4,5 miljoen naar landelijke omroep voor lokale journalistiek

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Streekstad Media

4,5 miljoen naar landelijke omroep voor lokale journalistiek

Bericht door Streekstad Media »

Zie dit bericht op Radiofreak. Er komt dus 4,5 miljoen beschikbaar voor het versterken van de publieke lokale journalistiek. Maar van die 4,5 miljoen gaat er 0,0 naar lokale omroepen. Een bijzondere situatie... En de belangenbehartiger van de lokale omroepen ziet het als een goede ontwikkeling. Opvallend in dat laatste bericht is deze passage:

"De gedachte is dat nieuws en achtergronden uit de haarvaten van de maatschappij ook relevant kunnen zijn voor een regionaal en landelijk bereik."

Is dat de angel? Het lijkt niet om de lokale journalistiek te gaan, maar om de LANDELIJKE journalistiek die bang is dat ze iets missen door de eigen schaalgrootte. Daar hebben jaren Hart van Nederland om uitgelachen... Wat er nu dreigt te gebeuren is dat de lokale omroepen in de armen van de regionale omroepen gedreven worden door de lokale omroepsector geen structurele verbetering te bieden. In plaats daarvan hangen de regionale omroepen een wortel bij de lokale omroepen voor de deur. Zijn over 10 jaar de lokale omroepen alleen nog maar verlengstukken van de regionale omroepen zonder eigen sterke positie? Deze discussie kan specifiek vanuit de lokale omroep sector ook gevolgd worden binnen de FB-groep Platform Publieke Lokale Media
Feivel

Re: 4,5 miljoen naar LANDELIJKE omroep voor LOKALE journalistiek

Bericht door Feivel »

Ik denk dat de overheid regionale media en landelijke media eerder vertrouwen met de zak met geld die beschikbaar komt. Door via hen direct goed opgeleide, ervaren journalisten te plaatsen, weet men zeker dat het geld ook echt besteed wordt aan journalistiek en niet aan apparatuur, de huur van het pand en andere zaken die niks met journalistiek te maken hebben.

Samenwerken wordt steeds belangrijker. Ik denk dat het juist een stap in de goede richting is. Misschien dat het straks eindelijk gedaan is met het gehobby en het vreselijke amateurisme bij de lokale omroep. Sterker: ik zou ervoor opteren dat die ervaren journalisten die worden geplaatst eindredacteur of hoofdredacteur worden en lokale omroepen omtoveren tot waardige nieuwszenders.
Streekstad Media

Bericht door Streekstad Media »

Feivel schreef: 16 jan 2021 12:33 Ik denk dat de overheid regionale media en landelijke media eerder vertrouwen met de zak met geld die beschikbaar komt. Door via hen direct goed opgeleide, ervaren journalisten te plaatsen, weet men zeker dat het geld ook echt besteed wordt aan journalistiek en niet aan apparatuur, de huur van het pand en andere zaken die niks met journalistiek te maken hebben.
Eens. Maar hiermee stuur je iemand naar een uitgehongerd dorp die iedere dag een verse vis voor het dorp laat bezorgen. Terwijl je eigenlijk het dorp moet leren in de nabijgelegen rivier te vissen. De lokale omroepsector KAN niet doen wat er van verlangd wordt omdat er (nog steeds) geen financiële basis is. Nu ontdekken zowel de regionalen als de NPO de waarde van lokaal nieuws en krijgt de derde laag van het bestel WEER niet de kans er zelf iets mee te doen. Die wordt straks in een slikken-of-stikken scenario gedwongen zich te onderwerpen aan een regionaal regime of om te verdwijnen.
Feivel schreef: 16 jan 2021 12:33ik zou ervoor opteren dat die ervaren journalisten die worden geplaatst eindredacteur of hoofdredacteur worden en lokale omroepen omtoveren tot waardige nieuwszenders.
En op die manier raak je dus je lokale regie kwijt vind ik. Die gestationeerde journalist heeft een ander gevoel bij jouw streek dan jij hebt, ziet of voelt vaak de meerwaarde van zogenaamd knullige lokale meuk niet. Daarom is er dus te weinig lokaal nieuws bij de regionalen en NPO... Voor 4,5 miljoen hadden er bij de voorgenomen 80 streekomroepen goede LOKALE eindredacteuren neergezet kunnen worden...
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Als de staat de media onder controle wil houden is dit een heel verstandig besluit.

Het is nergens voor nodig dat de NOS lokaal nieuws brengt. Tenzij het nieuws in 200 van de 352 gemeenten speelt, maar dan is het landelijk nieuws.
DutchEagleRadio

Bericht door DutchEagleRadio »

Ik zou in dit gewoon stellen "wie luistert anno 2020 nog naar de lokale omroep"

Op internet is de keuze reuze ook aan nieuws zowel landelijk als lokaal. al vind ik het overdreven dat je voor elke krant een abonnement moet nemen. De hobby radio maker is allang op een stream kanaal te vinden met alle licenties.

Wie zit er de hele dag te wachten op nieuws via de lokale omroep als je al een regionale omroep hebt?, de lokale omroep kent men niet eens meer als je specifiek in je eigen omgeving gaat na vragen. dit is nu echt weg gegooid staats geld van de brave burger die hele journalistiek op lokale en landelijk radio. waarom worden er bij lokale omroepen geen goede presentatoren opgeleid ipv alleen maar gericht op actueel nieuws. ik verwijs presenteren zoals stefan stasse, en andere. nu zal ik wel weer de "overdrijver genoemd worden".

Die 4.5 miljoen had ook beter besteed kunnen worden aan zorg.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

DutchEagleRadio schreef: 16 jan 2021 23:50 Wie zit er de hele dag te wachten op nieuws via de lokale omroep als je al een regionale omroep hebt?, de lokale omroep kent men niet eens meer als je specifiek in je eigen omgeving gaat na vragen.
Misschien is dat het geval in jouw woonplaats maar dit is zeker niet iets dat representatief is voor alle gemeenten.
Juist in gemeenten met een grotere sociale cohesie hebben de inwoners meer behoefte aan lokale informatie en zullen ze zich eerder op de lokale omroep richten ipv. de regionale. En als die omroep zich dan ook richt op de lokale bevolking en zich niet als het kleine broertje ziet van 538 komt het wel goed met die naamsbekendheid.
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Paywalls, tracking, verplicht aanmelden, steeds meer advertenties. Het is echt geen pretje om de lokale/semi regionale kranten van de grote twee uitgeversmaatschappijen (online) te lezen hoor.

Lijkt me daarom uitstekend dat er wat meer gratis toegankelijke journalistiek uit de streek komt. Het medium is daarbij van ondergeschikt belang. Een goed nieuwsverhaal kan zowel online als via radio gebracht worden. Met wat best practices van de NOS erbij moet dat wel snel op de rit zijn. Ook logisch dat het nu even zo loopt, want de gemiddelde lokale of streekomroep heeft weinig ervaring met werkgeverschap.

Wel eens dat als deze proef succesvol is, de financiering zeer snel structureel omhoog moet voor bijvoorbeeld omroepen die het keurmerk van de NLPO hebben.
WinnaarRadioring2023

DutchEagleRadio schreef: 16 jan 2021 23:50 Ik zou in dit gewoon stellen "wie luistert anno 2020 nog naar de lokale omroep"

Op internet is de keuze reuze ook aan nieuws zowel landelijk als lokaal. al vind ik het overdreven dat je voor elke krant een abonnement moet nemen. De hobby radio maker is allang op een stream kanaal te vinden met alle licenties.

Wie zit er de hele dag te wachten op nieuws via de lokale omroep als je al een regionale omroep hebt?, de lokale omroep kent men niet eens meer als je specifiek in je eigen omgeving gaat na vragen. dit is nu echt weg gegooid staats geld van de brave burger die hele journalistiek op lokale en landelijk radio. waarom worden er bij lokale omroepen geen goede presentatoren opgeleid ipv alleen maar gericht op actueel nieuws. ik verwijs presenteren zoals stefan stasse, en andere. nu zal ik wel weer de "overdrijver genoemd worden".

Die 4.5 miljoen had ook beter besteed kunnen worden aan zorg.
De regionale omroepen brengen lokaal veel non-informatie. Een Amsterdammer is echt niet geïnteresseerd in de politieke sores en ander lokaal nieuws uit Den Helder.

Net zoals de meeste Nederlanders nauwelijks tot niet geïnteresseerd zijn in het lokale nieuws en de meninkjes uit Amsterdam, al wil men dat bij de landelijke omroepen vanuit Hilversum maar niet begrijpen.

Dat het weggegooid belastinggeld is ben ik het wel met je eens. Nergens voor nodig bovendien. Een grondige herverdeling van de mediagelden zou voldoende moeten zijn om de regionale en lokale omroepen op het juiste niveau te brengen.
Wouter01

Bericht door Wouter01 »

Je zou ook kunnen zeggen wat is het nut van de regionale omroep. Mijn regionale omroep is Radio Oost en ik luister er eigenlijk nooit na ze brengen nieuws dat voor mij niet belangrijk is. Een inbraak, ongeval in Hengelo of Enschede boeit mij niet ik wil het nieuws weten uit mijn woonplaats en de plaatsen er omheen, daar zou het geld zeker naar toe moeten met dat geld kan het lokale nieuws beter gebracht worden en Twente FM is op de goede weg maar het kan altijd beter.
big T

Bericht door big T »

Gelukkig heb ik nog een krant :D
Maar elke dag een regionaal venster na het journaal van 18.00 uur op 2, omdat de kijker er behoefte aan heeft.
Dit doortrekkend, een lokaal venster op de regionaal TV en of radio, omdat de luisteraar en of kijker er behoefte aan heeft?
En daar het geld voor gebruiken, dat zou nog iets zijn.
WinnaarRadioring2023

Wouter01 schreef: 17 jan 2021 15:23 Je zou ook kunnen zeggen wat is het nut van de regionale omroep. Mijn regionale omroep is Radio Oost en ik luister er eigenlijk nooit na ze brengen nieuws dat voor mij niet belangrijk is. Een inbraak, ongeval in Hengelo of Enschede boeit mij niet ik wil het nieuws weten uit mijn woonplaats en de plaatsen er omheen, daar zou het geld zeker naar toe moeten met dat geld kan het lokale nieuws beter gebracht worden en Twente FM is op de goede weg maar het kan altijd beter.
Dat komt omdat veel regionale en lokale omroepen vooral druk zijn met zaken die hen niet aangaan.

Jij bent terecht niet geïnteresseerd in ongevallen als je er geen link mee heb. In het beste geval is dat ook lokaal nieuws.

De regionale omroep moet regionaal nieuws brengen. Welke gevolgen heeft een kabinetsbesluit voor de provincie, wat wil het provinciale landschap, waarom speelt een bepaald probleem in 12 van de 25 gemeenten in de provincie. Dat is waarvoor de RPO zou moeten staan, maar waar velen falen. Men kiest liever voor wat makkelijke, lokale 112 berichtjes dan dat men goede journalistiek bedrijft. En dat is toch jammer.
DutchEagleRadio

Ons station in de buurt ziet dus wel zich als broertje van 538. enigste geluk daarmee is dat ze met buurlanden grenzen zoals duitsland waar ze overigens ruim 3 km te ver door komen. en belgie. als ik dan moest kiezen tussen 538 en de lokale bij onze regio. dan kieze ik toch voor 538 die zijn sneller en actueler. voor nieuws luister ik wel radio 1 en bnr dan.
WinnaarRadioring2023

DutchEagleRadio schreef: 17 jan 2021 18:44 Ons station in de buurt ziet dus wel zich als broertje van 538. enigste geluk daarmee is dat ze met buurlanden grenzen zoals duitsland waar ze overigens ruim 3 km te ver door komen. en belgie. als ik dan moest kiezen tussen 538 en de lokale bij onze regio. dan kieze ik toch voor 538 die zijn sneller en actueler. voor nieuws luister ik wel radio 1 en bnr dan.
Houden Radio 1 en BNR je ook op de hoogte van de ontwikkelingen in jouw dorp?
DutchEagleRadio

WinnaarRadioring2023 schreef: 17 jan 2021 22:25
DutchEagleRadio schreef: 17 jan 2021 18:44 Ons station in de buurt ziet dus wel zich als broertje van 538. enigste geluk daarmee is dat ze met buurlanden grenzen zoals duitsland waar ze overigens ruim 3 km te ver door komen. en belgie. als ik dan moest kiezen tussen 538 en de lokale bij onze regio. dan kieze ik toch voor 538 die zijn sneller en actueler. voor nieuws luister ik wel radio 1 en bnr dan.
Houden Radio 1 en BNR je ook op de hoogte van de ontwikkelingen in jouw dorp?
Nee, daarvoor hebben wij L1!. die andere lokale wil ik hier niet noemen. die zijn nl al berucht genoeg . en brengen totaal geen lokaal nieuws. Zo nws daarintegen weer wel maar de officiele publieke lokale omroep die het zou moeten doen het niet.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Ik denk dat geld geven niet de oplossing is " maar" het vrij geven van de beklemde maatregelen waar een L.O zich aan moet houden is niet van deze tijd. Ik denk dat veel lokale omroepen minder regels graag zouden omarmen. ipv geld nergens wordt de LO zo aan banden ( geregels ) gehouden als in NL ik zou graag naar een belgie status gaan waarin de overheid alleen de technische controle houd over het transport van het signaal met De AT dus en verder niks. Lokale omroepen die hobby radio maken of verhuisen naar internet of AM band,
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Plaats reactie