4,5 miljoen naar landelijke omroep voor lokale journalistiek

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: 4,5 miljoen naar LANDELIJKE omroep voor LOKALE journalistiek

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

DutchEagleRadio schreef: 17 jan 2021 23:27
WinnaarRadioring2023 schreef: 17 jan 2021 22:25
DutchEagleRadio schreef: 17 jan 2021 18:44 Ons station in de buurt ziet dus wel zich als broertje van 538. enigste geluk daarmee is dat ze met buurlanden grenzen zoals duitsland waar ze overigens ruim 3 km te ver door komen. en belgie. als ik dan moest kiezen tussen 538 en de lokale bij onze regio. dan kieze ik toch voor 538 die zijn sneller en actueler. voor nieuws luister ik wel radio 1 en bnr dan.
Houden Radio 1 en BNR je ook op de hoogte van de ontwikkelingen in jouw dorp?
Nee, daarvoor hebben wij L1!. die andere lokale wil ik hier niet noemen. die zijn nl al berucht genoeg . en brengen totaal geen lokaal nieuws. Zo nws daarintegen weer wel maar de officiele publieke lokale omroep die het zou moeten doen het niet.
Ik lees twee zaken in jouw post. Een regionale omroep die op de stoel van de lokale omroep te moeten zitten en een lokale omroep die jouw dorp niet bedient. Goede reden om 2 omroepen uit de lucht te halen.

Overigens is lokale radio meer als het brengen van het laatste nieuws.
DutchEagleRadio

Bericht door DutchEagleRadio »

WinnaarRadioring2023 schreef: 18 jan 2021 10:08
WinnaarRadioring2023 schreef: 17 jan 2021 22:25

Houden Radio 1 en BNR je ook op de hoogte van de ontwikkelingen in jouw dorp?
Nee, daarvoor hebben wij L1!. die andere lokale wil ik hier niet noemen. die zijn nl al berucht genoeg . en brengen totaal geen lokaal nieuws. Zo nws daarintegen weer wel maar de officiele publieke lokale omroep die het zou moeten doen het niet.
Ik lees twee zaken in jouw post. Een regionale omroep die op de stoel van de lokale omroep te moeten zitten en een lokale omroep die jouw dorp niet bedient. Goede reden om 2 omroepen uit de lucht te halen.

Die omroep uit de lucht halen, is geen optie. ik loop al wat jaren mee in lo radio wereld in het zuiden. die eigenaar heeft zoveel geld dat hij niet uit de lucht te halen valt. cvdm doet niets. ze hebben officieel nog 1 frequentie laag in de band, maar zitten wel nog op een hoge die ik niet officieel meer op de website vermeld zie staan, maar zijn we niet of topic aan het raken?.

Als lokale omroep bedien je ook ouderen cq de kleine dorpen om je heen, dit doe je niet door alleen maar commerciële muziek te draaien lijkt mij en een en al jingle machine na te doen de l.o die een stukje verderop zit in Valkenburg die geen subsidie krijgt bedient zijn publiek veel beter daarentegen.
admin6

Re: 4,5 miljoen naar landelijke omroep voor lokale journalistiek

Bericht door admin6 »

Onderwerp van topic aangepast vanwege onnodig hoofdlettergebruik.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels
WinnaarRadioring2023

DutchEagleRadio schreef: 19 jan 2021 07:49
WinnaarRadioring2023 schreef: 18 jan 2021 10:08

Die omroep uit de lucht halen, is geen optie. ik loop al wat jaren mee in lo radio wereld in het zuiden. die eigenaar heeft zoveel geld dat hij niet uit de lucht te halen valt. cvdm doet niets. ze hebben officieel nog 1 frequentie laag in de band, maar zitten wel nog op een hoge die ik niet officieel meer op de website vermeld zie staan, maar zijn we niet of topic aan het raken?.

Als lokale omroep bedien je ook ouderen cq de kleine dorpen om je heen, dit doe je niet door alleen maar commerciële muziek te draaien lijkt mij en een en al jingle machine na te doen de l.o die een stukje verderop zit in Valkenburg die geen subsidie krijgt bedient zijn publiek veel beter daarentegen.
Er zit inderdaad een onmogelijkheid in lokale radio. Het is simpelweg nagenoeg onmogelijk om iedereen te bedienen met muziek, terwijl het zappen bij de radio nauwelijks gebeurd als het niet in je systeem zit.

Iedere middag met dezelfde show zou het nog wel gaan, maar die ene middag voor jongeren gaat echt niet werken.
wave

Bericht door wave »

Aart Rietveld schreef: 17 jan 2021 10:00
DutchEagleRadio schreef: 16 jan 2021 23:50 Wie zit er de hele dag te wachten op nieuws via de lokale omroep als je al een regionale omroep hebt?, de lokale omroep kent men niet eens meer als je specifiek in je eigen omgeving gaat na vragen.
Misschien is dat het geval in jouw woonplaats maar dit is zeker niet iets dat representatief is voor alle gemeenten.
Juist in gemeenten met een grotere sociale cohesie hebben de inwoners meer behoefte aan lokale informatie en zullen ze zich eerder op de lokale omroep richten ipv. de regionale. En als die omroep zich dan ook richt op de lokale bevolking en zich niet als het kleine broertje ziet van 538 komt het wel goed met die naamsbekendheid.
Als de regionale omroep de rol van de lokale omroep heeft “overgenomen”, dan heb je als lokalo je werk niet goed gedaan. Beetje zwart-wit gesteld dan. Sociale cohesie speelt absoluut mee in het draagvlak voor een lokale omroep en de situatie in de grote (Randstad) steden is niet 1:1 te vergelijken met elders, maar de wijze waarop de lokale omroep invulling geeft aan de nieuws- en informatievoorziening weegt minstens zo zwaar. Een goede lokale omroep is niet alleen de luis in de pels van de lokale democratie, ze zijn ook het oog, oor én de spreekbuis van de lokale samenleving. Van de inwoners, de sportclubs, de kerken, de lokale cultuur: een omroep voor en door de eigen samenleving. Dáár ligt de meerwaarde van lokale omroep, niet in het acteren als meer of minder slechte hitradio kloon. Een lokale omroep die een eigen plek in de samenleving heeft verworven, heeft in principe weinig te vrezen van een regionale omroep. Sterker nog: ze kunnen elkaar prima aanvullen en versterken. Maar als je als lokalo geen draagvlak en binding in je eigen gebied creëert, dan moet je ook niet jammeren als een regionale omroep in dat gat springt.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
WinnaarRadioring2023

wave schreef: 19 jan 2021 20:57
Aart Rietveld schreef: 17 jan 2021 10:00
DutchEagleRadio schreef: 16 jan 2021 23:50 Wie zit er de hele dag te wachten op nieuws via de lokale omroep als je al een regionale omroep hebt?, de lokale omroep kent men niet eens meer als je specifiek in je eigen omgeving gaat na vragen.
Misschien is dat het geval in jouw woonplaats maar dit is zeker niet iets dat representatief is voor alle gemeenten.
Juist in gemeenten met een grotere sociale cohesie hebben de inwoners meer behoefte aan lokale informatie en zullen ze zich eerder op de lokale omroep richten ipv. de regionale. En als die omroep zich dan ook richt op de lokale bevolking en zich niet als het kleine broertje ziet van 538 komt het wel goed met die naamsbekendheid.
Als de regionale omroep de rol van de lokale omroep heeft “overgenomen”, dan heb je als lokalo je werk niet goed gedaan. Beetje zwart-wit gesteld dan. Sociale cohesie speelt absoluut mee in het draagvlak voor een lokale omroep en de situatie in de grote (Randstad) steden is niet 1:1 te vergelijken met elders, maar de wijze waarop de lokale omroep invulling geeft aan de nieuws- en informatievoorziening weegt minstens zo zwaar. Een goede lokale omroep is niet alleen de luis in de pels van de lokale democratie, ze zijn ook het oog, oor én de spreekbuis van de lokale samenleving. Van de inwoners, de sportclubs, de kerken, de lokale cultuur: een omroep voor en door de eigen samenleving. Dáár ligt de meerwaarde van lokale omroep, niet in het acteren als meer of minder slechte hitradio kloon. Een lokale omroep die een eigen plek in de samenleving heeft verworven, heeft in principe weinig te vrezen van een regionale omroep. Sterker nog: ze kunnen elkaar prima aanvullen en versterken. Maar als je als lokalo geen draagvlak en binding in je eigen gebied creëert, dan moet je ook niet jammeren als een regionale omroep in dat gat springt.
Ja, en nee. In principe heb je een punt als je stelt dat de lokale omroep het niet goed doet, als de regionale omroep de rol van de lokalen heeft overgenomen.

Er is echter wel een hele grote maar. De regionale omroepen krijgen allemaal, miljoenen van het rijk, waar sommige lokale omroepen het moeten doen met enkele tienduizenden euro's (en in een enkel geval helemaal niets). Geld doet niet alles, maar een redactie waar 10 tot 15 mensen aan het werk zijn kunnen nou eenmaal veel meer als die vrijwilligers die op hetzelfde moment voor hun baas aan het werk zijn.

Desalniettemin, ik heb in het verleden bij een omroep gewerkt waar het enorme vrijwilligerskorps van de lokale omroep het de regionale omroep echt wel lastig maakte.
wave

Bericht door wave »

WinnaarRadioring2023 schreef: 19 jan 2021 23:32 Er is echter wel een hele grote maar. De regionale omroepen krijgen allemaal, miljoenen van het rijk, waar sommige lokale omroepen het moeten doen met enkele tienduizenden euro's (en in een enkel geval helemaal niets). Geld doet niet alles, maar een redactie waar 10 tot 15 mensen aan het werk zijn kunnen nou eenmaal veel meer als die vrijwilligers die op hetzelfde moment voor hun baas aan het werk zijn.
Eens. Zeker bij ‘zware’ onderwerpen waarbij diepgaander onderzoek nodig is, meerdere bronnen moeten gecheckt, misschien wel een WOB verzoek nodig is etc, heeft een fulltime regio redactie daar betere mogelijkheden voor dan de lokale vrijwilligers. Een lokale omroep kan dat in principe ook wel, maar het is veel lastiger en men kent vaak ook niet alle wegen simpelweg omdat de meeste vrijwilligers geen journalistieke achtergrond hebben. Bovendien zitten veel regionale omroepen facilitair in een behoorlijk luxe positie, waardoor ze de workflow ook makkelijker kunnen stroomlijnen dan een lokale omroep.

Maar de grote kracht van de lokalen is dat ze in de haarvaten van de lokale samenleving zitten én er vaak een enorme dosis creativiteit, enthousiasme en betrokkenheid aanwezig is,Combineer dat, waar van toepassing, met de journalistieke en facilitaire kracht van de regionalen en dan heb je voor beiden een win-win situatie. Makkelijk? Nee, en vanuit de regionale omroepen vergt zo’n samenwerking ook een stuk omdenken wat je door de hele organisatie door moet zien te voeren. En dat gaat verder dan de gezonde journalistieke wedijver voor een primeur :)).

Overigens vind ik wel dat de financiering van lokale omroepen -mits ze daadwerkelijk een goed journalistiek en lokaal betrokken product leveren- beter moet worden geborgd dan nu het geval is, De keuze om vanuit de regionale omroepen journalisten/programmamakers lokaal te ‘detacheren’ (ook die journalist wil zekerheid) past daar wat mij betreft in, maar lokale omroepen kunnen hun taak niet doen met een subsidie die amper de Buma/Stemra/SENA rekening en de vaste lasten kent. Waarbij de subsidiërende gemeente trouwens vaak ook nog de huisbaas is, en een groot deel van de uit de broekzak verstrekte subsidie, als huur weer via de vestzak terug boekt...
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie