Vrijheid in muziekkeuze als technicus?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Herman ven Schippers

Vrijheid in muziekkeuze als technicus?

Bericht door Herman ven Schippers »

Ik luister hier op zaterdag graag naar de actualiteiten en sportprogramma's op de lokale, echter hebben de techneuten aldaar een vrije keus in muziek. Dat is soms leuk, maar vaak om te huilen. Twee of drie keer dezelfde artiesten in een programma is vaker regel dan uitzondering. Veel sixties en piratenmeuk.

Is het overal zo'n zooitje? Of is dit een uitzondering?
DannyTeunissen

Re: Vrijheid in muziekkeuze als technicus?

Bericht door DannyTeunissen »

Nou laat in het zo zeggen. Bij veel lokale bepaald de gene die het programma maakt de muziek keuze . En is er totaal geen controle op wat er gedraaid wordt. Dat komt vaak omdat men bang is om vrijwilliger kwijt te raken.

Ook komt een daar weer de ego DJ om de hoek kijken die precies weet hoe alles moet zijn.

Wij hebben twee mensen bij onze omroep die de muziek bepaald. Ook vrijwilligers maar wel kennis van muziek. Zo houden wij een eenheid in onze programma's.
Heeft ons wel een hoop vrijwilligers gekost in de loop der jaren. Maar wel een redelijke lijn in muziek gegeven. Ik ben het tenslotte ook niet altijd eens met de keuzes die zij maken . Maar heb nu wel meer tijd om de informatie beter tot me te nemen dan me druk te maken wat ik moet draaien.

De enne omroep is tenslotte de andere niet.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Herman ven Schippers schreef: 24 okt 2020 13:15 Ik luister hier op zaterdag graag naar de actualiteiten en sportprogramma's op de lokale, echter hebben de techneuten aldaar een vrije keus in muziek. Dat is soms leuk, maar vaak om te huilen. Twee of drie keer dezelfde artiesten in een programma is vaker regel dan uitzondering. Veel sixties en piratenmeuk.

Herkenbaar punt van irritatie. Of muziek die totaal niet bij de sport past (Nederlandstalig, bijv).

Ken overigens ook omroepen waar de muziek bij dit soort programma's prima in orde is, dus of het echt overal zo rommelig is weet ik niet.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Herman ven Schippers schreef: 24 okt 2020 13:15 Ik luister hier op zaterdag graag naar de actualiteiten en sportprogramma's op de lokale, echter hebben de techneuten aldaar een vrije keus in muziek. Dat is soms leuk, maar vaak om te huilen. Twee of drie keer dezelfde artiesten in een programma is vaker regel dan uitzondering. Veel sixties en piratenmeuk.

Musicmaster of powergold. De beste keuze in muziek als het niet een muziekprogramma is.
Hoort-u-mij

De Nachtwacht schreef: 24 okt 2020 14:22

Herkenbaar punt van irritatie. Of muziek die totaal niet bij de sport past (Nederlandstalig, bijv).

Ken overigens ook omroepen waar de muziek bij dit soort programma's prima in orde is, dus of het echt overal zo rommelig is weet ik niet.
In de kantines doet men veel NL talig draaien, dus dat doet de lokale omroep dan goed
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

DannyTeunissen schreef: 24 okt 2020 14:01 Nou laat in het zo zeggen. Bij veel lokale bepaald de gene die het programma maakt de muziek keuze . En is er totaal geen controle op wat er gedraaid wordt. Dat komt vaak omdat men bang is om vrijwilliger kwijt te raken.

Ook komt een daar weer de ego DJ om de hoek kijken die precies weet hoe alles moet zijn.

Wij hebben twee mensen bij onze omroep die de muziek bepaald. Ook vrijwilligers maar wel kennis van muziek. Zo houden wij een eenheid in onze programma's.
Heeft ons wel een hoop vrijwilligers gekost in de loop der jaren. Maar wel een redelijke lijn in muziek gegeven. Ik ben het tenslotte ook niet altijd eens met de keuzes die zij maken . Maar heb nu wel meer tijd om de informatie beter tot me te nemen dan me druk te maken wat ik moet draaien.

De enne omroep is tenslotte de andere niet.
Dit is hier ook honderd procent de reden hoor. "Dan ga je er zelf maar zitten."

Gewoon een formatje zou al heel wat zijn, 70's/80's/90's/'00's/10's/Nederlandstalig/iets van de afgelopen vijf jaar. En dan mag je van mij als nog zelf de platenkeus doen, maar dan zit er nog iets meer lijn in.
Orange

Bericht door Orange »

Of het nou een technicus is of een dj of presentator, dat maakt niet uit toch?

Bij een van de zenders waar ik zit, gebruiken ze Zenlex. Is wel een mooi systeem als het gaat om zelf nummers zoeken. Een nummer/artiest dat binnen een bepaalde tijd al gedraaid is, kan je dan namelijk niet oproepen met de zoekfunctie. Dan voorkom je dat een nummer te snel achter elkaar gedraaid wordt. Met een dergelijk systeem zou je wat mij betreft de regel kunnen hebben dat je je grotendeels aan de geprogrammeerde muziek houdt en dat je hier en daar iets wijzigt binnen het format (dus de oproepbare muziek).
Feivel

Bericht door Feivel »

Ik ben niet meer werkzaam bij lokale omroepen, maar ik heb bij de laatste lokale omroep voorgesteld een vast format voor álle programma’s in te stellen. Op die manier is er een rechte lijn in de zender en kunnen programmamakers zich bezighouden met betere lokale content. Want daar draait het om, bij een lokale omroep. Je zit er niet voor jezelf, maar voor de luisteraar die wilt weten wat er speelt in zijn omgeving.

Helaas, dat zagen ze niet zitten en leverde direct gedonder op, waarbij ook mijn eigen positie op het spel kwam te staan. De voorzitter was bang om vrijwilligers te verliezen die het countryuurtje, het hiphop programma en het uurtje Nederlands maken. Want dat was volgens de voorzitter het doel: normale mensen de kans geven om radio te maken. ‘De lokale omroep is opgericht als alternatief voor etherpiraterij.’ Tja, met zo’n instelling wordt het niks.

Ik denk dat dit bij heel veel omroepen zo is. Medewerkers willen hun eigen muziek kunnen draaien of ze willen geen vrijwilliger meer zijn. Dat is het ego van velen. Dan kun je beter stoppen en je eigen Spotify-lijstje opzetten. De luisteraar doe je geen plezier als medewerkers hun eigen muziek mogen uitzoeken. Je krijgt dan een onsamenhangende zender met veel momenten om uit te schakelen.

En zeg nu zelf? Wie wil nou Tiësto horen na Wimmie Bouma (zoek maar eens op)?
Hoort-u-mij

Feivel schreef: 24 okt 2020 17:55 Ik ben niet meer werkzaam bij lokale omroepen, maar ik heb bij de laatste lokale omroep voorgesteld een vast format voor álle programma’s in te stellen. Op die manier is er een rechte lijn in de zender en kunnen programmamakers zich bezighouden met betere lokale content. Want daar draait het om, bij een lokale omroep. Je zit er niet voor jezelf, maar voor de luisteraar die wilt weten wat er speelt in zijn omgeving.

Helaas, dat zagen ze niet zitten en leverde direct gedonder op, waarbij ook mijn eigen positie op het spel kwam te staan. De voorzitter was bang om vrijwilligers te verliezen die het countryuurtje, het hiphop programma en het uurtje Nederlands maken. Want dat was volgens de voorzitter het doel: normale mensen de kans geven om radio te maken. ‘De lokale omroep is opgericht als alternatief voor etherpiraterij.’ Tja, met zo’n instelling wordt het niks.

Ik denk dat dit bij heel veel omroepen zo is. Medewerkers willen hun eigen muziek kunnen draaien of ze willen geen vrijwilliger meer zijn. Dat is het ego van velen. Dan kun je beter stoppen en je eigen Spotify-lijstje opzetten. De luisteraar doe je geen plezier als medewerkers hun eigen muziek mogen uitzoeken. Je krijgt dan een onsamenhangende zender met veel momenten om uit te schakelen.

En zeg nu zelf? Wie wil nou Tiësto horen na Wimmie Bouma (zoek maar eens op)?

Ik opperde als muzieksamensteller ook voor een totaal format zender breed. Wel met ruimte in de avond na 21.00 voor bijvoorbeeld hiphop programma of een dance show.

overdag tussen 6 en 21 moest het gewoon goed en volgends een format klinken. Nou ik heb het geweten, tegenstand, discussies, bemoeienissen en achter je rug om zaken aanpassen. Of gewoon de playlist wissen en eigen lijst maken. En ja een enkele ruimte voor eigen keuze prima, maar wel passende binnen het format.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Ha, dat komt doordat sportmedewerkers veel sportmensen kennen en een feilloos gevoel hebben welke muziek die in de kantine willen horen. En dat draaien ze dan 'dus' ook op de radio. Bij voorkeur muziek ze zelf ook leuk vinden natuurlijk en dat is - voor de oudere medewerkers - nooit muziek van de afgelopen 20 jaar; dat is muziek voor de jeugd waar niemand op zit te wachten. :))
R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

Ik ben als technicus bij een nieuws/interview programma vrij in muziekkeuze. Net als de berichtgeving in het programma probeer ik ook de muziek wat breder te houden. Dat hele truttige zoals wat we 30 jaar terug nog deden tijdens nieuws/sport programma's (ouwe meuk + NL + zoetsappige 80s tracks) hebben we gelukkig achter ons gelaten.
Orange

Bericht door Orange »

Feivel schreef: 24 okt 2020 17:55De voorzitter was bang om vrijwilligers te verliezen die het countryuurtje, het hiphop programma en het uurtje Nederlands maken. Want dat was volgens de voorzitter het doel: normale mensen de kans geven om radio te maken. ‘De lokale omroep is opgericht als alternatief voor etherpiraterij.’ Tja, met zo’n instelling wordt het niks.
Zo’n voorzitter is een schande. Zou onmiddellijk moeten opstappen.
MFM

Bericht door MFM »

Mooi toch?
Want met zo’n foute instelling doen ze er geen (want...geen) luisteraar kwaad mee... :))
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Mooi toch?
Want met zo’n foute instelling doen ze er geen (want...geen) luisteraar kwaad mee... :))
Zolang de gemeenteraad/B&W dit gedrag goedkeurt is er niets aan de hand, geld over de balk gooien moet kunnen :))
Zodra er samen gewerkt moet worden zal dit mis gaan......
en dan is er koffie......
Feivel

Bericht door Feivel »

v.ijl schreef: 25 okt 2020 09:39
Mooi toch?
Zolang de gemeenteraad/B&W dit gedrag goedkeurt is er niets aan de hand, geld over de balk gooien moet kunnen :))
Zodra er samen gewerkt moet worden zal dit mis gaan......
Klopt, de omroep heeft tot twee keer geprobeerd samen te werken, zodat er een streekomroep werd gevormd. Beide keren is dat mislukt. De twee andere omroepen zijn blijven samenwerken. Vraag me af hoe lang de licentie nog blijft lopen (ondanks dat de naam van de omroep is veranderd en de strategie veranderd zou zijn (maar het is nog steeds hetzelfde)).
Plaats reactie