red t je het met een klein budget ?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

sverrips

red t je het met een klein budget ?

Bericht door sverrips »

We zijn een lokale omroep in Wageningen, RTV Rijnstreek. We hebben niet zo'n grote bekostiging uit Den Haag, op dit moment tegen de 28.000 euro per jaar. Daar maken we radio- en televisie mee. Normaal kan dat helemaal niet uit, maar met allerlei trukjes (zoals zelf ontwikkelen radio automatisering, zelf stream hosten op dedicacted server, software ontwikkelen, oude pc's opknappen en hergebruiken en zo kan ik nog wel door gaan zoals zelf tools ontwikkelen voor op de websites, bepaalde dingen besluiten zoals geen hardware processing, maar een licentie van stereotool enz.....) lukt dat aardig. Radio- en televisie maken van dit budget is lastig, maar we doen het wel. Ik vroeg me af of er meer lokale omroepen zijn met een erg klein budget die dat moeten doen. Willen jullie die dat treffen iets vertellen over hoe jullie dat doen en wat er zoal gedaan worden om de kosten te drukken ?
rmtech

Re: red t je het met een klein budget ?

Bericht door rmtech »

Ben zelf actief bij een omroep met een jaarbudget van ~500K, maar we hebben niet het uitgavenpatroon dat daarbij past. Eigenlijk zou iedere omroep het aan zijn stand verplicht zijn om alles zo slim en goedkoop mogelijk te regelen, vind ik. Minder geld aan randzaken is meer geld voor content. Daarom wil ik het wel wagen om wat toe te voegen hier:

Contractueel/bestuurlijk/netwerken:
- Aanvragen ANBI-status en maximaal profiteren van kosteloze diensten voor non-profits van Microsoft, Adobe, Canva, Google etc.
- Sturen op langdurigheid. Contracten voor meerdere jaren sluiten met 'key vendors' kan vaak voordelig zijn.
- Goede contacten onderhouden met plaatselijke MBO/HBO/ROC. Kan niet alleen handig zijn voor huisvesting, maar een conciërge heeft vast nog wel ergens een snoertje of tape dat je mag gebruiken. Handig als ieder tientje telt...
- Praten met de buuromroep en de buren van de buren. Op wat norse ego's na, zijn omroepen over het algemeen best bereid elkaar te helpen denk ik.
- Dit lukt niet altijd omdat kapot gewoon kapot is, maar als het lukt kun je aankopen die gedaan moeten worden opsparen tot één grote order. Als je weet waar je die wil plaatsen, kun je altijd bellen voor een betere totaalprijs. Een grote order is een goede binnenkomer en als non-profit heb je de schijn al mee!
- Vrijwilligers naar de gratis cursussen van de NLPO sturen. Kost niets, zit lunch en drinken bij, is leuk en motiverend en misschien leren je mensen ook nog iets.

Technisch:
- Spullen refurbished kopen.
- Technische mensen die een computer willen inzetten altijd vragen: "Heb je hier echt een computer voor nodig, of kan een Raspberry Pi het ook?" Is niet alleen goedkoop in aanschaf, maar ook in stroomgebruik.
- Je processen inrichten op dat dingen waarschijnlijk sneller kapot gaan dan wanneer je met nieuwe materialen kon werken. Dat geeft niets, als je voorbereid bent. Hoe snel is iets herbouwd als het echt 'poef' zegt? Als het antwoord 'snel' is kun je een risico nemen met een goedkoper/ouder apparaat of dienst.
- Verwachtingen managen bij vrijwilligers, gemeenten enz. Voor een dubbeltje heb je geen 100% uptime, klink je niet als 538 en duurt het misschien even voordat Chrome eh ik bedoel natuurlijk Firefox op de productiecomputer start.

Infrastructuur:
- Onder geen beding instappen in gezamenlijke diensten zoals De Mediahub, Lokaal mediacenter of Dutch Media Exchange. Als je de kennis in huis hebt, kun je -op play-out software die vaak op Windows draait na- een hele omroep op opensourcesoftware tools draaien.
- Alles dat je niet bij Microsoft Azure kwijt kan onder je ANBI-credits, hosten bij goedkope Duitse of Franse giganten zoals Hetzner of OVH. De terabytes aan traffic die ik al via Hetzner heb weggestuwd, zijn onbetaalbaar elders.
- Zenders zelf beheren. Praat eens met een lokale woningstichting over hoge flats. Hardware kun je over 10 jaar afschrijven. Zij hebben vaak ook gunstige stroomcontracten gesloten.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Het valt mij op dat veel lokale radiostations vaak grote mengpanelen hebben en van die 12 schuiven er 6 gebruiken. Daar kan je, denk ik, ook wel iets op bezuinigen als je aan een nieuw mengpaneel toe bent.
remco_k

Bericht door remco_k »

GerjanCluistra schreef: 29 jan 2023 22:49 Het valt mij op dat veel lokale radiostations vaak grote mengpanelen hebben en van die 12 schuiven er 6 gebruiken. Daar kan je, denk ik, ook wel iets op bezuinigen als je aan een nieuw mengpaneel toe bent.
"Veel lokale radiostations". Ik weet niet hoe jij aan deze info komt, maar ik heb het idee dat veel lokale radio stations bij 6 faders een ernstig tekort aan faders heeft. Een paar zullen best wel uitkomen met maar 6 faders. Maar veel? Ik denk het niet.

Lokale omroep hier (Montfoort) is een klein radio station. En we hebben alleen al 6 microfoons hangen, daarvan zijn er om een niet-financiele reden 4 gegroepeerd op één schuif. De reden: de meeste medewerkers die self-op doen, hebben 2 technische linkerhanden. Dus die mensen de beschikking geven over 6 mic schuiven met ditto 6x EQ+gain is garantie voor altijd verkeerd doen. Ze hebben er nu 3: 1x eigen mic, 1x co-host mic en de andere 4 in de spreekruimte samen op een 3e fader.
Financiele voordelen biedt dat deels, want daar zit dus voor een paar honderd euro extra hardware met mic processing en automix functie tussen om één en ander goed automatisch te regelen.

Daarnaast heb je nog andere zaken die je aan wilt sluiten: 1 of 2x telco, 1x lokatie set, 2 tot 4x muziek, 1 of 2x jingles, 1x internet pc, 1x externe input, 2x CD of USB spelers, 2x platenspelers.... Noem maar op. Nou hoeven die niet allemaal op eigen schuiven te zitten, sommige zou je A/B schakelbaar kunnen maken, doen wij ook bij sommige bronnen. Maar juist vanwege het feit dat je het voor de self-op gebruikers niet te moeilijk wilt maken (en dus om fouten te voorkomen) wil je de dagelijks gebruikte zaken op eigen faders hebben zitten. En dat redt je niet met 6 faders.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
GerjanCluistra

remco_k schreef: 30 jan 2023 12:51
GerjanCluistra schreef: 29 jan 2023 22:49 Het valt mij op dat veel lokale radiostations vaak grote mengpanelen hebben en van die 12 schuiven er 6 gebruiken. Daar kan je, denk ik, ook wel iets op bezuinigen als je aan een nieuw mengpaneel toe bent.
"Veel lokale radiostations". Ik weet niet hoe jij aan deze info komt, maar ik heb het idee dat veel lokale radio stations bij 6 faders een ernstig tekort aan faders heeft. Een paar zullen best wel uitkomen met maar 6 faders. Maar veel? Ik denk het niet.

Lokale omroep hier (Montfoort) is een klein radio station. En we hebben alleen al 6 microfoons hangen, daarvan zijn er om een niet-financiele reden 4 gegroepeerd op één schuif. De reden: de meeste medewerkers die self-op doen, hebben 2 technische linkerhanden. Dus die mensen de beschikking geven over 6 mic schuiven met ditto 6x EQ+gain is garantie voor altijd verkeerd doen. Ze hebben er nu 3: 1x eigen mic, 1x co-host mic en de andere 4 in de spreekruimte samen op een 3e fader.
Financiele voordelen biedt dat deels, want daar zit dus voor een paar honderd euro extra hardware met mic processing en automix functie tussen om één en ander goed automatisch te regelen.

Daarnaast heb je nog andere zaken die je aan wilt sluiten: 1 of 2x telco, 1x lokatie set, 2 tot 4x muziek, 1 of 2x jingles, 1x internet pc, 1x externe input, 2x CD of USB spelers, 2x platenspelers.... Noem maar op. Nou hoeven die niet allemaal op eigen schuiven te zitten, sommige zou je A/B schakelbaar kunnen maken, doen wij ook bij sommige bronnen. Maar juist vanwege het feit dat je het voor de self-op gebruikers niet te moeilijk wilt maken (en dus om fouten te voorkomen) wil je de dagelijks gebruikte zaken op eigen faders hebben zitten. En dat redt je niet met 6 faders.
De vraag was hoe je het redt met een klein budget!

De realiteit van de dagelijkse praktijk bij de meeste lokale radiostations, 20 uur non-stop muziek (oftewel, dat hele mengpaneel is niet nodig).

Dan zijn er nog wat gepresenteerde uren. Daarbij zit Cowboy Willie (of een collega) zijn favoriete muziek uit zijn eigen platenkoffer te draaien. Benodigdheden, 1 keer microfoon en 1 keer muziek omdat Cowboy Willie niet verder komt als praatje-plaatje in de letterlijke vorm. Van welke device het komt maakt niet uit, zoals je zelf al opmerk kan een schuif uitstekend schakelen tussen A en B.

Nu heeft Cowboy Willie ook nog wel wat collega's die iets meer kunnen dan stomweg muziek uit hun eigen koffer draaien. Die maken gebruik van veelal 2 microfoons, 2 muziek, 2 vormgeving, 1 keer computer en 1 telefoonlijn.

Die 6 microfoons is leuk, maar is dat nu echt nodig voor die ene keer per jaar dat er meer als 3 mensen in de studio zitten? Of misschien dan gewoon een andere oplossing vinden. En dat locatieset, is dat echt nodig of kan je dat ook oplossen met een goede telefoonverbinding. Heb je echt 4 muziekschuiven nodig, aangevuld met 2 cd, 2 usb en 2 platenspelers? Of is het misschien een idee om het bij 2 digitale schuiven te houden en eventueel nog op B een platenspeler of een cd speler met USB ingang aan te sluiten.

Mijn persoonlijke voorkeur is ook een mengpaneel met 12 schuiven. 4 microfoons, 2 muziek, 2 vormgeving, 3 verbindingen, 1 externe input. Het kan met minder maar, dit zou voor mij een ideale set zijn. Daarbij zou ik A-B willen kunnen kiezen om vergelijkbare opties te hebben.
castmember

Bericht door castmember »

GerjanCluistra schreef: 30 jan 2023 17:14Dan zijn er nog wat gepresenteerde uren. Daarbij zit Cowboy Willie (of een collega) zijn favoriete muziek uit zijn eigen platenkoffer te draaien . . . . . .
Geloof dat intussen de tijd dat Cowboy Willie of welke platendraaier dan ook een plekje krijgt bij de lokale omroep allang achter ons ligt. Bij de lokale omroep waar ik zit wordt er op het moment van radiomakers verwacht, als ze bij ons radio willen maken, om bij te dragen aan de ICE. Dat kan door interviews of gesprekken in de studio, bellers, of het redactioneel onderzoeken van nieuwtjes. Alleen je country muziek draaien doe je maar op je zolderkamertje via een stream op internet.

Dan hebben we in de studio de volgende apparatuur;

- 3 microfoons "vast"
- 2 optionele extra aansluitmogelijkheden voor microfoons
- directe link naar de TV studio (voor interviews / raadsvergaderingen / registraties van optredens / . . .)
- 2 CD spelers
- PC 1 (met 4 schuiven om verschillende bronnen aan te spreken)
- PC 2 (1 schuif als secundaire bron)
- 2 telefoons
- 1 LP speler

Nu is dit als je het van links tot rechts naast elkaar legt 16 schuiven maar we redden het prima met de 12 en daarbij dus enkele functies door een schuif te laten switchen. Kan het met minder, misschien, is het handig, zeker niet. Dat jij maar 2 audio bronnen nodig hebt betekent niet dat je collega diezelfde 2 bronnen gebruikt. En het continu switchen van bronnen onder een schuif zorgt er nu niet voor dat het voor de radiomaker duidelijker wordt. Dus op dat moment wil je wel ervoor zorgen dat je bronnen naast elkaar beschikbaar kan maken. Je platenspeler kan best als secondant onder een telefoon-schuif, net zoals de optionele extra microfoons.

Maar doordat wij als omroep ons best doen om de ICE te halen hebben we toch best heel regelmatig alle 3 de microfoons in gebruik.

Ik denk dat voor een lokaal radiostation 10-12 schuiven wel een minimum is, je kan allerlei bronnen onder 1 schuif groeperen, maar het probleem is dat als er een keer iets niet werkt, dat je de programmamaker op dat moment direct met een probleem opzadelt omdat je door het groeperen alle uitwijkmogelijkheden ook hebt ontnomen. Komen ze weer in de dit was de radio podcast langs in het blooper blokje omdat die ene plaat niet gestart kon worden. Soms is het juist goedkoper om net iets meer schuiven te hebben.

De reden van meer schuiven is ook omdat gast 1 met CDs langs komt, gast 2 met een USB stickje, en gast 3 stuurt je een mail met (youtube) linkjes. En je wil allemaal kunnen afspelen of voorluisteren. Het is denk juist aan een radiostation om van meerdere bronnen te kunnen draaien, en nu denk ik dat de Cassette en MD speler wel vaarwel zijn gezegd, maar CD's en platen zijn geen gekke bronnen, en die wil je niet ergens wegmoffelen. Uiteindelijk kost dat wegmoffelen je "geld" omdat je vrijwilligers veel langer bezig zijn, en ik denk dat we die motivatie ook niet moeten onderschatten en daarmee best als "geld" kunnen uitdrukken.

Radio maken mag best een uitdaging zijn, maar het moet geen onmogelijke opdracht worden omdat er een extra console moet worden wegbezuinigd.

En hoe redt je dat op een klein budget, je uitgaven spreiden, niet in 1x een hele nieuwe studio willen hebben met alles nieuw erin, maar ieder jaar een paar dingen vervangen en zo ervoor zorgen dat je studio up to date blijft. En oude spullen die je niet meer wil gebruiken maar die nog wel werken op marktplaats verkopen, daar heeft de piraat, of Cowboy Willie die op zijn zolderkamertje streamt best er nog wel geld voor over.

Een andere manier om het goedkoop te houden is veel dingen zelf te doen, je kan Broadcast Partners vragen om je microfoon te komen ophangen, maar op dat moment weet je zeker dat je de hoofdprijs betaald, je kan het ook eerst zelf proberen. Zeker tegenwoordig met alle (youtube) tutorials en tips die er te vinden zijn.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
remco_k

Bericht door remco_k »

GerjanCluistra schreef: 30 jan 2023 17:14 De vraag was hoe je het redt met een klein budget!
Ja, voor ~€4100,- heb je de D&R Airence met zijn Extender. Helemaal analoog, goed voor 12 schuiven. Op 2 (de telco schuiven) na allen inzetbaar als Mic, of A/B line. Met geïntegreerde USB audio devices. We doen er al meer dan 8 jaar mee, is aan vervanging toe aan het komen. Dat gaat dus om zo'n €512 per jaar. Dat is m.i. klein budget toepassen. Dan heb ik eventuele 2e hands verkoop er nog niet eens afgehaald.

€1375,- besparen en daarmee de extender laten zitten en met 6 faders overblijven (waarvan 2 verminderd bruikbaar zijn ivm telco's) levert je zeer onhandige situaties op die m.i. deze besparing niet rechtvaardigen - zie bericht van castmember hierboven. En zo heeft elke mixer wel zijn eigen nadelen die je per geval zult moeten afwegen.
...
20 uur non-stop muziek (oftewel, dat hele mengpaneel is niet nodig).
...
Cowboy Willie (of een collega) zijn favoriete muziek uit zijn eigen platenkoffer te draaien. Benodigdheden, 1 keer microfoon en 1 keer muziek omdat Cowboy Willie niet verder komt als praatje-plaatje in de letterlijke vorm.
Ik zal niet ontkennen dat dit probleem er niet is. Maar: Ik negeer deze vorm van minachting maar even, vooral omdat castmember hierboven daar al een prima reactie voor heeft neergezet. Anders had ik eenzelfde soort antwoord gemaakt. Dus dat scheelt mij een hoop typewerk, waarvoor dank. :smile:
Die 6 microfoons is leuk, maar is dat nu echt nodig voor die ene keer per jaar dat er meer als 3 mensen in de studio zitten?
Ene keer per jaar? Ook hier doe je weer een aanname die misschien van toepassing is op een paar omroepen. Niet op vele.
En dat locatieset, is dat echt nodig of kan je dat ook oplossen met een goede telefoonverbinding.
Ik weet niet wat jij verstaat onder gebruik van een locatieset, maar dat is blijkbaar anders als ik. Iets wat namelijk echt niet via een telefoon verbinding cq telco lopen kan, ook al is die van goud. Daarvoor is gewoon hoge kwaliteit stereo audio benodigd om een uitzending vanaf locatie te doen en het nog leuk beluisterbaar te houden.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
wave

Bericht door wave »

Wat Remco en castmember zeggen, een selfsupport tafel moet foolproof zijn. Dubbele inputs die tijdens het programma gekozen moeten worden en dergelijke, dat gaat gegarandeerd fout. Gebeurt dat, dan is de kennis om het probleem te lokaliseren er ook niet en heb je bloopers of stilte. Maar ook bij programma’s die wel geschoven worden is voortdurend inputs wisselen iets wat je niet wilt, alleen al niet vanwege gain en EQ instellingen. Last but not least moet je er bij lokale omroepen rekening mee houden dat ook het niveau van de programmatechnici flink fluctueert. Een analoge mixer als de Airence bedienen, dat is iedere tech aan te leren. Maar een probleem oplossen als iets niet werkt zoals verwacht: daarvoor moet een tech de basis van routing, de verschillende signaalniveaus en de opzet van het systeem in hoofdlijnen snappen. Dat iedere tech die kennis heeft, dat kan en mag je niet verwachten bij een lokalo.

Ergo: de winst van die extra faders in bedrijfszekerheid en in rust van het hoofd techniek :)) weegt ruimschoots op tegen de extra kosten. Het is het belangrijkste gereedschap in de studio. Overigens zegt het aantal schuiven in het digitale tijdperk net zoveel meer over het aantal inputs van de mixer, in casu over de prijs.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
GerjanCluistra

castmember schreef: 30 jan 2023 17:44
GerjanCluistra schreef: 30 jan 2023 17:14Dan zijn er nog wat gepresenteerde uren. Daarbij zit Cowboy Willie (of een collega) zijn favoriete muziek uit zijn eigen platenkoffer te draaien . . . . . .
Geloof dat intussen de tijd dat Cowboy Willie of welke platendraaier dan ook een plekje krijgt bij de lokale omroep allang achter ons ligt.
Dan moet ik je toch teleurstellen. Ik luister voornamelijk naar lokale radiostations, daar hoor ik toch nog regelmatig de plaatjesdraaiers voorbij komen. Vind dat persoonlijk ook prima, het enige wat ik er mee wil zeggen is dat die prima met een klein mengpaneel afkunnen.
castmember schreef: 30 jan 2023 17:44Bij de lokale omroep waar ik zit wordt er op het moment van radiomakers verwacht, als ze bij ons radio willen maken, om bij te dragen aan de ICE. Dat kan door interviews of gesprekken in de studio, bellers, of het redactioneel onderzoeken van nieuwtjes.
Precies dit doe ik met een D&R Airlite. Oftewel, met 8 schuiven.
castmember schreef: 30 jan 2023 17:44Maar doordat wij als omroep ons best doen om de ICE te halen hebben we toch best heel regelmatig alle 3 de microfoons in gebruik.
Dat id ook de reden waarom mijn ideale studio 4 microfoons heeft.
castmember schreef: 30 jan 2023 17:44Ik denk dat voor een lokaal radiostation 10-12 schuiven wel een minimum is, je kan allerlei bronnen onder 1 schuif groeperen, maar het probleem is dat als er een keer iets niet werkt, dat je de programmamaker op dat moment direct met een probleem opzadelt omdat je door het groeperen alle uitwijkmogelijkheden ook hebt ontnomen.
Ben dat in de basis wel met je eens. 12 is een vrij standaard aantal, dus prima oplossing.
castmember schreef: 30 jan 2023 17:44De reden van meer schuiven is ook omdat gast 1 met CDs langs komt, gast 2 met een USB stickje, en gast 3 stuurt je een mail met (youtube) linkjes.
Maar wat is het probleem precies? Er zijn weinig programmamakers die 2 platen tegelijk draaien, dus dat kan je in de basis met 2 schuiven prima oplossen.
GerjanCluistra

remco_k schreef: 30 jan 2023 18:14
GerjanCluistra schreef: 30 jan 2023 17:14 De vraag was hoe je het redt met een klein budget!
Ja, voor ~€4100,- heb je de D&R Airence met zijn Extender. Helemaal analoog, goed voor 12 schuiven. Op 2 (de telco schuiven) na allen inzetbaar als Mic, of A/B line. Met geïntegreerde USB audio devices. We doen er al meer dan 8 jaar mee, is aan vervanging toe aan het komen. Dat gaat dus om zo'n €512 per jaar. Dat is m.i. klein budget toepassen. Dan heb ik eventuele 2e hands verkoop er nog niet eens afgehaald.

€1375,- besparen en daarmee de extender laten zitten en met 6 faders overblijven (waarvan 2 verminderd bruikbaar zijn ivm telco's) levert je zeer onhandige situaties op die m.i. deze besparing niet rechtvaardigen - zie bericht van castmember hierboven. En zo heeft elke mixer wel zijn eigen nadelen die je per geval zult moeten afwegen.
Klopt, volledig mee eens. Maar wat zie jij als een klein budget? Een D&R Airlite heb je voor nog geen €2.000,-, terwijl de meeste radiomakers hun programma daarmee gewoon kunnen doen.

Zeker niet ideaal, maar wel een stuk goedkoper.
remco_k schreef: 30 jan 2023 18:14...
20 uur non-stop muziek (oftewel, dat hele mengpaneel is niet nodig).
...
Cowboy Willie (of een collega) zijn favoriete muziek uit zijn eigen platenkoffer te draaien. Benodigdheden, 1 keer microfoon en 1 keer muziek omdat Cowboy Willie niet verder komt als praatje-plaatje in de letterlijke vorm.
Ik zal niet ontkennen dat dit probleem er niet is. Maar: Ik negeer deze vorm van minachting maar even, vooral omdat castmember hierboven daar al een prima reactie voor heeft neergezet. Anders had ik eenzelfde soort antwoord gemaakt. Dus dat scheelt mij een hoop typewerk, waarvoor dank. :smile:
Ook de plaatjesdraaiers die 1 microfoon, 2 muziekschuiven, 2 jingleschuiven en misschien een keer de telefoonlijn gebruiken kan je prima uit met een D&R Airlite. Sterker nog, op 1 uitzondering na hadden alle lokale omroepen waar ik heb gewerkt die 4 schuiven voor muziek/jingles, ondanks dat er 12 tot 16 schuiven aanwezig waren.

Ene keer per jaar? Ook hier doe je weer een aanname die misschien van toepassing is op een paar omroepen. Niet op vele.

Ik zat aan een Comrex te denken, zo'n apparaat waarmee je interviews doet op afstand. Dat kan ook prima met een iRig 2 microfoon om maar iets te noemen.

Als je locatieset een mobiele studio is om op locatie uit te zenden komt dat in mijn kleine budget niet voor.
castmember

Bericht door castmember »

GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 10:27Ik zat aan een Comrex te denken, zo'n apparaat waarmee je interviews doet op afstand. Dat kan ook prima met een iRig 2 microfoon om maar iets te noemen.

Als je locatieset een mobiele studio is om op locatie uit te zenden komt dat in mijn kleine budget niet voor.
Maar wat zie jij dan als een klein budget?

Ik ben van mening dat een locatieset je zichtbaar maakt in de gemeente en randgemeenten waar je actief bent. Dus die locatieset mag ook wel wat smoel hebben. Voor een interview bij iemand thuis opnemen voldoet een iRig of Rode Podcaster prima. Voor op locatie wil je ook iets meer kunnen. Ergens hoeft dat niet veel te kosten, bij ons zijn enkele oudere microfoons en processoren in de studio vervangen en de locatieset in gegaan, voor dat gebruik zijn ze nog prima.

Als je als omroep zelfs die 1500 euro voor een extra mengpaneel of 2000 euro voor een locatieset niet kan uitgeven dan is er iets anders aan de hand. Zeker gezien dit uitgaven zijn die een afschrijving hebben van 5+ jaar. Op dat moment zijn andere kosten te hoog of zal het bestuur opnieuw met de gemeente om tafel moeten om uit te leggen dat de omroep niet uit kan met de financiering die beschikbaar wordt gesteld.

Een lokale omroep hoeft geen Radiohuis zoals de NPO te bouwen met alles erop en eraan, maar als de minimale apparatuur niet meer beschikbaar kan worden gemaakt om een kwalitatieve uitzendding te maken, zeker in je studio, maar het liefst ook op locatie. En als dat niet meer kan dan moet je je afvragen of je nog kan voldoen aan de voorwaarden die worden gesteld aan een publieke lokale omroep.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
remco_k

Bericht door remco_k »

GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 10:07 Maar wat is het probleem precies? Er zijn weinig programmamakers die 2 platen tegelijk draaien, dus dat kan je in de basis met 2 schuiven prima oplossen.
Het probleem is dat er buiten jouw wereld van programmamakers die alleen maar plaatjes draaien nog meer gebeurd in zo'n studio, waar je kennelijk de pech hebt gehad dat bij alle lokale omroepen waar jij hebt gelopen of naar luistert, dat niet of nauwelijks gebeurd, of je bent- of luistert er op de verkeerde momenten naar. Prima, maar laat die ervaring geen maatstaaf zijn voor de rest van de lokale omroepen. Jouw ervaringen zijn niet representatief.

Daarbij, zoals wave terecht zegt:
een selfsupport tafel moet foolproof zijn
Is een ongehoord stukje rust wat een ieder daarbij heeft.
GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 10:27 Ik zat aan een Comrex te denken, zo'n apparaat waarmee je interviews doet op afstand. Dat kan ook prima met een iRig 2 microfoon om maar iets te noemen.
Daar heb je ook een kanaal voor nodig op je mixer om 'm in de uitzending te krijgen.
Het ging in onze subdiscussie toch niet om wat de lokatieset voor een ding is? Het ging erom hoe de audio ervan binnenkomt en dat daar een kanaal voor nodig is, bij voorkeur op een fader die niet wordt gedeeld met iets anders wat veel wordt gebruikt, omdat jij denkt dat veel lokale omroepen het moeten kunnen redden met 6 faders. Of dat nou een Comrex of Telco of (zoals bij ons) een Barix is, maakt daarbij niet uit.

Dat maakt wel uit voor de vraag van de TS:
Onze lokatieset bestaat uit 2 flightcase delen die separaat inzetbaar zijn. Een setje met onze oude studio mixer (D&R Airmate, ik dacht met 8 faders, inmiddels c.a. 15 jaar oud) met een set CD/USB spelers, koppelbaar met het 2e deel van de lokatieset: een koffer met eenvoudige limiting en compressie + een Barix encoder erin.

Om terug te komen op de kosten van deze mobiele `studio`, die in jouw kleine budget niet voorkomt: Die is aanzienlijk goedkoper dan wat een Comrex kost.
Zelfs als ik 'm nu in het geheel nieuw zou aanschaffen, hou ik nog geld over om die D&R Extender unit met 6 extra faders te kunnen kopen, zodat ik in mijn echte studio tenminste genoeg faders heb.

En dan zijn we terug bij de essentie van de vraag van de TS: Op deze manier, dus door geen hele fancy dure lokatieset aan te schaffen en zelf een het werk eraan doen, blijft er budget over om op plekken waar het er toe doet wél de juiste spullen neer te zetten. Zoals een mixer met genoeg faders in je studio.
GerjanCluistra

castmember schreef: 31 jan 2023 11:16
GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 10:27Ik zat aan een Comrex te denken, zo'n apparaat waarmee je interviews doet op afstand. Dat kan ook prima met een iRig 2 microfoon om maar iets te noemen.

Maar wat zie jij dan als een klein budget?

Ik ben van mening dat een locatieset je zichtbaar maakt in de gemeente en randgemeenten waar je actief bent. Dus die locatieset mag ook wel wat smoel hebben. Voor een interview bij iemand thuis opnemen voldoet een iRig of Rode Podcaster prima. Voor op locatie wil je ook iets meer kunnen. Ergens hoeft dat niet veel te kosten, bij ons zijn enkele oudere microfoons en processoren in de studio vervangen en de locatieset in gegaan, voor dat gebruik zijn ze nog prima.

Als je als omroep zelfs die 1500 euro voor een extra mengpaneel of 2000 euro voor een locatieset niet kan uitgeven dan is er iets anders aan de hand. Zeker gezien dit uitgaven zijn die een afschrijving hebben van 5+ jaar. Op dat moment zijn andere kosten te hoog of zal het bestuur opnieuw met de gemeente om tafel moeten om uit te leggen dat de omroep niet uit kan met de financiering die beschikbaar wordt gesteld.

Een lokale omroep hoeft geen Radiohuis zoals de NPO te bouwen met alles erop en eraan, maar als de minimale apparatuur niet meer beschikbaar kan worden gemaakt om een kwalitatieve uitzendding te maken, zeker in je studio, maar het liefst ook op locatie. En als dat niet meer kan dan moet je je afvragen of je nog kan voldoen aan de voorwaarden die worden gesteld aan een publieke lokale omroep.
Ik sprak afgelopen zomer een voorzitter die een jaaromzet hadden van €15.000,- en met dat bedrag moeite hadden om de eindjes aan elkaar te knopen. Vind ik persoonlijk een klein budget voor hetgeen er van lokale omroepen wordt verwacht.

Je reactie geeft overigens ook direct weer waarom we in Nederland met een amateuristische lokale omroep zitten, direct bij de gemeente aankloppen voor meer subsidie zou een oplossing moeten bieden. Ga dan eens zelf wat harder aan het werk om een oplossing te vinden.
GerjanCluistra

remco_k schreef: 31 jan 2023 16:25
GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 10:07 Maar wat is het probleem precies? Er zijn weinig programmamakers die 2 platen tegelijk draaien, dus dat kan je in de basis met 2 schuiven prima oplossen.
Het probleem is dat er buiten jouw wereld van programmamakers die alleen maar plaatjes draaien nog meer gebeurd in zo'n studio, waar je kennelijk de pech hebt gehad dat bij alle lokale omroepen waar jij hebt gelopen of naar luistert, dat niet of nauwelijks gebeurd, of je bent- of luistert er op de verkeerde momenten naar. Prima, maar laat die ervaring geen maatstaaf zijn voor de rest van de lokale omroepen. Jouw ervaringen zijn niet representatief.
Noem mij 1 radiomaker die 2 of meer platen tegelijk draait, even ongeacht bij welke omroep die zit. Ik ben benieuwd.
remco_k schreef: 31 jan 2023 16:25 Daarbij, zoals wave terecht zegt:
een selfsupport tafel moet foolproof zijn
Is een ongehoord stukje rust wat een ieder daarbij heeft.
Klopt.
remco_k schreef: 31 jan 2023 16:25
GerjanCluistra schreef: 31 jan 2023 10:27 Ik zat aan een Comrex te denken, zo'n apparaat waarmee je interviews doet op afstand. Dat kan ook prima met een iRig 2 microfoon om maar iets te noemen.
Daar heb je ook een kanaal voor nodig op je mixer om 'm in de uitzending te krijgen.
Het ging in onze subdiscussie toch niet om wat de lokatieset voor een ding is? Het ging erom hoe de audio ervan binnenkomt en dat daar een kanaal voor nodig is, bij voorkeur op een fader die niet wordt gedeeld met iets anders wat veel wordt gebruikt, omdat jij denkt dat veel lokale omroepen het moeten kunnen redden met 6 faders. Of dat nou een Comrex of Telco of (zoals bij ons) een Barix is, maakt daarbij niet uit.
Ik zeg dat veel radiomakers er 6 gebruiken, dat is wat anders dan dat de omroep er 6 nodig heeft. Waar het om gaat is dat die 6, mijns inziens, wel het minimale is wat je nodig hebt, heb je er meer, dat is mooi meegenomen. Maar kijk wel even wat je kunt koppelen.

Je merkt terecht op, dat interview wat je op die iRig 2 maakt moet via een kanaal de uitzending in. Als je dat met een extra computer doet die je ook voor bijvoorbeeld Spotify gebruikt, dan kan je datzelfde kanaal ook prima gebruiken om het locatieset de studio in te krijgen.

Dat is waar het om gaat, dat je nadenkt over wat je nodig hebt en daar het mengpaneel op aanpast als je dan toch een nieuwe aanschaft.

remco_k schreef: 31 jan 2023 16:25Dat maakt wel uit voor de vraag van de TS:
Onze lokatieset bestaat uit 2 flightcase delen die separaat inzetbaar zijn. Een setje met onze oude studio mixer (D&R Airmate, ik dacht met 8 faders, inmiddels c.a. 15 jaar oud) met een set CD/USB spelers, koppelbaar met het 2e deel van de lokatieset: een koffer met eenvoudige limiting en compressie + een Barix encoder erin.

Om terug te komen op de kosten van deze mobiele `studio`, die in jouw kleine budget niet voorkomt: Die is aanzienlijk goedkoper dan wat een Comrex kost.
Zelfs als ik 'm nu in het geheel nieuw zou aanschaffen, hou ik nog geld over om die D&R Extender unit met 6 extra faders te kunnen kopen, zodat ik in mijn echte studio tenminste genoeg faders heb.

En dan zijn we terug bij de essentie van de vraag van de TS: Op deze manier, dus door geen hele fancy dure lokatieset aan te schaffen en zelf een het werk eraan doen, blijft er budget over om op plekken waar het er toe doet wél de juiste spullen neer te zetten. Zoals een mixer met genoeg faders in je studio.
Als het gaat om materiaal dat er al is, prima. Als het nieuw moet worden aangeschaft, zorg dan dat je eerst je vaste studio op orde heb.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Ik ben het helemaal eens met Wave dat een mengtafel bij een lokale omroep een heldere indeling moet hebben en dat een "race to the bottom" qua faders de medewerkers en het hoofd-techniek niet blij maakt. Voor elke omroep zal het beschikbare budget anders zijn maar zullen ook de wensen/eisen anders zijn. Voor een full-scale sportprogramma met vijf verslaggevers online heb je iets meer faders nodig als voor een country-programma.

In "mijn" studio heb ik op dit moment ruim 30 bronnen die ik een plaats moet geven op de mengtafel. Je kunt dan echt niet meer aankomen met een paar A/B-schakelaartjes op de inputs. Wij hebben daarom gekozen voor een Axia IQx met 16 faders die we vrij kunnen toewijzen aan alle bronnen. Dit kost best heel wat maar met hulp van diverse fondsen (betaalden meer dan 50%) en jarenlang sparen was het voor ons betaalbaar.

En dan nu een voorbeeld van de preset die we gebruiken voor onze sport-uitzendingen:

1. Automatisering, Reclame, NOS-Nieuws
2. Verslaggever 1 (Luci-app)
3. Verslaggever 2 (Luci-app)
4. Verslaggever 3 (Luci-app)
5. Verslaggever 4 (Luci-app)
6. Verslaggever 5 (Luci-app)
7. Mic. Presentator
8. Mic. Technicus (talkback)
9. Vork 1
10. Vork 2
11. Muziek-playout 1 (Zenlex)
12. Muziek-playout 2 (Zenlex)
13. Muziek-playout 3 (Zenlex)
14. Muziek-playout 4 (Zenlex)
15. Muziek-playout 5 (Zenlex)

En ja, al deze faders worden daadwerkelijk gebruikt. Er zijn momenten dat zeker 80% hiervan binnen een tijdsbestek van een kwartier open en weer dicht gaan.
Plaats reactie