Omroepbaas heeft drie (eigenlijk vier) frequenties in de aanbieding.

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

DX'r

Re: Omroepbaas heeft drie (eigenlijk vier) frequenties in de aanbieding.

Bericht door DX'r »

Streekstad Media schreef: 04 aug 2021 19:16
DX'r schreef: 04 aug 2021 17:56Gewoon de boel laten overnemen door NH media
Dank voor je inhoudelijke bijdrage
Ja hoe moeilijk kan het zijn, als ik jouw verhaal lees heel erg blijkbaar.
En wat moet je met \ een complete eigen DAB Mux / als alleen jezelf erop zit?
Streekstad Media

Bericht door Streekstad Media »

DX'r schreef: 04 aug 2021 19:45Ja hoe moeilijk kan het zijn, als ik jouw verhaal lees heel erg blijkbaar.
Ehhh... ja en wat is nu je punt..?
DX'r schreef: 04 aug 2021 19:45En wat moet je met \ een complete eigen DAB Mux / als alleen jezelf erop zit?
Als er geen andere omroepen zijn is er geen andere keuze toch? Het was een illustratie van de technische mogelijkheden qua bereik en evt. extra activiteiten (bijvoorbeeld themakanalen).
Ferjo

Bericht door Ferjo »

Hebben jullie nog voldoende mensen in huis om in de basis een team aan te sturen?
Lobbyen bij scholen (scholieren kennis laten maken met de radio, programma laten maken, aanvulling op een lespakket..?)
Verenigingen? Andere marketing? Al actief bezig geweest met programma makers/ dj's werven?
MFM

Bericht door MFM »

Edit. Dubbel
Laatst gewijzigd door MFM op 05 aug 2021 03:31, 1 keer totaal gewijzigd.
MFM

Bericht door MFM »

Inzetten op heel veel social media content. Ga er vanuit dat radio/TV niet meer zo belangrijk zijn of lijken…

Clusters maken, zoals facebookpagina’s per gemeente/doelgroep. Insta/Twitter/Zelfs TikTok.
Heel veel exposure in die groepen wat dagelijkse berichtgeving betreft. Trendsetter durven zijn.

Naar radio vertaald : ga een samenwerking aan met de media opleidingen in jullie regio. Niet alleen voor radio, maar ook tv, socials etc.

En waarschijnlijk merk je niet of nauwelijks dat je radio daardoor beter wordt, meer marktaandeel pakt of mss zelfs wel luisteraars heeft. Maar ga er vanuit dat je naamsbekendheid, exposure, “buzz” er alleen maar door op vooruit gaat.

Radio is niet dood, maar gewoon bijzaak tegenwoordig.
Kleed het aan met vnl non-stop 70s tot 00’s met een paar hitjes van nu, aaibaar format. Feel good, classics, geen storende factoren.
Zet er hooguit 2, mss 3 mensen overdag neer en vul het met content die je toch al voor facebook, youtube, tv, etc gebruikt. Elk uur 2x iets in een minuut van “actueel/streeknieuws” brengen, regionieuws, verkeer, weer op het halve uur, wat promo’s voor de avond/weekendprogramma’s en dan ben je wel klaar.

Als ze je nodig hebben, de adverteerders, gemeenten, nieuwsbronnen of juist net die ene belangrijke man uit de politiek, dan weten ze je in ieder geval vrij makkelijk te vinden.

Maar ga vooral niet, zoals je nu bv op dab+ bij NRG hoort, opeens volop inzetten op dj’s die eigenlijk te slecht zijn om overdag, dagelijks, een gepresenteerd programma zonder enige inhoud neerzetten. Dat is juist je doodsteek als streekradio.
=Corrio=

Bericht door =Corrio= »

Richard dat je nu gaat piepen en vertellen dat het allemaal dood is moet je ook eens kijken wat er gebeurt is allemaal je neemt de ene naar andere zender over.
Subsidie komen allemaal binnen hoorde eerst Alkmaar gepresenteerd gaan 105,3. Het draaide jij was die gene die het daar had draaien en ook je web site halstad centraal staat goed in elkaar.
Later lopen de dj S bij je weg en horen we alles non-stop
Draaien. Ik weet wat er nodig is om alles te laten draaien.
Dan komt hhw in de problemen en ga je die overnemen oké het draait even en de schulden er van moeten weg gewerkt worden.
Je trekt de studio leeg en verkoopt dit alle kanten op.
Met dat geld kun je de schulden inlossen en gemeente helpen met de kosten te beperken.
Daarin neem je ook Langedijk mee over en regel dit ook allemaal.
Oké er komt een dab zender bij en je gaat draaien eerst hoop
Shit met heiloo die je op je nek gaat halen terwijl jij geen samenwerking wilde.
Want ik jouw goed je bent niet makkelijk en wil altijd graag het laatste woord er over hebben.
Maar goed je kiest voor de HAL en draaide prima.
Als je dan over de FM band draaide had je 105,3. En 106,7 en 107,2 en dab Echter snap ik niet dat je de zenders aan houd is inmiddels 107,2 uit je bent een hal de zender in Alkmaar 105,3 heeft groot bereik waarom blijf je met de andere zenders in de
Lucht terwijl alles de zelfde is.
Met dab zit je ook Langedijk Alkmaar schermer enz. Net als
105,3.
Daarbij vind ik jij krijgt je salaris uit de omroepen terwijl
Iedereen die bij je werkte geen moer kregen.
En dat dan nu ga je met dit bericht komen dan lokale
Radio dood is.
Kom op Richard trek dan de stekker er uit en zoek
Een baan of blijf op je web site aktief want die ziet er goed uit en word goed bezocht en bekeken.
Streekstad Media

Nou 'Corrio', ik ga er maar even stapsgewijs doorheen...
=Corrio= schreef: 05 aug 2021 09:50Richard dat je nu gaat piepen en vertellen dat het allemaal dood is moet je ook eens kijken wat er gebeurt is allemaal je neemt de ene naar andere zender over.
Ik piep niet. Ik stel vast dat radio als medium aan het doodgaan is. Dat vind ik als radioliefhebber jammer dus ben ik benieuwd of anderen dat ook vinden of hier juist een kans in zien. Helaas blijken mijn vermoedens niet ongegrond en bevestigen veel omroepen mijn gevoel...
=Corrio= schreef: 05 aug 2021 09:50Subsidie komen allemaal binnen hoorde eerst Alkmaar gepresenteerd gaan 105,3. Het draaide jij was die gene die het daar had draaien en ook je web site halstad centraal staat goed in elkaar. Later lopen de dj S bij je weg en horen we alles non-stop Draaien. Ik weet wat er nodig is om alles te laten draaien. Dan komt hhw in de problemen en ga je die overnemen oké het draait even en de schulden er van moeten weg gewerkt worden. Je trekt de studio leeg en verkoopt dit alle kanten op. Met dat geld kun je de schulden inlossen en gemeente helpen met de kosten te beperken. Daarin neem je ook Langedijk mee over en regel dit ook allemaal. Oké er komt een dab zender bij en je gaat draaien eerst hoop Shit met heiloo die je op je nek gaat halen terwijl jij geen samenwerking wilde. Want ik jouw goed je bent niet makkelijk en wil altijd graag het laatste woord er over hebben. Maar goed je kiest voor de HAL en draaide prima. Als je dan over de FM band draaide had je 105,3. En 106,7 en 107,2 en dab Echter snap ik niet dat je de zenders aan houd is inmiddels 107,2 uit je bent een hal de zender in Alkmaar 105,3 heeft groot bereik waarom blijf je met de andere zenders in de Lucht terwijl alles de zelfde is. Met dab zit je ook Langedijk Alkmaar schermer enz. Net als 105,3.
Eens kijken of ik je vragen/opmerkingen er uit kan filteren ;-)
-Als eerste: de DJ's liepen niet weg, maar we zijn gewoon gestopt met voicetracks omdat dat weinig toevoegde maar wel veel aandacht kostte.
-Dan je opmerking "Ik weet wat er nodig is om alles te laten draaien". Ehhh. Ik ook...? Maar dat wil nog niet zeggen dat al die benodigdheden daarmee ook beschikbaar zijn?
- Over de frequenties en DAB+: die frequenties zijn nou eenmaal bedoeld voor een bepaald gebied? 105.3 voor Alkmaar, 106.7 voor Heerhugowaard en 107.2 voor Langedijk. En er wordt helemaal niet overal hetzelfde uitgezonden? De 107.2 bedient Radio Dijk en Waard en 105.3 en 106.7 Streekstad Centraal. (Overigens willen/wilden we de 106.7 ook inzetten voor Dijk en Waard en in de Schermer de vierde frequentie in gebruik nemen. :)) ) Beiden zijn idd ook op DAB+ te horen. Dat er zich geen enkele ander initiatiefnemer heeft gemeld voor een plek op de mux is ook al een indicator van hoe lokale radio er voor staat. Inmiddels zijn vele initiatieven al weer gestopt met DAB+ (hier bijv. Coastline en Hitradio072).
=Corrio= schreef: 05 aug 2021 09:50Daarbij vind ik jij krijgt je salaris uit de omroepen terwijl Iedereen die bij je werkte geen moer kregen. En dat dan nu ga je met dit bericht komen dan lokale Radio dood is.
Sorry, deze begrijp ik echt niet. Ja ik krijg betaald voor de 50+ uur die ik er wekelijks in stop. Net als de redacteuren die hier 40 uur per week actief zijn en net als de camjo's die de items maken? Is niet zo raar toch?
=Corrio= schreef: 05 aug 2021 09:50Kom op Richard trek dan de stekker er uit en zoek Een baan of blijf op je web site aktief want die ziet er goed uit en word goed bezocht en bekeken.
Nou, dat is dus precies wat we aan het overwegen zijn, de stekker eruit. Maar ik moet wel zeggen dat de gretigheid waarmee je dat zegt me wel weer motiveert om toch door te gaan... :cool:
edg-nl

Bericht door edg-nl »

Streekstad Media schreef: 05 aug 2021 15:35 - Over de frequenties en DAB+: die frequenties zijn nou eenmaal bedoeld voor een bepaald gebied? 105.3 voor Alkmaar, 106.7 voor Heerhugowaard en 107.2 voor Langedijk. En er wordt helemaal niet overal hetzelfde uitgezonden? De 107.2 bedient Radio Dijk en Waard en 105.3 en 106.7 Streekstad Centraal. (Overigens willen/wilden we de 106.7 ook inzetten voor Dijk en Waard en in de Schermer de vierde frequentie in gebruik nemen. :)) ) Beiden zijn idd ook op DAB+ te horen. Dat er zich geen enkele ander initiatiefnemer heeft gemeld voor een plek op de mux is ook al een indicator van hoe lokale radio er voor staat. Inmiddels zijn vele initiatieven al weer gestopt met DAB+ (hier bijv. Coastline en Hitradio072).
Met een stand van even ruim 2.5 miljoen verkochte dab+ radio's en vaak slechte ontvangst schiet het ook niet echt op.
Het zou mij zelfs niets verbazen als er dan meer luisteraars zijn via een stream, dan met dab.
Bovendien zit ook niemand te wachten op de zoveelste harddisk.fm of harddisk.dab (wat u wilt)
Dat brengen ze echter allemaal wel.. en allemaal denken ze dat er toekomst in zit.

Zenders scoren alleen goed met een non-stop-versie wat al populair is (qmusic non-stop).. of een 60's en 70's zender (de luistercijfers voor online geven ook wel een aardig beeld).
Voor lokaal al helemaal niet aan de orde. De markt is gewoon verzadigd. Je hebt straks als het meezit en je zit goed op een centrale plek meer dan 80 mogelijke zenders tot je beschikking. Laat ik spotify en andere bronnen hier nog buiten. Nieuws haal je van apps en website's. Ongekend en er is straks geen cent meer aan te verdienen gok ik zo.
wave

Bericht door wave »

Streekstad Media schreef: 05 aug 2021 15:35 Ik piep niet. Ik stel vast dat radio als medium aan het doodgaan is. Dat vind ik als radioliefhebber jammer dus ben ik benieuwd of anderen dat ook vinden of hier juist een kans in zien. Helaas blijken mijn vermoedens niet ongegrond en bevestigen veel omroepen mijn gevoel...
Als je kijkt naar het succes van bijvoorbeeld een Radio 2, de merendeels zeer goed beluisterde regionalen maar ook diverse lokalen, dan vraag ik me ook nu weer af waar de hier vaker gehoorde conclusie op is gebaseerd dat radio een doodgaand medium is. Radio is springlevend, als je maar zorgt dat je goede content aanbiedt en zorgt dat je een binding hebt met en in je uitzendgebied. De zoveelste op jongeren gerichte hitradio-met-voice-tracking kloon kan het inderdaad vergeten, die probeert iets te doen wat 538, Veronica, Q-Music etc veel beter kunnen. Maar dat is niet de doelgroep van lokale radio! Natuurlijk moet je in de randstad wat meer moeite doen dan in de kleinere plaatsen. Maar zorg dat je in de haarvaten van de lokale samenleving komt te zitten. Daar ligt je uitdaging en daar moet je als omroep je energie aan besteden. Als je als uitgangspunt neemt dat je core media doodgaande media zijn, dan ga je ook nooit de wil vinden om er wat van te maken. Zoek en schep je kansen!
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Feivel

Bericht door Feivel »

De zoveelste middle-of-the-road-zender met ‘muziek voor volwassenen’ kan het anders ook wel vergeten. Dat doen alle andere lokale omroepen en regionale omroepen ook. De toegevoegde waarde zou dan zogenaamd in ‘lokale content’ moeten zitten, maar bij veruit de meeste lokale omroepen hoor je overdag alleen non-stop en op het halfuur lokaal of regionaal nieuws.

Voor lokale radio in de vorm hoe we het nu gewend zijn is geen enkele toekomst. Dat betekent niet dat radio in het algemeen dood is. Anders zou een Tomorrowland OWR natuurlijk niks investeren in DAB (en in andere landen zelfs FM). Doelgroepradio, maar dat is juist wat gaat scoren.

Maar ik heb die zenders met alles van de 60’s tot nu wel een keer gehoord. Saai! Trouwens, wie zijn die ‘zoveelste hitradio voor jongeren met voicetracking kloons’? Ik wil die namelijk wel eens horen ;).
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

wave schreef: 06 aug 2021 23:01 Maar zorg dat je in de haarvaten van de lokale samenleving komt te zitten. Daar ligt je uitdaging en daar moet je als omroep je energie aan besteden.
Dat is sowieso belangrijk. Sommige zenders doen het op dat punt best goed. Dat wil zeggen: ze weten wat er speelt en kiezen de juiste onderwerpen. Alleen is de uitvoering (presentatie, manier van interviewen, de vragen) soms zo beroerd dat luisteraars afhaken. Je moet eigenlijk op elk aspect kunnen concurreren met de grotere zenders. En dat is niet iederen omroep gegeven.
=Corrio=

Bericht door =Corrio= »

Richard lekker stekker uit die radio trekken.
Als jij zegt dat alles al dood is wat zou je dan nog doen op een radio.
Gelukkig horen we van alles om ons heen.
Voice is ook niet het ergste om te doeN.
Maar live is altijd leuker ook als je live een foutje maakt.
Maar als ze niet de uitdaging bij jouw kunnen vinden maar wel ergens anders.
Moet ook eens zelf bedenken is er iets wat niet goed is of is het wat anders.
Ken wel mensen die draaide in Alkmaar en nu gewoon wel voice programma hebben.
Maar als jij denkt dat radio dood is ben ik en andere het daar niet mee eens Je moet het wel zelf aantrekkelijk maken zo als je website nieuws dat is een topper en de verslagen die je daar maakt.
Misschien is dat meer wat voor jouw omdat te doen wat dat is top. ( mag ook wel eens gezegd worden)
Maar gepresenteerd programma op de avond en weekend live kan ook maar waarom willen die dj’s dan niet draaien bij jouw ???
Ligt het wel aan de dj’s dan dat ze niet willen of ?????

Het zou ergens aan moeten liggen lijkt mij dan.

Succes er mee maar je bericht is geen positief inzet om nog radio te maken.
Streekstad Media

=Corrio= schreef: 07 aug 2021 20:57 Richard lekker stekker uit die radio trekken.
>>>>KNIP<<<<<
Het zou ergens aan moeten liggen lijkt mij dan.

Succes er mee maar je bericht is geen positief inzet om nog radio te maken.
Allereerst dank voor de complimenten voor de website(s). -bier
Ik heb de afgelopen dagen contact gehad met heel veel mensen en veel visies, tips en bevestigingen van het gevoel dat ik heb mogen ontvangen (iedereen dank daarvoor). De reden dat mensen liever elders radio gaan maken is dat ze liever doen wat ze zelf willen dan bij ons 'met een opdracht' radio maken. En dat snap ik. Kijk maar eens hoeveel syndicated programma's er zijn. Allemaal mensen die lekker hun eigen ding doen (en sommigen heel goed) en vervolgens op meerdere zenders te horen zijn. Maar die programma's voegen niets toe aan hoe wij lokale radio zien: up-to-date, informatief, lokaal prikkelend... Ik zeg niet dat radio als medium dood is, maar heb dat gevoel wel bij lokale radio.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

OPEN Rotterdam besloot een aantal jaren geleden al te stoppen met het maken van radio. Het is dan zo enorm jammer dat er heel wat partijen zijn die in zo'n stad of regio dolgraag lokale radio zouden willen maken maar niet de beschikking hebben over een FM-etherfrequentie. Er is tenslotte slechts 1 omroep met een vergunning en als juist deze besluit geen radio meer te willen maken ligt zo'n lokale FM frequentie er jaren ongebruikt bij.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
boxfm

Bericht door boxfm »

Madurodam FM schreef: 10 aug 2021 13:21 OPEN Rotterdam besloot een aantal jaren geleden al te stoppen met het maken van radio. Het is dan zo enorm jammer dat er heel wat partijen zijn die in zo'n stad of regio dolgraag lokale radio zouden willen maken maar niet de beschikking hebben over een FM-etherfrequentie. Er is tenslotte slechts 1 omroep met een vergunning en als juist deze besluit geen radio meer te willen maken ligt zo'n lokale FM frequentie er jaren ongebruikt bij.
Wat ik toen der tijd via via begreep was dat OPEN gerust samen wilde werken met een partij die de zender zou runnen, mits zij hier dan ook de kosten voor zouden dragen.

Snap persoonlijk alleen niet waarom OPEN niet FunX doorprikte op de 93.9FM. De dekking van FunX in Rotterdam (die via OPEN uitzendt op een andere frequentie) is niet echt super. Je enige radiozender heeft dan 2 frequenties en is goed te ontvangen.
Plaats reactie