radioformats

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
WinnaarRadioring2023

radioformats

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Onlangs was ik onder de rook van Amsterdam voor werk, toen ik daar Jamm FM hoorde. Kwam zo in gesprek met die man over radio en hij vertelde dat hij naar Jamm luisterde voor de muziek, maar ook dat de zender best goed beluisterd wordt. Nu wil het geval dat Bingo FM in Utrecht ook heel goed beluisterd wordt. Totaal ander muziekformat als Jamm FM, maar dat is niet erg.

Wat ik mij afvraag, is het voor een lokale omroep misschien beter om een wat smaller format te kiezen, waardoor het veel herkenbaarder wordt? Zowel Jamm FM als Bingo FM zou ik persoonlijk niet zo heel snel aanzetten, maar die twee omroepen zijn heel erg herkenbaar, met als gevolg dat je het geweldig vind, of helemaal niets. Dat zou de luistercijfers misschien wel weer erg goed doen, of zie ik dat helemaal verkeerd?
Feivel

Re: radioformats

Bericht door Feivel »

Ja, dat zou zeker beter zijn. Die stations die álles van Janneke de Roo tot Foo Fighters draaien, zijn in mijn ogen absolute bagger. En dan vooral met eilandjes-programma’s. Eerst countrymuziek, daarna het jongerenprogramma, daarna de halve avond Nederlandstalig en daarna de rest van de avond en nacht blues; ik vind het geen gehoor.

Ik heb zelf eens bij een lokale omroep geprobeerd het format te veranderen: een duidelijk format met bijvoorbeeld alleen pop/rock, zoals in Duitsland heel gebruikelijk is. De omroep lag in de buurt van Duitsland, dus helemaal geen gekke gedachte. Nou, toen waren de rapen gaar. Hoe kon iemand zo’n middle of the road format nou niet goed vinden? Daar had een kundige diskjockey van de lokale discotheek uit de jaren ‘80 naar gekeken! En de lokale omroep was tenslotte een verzamelplek voor mensen die anders een piratenzender op zouden zetten. Voor goed bedoelende amateurs en hobbyisten.

Kijkend naar de lokale omroepen in Nederland, zou het me niets verwonderen als dat schering en inslag is.
Calypso

Bericht door Calypso »

WinnaarRadioring2023 schreef: 04 feb 2021 21:48 Onlangs was ik onder de rook van Amsterdam voor werk, toen ik daar Jamm FM hoorde. Kwam zo in gesprek met die man over radio en hij vertelde dat hij naar Jamm luisterde voor de muziek, maar ook dat de zender best goed beluisterd wordt. Nu wil het geval dat Bingo FM in Utrecht ook heel goed beluisterd wordt. Totaal ander muziekformat als Jamm FM, maar dat is niet erg.

Wat ik mij afvraag, is het voor een lokale omroep misschien beter om een wat smaller format te kiezen, waardoor het veel herkenbaarder wordt? Zowel Jamm FM als Bingo FM zou ik persoonlijk niet zo heel snel aanzetten, maar die twee omroepen zijn heel erg herkenbaar, met als gevolg dat je het geweldig vind, of helemaal niets. Dat zou de luistercijfers misschien wel weer erg goed doen, of zie ik dat helemaal verkeerd?
Een format werkt in mijn ogen altijd beter, zolang je het format niet te breed definieert. "Jaren 80" klinkt als een bruikbaar format, maar als je alles gaat draaien van Jantje Koopmans tot Kraftwerk en Iron Maiden, tja, dan maak je het weer te breed. Neemt niet weg dat je je best een keer iets van het format mag afgaan, in mijn beleving zal een luisteraar niet van 1 liedje z'n favoriete station opgeven, maar hij moet daarna wel weer terugkomen in het format. Een luisteraar moet anno 2021 weten waar die aan toe is, want het schakelen op radio is vaak enkel nog maar beperkt tot "uit" en "aan" en niet zoals in de jaren 70 tussen Hilversum 1, 2 en 3. Als een luisteraar vanwege je programma wegschakelt is de kans dat-ie terug komt in veel gevallen klein omdat het aanbod best groot is.

En dan hoeft format nog niet eens altijd muziek gerelateerd te zijn, maar het moet wel de hoofdmoot zijn. Zie bijvoorbeeld Radio 1: daar kan een programma als Vroege Vogels gevuld zijn met klassieke muziek, maar luisteraars weten wat ze bij Radio 1 krijgen, en waarvoor ze luisteren, en dat is niet primair de muziek. Bij heel veel lokale omroepen gaat het daarom daar ook mis, er zijn blokken dat je ineens praatprogramma's hebt, en vervolgens hoor je een uur lang countrymuziek van een syndicated programma, of een nonstop met alles uit 55 jaar top 40 in random modus.
Orange

Bericht door Orange »

Ik vind dit vraagstuk in de categorie: "Is de paus katholiek?"

Natuurlijk moet je met een eenduidig format werken en allerlei eilandjes voorkomen. Het is geen vraag, het is een must.
remco_k

Bericht door remco_k »

Die eilandjes programma's zijn, als je het mij vraagt, voor het grootste deel ontstaan als gevolg van de regelgeving en indeling van lokale omroepen.
De regelgeving: ICE (Informatief, Cultureel, Educatief).
En dan daarbij de programmaraad: Die moet bestaan uit samenraapsel van de lokale samenleving: iemand van de voetbalclub, de kerk, de ouderen vereniging, de jongeren vereniging,... noem maar op.

Het is, als je het mij vraagt, in de basis de bedoeling geweest om een eilandjes programmering te krijgen. Een enkele lokale omroep die creatief met zijn administratie omging wist daar omheen te werken, maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Een aantal keer zijn de regels rondom ICE daarvoor aangepast. (zoals dat b.v. de nachtelijke uren na een wijziging niet meer mee gingen tellen omdat deze omroepen hun ICE uren 's nachts haalden en overdag de populaire zender aan het spelen waren met 0 ICE uren).
Ik moet toegeven dat ik niet zeker weet of ICE vandaag de dag nog van toepassing is bij lokale omroepen, ik *denk* van wel. Bij streekomroep niet dacht ik.
Zolang die structuren bij lokale omroepen zo worden opgelegd van hogeraf, ga je die eilandjes niet zomaar wegkrijgen. Zeker niet bij lokale omroepen waar dat eilandjes geheel wél lijkt te werken.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
Orange

Bericht door Orange »

De ICE is een gelegenheidsargument om eilandjes goed te praten. Maar het is absoluut niet noodzakelijk om eilandjes te creëren om aan de ICE-norm te voldoen. Daar hoef je niet eens creatief de administratie voor bij te houden.
remco_k

Bericht door remco_k »

Ik praat het niet goed, ik geef alleen een reden waarom het er nu misschien zo uitziet. En misschien heb je gelijk, misschien is ICE niet de hoofdoorzaak, maar is het de bonte samenstelling van de programmaraad.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
WinnaarRadioring2023

Orange schreef: 05 feb 2021 08:35 Ik vind dit vraagstuk in de categorie: "Is de paus katholiek?"

Natuurlijk moet je met een eenduidig format werken en allerlei eilandjes voorkomen. Het is geen vraag, het is een must.
Zo heb ik het zeker niet bedoeld, maar had zeker wel duidelijker kunnen omschrijven wat ik bedoelde.

Zowel Jamm FM als Bingo FM hebben een duidelijk afwijkend format van wat er verder te horen is. Zou dat niet beter zijn voor alle lokale omroepen. Gewoon een format zoeken wat heel goed in de omgeving pas.
WinnaarRadioring2023

Calypso schreef: 05 feb 2021 07:27
WinnaarRadioring2023 schreef: 04 feb 2021 21:48 Onlangs was ik onder de rook van Amsterdam voor werk, toen ik daar Jamm FM hoorde. Kwam zo in gesprek met die man over radio en hij vertelde dat hij naar Jamm luisterde voor de muziek, maar ook dat de zender best goed beluisterd wordt. Nu wil het geval dat Bingo FM in Utrecht ook heel goed beluisterd wordt. Totaal ander muziekformat als Jamm FM, maar dat is niet erg.

Een format werkt in mijn ogen altijd beter, zolang je het format niet te breed definieert. "Jaren 80" klinkt als een bruikbaar format, maar als je alles gaat draaien van Jantje Koopmans tot Kraftwerk en Iron Maiden, tja, dan maak je het weer te breed. Neemt niet weg dat je je best een keer iets van het format mag afgaan, in mijn beleving zal een luisteraar niet van 1 liedje z'n favoriete station opgeven, maar hij moet daarna wel weer terugkomen in het format. Een luisteraar moet anno 2021 weten waar die aan toe is, want het schakelen op radio is vaak enkel nog maar beperkt tot "uit" en "aan" en niet zoals in de jaren 70 tussen Hilversum 1, 2 en 3. Als een luisteraar vanwege je programma wegschakelt is de kans dat-ie terug komt in veel gevallen klein omdat het aanbod best groot is.

En dan hoeft format nog niet eens altijd muziek gerelateerd te zijn, maar het moet wel de hoofdmoot zijn. Zie bijvoorbeeld Radio 1: daar kan een programma als Vroege Vogels gevuld zijn met klassieke muziek, maar luisteraars weten wat ze bij Radio 1 krijgen, en waarvoor ze luisteren, en dat is niet primair de muziek. Bij heel veel lokale omroepen gaat het daarom daar ook mis, er zijn blokken dat je ineens praatprogramma's hebt, en vervolgens hoor je een uur lang countrymuziek van een syndicated programma, of een nonstop met alles uit 55 jaar top 40 in random modus.
Een lokaal radiostation als Radio 1, dat is ongelijk in te vullen. Sterker nog, bij Radio 1 voeren ze elke 2 uur dezelfde discussie, maar dan met andere mensen. In het geval van lokale radio zul je gewoon muziek moeten draaien. Zo simpel is het.
WinnaarRadioring2023

remco_k schreef: 05 feb 2021 09:44 Die eilandjes programma's zijn, als je het mij vraagt, voor het grootste deel ontstaan als gevolg van de regelgeving en indeling van lokale omroepen.
De regelgeving: ICE (Informatief, Cultureel, Educatief).
En dan daarbij de programmaraad: Die moet bestaan uit samenraapsel van de lokale samenleving: iemand van de voetbalclub, de kerk, de ouderen vereniging, de jongeren vereniging,... noem maar op.

Het is, als je het mij vraagt, in de basis de bedoeling geweest om een eilandjes programmering te krijgen. Een enkele lokale omroep die creatief met zijn administratie omging wist daar omheen te werken, maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Een aantal keer zijn de regels rondom ICE daarvoor aangepast. (zoals dat b.v. de nachtelijke uren na een wijziging niet meer mee gingen tellen omdat deze omroepen hun ICE uren 's nachts haalden en overdag de populaire zender aan het spelen waren met 0 ICE uren).
Ik moet toegeven dat ik niet zeker weet of ICE vandaag de dag nog van toepassing is bij lokale omroepen, ik *denk* van wel. Bij streekomroep niet dacht ik.
Zolang die structuren bij lokale omroepen zo worden opgelegd van hogeraf, ga je die eilandjes niet zomaar wegkrijgen. Zeker niet bij lokale omroepen waar dat eilandjes geheel wél lijkt te werken.
Die eilandjes zijn veelal een simpele uitvoering van de ICE norm voor luie radiomakers. Twee uur bepaalde muziek, want dat is een doelgroep programma. Dat het om luie radiomakers gaat hoor je zodra de microfoon open gaat. De dj van dienst praat dan wel, maar zegt helemaal niets.

Ik ken een man die een cultureel radioprogramma maakt. In zijn programma hoor je wat langere gesprekken en de muziek komt veelal van artiesten uit de buurt. Vaak ook muziek die normaal nooit in de programmering zou komen. En ja, het is een eilandje bij zijn omroep, maar ik denk een uitstekende vorm van lokale radio.
superdeluxe

Bericht door superdeluxe »

Afhankelijk van de uren die hij heeft....op de dag tijdens kantoor uren zou ik niet iemand neerzetten met een programma die jij hierboven beschrijft. Na 7 uur zou het perfect zijn voor op de lokalo. Maar dan wel elke dag....
Gebruiksgemak is wanneer u één telefoon heeft, luxe is wanneer u er twee heeft, weelde is wanneer u drie heeft - en het paradijs is wanneer je er geen een hebt.
WinnaarRadioring2023

superdeluxe schreef: 25 feb 2021 10:05 Afhankelijk van de uren die hij heeft....op de dag tijdens kantoor uren zou ik niet iemand neerzetten met een programma die jij hierboven beschrijft. Na 7 uur zou het perfect zijn voor op de lokalo. Maar dan wel elke dag....
Hij doet het op zaterdag. Vind dat persoonlijk niet het beste moment van de week, maar in de avonduren is inderdaad een hele mooie.

Iedere dag een cultureel eiland in de programmering lijkt me vrijwel nergens haalbaar, maar een dagelijks eiland met afwisselende onderwerpen is dat wel. Stel dat het eiland 7-9 is, dan pak je op maandag de sport, op dinsdag cultuur, woensdag het verenigingsleven en op donderdag de politiek. Om maar iets te noemen.
Plaats reactie