red t je het met een klein budget ?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

tspronsen

Re: red t je het met een klein budget ?

Bericht door tspronsen »

GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 17:46 Ik zeg dat veel radiomakers er 6 gebruiken, dat is wat anders dan dat de omroep er 6 nodig heeft. Waar het om gaat is dat die 6, mijns inziens, wel het minimale is wat je nodig hebt, heb je er meer, dat is mooi meegenomen. Maar kijk wel even wat je kunt koppelen.
Nu zeg je wel iets heel anders dan in je eerste bericht:
GerjanCluistra schreef: 29 jan 2023 22:49 Het valt mij op dat veel lokale radiostations vaak grote mengpanelen hebben en van die 12 schuiven er 6 gebruiken. Daar kan je, denk ik, ook wel iets op bezuinigen als je aan een nieuw mengpaneel toe bent.
Hier schrijf je toch echt dat veel lokale omroepen bij de aanschaf van een nieuwe tafel kunnen bezuinigen om het aantal faders, omdat ze er toch maar 6 gebruiken. Daarmee impliceer je dat omroepen het met 6 faders moeten kunnen redden.

Het is sowieso een rare discussie. Er wordt nu net gedaan alsof een mengpaneel de grootste kostenpost is. De vraag van TS is hoe andere lokale omroepen met een klein budget rondkomen, niet hoe anderen vinden dat lokale omroepen kosten kunnen besparen.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

tspronsen schreef: 31 jan 2023 21:39
GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 17:46 Ik zeg dat veel radiomakers er 6 gebruiken, dat is wat anders dan dat de omroep er 6 nodig heeft. Waar het om gaat is dat die 6, mijns inziens, wel het minimale is wat je nodig hebt, heb je er meer, dat is mooi meegenomen. Maar kijk wel even wat je kunt koppelen.
Nu zeg je wel iets heel anders dan in je eerste bericht:
GerjanCluistra schreef: 29 jan 2023 22:49 Het valt mij op dat veel lokale radiostations vaak grote mengpanelen hebben en van die 12 schuiven er 6 gebruiken. Daar kan je, denk ik, ook wel iets op bezuinigen als je aan een nieuw mengpaneel toe bent.
Hier schrijf je toch echt dat veel lokale omroepen bij de aanschaf van een nieuwe tafel kunnen bezuinigen om het aantal faders, omdat ze er toch maar 6 gebruiken. Daarmee impliceer je dat omroepen het met 6 faders moeten kunnen redden.

Het is sowieso een rare discussie. Er wordt nu net gedaan alsof een mengpaneel de grootste kostenpost is. De vraag van TS is hoe andere lokale omroepen met een klein budget rondkomen, niet hoe anderen vinden dat lokale omroepen kosten kunnen besparen.
Maakt een radiostation radio dan? Mijns inziens doen de medewerkers dat.

En ja, ik ben wel het levende bewijs dat je prima lokale radio kunt maken met 6 schuiven. Ik heb dat immers zelf jarenlang gedaan. Zowel het nieuw- en actualiteiten programma als de wekelijkse sport (al had dat laatste vooral te maken met een gebrek aan verslaggevers). En nee, zelfs de getrainde luisteraar ging het verschil niet horen met mijn collega's met 12 of 16 schuiven.

Bovendien, ik zeg nergens dat een mengpaneel de grootste kostenpost is (al zal dat in veel gevallen wel zo zijn), ik zeg wel dat als je minder schuiven heb, je automatisch ook minder randapparatuur heb (je kan het immers niet aansluiten) waardoor je kosten afnemen. Een klein mengpaneel geeft daarmee wel een dominoeffect in dalende studiokosten in aanschaf en gebruik.
GerjanCluistra

Aart Rietveld schreef: 31 jan 2023 21:22 Ik ben het helemaal eens met Wave dat een mengtafel bij een lokale omroep een heldere indeling moet hebben en dat een "race to the bottom" qua faders de medewerkers en het hoofd-techniek niet blij maakt. Voor elke omroep zal het beschikbare budget anders zijn maar zullen ook de wensen/eisen anders zijn. Voor een full-scale sportprogramma met vijf verslaggevers online heb je iets meer faders nodig als voor een country-programma.

In "mijn" studio heb ik op dit moment ruim 30 bronnen die ik een plaats moet geven op de mengtafel. Je kunt dan echt niet meer aankomen met een paar A/B-schakelaartjes op de inputs. Wij hebben daarom gekozen voor een Axia IQx met 16 faders die we vrij kunnen toewijzen aan alle bronnen. Dit kost best heel wat maar met hulp van diverse fondsen (betaalden meer dan 50%) en jarenlang sparen was het voor ons betaalbaar.

En dan nu een voorbeeld van de preset die we gebruiken voor onze sport-uitzendingen:

1. Automatisering, Reclame, NOS-Nieuws
2. Verslaggever 1 (Luci-app)
3. Verslaggever 2 (Luci-app)
4. Verslaggever 3 (Luci-app)
5. Verslaggever 4 (Luci-app)
6. Verslaggever 5 (Luci-app)
7. Mic. Presentator
8. Mic. Technicus (talkback)
9. Vork 1
10. Vork 2
11. Muziek-playout 1 (Zenlex)
12. Muziek-playout 2 (Zenlex)
13. Muziek-playout 3 (Zenlex)
14. Muziek-playout 4 (Zenlex)
15. Muziek-playout 5 (Zenlex)

En ja, al deze faders worden daadwerkelijk gebruikt. Er zijn momenten dat zeker 80% hiervan binnen een tijdsbestek van een kwartier open en weer dicht gaan.
In de tijd dat ik de sport presenteerde deed ik dat met 6 schuiven.

1. Mic. Presentator
2. Verslaggever 1
3. Verslaggever 2
4. Vormgeving
5. Vormgeving
6. Muziek/Nieuws/Commercials

Toegeven, het was vooral creatief zijn binnen de beperkte mogelijkheden maar, het lukte wel.

Kan je met de Axia IQx ook zo instellen dat ieder programma zijn eigen setting heeft? Bij een van de omroepen waarvoor ik werkte had het mengpaneel 4 verschillende settings omdat bij de sport veel meer lijnen nodig waren als bij bijvoorbeeld het nieuws of een muziekprogramma.
remco_k

Bericht door remco_k »

GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 23:27 Maakt een radiostation radio dan? Mijns inziens doen de medewerkers dat.
Precies. MedewerkerS met een S aan het eind. Meervoud. Niet alleen jij.
En ja, ik ben wel het levende bewijs
Het gaat niet om jouw, of om mij, of om wave, of om sverrips, of om castmember, of om Aart, of om tspronsen.
Wij allemaal kunnen radiomaken met één of geen schuif, met een soldeerbout nog in onze handen. Ik heb zelfs koperdraadjes in elkaar lopen draaien om iets onair te krijgen. Wij zijn hier de technerds. Natuurlijk kunnen wij dat. En natuurlijk kan jij dat.
MAAR: Het gaat om al die andere medewerkers (<-met een S) bij de omroep die niet zulke nerds zijn als wij allemaal zijn.
zelfs de getrainde luisteraar ging het verschil niet horen met mijn collega's met 12 of 16 schuiven.
Precies mijn punt. Hier schrijf je vrij accuraat dat een andere radiomedewerker als jij (of wij) niet in staat gaat zijn om fatsoenlijk radio te maken als hij/zij te weinig faders tot zijn/haar beschikking heeft. En dat is prima, want dat klopt namelijk als een bus. Je redt het niet met 6 faders.
Laatst gewijzigd door remco_k op 31 jan 2023 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
GerjanCluistra

remco_k schreef: 31 jan 2023 23:38
GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 23:27 Maakt een radiostation radio dan? Mijns inziens doen de medewerkers dat.
Precies. MedewerkerS met een S aan het eind. Meervoud. Niet alleen jij.
En ja, ik ben wel het levende bewijs
Het gaat niet om jouw, of om mij, of om wave, of om sverrips, of om castmember, of om Aart, of om tspronsen.
Wij allemaal kunnen radiomaken met één of geen schuif, met een soldeerbout nog in onze handen. Wij zijn hier de technerds. Natuurlijk kunnen wij dat. En natuurlijk kan jij dat.
MAAR: Het gaat om al die andere medewerkers (<-met een S) bij de omroep die niet zulke nerds zijn als wij allemaal zijn.
zelfs de getrainde luisteraar ging het verschil niet horen met mijn collega's met 12 of 16 schuiven.
Precies mijn punt. Hier schrijf je vrij accuraat dat een andere radiomedewerker niet in staat gaat zijn om fatsoenlijk radio te maken als hij te weinig faders tot zijn beschikking heeft.
Je wil het wel heel graag negatief uitleggen. Als ik met 6 schuiven de sport kan doen, dan kan iedere medewerker dat. Sterker nog, je kan dan wel 12, 24 of 493057 schuiven hebben, als je er 6 nodig heb gebruik je er ook maar 6. Zo eenvoudig is het.
remco_k

Bericht door remco_k »

GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 23:46 Je wil het wel heel graag negatief uitleggen.
Wat is er precies negatief aan mijn vorige post?
Als ik met 6 schuiven de sport kan doen, dan kan iedere medewerker dat.
Als dat de perceptie is van iemand die aan het technische roer staat van een radio station, welk station dan ook, dan heeft dat station inderdaad lage kosten aan studio apparatuur.

Maar ook geen medewerkers die er kunnen werken.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
big T

Bericht door big T »

Boeiend onderwerp.
Ik heb een LPAM station en als hoofd mixer heb ik een Ecler kanaalmixer met 8 schuiven.
Voor de gasten en bijzondere evenementen, die hier in huis gebeuren, heb ik nog een mixer in gebruik.
De keuken is dan dan studio geworden met plek voor in totaal 6 mensen.
Deze 6 hebben dan allemaal een eigen microfoon(een Rode Procaster met hun eigen mike arm) en de techniek schuift alles dan ter plekke ook de muziek.
Daar heb ik dan een Soundcraft EFX-8 PA voor staan.
Het is niet allemaal in de hoofdprijs klasse, maar wel erg doeltreffend.
Na de uitzending wordt de studio weer keuken en alle spullen weer opgeruimd.
Hier moet echt op de kosten gelet worden, daar alles privaat en door mij zelf betaald moet worden.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 23:36 Kan je met de Axia IQx ook zo instellen dat ieder programma zijn eigen setting heeft? Bij een van de omroepen waarvoor ik werkte had het mengpaneel 4 verschillende settings omdat bij de sport veel meer lijnen nodig waren als bij bijvoorbeeld het nieuws of een muziekprogramma.
Dat is zeker mogelijk. Wij gebruiken alle vier de presets voor verschillende soorten programma's. We hebben het zelfs zo ingesteld dat iedere nacht de standaard-preset geladen wordt zodat we elke dag beginnen met een schone lei. Allerlei alternatieve patches die programmamakers maken zijn dan ook gelijk weer weg.
GerjanCluistra

remco_k schreef: 31 jan 2023 23:49
GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 23:46 Je wil het wel heel graag negatief uitleggen.
Wat is er precies negatief aan mijn vorige post?
Als ik met 6 schuiven de sport kan doen, dan kan iedere medewerker dat.
Als dat de perceptie is van iemand die aan het technische roer staat van een radio station, welk station dan ook, dan heeft dat station inderdaad lage kosten aan studio apparatuur.

Maar ook geen medewerkers die er kunnen werken.
Dit bijvoorbeeld, door de boel eerst uit zijn verband te trekken om vervolgens je punt te kunnen maken.

De praktijk is dat de meeste lokale radiostations met een moderne studio 12 schuiven hebben, simpelweg omdat het mengpaneel in veel gevallen 12 schuiven heeft. En als je er 6 nodig heb, dan gebruik je er 6. Dat is gewoon de simpele praktijk.
GerjanCluistra

Aart Rietveld schreef: 01 feb 2023 14:15
GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 23:36 Kan je met de Axia IQx ook zo instellen dat ieder programma zijn eigen setting heeft? Bij een van de omroepen waarvoor ik werkte had het mengpaneel 4 verschillende settings omdat bij de sport veel meer lijnen nodig waren als bij bijvoorbeeld het nieuws of een muziekprogramma.
Dat is zeker mogelijk. Wij gebruiken alle vier de presets voor verschillende soorten programma's. We hebben het zelfs zo ingesteld dat iedere nacht de standaard-preset geladen wordt zodat we elke dag beginnen met een schone lei. Allerlei alternatieve patches die programmamakers maken zijn dan ook gelijk weer weg.
Dat is wel handig dat zoiets kan. Ben wel eens de mist ingegaan omdat het mengpaneel een anders ingesteld stond dan ik dacht.
wave

Bericht door wave »

big T schreef: 01 feb 2023 08:56 Boeiend onderwerp.
Ik heb een LPAM station en als hoofd mixer heb ik een Ecler kanaalmixer met 8 schuiven.
Voor de gasten en bijzondere evenementen, die hier in huis gebeuren, heb ik nog een mixer in gebruik.
De keuken is dan dan studio geworden met plek voor in totaal 6 mensen.
Deze 6 hebben dan allemaal een eigen microfoon(een Rode Procaster met hun eigen mike arm) en de techniek schuift alles dan ter plekke ook de muziek.
Daar heb ik dan een Soundcraft EFX-8 PA voor staan.
Het is niet allemaal in de hoofdprijs klasse, maar wel erg doeltreffend.
Na de uitzending wordt de studio weer keuken en alle spullen weer opgeruimd.
Hier moet echt op de kosten gelet worden, daar alles privaat en door mij zelf betaald moet worden.
Als je geen rood/groen signalering en faderstart nodig hebt, dan zijn P.A mixers prima voor op locatie. Je hebt genoeg kanalen en voldoende routing mogelijkheden voor de “feestschakelingen” die je op locatie nogal eens nodig hebt. Bovendien zijn die mixers een stuk betaalbaarder dan hun broadcast neefjes. Maar er zijn een paar keerzijdes van de medaille.

Punt 1) je hebt er wat basis technische kennis voor nodig, die bij veel lokale programmamakers ontbreekt. Dat moeten de omroepen -en de hoofden techniek- trouwens ook zichzelf aanrekenen, want zó heel groot is de inspanning nou ook weer niet om een paar keer per jaar een korte basiscursus te geven.

Punt 2) bij lokale studiotoepassing wordt een mixer elke dag een aantal uren intensief gebruikt. Een Eclér of zo’n leuke kleine Soundcraft hebben een prima prijs-/kwaliteitsverhouding, maar ze zijn nooit op dat gebruik ontworpen. Een snellere slijtage van faders en knoppen zul je dan gewoon voor lief moeten nemen, maar is een risicofactor die je bij “bedrijfskritisch” gebruik niet wilt.

Punt 3) en eigenlijk is dat triest: mixers bij lokale omroepen (en randapparatuur) moeten nogal eens hufterproof zijn om heel te blijven :roll:. “De professionele jocks doen het ook” resulteert dan in faders die niet open en dicht worden geschoven maar BAM tegen de boven- en onderstops geknald. Knoppen worden niet ingedrukt, maar ingeslagen. Twee maanden schat ik, en dan kun je bij zo’n gebruik je Soundcraft weggooien met een gescheurde print.

Punt 4: op het moment dat je gaat werken met een spreekcel, externe bronnen, verslaggevers op locatie en dergelijke, dan komt er ook een groot stuk communicatie om de hoek kijken. Met P.A. en zonemixers kun je, met de nodige kennis, creativiteit en outboardspullen, daar een heel eind in komen maar die functionaliteit is eigenlijk het punt waar de radiomixer zich echt in onderscheidt en wat je ook niet kunt missen. En daar zit, samen met punt 3, punt 2 en GPIO, ook een groot deel van de in verhouding erg hoge prijs van broadcastmixers in….. Of je nou 6 of 12 of 18 faders hebt, dat maakt daarbij niet eens veel uit.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
RienFM

Bericht door RienFM »

In mijn optiek lopen hier een aantal dingen door elkaar.

PA mixers en Broadcast mixer zijn idd voor ander gebruik ontworpen. Zo heeft een Broadcastmixer geen echte Masterfader, en een PA wel... dat is waar je voor mixed en die kan door externe (bv wind, maar ook hoeveelheid mensen voor je podium) constant bijgeschoven moeten worden. Bij een mixer voor broadcast heb je die niet nodig. schuiven op - 6 is schuiven op -6 en dat wil je uitsturen. de Masterfader zit namelijk bij de ontvanger op het apparaat. Daarnaast zit je met actieve aux-en, routing, groeping (drumstel op 2 faders krijgen is best fijn, balans ervan zou al in je soundcheck moeten zitten en is anders op een pagina prima bij te stellen, die meppen ook best door).

Is het met wat kennis prima te doen om broadcast op een PA te doen... zeker. Dat benoem je als klacht in punt 1, maar daar komt volgens mij meer bij kijken. Zeker als er zelf-support wordt geschoven. Van oudsher is er (niet alleen lokaal) een aparte 'technicus'. Die zal, alleen vanuit interesse, anders met kennis en apparatuur omgaan dan een presentator die ook schuift. Dat zit dus niet alleen in opleiding, maar ook in interresse en wat daarmee samenhangt van de persoon die het moet doen af. Vanuit een technicus perspectief is het dan makkelijk zeggen... ja als je niet wil leren hoe het technisch allemaal werkt, dan moet je ook niet willen... maar zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk.

Punt 2 is logisch, maar punt 3 zit je weer in verlengde van bovenstaand. Een meer dedicated technicus (of een technicus die ook is gaan presenteren) zal dat minder doen. Andersom zie je het meer, niet in de laatste plaats omdat deze werkt vanuit de energie van het programma... die energie komt de microfoon in, maar gaat ook via de handen naar het gebruik van de spullen. Noem het hufterproof, noem het bestendig, het is dus ook niet te vergelijken met het gebruik van een PA mixer, waar zelden iemand met zn vingers aankomt die geen technicus is of daar interesse in heeft. Wederom een broadcast of PA mixer zijn ook echt voor ander gebruik en dus deels voor een andere gebruiksdoelgroep ontworpen.

Ook punt 4 komt met name weer neer op operatie en je omgeving daarop inrichten, denk dat je dat goed neerzet. Een aparte technicus met presentator, of een self-support 1 persoons operatie vraagt dus wat anders van hoe en wat. Dat sluit ook weer aan op de 6-12-18 schuiven discussie. Kan prima met 6 en bronnen wisselen. Zeker als je er een dedicated technicus op hebt zitten. in een self-support omgeving betekend dat, dat ik naast het maken van het programma ook veel denken kwijt ben aan de wat moet ik voor het komende stukje op de tafel hebben. Dan gaat techniek belemmerend werken, zeker als je daar niet per je interesse hebt liggen.

Conclusie van dit al, alles kan. Maar de keus die je maakt (en ja er moeten keuzes gemaakt worden, of die nu praktisch, financieel of op welke grond dan ook nodig zijn) heeft een gevolg. Anno 2023 moet je denken vanuit de gebruiker, daar ga je ten aanzien van gebruik en toepassing en de limitaties die er zijn op basis van welke oorzaak dan ook, je keuzes mee maken. Niet of iets wel of niet technisch kan. Dat staat wat verder achterin de rij.

Red je het met een klein budget als lokale omroep. Daar zit precies een crux waar TS en ik van mening verschillen blijkt uit de praktijk. Daar kun je, zoals eerder al naar verwezen, de grootste klappers maken in samenwerking en streekverband. @Stefan bel me eens, kunnen we kijken wat er kan en of er voordelen te halen zijn. Zelfs als we op andere onderdelen van mening verschillen en misschien wel boos zijn of worden. Niet alles is 1 berg en idd wij doen ook niet alles alleen maar goed.
Lang Leve Reorganisaties
Orange

Bericht door Orange »

Grappig dat de topicstarter vraagt of een kleine lokale omroep met nog geen 30k per jaar uit kan en er vervolgens een discussie start over techniek. Een lokale omroep is er om lokale informatie te brengen. Een groot deel van het budget moet je dus stoppen in het zorgen dat je lokale content maakt. Maar blijkbaar wordt er in Wageningen heel veel tijd gestopt in de boel radiotechnisch bij elkaar houden i.p.v. in lokale content brengen. De conclusie lijkt mij dat het het dan voor een kleine 30k niet lukt. Dat kan gewoon niet uit.

Iemand schrijft ook over 500k. Dat lijkt me wat beter in de buurt komen van een streekomroep die journalistiek moet doen wat 'ie moet doen.
wave

Bericht door wave »

De discussie liep eigenlijk parallel door op de bijdrage van Gerjan, over de kosten van het mengpaneel :D . Helemaal eens hoor, lokale content maken is de kerntaak van een lokale omroep. Maar om die content te maken en in de grote wijde wereld te brengen, ben je tegelijkertijd wel weer in hoge mate afhankelijk van techniek. Dus wat dat betreft zit de discussie wel in het goede topic.

Dat je het als lokale omroep weet te redden met een budget van 30k per jaar is overigens sowieso al heel knap. Als je alleen al kijkt naar de kosten van energie, Buma/Stemra/Sena, distributie, telecom, huur, en alle verdere vaste lasten dan zal er van die €2500,- per maand weinig tot niets over blijven. Laat staan dat je de broodnodige reserveringen voor herstel en vervanging kunt doen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

red t je het met een klein budget ?

Het antwoord is eenvoudig (en hard) NEE.

De tijden zijn gewoon te veel veranderd. -smok
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Plaats reactie