Omroep start online thema zender.

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
DannyTeunissen

Omroep start online thema zender.

Bericht door DannyTeunissen »

Hoi allemaal.

Als een lokale omroep een themakanaal wil starten online . Wat moeten ze dan exstra hebben?

Buma-stemra Sena? Exstra betalen of kan dat onder de huidige betalingen? Wat zijn de overige kosten?

Studio en dergelijke is aanwezig .
Feivel

Re: Omroep start online thema zender.

Bericht door Feivel »

Dan moet je inderdaad een extra licentie bij Buma/STEMRA en SENA aanvragen. Je betaalt bij deze instanties namelijk per kanaal. En natuurlijk moet je nog een extra computer neerzetten, evenals waarschijnlijk een extra licentie van je automatiseringssysteem kopen. Maar daar had je vast al aan gedacht :).
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

DannyTeunissen schreef: 18 okt 2020 11:27 Hoi allemaal.

Als een lokale omroep een themakanaal wil starten online . Wat moeten ze dan exstra hebben?

Buma-stemra Sena? Exstra betalen of kan dat onder de huidige betalingen? Wat zijn de overige kosten?

Studio en dergelijke is aanwezig .
Toestemming van CvdM. Is het een lokale omroep met subsidie? Dan ook de gemeenteraad op de hoogte stellen.. die geven je de subsidie voor je hoofdkanaal en kan zijn dat ze een tweede kanaal niet steunen.

Zie het gewoon als een tweede zender. Dus dubbele kosten.

Je licentie nakijken van je software, mag je maar 1 station aansturen of is ook 2 toegestaan of moet je upgraden in licentie?
DannyTeunissen

Tweede licentie voor automatisering is er inderdaad. De gemeente is acoort gegaan voor een thema zender dat uitsluitend Nederlandstalig/Duits zal gaan zenden . Er blijkt voor deze doelgroep een markt te bestaan in de gemeentes waar we actief zijn. De huidige programmering sluit daar niet op aan. Wat ook goed beluisterd word. We hebben dan deze keuze gemaakt om een thema zender online te maken. Ook omdat we zien dat ons online aandeel goed beluisterd word tijdens de uurtjes nederlands/Duits. Op de FM gaan we het vertrouwde geluid van de omroep door zetten . En geeft het ons ruimte om een uitbreiding te maken in onze programmering.
Orange

Bericht door Orange »

Hoort-u-mij schreef: 18 okt 2020 12:02Is het een lokale omroep met subsidie? Dan ook de gemeenteraad op de hoogte stellen.. die geven je de subsidie voor je hoofdkanaal en kan zijn dat ze een tweede kanaal niet steunen.
Ik kan niet zo goed volgen waarom de gemeenteraad daarover geinformeerd moet worden. Kan je me dat toelichten?

De gemeente geeft een advies over het al dan niet positief adviseren over de aanvraag van een lokale omroep. Dan hoef je vervolgens toch niet bij een gemeenteraad te zijn als je een extra medium (online radiozender, app, extra website e.d.) wil inzetten?
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Orange schreef: 18 okt 2020 14:24
Hoort-u-mij schreef: 18 okt 2020 12:02Is het een lokale omroep met subsidie? Dan ook de gemeenteraad op de hoogte stellen.. die geven je de subsidie voor je hoofdkanaal en kan zijn dat ze een tweede kanaal niet steunen.
Ik kan niet zo goed volgen waarom de gemeenteraad daarover geinformeerd moet worden. Kan je me dat toelichten?

De gemeente geeft een advies over het al dan niet positief adviseren over de aanvraag van een lokale omroep. Dan hoef je vervolgens toch niet bij een gemeenteraad te zijn als je een extra medium (online radiozender, app, extra website e.d.) wil inzetten?
Dat zeg jij wel, maar als je subsidie krijgt van de gemeente, dan is het toch wel handig om ze ook te adviseren over een extra kanaal.
Orange

Bericht door Orange »

Waarom dan? Het suggereert alleen maar dat ze erover gaan. En ze gaan er niet over.
DannyTeunissen

Het is en blijft gemeenschaps geld. Wij hebben daarbij aangegeven dat we die specifieke doelgroep beter willen bedienen. En hebben het netjes overlegd met de gemeente. We hebben een positief antwoord gekregen. Mede ook dat we aangegeven hebben er grote deels reclame gelden in steken. Met een volgende beoordeling voor een vergunning voor de zender is het altijd fijn met een gemeente door 1 deur te kunnen.
Debaser

Bericht door Debaser »

Orange schreef: 18 okt 2020 22:05 Waarom dan? Het suggereert alleen maar dat ze erover gaan. En ze gaan er niet over.
Veel gemeenten geven tegenwoordig extra subsidie bovenop wat er geoormerkt vanuit het rijk komt. Dan is het voor de onderlinge verhoudingen toch wel handig om op zijn minst het college van B&W in te lichten. Kan voor scheve gezichten zorgen als je dit niet doet.

Al helemaal als je met je themakanaal 'commercieel' gaat en geld kunt verdienen. Want dan heb je die subsidie misschien wel niet meer nodig :wink:.
Be a debaser!
Hoort-u-mij

Debaser schreef: 19 okt 2020 15:52
Orange schreef: 18 okt 2020 22:05 Waarom dan? Het suggereert alleen maar dat ze erover gaan. En ze gaan er niet over.
Veel gemeenten geven tegenwoordig extra subsidie bovenop wat er geoormerkt vanuit het rijk komt. Dan is het voor de onderlinge verhoudingen toch wel handig om op zijn minst het college van B&W in te lichten. Kan voor scheve gezichten zorgen als je dit niet doet.

Al helemaal als je met je themakanaal 'commercieel' gaat en geld kunt verdienen. Want dan heb je die subsidie misschien wel niet meer nodig :wink:.

De gemeente is de subsidie verstrekker en moet dit controleren zowieso op het jaarverslag. Zit de gemeente wel te wachten op nevenactiviteiten?

Wil men wel dat de centjes worden besteed aan een tweede kanaal of is dit bedoeld voor de hoofdtaak.

Daarnaast kweek je ook goede contacten met de gemeenteraad en B&W wanneer je open kaart doet spelen.
Hoort-u-mij

DannyTeunissen schreef: 19 okt 2020 13:45 Het is en blijft gemeenschaps geld. Wij hebben daarbij aangegeven dat we die specifieke doelgroep beter willen bedienen. En hebben het netjes overlegd met de gemeente. We hebben een positief antwoord gekregen. Mede ook dat we aangegeven hebben er grote deels reclame gelden in steken. Met een volgende beoordeling voor een vergunning voor de zender is het altijd fijn met een gemeente door 1 deur te kunnen.
Alleen de vraag is gaat die doelgroep daar naar luisteren? Heb je ze niet gewoon liever op je hoofdkanaal?

Is het extra aanbod echt nodig of is het reeds al aanwezig bij een van de duizenden webstreams
DannyTeunissen

Wil ik wel op reageren. Het antwoord is ja . In ons geval iedergeval. We hebben een een 3 tal programma.s wat dermate goed loopt om daar zomaar afscheid van te nemen. Denk even aan het volgende. Een verzoekplaten platen programma. Een dialect programma en een programma met spel. Deze programma's worden nu al goed beluisterd online . Maar het trekt een specifiek publiek en is een beetje zacht gezegd ouderwets. Helemaal met de dag programmering. De uren die nu vrij komen willen we gaan benutten met het aanbod sport( het uitgebreider live verslaan van amateur voetbal/volleybal en andere sporten. Wat bij ons de laatste jaren een beetje verslapt is ook politiek en dat gaan we weer oppakken. Vandaar onze keuze.
Orange

Bericht door Orange »

DannyTeunissen schreef: 19 okt 2020 13:45 Het is en blijft gemeenschaps geld. Wij hebben daarbij aangegeven dat we die specifieke doelgroep beter willen bedienen. En hebben het netjes overlegd met de gemeente. We hebben een positief antwoord gekregen. Mede ook dat we aangegeven hebben er grote deels reclame gelden in steken. Met een volgende beoordeling voor een vergunning voor de zender is het altijd fijn met een gemeente door 1 deur te kunnen.
Idd altijd goed om met de gemeente door één door te kunnen. Daarom ook goed om de gemeente te informeren over wat je doet (bijvoorbeeld een jaarlijks 'verslag' (op papier, in gesprek of in wat voor vorm dan ook) om de gemeente (College, Raad, ambtelijk) te informeren over het reilen en zeilen. Maar dat zou ik dan structureel doen en niet omdat je een online themazender start.
Debaser schreef: 19 okt 2020 15:52 Veel gemeenten geven tegenwoordig extra subsidie bovenop wat er geoormerkt vanuit het rijk komt. Dan is het voor de onderlinge verhoudingen toch wel handig om op zijn minst het college van B&W in te lichten. Kan voor scheve gezichten zorgen als je dit niet doet.

Commercieel gaan met een themakanaal? Als publieke, lokale omroep mag je er geen commerciele acitiviteiten op na houden.

En idd, altijd goed om gemeente te informeren over hoe het gaat met de omroep, maar door over specifieke activiteiten te informeren, voelt het voor mij alsof je toestemming wil vragen. Je moet voorkomen dat je de suggestie wekt dat de gemeente erover gaat. Informeer ze structureel, bijvoorbeeld jaarlijks via een gesprek met de wethouder die mediazaken doet en benoem dan welke ontwikkelingen er zijn, waarbij je in die context dan ook je nieuwe online kanaal kan noemen.
Hoort-u-mij schreef: 19 okt 2020 16:31De gemeente is de subsidie verstrekker en moet dit controleren zowieso op het jaarverslag. Zit de gemeente wel te wachten op nevenactiviteiten?

Wil men wel dat de centjes worden besteed aan een tweede kanaal of is dit bedoeld voor de hoofdtaak.

Daarnaast kweek je ook goede contacten met de gemeenteraad en B&W wanneer je open kaart doet spelen.
Controle via het jaarverslag is natuurlijk prima. Maar doe het dan op dat niveau. Op basis daarvan kan je altijd wat toelichten, maar laat die jaarlijkse cyclus de aanleiding zijn en niet een themakanaal.

Wat is de hoofdtaak? Volgens mij lokale informatie brengen via meerdere kanalen (website, app, televisie, radiokanaal, desnoods 2 radiokanalen). De hoofdtaak is niet 1 radiozender, maar lokale informatie brengen. Of dat via een kanaal meer of minder gaat, lijkt me bijzaak.

En natuurlijk voor goede contacten zorgen. Doe verslag van wat gemeente en gemeenteraad doet. Informeer ze jaarlijks over je activiteiten. Maar ga geen toestemming vragen voor een kanaal extra.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

DannyTeunissen schreef: 19 okt 2020 17:09 Wil ik wel op reageren. Het antwoord is ja . In ons geval iedergeval. We hebben een een 3 tal programma.s wat dermate goed loopt om daar zomaar afscheid van te nemen. Denk even aan het volgende. Een verzoekplaten platen programma. Een dialect programma en een programma met spel. Deze programma's worden nu al goed beluisterd online . Maar het trekt een specifiek publiek en is een beetje zacht gezegd ouderwets. Helemaal met de dag programmering. De uren die nu vrij komen willen we gaan benutten met het aanbod sport( het uitgebreider live verslaan van amateur voetbal/volleybal en andere sporten. Wat bij ons de laatste jaren een beetje verslapt is ook politiek en dat gaan we weer oppakken. Vandaar onze keuze.
Wat is dan het probleem? Sportprogramma's met live verslag worden over het algemeen op zaterdag (en soms ook op zondag) gemaakt tussen (en ik houdt het ruim) 12:00 - 20:00 uur. Kunnen dat lokale dialectprogramma (wel een fantastisch lokaal programma overigens), het verzoekplaten programma en het spel dan niet in die andere 150 uur worden uitgezonden?
Plaats reactie