon voor lief moeten nemen, maar is een risicofactor die je bij “bedrijfskritisch” gebruik niet wilt.
Punt 3) en eigenlijk is dat triest: mixers bij lokale omroepen (en randapparatuur) moeten nogal eens hufterproof zijn om heel te blijven

. “De professionele jocks doen het ook” resulteert dan in faders die niet open en dicht worden geschoven maar BAM tegen de boven- en onderstops geknald. Knoppen worden niet ingedrukt, maar ingeslagen. Twee maanden schat ik, en dan kun je bij zo’n gebruik je Soundcraft weggooien met een gescheurde print.
Punt 4: op het moment dat je gaat werken met een spreekcel, externe bronnen, verslaggevers op locatie en dergelijke, dan komt er ook een groot stuk communicatie om de hoek kijken. Met P.A. en zonemixers kun je, met de nodige kennis, creativiteit en outboardspullen, daar een heel eind in komen maar die functionaliteit is eigenlijk het punt waar de radiomixer zich echt in onderscheidt en wat je ook niet kunt missen. En daar zit, samen met punt 3, punt 2 en GPIO, ook een groot deel van de in verhouding erg hoge prijs van broadcastmixers in….. Of je nou 6 of 12 of 18 faders hebt, dat maakt daarbij niet eens veel uit.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.