Vrijheid in muziekkeuze als technicus?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Orange

Re: Vrijheid in muziekkeuze als technicus?

Bericht door Orange »

v.ijl schreef: 25 okt 2020 09:39
Zo’n voorzitter is een schande. Zou onmiddellijk moeten opstappen.
Mooi toch?
Want met zo’n foute instelling doen ze er geen (want...geen) luisteraar kwaad mee... :))
Zolang de gemeenteraad/B&W dit gedrag goedkeurt is er niets aan de hand, geld over de balk gooien moet kunnen :))
Zodra er samen gewerkt moet worden zal dit mis gaan......
B&W/gemeenteraad gaan daar in principe niet over. Ze verstrekken wel gelabelde subsidie overigens.
Lijkt mij dat de medewerkers ook zo hun invloed kunnen uitoefenen. Of is iedereen blij met zijn/haar eigen eilandje?
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Feivel schreef: 24 okt 2020 17:55 Ik ben niet meer werkzaam bij lokale omroepen, maar ik heb bij de laatste lokale omroep voorgesteld een vast format voor álle programma’s in te stellen. Op die manier is er een rechte lijn in de zender en kunnen programmamakers zich bezighouden met betere lokale content. Want daar draait het om, bij een lokale omroep. Je zit er niet voor jezelf, maar voor de luisteraar die wilt weten wat er speelt in zijn omgeving.

Helaas, dat zagen ze niet zitten en leverde direct gedonder op, waarbij ook mijn eigen positie op het spel kwam te staan. De voorzitter was bang om vrijwilligers te verliezen die het countryuurtje, het hiphop programma en het uurtje Nederlands maken. Want dat was volgens de voorzitter het doel: normale mensen de kans geven om radio te maken. ‘De lokale omroep is opgericht als alternatief voor etherpiraterij.’ Tja, met zo’n instelling wordt het niks.

Ik denk dat dit bij heel veel omroepen zo is. Medewerkers willen hun eigen muziek kunnen draaien of ze willen geen vrijwilliger meer zijn. Dat is het ego van velen. Dan kun je beter stoppen en je eigen Spotify-lijstje opzetten. De luisteraar doe je geen plezier als medewerkers hun eigen muziek mogen uitzoeken. Je krijgt dan een onsamenhangende zender met veel momenten om uit te schakelen.

En zeg nu zelf? Wie wil nou Tiësto horen na Wimmie Bouma (zoek maar eens op)?
De Ring' is wel een goed nummer. Eerlijk is eerlijk.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Feivel schreef: 24 okt 2020 17:55 De voorzitter was bang om vrijwilligers te verliezen die het countryuurtje, het hiphop programma en het uurtje Nederlands maken. Want dat was volgens de voorzitter het doel: normale mensen de kans geven om radio te maken. ‘De lokale omroep is opgericht als alternatief voor etherpiraterij.’ Tja, met zo’n instelling wordt het niks.
Ooit was dat een verdedigbaar standpunt, maar nu inmiddels al een aantal jaren niet meer. In de late avond of in de nacht spelen op de LO lijkt mij geen probleem. Maar wie overdag wil spelen in de ether heeft nu twee mogelijkheden om, al dan niet met anderen, voor zichzelf te beginnen: low power AM en lokale DAB+. Wat mij betreft is er anno 2020 geen enkele reden meer om geen centraal opgesteld muziekformat en/of playlist op te stellen voor de normale uitzenduren op de lokale publieke radio.
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Misschien denk ik te simpel hoor, maar als het goed is heeft iedere lokale omroep inmiddels wel een eigen non-stop systeem met een playlist. Die worden voor alle dagen en uren gegeneerd. Waarom die niet aanhouden? Het scheelt iedereen werk en gedoe.
Herman ven Schippers

Wissewasje schreef: 28 okt 2020 15:48 Misschien denk ik te simpel hoor, maar als het goed is heeft iedere lokale omroep inmiddels wel een eigen non-stop systeem met een playlist. Die worden voor alle dagen en uren gegeneerd. Waarom die niet aanhouden? Het scheelt iedereen werk en gedoe.
Ik ken er dus sowieso al één die dat niet heeft.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Wissewasje schreef: 28 okt 2020 15:48 Misschien denk ik te simpel hoor, maar als het goed is heeft iedere lokale omroep inmiddels wel een eigen non-stop systeem met een playlist. Die worden voor alle dagen en uren gegeneerd. Waarom die niet aanhouden? Het scheelt iedereen werk en gedoe.
Omdat veel programmamakers een keer per week een programma doen en dan willen ze natuurlijk wel vooral hun favoriete plaatjes draaien.

Mensen die een dagelijks programma maken hebben die drang vaak minder. De ene keer hebben ze in de lijst minder leuke muziek, de andere keer fantastische muziek, so what, morgen weer een dag.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Orange schreef: 24 okt 2020 22:59
Feivel schreef: 24 okt 2020 17:55De voorzitter was bang om vrijwilligers te verliezen die het countryuurtje, het hiphop programma en het uurtje Nederlands maken. Want dat was volgens de voorzitter het doel: normale mensen de kans geven om radio te maken. ‘De lokale omroep is opgericht als alternatief voor etherpiraterij.’ Tja, met zo’n instelling wordt het niks.
Hij heeft wel gelijk.
WinnaarRadioring2023

Zwarte Stoomboot schreef: 28 okt 2020 21:13
Omdat veel programmamakers een keer per week een programma doen en dan willen ze natuurlijk wel vooral hun favoriete plaatjes draaien.

Mensen die een dagelijks programma maken hebben die drang vaak minder. De ene keer hebben ze in de lijst minder leuke muziek, de andere keer fantastische muziek, so what, morgen weer een dag.
Klopt, als je dagelijks draait gooi je er hooguit een paar eigen plaatjes tussendoor. Voor de rest is het pakken van de playlist net zo makkelijk
Herman ven Schippers

WinnaarRadioring2023 schreef: 29 okt 2020 12:27
Feivel schreef: 24 okt 2020 17:55De voorzitter was bang om vrijwilligers te verliezen die het countryuurtje, het hiphop programma en het uurtje Nederlands maken. Want dat was volgens de voorzitter het doel: normale mensen de kans geven om radio te maken. ‘De lokale omroep is opgericht als alternatief voor etherpiraterij.’ Tja, met zo’n instelling wordt het niks.
Hij heeft wel gelijk.
Op zich wel interessant. Mag/moet een Lokalo afwijkende programma's maken om zo burgers een kans te geven om radio te maken? Of dat je ze anders zult gaan verliezen? of moet het een strak geheel zonder vrijheid blijven?
WinnaarRadioring2023

Herman ven Schippers schreef: 29 okt 2020 12:31
Hij heeft wel gelijk.
Op zich wel interessant. Mag/moet een Lokalo afwijkende programma's maken om zo burgers een kans te geven om radio te maken? Of dat je ze anders zult gaan verliezen? of moet het een strak geheel zonder vrijheid blijven?
Of zend je het gesprek met de burgemeester nog een keer uit zodat ook de luisteraars van cowboy Willie het interview horen. Dan bereik je ook de luisteraars die geen zin in de nieuwe plaat van Suzan & Freek hebben.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Herman ven Schippers schreef: 29 okt 2020 12:31 Op zich wel interessant. Mag/moet een Lokalo afwijkende programma's maken om zo burgers een kans te geven om radio te maken? Of dat je ze anders zult gaan verliezen? of moet het een strak geheel zonder vrijheid blijven?
Ik vind het een slecht argument. Op zich heb ik niks tegen afwijkende programma's. Als daar luisteraars voor zijn en als ze worden uitgezonden op minder courante tijdstippen, doet het weinig kwaad. Maar uitzenden om mensen de kans te geven radio te maken.... dat kan ook bij een niet-afwijkend programma.
Herman ven Schippers

Zwarte Stoomboot schreef: 29 okt 2020 12:55
Herman ven Schippers schreef: 29 okt 2020 12:31 Op zich wel interessant. Mag/moet een Lokalo afwijkende programma's maken om zo burgers een kans te geven om radio te maken? Of dat je ze anders zult gaan verliezen? of moet het een strak geheel zonder vrijheid blijven?
Ik vind het een slecht argument. Op zich heb ik niks tegen afwijkende programma's. Als daar luisteraars voor zijn en als ze worden uitgezonden op minder courante tijdstippen, doet het weinig kwaad. Maar uitzenden om mensen de kans te geven radio te maken.... dat kan ook bij een niet-afwijkend programma.
Ik doelde eigenlijk hier op: Kees wil graag een heavy-metal programma maken, eens per week. Daarnaast zal Kees ook als technicus aan de slag gaan. Moet je hem dan het heavy-metal programma laten maken, alhoewel het misschien niet past binnen hetgeen wat de zender wil uitstralen? Maar aan de andere kant zit je wel te springen om extra technicus.
Orange

Bericht door Orange »

Hij heeft wel gelijk.
Verklaar je nader? Ik kan namelijk geen enkel argument bedenken waarom die voorzitter gelijk heeft. De lokale omroep is er voor de luisteraars om lokale informatie te brengen. Mooie bijvangst is dat mensen als hobby radio kunnen maken, maar dat kan ook binnen het format.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Orange schreef: 29 okt 2020 13:32
Orange schreef: 24 okt 2020 22:59 Zo’n voorzitter is een schande. Zou onmiddellijk moeten opstappen.
Hij heeft wel gelijk.
Verklaar je nader? Ik kan namelijk geen enkel argument bedenken waarom die voorzitter gelijk heeft. De lokale omroep is er voor de luisteraars om lokale informatie te brengen. Mooie bijvangst is dat mensen als hobby radio kunnen maken, maar dat kan ook binnen het format.
Plus dat er tegenwoordig, in tegenstelling tot toen de lokale publieke omroepen begonnen, wel degelijk mogelijkheden zijn om - legaal - een eigen radiostationnetje te starten, zelfs in de ether. Op een eigen stationnetje kan je als hobbyist draaien wat je wilt, wanneer je wilt en zo lang je wilt.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Op een eigen stationnetje kan je als hobbyist draaien wat je wilt, wanneer je wilt en zo lang je wilt.
En dan komt er iets waar diezelfde hobbyist niet op wacht: BUMA/STEMRA/SENA!
Dus diezelfde hobbyist blijft bij de LO draaien.....
en dan is er koffie......
Plaats reactie