Motie streekvorming lokale omroepen

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

radiogolfje

Re: Motie streekvorming lokale omroepen

Bericht door radiogolfje »

Als de NLPO zonder voorkeur de financieen van het rijk richting de lokale omroep sluist, is er wat voor te zeggen. Dat is misschien wel beter dan de gemeente, die er soms wat van afsnoept. Maar als ze (lees NLPO) er een keurmerk aan gaan geven dan wordt het al snel minder, want wie bepaald het keurmerk en of je wel voldoet?
Dan heb je twee instanties die bepalen van hoe en wat. De gemeenteraad en CVDM die om de 5 jaar moet bepalen wie de vergunning krijft, en een NLPO die kijkt of je wel goed bezig bent. Ik denk dat dat te ver is.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

radiogolfje schreef: 16 okt 2020 13:50 Als de NLPO zonder voorkeur de financieen van het rijk richting de lokale omroep sluist, is er wat voor te zeggen. Dat is misschien wel beter dan de gemeente, die er soms wat van afsnoept. Maar als ze (lees NLPO) er een keurmerk aan gaan geven dan wordt het al snel minder, want wie bepaald het keurmerk en of je wel voldoet?
Dan heb je twee instanties die bepalen van hoe en wat. De gemeenteraad en CVDM die om de 5 jaar moet bepalen wie de vergunning krijft, en een NLPO die kijkt of je wel goed bezig bent. Ik denk dat dat te ver is.
Dat kan ook voordelen hebben. Als de lokale omroep kritisch is en de lokale politiek kiest om die reden voor de concurrent, dan zou de NLPO aan de hand van rapporten een stem kunnen hebben dat een omroep moet blijven.
Luïs ter Aar

Bericht door Luïs ter Aar »

De crux van de motie, van het zich als HALStad Media profilerende platform, staat in het antwoord op de vraag van Orange op 14 okt.:"Maar waarom een pauze inlassen?" De reactie is veelzeggend, want uitgerekend HALStad (Alkmaar Centraal), functioneerd niet als als publieke lokale omroep, met een LTMA. Veelzeggend is om die reden dan ook door wie en hoe de motie werd ondertekent. Dus, voor Radiogolfje (14/10): AC maakt geen programma´s. Kortom, een typische motie uit eigenbelang.
Orange

Bericht door Orange »

epvanoerle@gmail.com schreef: 16 okt 2020 11:41Daar ben ik het zeker niet mee eens. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat een hyperlokale omroep met nieuws uit de straat levensvatbaarder is dan een streek- of regionale omroep. Voorwaarde is en blijft een voldoenden bekostiging.

Ik neem onze omroep (Schagen) als voorbeeld. Als de bekostiging per inwoner komt op het niveau van de regionale omroep, dan ik een hyperlokale omroep prima in staat om op een professionele manier lokaal nieuws van belang te brengen én de rol van waakhond van de lokale politiek te vervullen.
Dat zou voor de lokale omroep van Schagen dan ruim 350.000 euro betekenen. Daar kan je het, aangevuld met advertentie-inkomsten, redelijk mee doen. Maar zelfs dan zou ik voor een streekomroep gaan. Neem een ochtendshow op de radio. Waarom alleen voor Schagen. Maak er eentje een paar gemeenten, dat kan prima. En zorg dan dat je op bepaalde momenten iets specifiek voor Schagen maakt. Soms werkt lokaal beter, soms streek (regionaal/provinciaal werkt denk ik het minst goed, maar wel afhankelijk van de provincie). Zoek daar een goede balans in tussen wat je uitzendt.
Plaats reactie