Omroepbaas heeft drie (eigenlijk vier) frequenties in de aanbieding.

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Streekstad Media

Omroepbaas heeft drie (eigenlijk vier) frequenties in de aanbieding.

Bericht door Streekstad Media »

Ik ben eind jaren zeventig geëvolueerd van enthousiast radio-luisteraar naar een definitief met het radiovirus besmet geraakt individu. De zeezenders hebben daarbij een belangrijke rol gespeeld. De hoogtijdagen van de 'radiopiraten-op-land' gedurende de jaren 80 heb ik heel, heel bewust en actief meegemaakt. Het waren tijden die ik nooit had willen missen en die mij gevormd hebben tot wat ik nu ben.

Spoelen we door naar de jaren 90. De radiopiraten van weleer zijn het zwijgen opgelegd en de lokale omroep is in opkomst. Ook een mooie tijd, maar op een hele andere manier. De grenzen van de mediawet opzoeken en het grootste bezit van de lokale omroep was de ethervergunning. Geen enkele commerciële omroep was nog in de ether te horen dus was je met je 50Watt en je BP zwaailimiter de koning van de ether. Ik heb aan de basis gestaan van meerdere lokale omroepen, heb menig jaartje bij 'de landelijken' doorgebracht en mag me inmiddels directeur/eindredacteur van een streekomroep noemen. Ja, ik ben een oude man (56), dus vroeger was alles vast beter ;-)

Waarom deze post? 'Mijn omroep' heeft de beschikking over vier FM frequenties (waarvan drie in gebruik), een complete eigen DAB Mux en natuurlijke de nodige webstreams. Maar vanuit mijn radioperspectief is lokale radio... dood. Veel, heel heel veel lokale omroepen zijn qua radio een jukebox met infoblokken om aan de mediawet te voldoen en themaprogramma's om hobbyisten een plaats te geven (want dan zijn die uren maar gevuld) Wij ook. En daar kan ik niet mee leven. Onze uitspraak is 'doe het goed of doe het niet' en bij dat laatste, doe het niet, zijn we nu wel beland vind ik.

Maar mijn radiohart doet pijn. Ik heb nog nooit zoveel frequenties, zoveel dekking en technische mogelijkheden gehad en ik kan er niets mee want er zijn geen radiomakers meer, zo lijkt het. In de Facebookgroepen en op bijvoorbeeld het radioforum lees ik regelmatig hoe-het-zou-moeten en wat lokale omroepen allemaal fout doen. Ik daag je/jullie hierbij uit, voor ik de stekker er uit trek... Ieder plan is welkom. Programmering, format, sound... het is allemaal aan diegene die dit op durft te pakken. Wij faciliteren en betalen...

Uiteraard is er de mediawet en moet het wel als een streekomroep klinken. Ik zoek geen individuele makers maar iemand die dit als kans ziet en de kar wil trekken. Dit is een heel serieuze oproep, dus als je er eens over wilt praten: richard@streekstadcentraal.nl of 06-20539073.
Feivel

Re: Omroepbaas heeft drie (eigenlijk vier) frequenties in de aanbieding.

Bericht door Feivel »

Ik snap niet helemaal wat hier de bedoeling van is. Zoek je iemand die een hele zender voor je gaat produceren en dat jij de exploitant bent? Wat is de bedoeling van deze 'streekomroep'? Dat je ook een studio hebt waar medewerkers binnenkomen? Op wie is deze post gericht? Radiomakers in Alkmaar?

En dan nog de vraag: 'Het moet als een streekomroep klinken'. Wat houdt dat in? Het mag niet te professioneel klinken? ;-).
niwreG

Bericht door niwreG »

Feivel schreef: 04 aug 2021 13:48 Ik snap niet helemaal wat hier de bedoeling van is. Zoek je iemand die een hele zender voor je gaat produceren en dat jij de exploitant bent? Wat is de bedoeling van deze 'streekomroep'? Dat je ook een studio hebt waar medewerkers binnenkomen? Op wie is deze post gericht? Radiomakers in Alkmaar?

En dan nog de vraag: 'Het moet als een streekomroep klinken'. Wat houdt dat in? Het mag niet te professioneel klinken? ;-).
Volgens mij moet je het meer lezen als:

Zendermanager gezocht (de Michiel van Kink, de Stenders van Veronica)
Iemand die visie heeft en dit zenderbreed on-air en offair uitwerkt

Het moet als een streekomroep klinken:

Het mag professioneel klinken, echter moet het gericht zijn op de streek Heerhugowaard-, Alkmaar-, Langedijk- en Duinstreek.
Weten wat er leeft in deze streek en een "eigen" sound / programmering hiervoor neerzetten.
edg-nl

Bericht door edg-nl »

niwreG schreef: 04 aug 2021 14:52
Feivel schreef: 04 aug 2021 13:48 Ik snap niet helemaal wat hier de bedoeling van is. Zoek je iemand die een hele zender voor je gaat produceren en dat jij de exploitant bent? Wat is de bedoeling van deze 'streekomroep'? Dat je ook een studio hebt waar medewerkers binnenkomen? Op wie is deze post gericht? Radiomakers in Alkmaar?

Het mag professioneel klinken, echter moet het gericht zijn op de streek Heerhugowaard-, Alkmaar-, Langedijk- en Duinstreek.
Weten wat er leeft in deze streek en een "eigen" sound / programmering hiervoor neerzetten.
Er is nu helemaal geen programmering voor zover ik zie.
En tja, ik heb als inwoner van Heerhugowaard wel eens naar Dijk en Waard Radio zitten luisteren (ook onderdeel van die club, zo lijkt het), maar ik weet eigenlijk niet wat lokale of regionale radio nog toevoegt. Voor lokaal nieuws zijn er genoeg alternatieven. Als je je website zo opzet kom je er ook niet echt : https://radiodijkenwaard.nl/over-ons/
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Persoonlijk zou ik zeggen, uitzetten die hap.

Richten op online content. Video en audio on demand.

Goede app en goede website. Podcasts aanwezig in alle platformen.

Lineaire lokale radio en TV is gedateerd en ingehaald
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Titel is misleidend. Dit doet denken dat er wat te koop is. Daarnaast kan het binnen maximaal 5 jaar weer over zijn.
Streekstad Media

niwreG schreef: 04 aug 2021 14:52

Dank u
Streekstad Media

Pascal. K schreef: 04 aug 2021 15:13 Persoonlijk zou ik zeggen, uitzetten die hap.
Richten op online content. Video en audio on demand.
Goede app en goede website. Podcasts aanwezig in alle platformen.
Lineaire lokale radio en TV is gedateerd en ingehaald
Dank voor je mening (voor een groot deel mee eens)
Pascal. K schreef: 04 aug 2021 15:33 Titel is misleidend. Dit doet denken dat er wat te koop is. Daarnaast kan het binnen maximaal 5 jaar weer over zijn.
Gelukkig ben je niet vergeten ook de zo kenmerkende zurigheid te ventileren ;-)
Laatst gewijzigd door Streekstad Media op 04 aug 2021 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Streekstad Media

overbodig (dubbelpost)
Laatst gewijzigd door Streekstad Media op 04 aug 2021 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Streekstad Media

overbodig (dubbelpost)
DX'r

Bericht door DX'r »

Streekstad Media schreef: 04 aug 2021 12:23 Ik ben eind jaren zeventig geëvolueerd van enthousiast radio-luisteraar naar een definitief met het radiovirus besmet geraakt individu. De zeezenders hebben daarbij een belangrijke rol gespeeld. De hoogtijdagen van de 'radiopiraten-op-land' gedurende de jaren 80 heb ik heel, heel bewust en actief meegemaakt. Het waren tijden die ik nooit had willen missen en die mij gevormd hebben tot wat ik nu ben.

Spoelen we door naar de jaren 90. De radiopiraten van weleer zijn het zwijgen opgelegd en de lokale omroep is in opkomst. Ook een mooie tijd, maar op een hele andere manier. De grenzen van de mediawet opzoeken en het grootste bezit van de lokale omroep was de ethervergunning. Geen enkele commerciële omroep was nog in de ether te horen dus was je met je 50Watt en je BP zwaailimiter de koning van de ether. Ik heb aan de basis gestaan van meerdere lokale omroepen, heb menig jaartje bij 'de landelijken' doorgebracht en mag me inmiddels directeur/eindredacteur van een streekomroep noemen. Ja, ik ben een oude man (56), dus vroeger was alles vast beter ;-)

Waarom deze post? 'Mijn omroep' heeft de beschikking over vier FM frequenties (waarvan drie in gebruik), een complete eigen DAB Mux en natuurlijke de nodige webstreams. Maar vanuit mijn radioperspectief is lokale radio... dood. Veel, heel heel veel lokale omroepen zijn qua radio een jukebox met infoblokken om aan de mediawet te voldoen en themaprogramma's om hobbyisten een plaats te geven (want dan zijn die uren maar gevuld) Wij ook. En daar kan ik niet mee leven. Onze uitspraak is 'doe het goed of doe het niet' en bij dat laatste, doe het niet, zijn we nu wel beland vind ik.

Maar mijn radiohart doet pijn. Ik heb nog nooit zoveel frequenties, zoveel dekking en technische mogelijkheden gehad en ik kan er niets mee want er zijn geen radiomakers meer, zo lijkt het. In de Facebookgroepen en op bijvoorbeeld het radioforum lees ik regelmatig hoe-het-zou-moeten en wat lokale omroepen allemaal fout doen. Ik daag je/jullie hierbij uit, voor ik de stekker er uit trek... Ieder plan is welkom. Programmering, format, sound... het is allemaal aan diegene die dit op durft te pakken. Wij faciliteren en betalen...

Uiteraard is er de mediawet en moet het wel als een streekomroep klinken. Ik zoek geen individuele makers maar iemand die dit als kans ziet en de kar wil trekken. Dit is een heel serieuze oproep, dus als je er eens over wilt praten: richard@streekstadcentraal.nl of 06-20539073.
Gewoon de boel laten overnemen door NH media
JohnGeels

Bericht door JohnGeels »

Slechts 2 jaar geleden werd dit hoog van de toren geblazen door Halstad:

"De streekomroep voor Langedijk en Heerhugowaard krijgt steeds meer vorm. Het is de bedoeling dat beide omroepen nog dit jaar dezelfde programmering krijgen. Dat meldt Richard van der Veen van HAL-stad Centraal, de paraplu-organisatie die boven de omroepen in Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk komt te hangen.

Mediawethouder John Does gaf dinsdagavond een tussenstand aan de gemeenteraad in Heerhugowaard. Does was de aanjager voor de vorming van de streekomroep. ,,Ik heb eerder melding gemaakt over de situatie bij Heerhugowaard a Life (de omroep had financiële problemen, red.) en dat het onze wens is om te komen tot een streekomroep. Vanavond is mij ter ore gekomen dat het bestuur van Heerhugowaard a Life is overgedragen aan Heerhugowaard Centraal, onderdeel van HAL Centraal. Datzelfde gaat half juli gebeuren met Compleet FM in Langedijk. Dat wordt overgedragen aan het bestuur van Langedijk Centraal. Vanaf dat moment zitten bij de omroepen dezelfde personen aan het roer. Dat maakt verdere vorming van een streekomroep makkelijker.’’

En nu piepen dat het allemaal niet lukt.
Tja, ik zeg, stekker er uit, licht uit, deur op slot en sleutels inleveren bij de gemeente :lol:
Streekstad Centraal als radio en tv voegt niets toe. Via internet zijn ze wel goed bezig. Dus richt je daar op en laat de rest los.
Streekstad Media

JohnGeels schreef: 04 aug 2021 18:51 Slechts 2 jaar geleden werd dit hoog van de toren geblazen door Halstad ,<BREEK>Dat maakt verdere vorming van een streekomroep makkelijker.’’

En nu piepen dat het allemaal niet lukt.
Tja, ik zeg, stekker er uit, licht uit, deur op slot en sleutels inleveren bij de gemeente :lol:
Streekstad Centraal als radio en tv voegt niets toe. Via internet zijn ze wel goed bezig. Dus richt je daar op en laat de rest los.
Wow... wie zegt dat het allemaal niet lukt John? We draaien uitstekend, bovenstaande is allemaal waargemaakt. Heerhugowaard is uit de schulden en heeft zelfs een mooie buffer. Komend jaar wordt de volgende en laatste stap richting de streekomroep gezet. :-)

Maar radio is voor ons een zorgenkindje. Zoals op zo veel plekken. Op zich draait radio keurig door en voldoen we netjes aan de mediawet, maar om nou te zeggen dat het voldoet aan onze standaard... nee. Net als jouw BEATFM is het een jukebox waar vantevoren opgenomen infoblokken op draaien en dat is het. En dan hebben wij notabene echt actueel nieuws op de halve uren en niet 5 nieuwsitems die de avond daarvoor al opgenomen zijn :))

Het voegt te weinig toe aan het lokale karakter van de omroep. En de echt informatieve programma's zijn ook als podcast te beluisteren. Om serieuze interactie met de inwoners te krijgen is meer nodig en daar zijn geen 'handjes' voor te vinden. Dus overwegen we om het geld dat nu jaarlijks naar radio gaat in te zetten om nog meer online content te maken. Maar voor het zover is ben ik benieuwd of er toch mensen zijn die er de schouders onder willen zetten. Vandaar deze oproep. Heeft niets te maken met 'piepen'.
Streekstad Media

DX'r schreef: 04 aug 2021 17:56Gewoon de boel laten overnemen door NH media
Dank voor je inhoudelijke bijdrage
Streekstad Media

edg-nl schreef: 04 aug 2021 14:58 Er is nu helemaal geen programmering voor zover ik zie. En tja, ik heb als inwoner van Heerhugowaard wel eens naar Dijk en Waard Radio zitten luisteren (ook onderdeel van die club, zo lijkt het), maar ik weet eigenlijk niet wat lokale of regionale radio nog toevoegt. Voor lokaal nieuws zijn er genoeg alternatieven.

Eens. Dat is precies wat wij nu ook denken. De podcasts verder uitbreiden is wat dat betreft wellicht wel een betere optie
Dus zij we over een alternatieve toekomst aan het nadenken ;-)
Plaats reactie