Vrijheid in muziekkeuze als technicus?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

EtherScout

Re: Vrijheid in muziekkeuze als technicus?

Bericht door EtherScout »

v.ijl schreef: 29 okt 2020 14:57
Op een eigen stationnetje kan je als hobbyist draaien wat je wilt, wanneer je wilt en zo lang je wilt.
En dan komt er iets waar diezelfde hobbyist niet op wacht: BUMA/STEMRA/SENA!
Dus diezelfde hobbyist blijft bij de LO draaien.....
Die op de publieke lokale omroep betaald worden door de gemeenschap, die daarmee recht heeft op een reguliere programmering waar iedere inwoner met plezier naar kan luisteren. Daar hoort een toegankelijk muziekbeleid bij: zonder extremen, zonder 'wegjagers' en met een goede afstemming tussen de programma's. In de late avond en de nacht, dus buiten de reguliere programmering, mag er natuurlijk wel naar hartenlust gehobbyd worden.

Dit betekent dus dat je moet kiezen: hobbyen op primetime is prima, maar dan moet je naar een particuliere omroep of je moet er zelf eentje oprichten. En ja, dat betekent inderdaad dat je zelf de auteursrechten betaalt.
Feivel

Bericht door Feivel »

Op een eigen stationnetje kan je als hobbyist draaien wat je wilt, wanneer je wilt en zo lang je wilt.
Dat zijn tegenwoordig ook de kosten niet meer. Hobbystreampje onder de 100 luisteraars, niet commercieel kost iets van vijf tientjes per maand of zo. De bureaucratie en de soms wat dubieuze praktijken bij deze clubs daarentegen... Dat is écht afschrikwekkend (en dan bedoel ik mensen die al twee jaar geen station meer hebben en nog steeds facturen ontvangen, mensen die steeds meer moeten betalen dan afgesproken, etc).
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Orange schreef: 29 okt 2020 13:32
WinnaarRadioring2023 schreef: 29 okt 2020 12:27
Orange schreef: 24 okt 2020 22:59
Zo’n voorzitter is een schande. Zou onmiddellijk moeten opstappen.
Hij heeft wel gelijk.
Verklaar je nader? Ik kan namelijk geen enkel argument bedenken waarom die voorzitter gelijk heeft. De lokale omroep is er voor de luisteraars om lokale informatie te brengen. Mooie bijvangst is dat mensen als hobby radio kunnen maken, maar dat kan ook binnen het format.
De publieke, lokale radio is ooit uitgevonden om de wildgroei aan piratenzenders tegen te gaan.

Het format van lokale radio heet LTMA, dat kan inderdaad ook prima door cowboy Willie of hiphop Sjors gedaan worden.
WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef: 29 okt 2020 13:54
Orange schreef: 29 okt 2020 13:32
WinnaarRadioring2023 schreef: 29 okt 2020 12:27
Hij heeft wel gelijk.
Verklaar je nader? Ik kan namelijk geen enkel argument bedenken waarom die voorzitter gelijk heeft. De lokale omroep is er voor de luisteraars om lokale informatie te brengen. Mooie bijvangst is dat mensen als hobby radio kunnen maken, maar dat kan ook binnen het format.
Plus dat er tegenwoordig, in tegenstelling tot toen de lokale publieke omroepen begonnen, wel degelijk mogelijkheden zijn om - legaal - een eigen radiostationnetje te starten, zelfs in de ether. Op een eigen stationnetje kan je als hobbyist draaien wat je wilt, wanneer je wilt en zo lang je wilt.
Precies dit is een sterk argument waarom al die alternatieve programma's van de zender afgehaald kunnen worden. Ware het niet dat 2 uur cowboy Willie gewoon een doelgroep programma is en daarmee binnen de LTMA valt.
WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef: 29 okt 2020 15:24
Die op de publieke lokale omroep betaald worden door de gemeenschap, die daarmee recht heeft op een reguliere programmering waar iedere inwoner met plezier naar kan luisteren. Daar hoort een toegankelijk muziekbeleid bij: zonder extremen, zonder 'wegjagers' en met een goede afstemming tussen de programma's. In de late avond en de nacht, dus buiten de reguliere programmering, mag er natuurlijk wel naar hartenlust gehobbyd worden.

Dit betekent dus dat je moet kiezen: hobbyen op primetime is prima, maar dan moet je naar een particuliere omroep of je moet er zelf eentje oprichten. En ja, dat betekent inderdaad dat je zelf de auteursrechten betaalt.
Ik heb jouw opmerking even dik gedrukt gemaakt; 'iedere inwoner met plezier naar kan luisteren'.

Een van de best beluisterde lokale omroepen van Nederland is de Utrechtse stadsomroep Bingo FM. Slaat echt fantastisch aan in die stad, maar wel uitsluitend bij de inwoners die geïnteresseerd zijn in Nederlandstalige smartlappen. Enerzijds leveren die smartlappen Bingo FM een fantastisch luisterpubliek op met fantastische luistercijfers, anderzijds is er een veel grotere groep die Bingo FM nooit en te nimmer zal aanzetten. Met de LTMA zit het verder wel snor, tot grote tevredenheid van omroep/luisteraars/gemeente/CvdM, dus daar kan je geen punt van maken. Wat mij betreft is dat radiostation echt een voorbeeld hoe je het op de radio kan doen.

Zeg jij het maar, is Bingo FM goed bezig of juist niet daar een groot deel van de inwoners het radiostation never nooit aan zal zetten.
Orange

Bericht door Orange »

WinnaarRadioring2023 schreef: 29 okt 2020 22:29De publieke, lokale radio is ooit uitgevonden om de wildgroei aan piratenzenders tegen te gaan.

Het format van lokale radio heet LTMA, dat kan inderdaad ook prima door cowboy Willie of hiphop Sjors gedaan worden.
Waar het ooit mee begonnen is, lijkt mij anno nu niet meer zo relevant.
Je kan idd voor een bepaald muziekformat kiezen. Kan ook een countryformat zijn of hiphop, als blijkt dat daar een ontzettende behoefte aan is. Maar ik waag dat te betwijfelen. Breng je LTMA in een format dat breed als beluisterbaar wordt gezien ipv niches op te zoeken. En, want dat is de kwestie, hou je aan dat format.
WinnaarRadioring2023 schreef: 29 okt 2020 22:32Precies dit is een sterk argument waarom al die alternatieve programma's van de zender afgehaald kunnen worden. Ware het niet dat 2 uur cowboy Willie gewoon een doelgroep programma is en daarmee binnen de LTMA valt.
Wat zijn doelgroepprogramma's? Ik kom die term niet tegen in de toelichting over wat LTMA is: https://www.nlpo.nl/sites/default/files ... venant.pdf.
WinnaarRadioring2023

Orange schreef: 29 okt 2020 22:41
WinnaarRadioring2023 schreef: 29 okt 2020 22:29De publieke, lokale radio is ooit uitgevonden om de wildgroei aan piratenzenders tegen te gaan.

Waar het ooit mee begonnen is, lijkt mij anno nu niet meer zo relevant.
Je kan idd voor een bepaald muziekformat kiezen. Kan ook een countryformat zijn of hiphop, als blijkt dat daar een ontzettende behoefte aan is. Maar ik waag dat te betwijfelen. Breng je LTMA in een format dat breed als beluisterbaar wordt gezien ipv niches op te zoeken. En, want dat is de kwestie, hou je aan dat format.
Klopt helemaal, ik vind muziekradio ook niet zo relevant. Dat cowboy Willie zijn country wil draaien is prima, maar wat mij betreft na 21:00 uur en zeker niet van 12:00 - 14:00 uur, alleen op woensdagmiddag. Bovendien kan een lekkere country plaat ook prima in de recurrent lijst gezet worden, dan wordt het bij de luisteraars vanzelf een bekende plaat.

Een breed format is leuk, maar waar in de programmering moet het programma komen met lokale muziek (die eigenlijk doorlopend over de dag verspreid gedraaid zou moeten worden).
Orange schreef: 29 okt 2020 22:41
WinnaarRadioring2023 schreef: 29 okt 2020 22:32Precies dit is een sterk argument waarom al die alternatieve programma's van de zender afgehaald kunnen worden. Ware het niet dat 2 uur cowboy Willie gewoon een doelgroep programma is en daarmee binnen de LTMA valt.
Wat zijn doelgroepprogramma's? Ik kom die term niet tegen in de toelichting over wat LTMA is: https://www.nlpo.nl/sites/default/files ... venant.pdf.
Als dat doelgroep programma een muziekprogramma is (en dat is het in 12 van de 10 gevallen), dan valt dat als cultuur onder de LTMA.

Een doelgroep programma kan ook voor ouderen gemaakt worden, waarin de laatste rollator wordt besproken, aangekleed met muziek uit de jaren 50 en 60 (die bejaarden zullen niet zo snel op de nieuwe plaat van Armin van Buuren zitten wachten).
EtherScout

Bericht door EtherScout »

WinnaarRadioring2023 schreef: 29 okt 2020 22:39
EtherScout schreef: 29 okt 2020 15:24 Die op de publieke lokale omroep betaald worden door de gemeenschap, die daarmee recht heeft op een reguliere programmering waar iedere inwoner met plezier naar kan luisteren. Daar hoort een toegankelijk muziekbeleid bij: zonder extremen, zonder 'wegjagers' en met een goede afstemming tussen de programma's. In de late avond en de nacht, dus buiten de reguliere programmering, mag er natuurlijk wel naar hartenlust gehobbyd worden.

Ik heb jouw opmerking even dik gedrukt gemaakt; 'iedere inwoner met plezier naar kan luisteren'.

Een van de best beluisterde lokale omroepen van Nederland is de Utrechtse stadsomroep Bingo FM. Slaat echt fantastisch aan in die stad, maar wel uitsluitend bij de inwoners die geïnteresseerd zijn in Nederlandstalige smartlappen. Enerzijds leveren die smartlappen Bingo FM een fantastisch luisterpubliek op met fantastische luistercijfers, anderzijds is er een veel grotere groep die Bingo FM nooit en te nimmer zal aanzetten. Met de LTMA zit het verder wel snor, tot grote tevredenheid van omroep/luisteraars/gemeente/CvdM, dus daar kan je geen punt van maken. Wat mij betreft is dat radiostation echt een voorbeeld hoe je het op de radio kan doen.

Zeg jij het maar, is Bingo FM goed bezig of juist niet daar een groot deel van de inwoners het radiostation never nooit aan zal zetten.
Er is niets mis met het draaien van Nederlandstalige muziek op de publieke lokale omroep, in tegendeel. 'Iedereen' is een streefbereik, dat je moet nastreven, maar dat je nooit helemaal zal kunnen waarmaken. Daarvoor lijkt het mij het beste om een muziekbeleid te hebben voor de reguliere programmering om zoveel mogelijk luisteraars te bedienen en vast te houden. Hoe populairder Nederlandstalige muziek in een uitzendgebied is, hoe meer je het op de LPO zal horen.

Bingo FM is een twijfelgeval: het station voldoet, zo lijkt het, aan vrijwel alle door mij geschetste zaken, op het gekozen muziekformat na. Er is een duidelijk muziekbeleid voor alle programma's en er worden geen onverwachte afwijkende platen gedraaid, die de bestaande luisteraars weg zouden kunnen jagen. Ik denk dat Bingo FM steunt op Radio M als algemeen alternatief voor nieuws over de stad Utrecht. De stad Utrecht krijgt veel aandacht van Radio M.

Rondom Leiden zie je iets soortgelijks, waarbij Unity NL (op een licentie voor Leiderdorp) als Nederlandstalig broertje van Unity FM (op een licentie voor o.a. Oegstgeest) programma's maakt voor de regio Leiden.

Wat ik van deze constructies vind? Ik vind het begrijpelijk, maar ik betwijfel of dit is waar lokale publieke omroeplicenties voor bedoeld zijn.
jensdelanger

Bericht door jensdelanger »

Hoort-u-mij schreef: 24 okt 2020 19:30
Feivel schreef: 24 okt 2020 17:55 Ik ben niet meer werkzaam bij lokale omroepen, maar ik heb bij de laatste lokale omroep voorgesteld een vast format voor álle programma’s in te stellen. Op die manier is er een rechte lijn in de zender en kunnen programmamakers zich bezighouden met betere lokale content. Want daar draait het om, bij een lokale omroep. Je zit er niet voor jezelf, maar voor de luisteraar die wilt weten wat er speelt in zijn omgeving.

Helaas, dat zagen ze niet zitten en leverde direct gedonder op, waarbij ook mijn eigen positie op het spel kwam te staan. De voorzitter was bang om vrijwilligers te verliezen die het countryuurtje, het hiphop programma en het uurtje Nederlands maken. Want dat was volgens de voorzitter het doel: normale mensen de kans geven om radio te maken. ‘De lokale omroep is opgericht als alternatief voor etherpiraterij.’ Tja, met zo’n instelling wordt het niks.

Ik denk dat dit bij heel veel omroepen zo is. Medewerkers willen hun eigen muziek kunnen draaien of ze willen geen vrijwilliger meer zijn. Dat is het ego van velen. Dan kun je beter stoppen en je eigen Spotify-lijstje opzetten. De luisteraar doe je geen plezier als medewerkers hun eigen muziek mogen uitzoeken. Je krijgt dan een onsamenhangende zender met veel momenten om uit te schakelen.

En zeg nu zelf? Wie wil nou Tiësto horen na Wimmie Bouma (zoek maar eens op)?

Ik opperde als muzieksamensteller ook voor een totaal format zender breed. Wel met ruimte in de avond na 21.00 voor bijvoorbeeld hiphop programma of een dance show.

overdag tussen 6 en 21 moest het gewoon goed en volgends een format klinken. Nou ik heb het geweten, tegenstand, discussies, bemoeienissen en achter je rug om zaken aanpassen. Of gewoon de playlist wissen en eigen lijst maken. En ja een enkele ruimte voor eigen keuze prima, maar wel passende binnen het format.
Ik weet dat ik velen hiermee tegen het zere been schop, maar hieruit blijkt maar weer het grote verschil tussen een omroep en een hobbyclub. Lokalo's zoals hierboven beschreven zijn geen omroepen, maar hobbyclubs. Daar zitten dus ook geen vrijwilligers, maar hobbyisten. Niets mis met hobbyisten an sich, maar dat zijn twee totaal verschillende dingen. Een vrijwilliger stelt zichzelf in dienst van een collectieve doelstelling (cq. de doelstelling van de organisatie waar je je als vrijwilliger aan verbindt), een hobbyist wil gewoon lekker z'n eigen hobby bedrijven.

Dan rest de (wat mij betreft retorische) vraag: is een hobbyclub de licentie voor Lokale Omroep (en bijhorende bekostiging vanuit gemeenschapsgeld) waard?

Ben het dus volledig eens met Hoort-u-mij en Feivel en zit derhalve dus ook niet meer bij een lokale omroep.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Ik ben gestopt wegens het gezeik door mensen die hobbyen en graag hun eigen ding laten horen.

We hadden zelfs een vreemde vogel die voorstelde om in de avond en nacht relax geluiden te gaan uitzenden en muziek om.met een sigaar wazig in een stoel te gaan zitten.

Dezelfde persoon wilde in alle categoriën van Musicmaster het zelfde even aantal tracks er in hebben.
jensdelanger

Hoort-u-mij schreef: 06 nov 2020 16:34 Ik ben gestopt wegens het gezeik door mensen die hobbyen en graag hun eigen ding laten horen.

We hadden zelfs een vreemde vogel die voorstelde om in de avond en nacht relax geluiden te gaan uitzenden en muziek om.met een sigaar wazig in een stoel te gaan zitten.

Dezelfde persoon wilde in alle categoriën van Musicmaster het zelfde even aantal tracks er in hebben.
Radio blijft natuurlijk wel een magneet voor vreemde (niet zelden "enigzins" autistische) vogels he? :))
rodie

Bericht door rodie »

Hoort-u-mij schreef: 06 nov 2020 16:34 Dezelfde persoon wilde in alle categoriën van Musicmaster het zelfde even aantal tracks er in hebben.
Zó deze regel komt me bekend voor, haha... zo eentje hadden we er ook bij de omroep.
Hoezo autistisch?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Interessante en relevante discussie.

Ik ben radiomaker bij een lokalo waar in principe door de automatisering een format gegenereerd wordt. Dit format draait non-stop overdag en 's avonds na 19:00 uur komen de doelgroepenprogramma's. Deze doelgroepprogramma's worden gepresenteerd door radiomakers (of "hobbyisten", als ik sommige forumleden moet geloven) welke vanuit de automatisering de playlist krijgen aangeboden. Na 19:00 uur heb je echter alle vrijheid om de playlist aan te passen naar doelgroep en smaak.

Het format dat door de muzieksamensteller is bepaald kan het beste omschreven worden als "no format": het is zo breed dat het alle kanten op vliegt. Inderdaad is het mogelijk dat een jaren '70 rockklassieker gevolgd wordt door een smartlappen Nederlandstalige plaat, waarna een rampestampende eigentijdse top 40 hit opgevolgd wordt door een ballad en een jaren 60 hippie plaat. Het argument van de muzieksamensteller is dat hiermee een zo breed mogelijk publiek bediend wordt en ruim voldaan wordt aan de LTMA. Het gevolgd is echter dat geen enkele luisteraar zich aangesproken voelt door het muziekformat. Zowel niet jong als oud, echt niemand.

Grappig neveneffect hierbij is dat de de muziek in de doelgroepenprogramma's eenduidig is (want bewaakt door de radiomaker, vrijwilliger of hobbyist) en de muziek tijdens de prime time uren juist niet, een allegaartje is. Mijn beeld is dat het bestuur van een lokalo een format dient te kiezen, passend bij de inwonerspopulatie in het uitzendgebied. Dit format wordt afgekaderd en zorgvuldig toegepast door de automatisering en dient zoveel mogelijk door de radiomakers gehanteerd te worden. Met andere woorden, draaien wat de playlist voorstelt. Hierdoor wordt de lokale omroep ook door de muziekkeuze herkenbaar. Om de eigen smaak iets tegemoet te komen kan je de vrijheid geven om bijvoorbeeld 1 of maximaal 2 platen per uur te wisselen voor eigen keus, mits niet te extreem. Doelgroepprogramma's zoals een hip hop programma uitgezonderd.

Of de lappendeken aan doelgroepprogramma's in de avond wenselijk is, is weer een heel andere discussie...
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
jensdelanger

Ik (beetje autisme is mij ook niet vreemd) snap zelfs niet de functie van gelijke aantallen per categorie in een database....? Ja, als je met een hele kleine database werkt, hou je op die manier de balans in je muziekmix... Maar een beetje database heeft dermate een omvang dat dat toch weinig meer uitmaakt...? Dan komt het eerder aan op "turnover"-instellingen per plaat en artiest.
jensdelanger

Piet Puk schreef: 07 nov 2020 14:19 Interessante en relevante discussie.

Ik ben radiomaker bij een lokalo waar in principe door de automatisering een format gegenereerd wordt. Dit format draait non-stop overdag en 's avonds na 19:00 uur komen de doelgroepenprogramma's. Deze doelgroepprogramma's worden gepresenteerd door radiomakers (of "hobbyisten", als ik sommige forumleden moet geloven) welke vanuit de automatisering de playlist krijgen aangeboden. Na 19:00 uur heb je echter alle vrijheid om de playlist aan te passen naar doelgroep en smaak.

Het format dat door de muzieksamensteller is bepaald kan het beste omschreven worden als "no format": het is zo breed dat het alle kanten op vliegt. Inderdaad is het mogelijk dat een jaren '70 rockklassieker gevolgd wordt door een smartlappen Nederlandstalige plaat, waarna een rampestampende eigentijdse top 40 hit opgevolgd wordt door een ballad en een jaren 60 hippie plaat. Het argument van de muzieksamensteller is dat hiermee een zo breed mogelijk publiek bediend wordt en ruim voldaan wordt aan de LTMA. Het gevolgd is echter dat geen enkele luisteraar zich aangesproken voelt door het muziekformat. Zowel niet jong als oud, echt niemand.

Grappig neveneffect hierbij is dat de de muziek in de doelgroepenprogramma's eenduidig is (want bewaakt door de radiomaker, vrijwilliger of hobbyist) en de muziek tijdens de prime time uren juist niet, een allegaartje is. Mijn beeld is dat het bestuur van een lokalo een format dient te kiezen, passend bij de inwonerspopulatie in het uitzendgebied. Dit format wordt afgekaderd en zorgvuldig toegepast door de automatisering en dient zoveel mogelijk door de radiomakers gehanteerd te worden. Met andere woorden, draaien wat de playlist voorstelt. Hierdoor wordt de lokale omroep ook door de muziekkeuze herkenbaar. Om de eigen smaak iets tegemoet te komen kan je de vrijheid geven om bijvoorbeeld 1 of maximaal 2 platen per uur te wisselen voor eigen keus, mits niet te extreem. Doelgroepprogramma's zoals een hip hop programma uitgezonderd.

Of de lappendeken aan doelgroepprogramma's in de avond wenselijk is, is weer een heel andere discussie...
Tsja. Zaak is wel dat de muzieksamensteller die verantwoordelijk is voor het format enig verstand heeft van dit soort zaken. Heel breed kan, alleen er moet natuurlijk altijd wel 'n bepaalde logica en flow in zo'n lijst zitten. Dus dat betekent automatisch keuzes maken.

Nu vind ik niet dat het bestuur het format dient te bepalen, maar dat een muzieksamensteller wel inhoudelijk verantwoording dient af te leggen aan het bestuur ofwel de dagelijks eindverantwoordelijke van de omroep. Inderdaad is het vaak zo dat die muzieksamensteller zichzelf die positie toe-eigent en zijn eigen "autistische regeltjes" creëert.

Gold in mijn geval eerlijk gezegd ook tot op zekere hoogte, toen ik dit voor een omroep deed. Maar ik heb ook altijd gezegd: "kom met feedback en input aub!!" Zonder feedback valt er weinig verder te ontwikkelen. Maar ja, die input en feedback komt dus nooit. Totdat een bestuur ineens een luisteronderzoekje laat doen en daaruit zelf allerlei conclusies gaat trekken en dingen wil gaan bepalen. Dan komen de ego'tjes in het spel.

Daarom vind ik dat er voortdurend afstemming moet zijn tussen een formatsamensteller en een eindverantwoordelijke (hoofdredacteur of programmaleider). Laat die twee samen verantwoordelijk zijn voor het format. En dat dat stevige discussies oplevert, prima! Wrijving zorgt voor glans. Muzieksamenstellers denken vaak meer vanuit de muziek, programmaleiders denken (als het goed is) vanuit de zender en de doelgroep. Waar die twee elkaar ontmoeten, ligt de basis voor een goed format.
Plaats reactie