Visuele Radio

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Mathijsco

Re: Visuele Radio

Bericht door Mathijsco »

Ik heb zelf een windows-applicatie ontwikkeld die camera's schakelt op basis van audio. Het voordeel is dat de applicatie een goed overzicht heeft van in welke microfoons gepraat wordt of werd, en zo vlot naar de juiste persoon kan schakelen zonder het flipperkast-effect. Hij kan ook terugschakelen naar een overview-cam wanneer niemand meer aan het woord is.
De app ondersteunt nu alleen ATEM switchers, ik ben bezig met vMIX-support. Mocht iemand er interesse in hebben: stuur gerust een PM.
LRL

Bericht door LRL »

iemand nog een update hierover?
of een werkende stream als voorbeeld?
Dgevents

Bericht door Dgevents »

Wij hebben het systeem momenteel draaiend. Het systeem schakelt geheel automatisch en enkele programma's zijn op TV te zien. Men kan altijd, tijdens een live programma, meekijken met de stream via internet. Kijkje nemen kan via live.noordkopcentraal.nl Stel gerust vragen!
DannyTeunissen

Bericht door DannyTeunissen »

Welke software gebruik je hier voor ??
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Ik ben benieuwd of visuele radio daadwerkelijk de moeite is om te implementeren.

Zien jullie een uptick in online luistertijd bij mensen die de webcam kijken vs. mensen die alleen luisteren? Hoeveel mensen kijken het daadwerkelijk online? Knippen jullie fragmenten voor socials en worden die goed bekeken?
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Sprak pas een dj van een niet nader te noemen omroep. Daar meende men ook dat er camera’s in de studio moesten komen, want visuele radio heeft de toekomst.

Vooral de makers van wat muziek programma’s waren razend enthousiast. Anders was dat bij de dagelijkse middagshow en de sport. Daar werd simpelweg gezegd. Camera aan is dj weg.

Dat zou ten koste gaan van de dagelijkse nieuwsvoorziening en bovendien valt er weinig te zien bij non-stop programma’s.

Je begrijpt, die keutel is heel snel ingetrokken.
Feivel

Bericht door Feivel »

Waarom zou Visual Radio schade toebrengen aan de dagelijkse nieuwsvoorziening? Waarom kan de sport geen programma maken met een camera aan? Ik zat bij een omroep waar al deze programma's ook gewoon werden gemaakt met een camera in de studio?

Tegenwoordig zit je natuurlijk wel met de privacywet. Als iemand niet op beeld wil, gebeurt dat niet. Maar dan zou ik opteren voor een systeem dat zelf aan- en uitgezet kan worden. Wil je er geen camera bij, dan doe je dat niet. Wil je dat wel, dan zet je 'm aan. Vrij simpel, toch?
AutomateAllTheThings

Bericht door AutomateAllTheThings »

Mathijsco schreef: 25 mei 2020 16:06 Ik heb zelf een windows-applicatie ontwikkeld die camera's schakelt op basis van audio. Het voordeel is dat de applicatie een goed overzicht heeft van in welke microfoons gepraat wordt of werd, en zo vlot naar de juiste persoon kan schakelen zonder het flipperkast-effect. Hij kan ook terugschakelen naar een overview-cam wanneer niemand meer aan het woord is.
De app ondersteunt nu alleen ATEM switchers, ik ben bezig met vMIX-support. Mocht iemand er interesse in hebben: stuur gerust een PM.
Schakel je alleen camera’s of kunnen de camera’s ook positie presets wisselen?
WinnaarRadioring2023

Feivel schreef: 21 mar 2021 12:55 Waarom zou Visual Radio schade toebrengen aan de dagelijkse nieuwsvoorziening? Waarom kan de sport geen programma maken met een camera aan? Ik zat bij een omroep waar al deze programma's ook gewoon werden gemaakt met een camera in de studio?

Tegenwoordig zit je natuurlijk wel met de privacywet. Als iemand niet op beeld wil, gebeurt dat niet. Maar dan zou ik opteren voor een systeem dat zelf aan- en uitgezet kan worden. Wil je er geen camera bij, dan doe je dat niet. Wil je dat wel, dan zet je 'm aan. Vrij simpel, toch?
Ik denk dat het prima kan, maar er zijn nou eenmaal mensen die er niet aan willen. Als die toevallig op vrij cruciale posities zitten heb je als omroep een probleem als je het wel doet en je heb niet de mensen die ze kunnen vervangen.

En ja, die camera kan aan en uit. Maar wat heb je aan een camera in een studio tijdens de non-stop uren? Betere radio ga je er niet van maken, dus als de mensen het niet willen, waarom zou je het dan doen.
Orange

Bericht door Orange »

WinnaarRadioring2023 schreef: 21 mar 2021 21:42 Ik denk dat het prima kan, maar er zijn nou eenmaal mensen die er niet aan willen. Als die toevallig op vrij cruciale posities zitten heb je als omroep een probleem als je het wel doet en je heb niet de mensen die ze kunnen vervangen.
Het gaat toch niet om die mensen, maar om de luisteraars en kijkers. Ik kan me voorstellen dat een nieuwsprogramma op de radio best zinvol is om op televisie door te prikken. Dat moet je dan gewoon doen. Suggesties als aan- en uitknoppen zodat medewerkers 'm zelf aan of uit kunnen zetten, begrijp ik niet. Het is toch niet aan de medewerkers om dat te bepalen?
WinnaarRadioring2023

Orange schreef: 24 mar 2021 12:06
WinnaarRadioring2023 schreef: 21 mar 2021 21:42 Ik denk dat het prima kan, maar er zijn nou eenmaal mensen die er niet aan willen. Als die toevallig op vrij cruciale posities zitten heb je als omroep een probleem als je het wel doet en je heb niet de mensen die ze kunnen vervangen.
Het gaat toch niet om die mensen, maar om de luisteraars en kijkers. Ik kan me voorstellen dat een nieuwsprogramma op de radio best zinvol is om op televisie door te prikken. Dat moet je dan gewoon doen. Suggesties als aan- en uitknoppen zodat medewerkers 'm zelf aan of uit kunnen zetten, begrijp ik niet. Het is toch niet aan de medewerkers om dat te bepalen?
Natuurlijk gaat het om de luisteraars. Maar naar wie gaan die luisteraars luisteren als er geen radiomaker is?

En het is niet aan de medewerkers om te bepalen of de webcam aan staat? Zou het alleen aan de omroep zijn om te bepalen of de medewerker radio komt maken?
Orange

Bericht door Orange »

WinnaarRadioring2023 schreef: 24 mar 2021 22:22
Natuurlijk gaat het om de luisteraars. Maar naar wie gaan die luisteraars luisteren als er geen radiomaker is?

En het is niet aan de medewerkers om te bepalen of de webcam aan staat? Zou het alleen aan de omroep zijn om te bepalen of de medewerker radio komt maken?
Ja, dat is in de basis aan de omroep. Natuurlijk gaat dat in goed overleg, maar het is vooral van belang dat de omroep gericht op het bedienen van de luisteraar en kijker zorgt dat er heldere kaders zijn. En als dat is dat informatieve radioprogramma's ook op televisie te zien zijn, dan zijn informatieve programma's ook op televisie te zien. Als een radiomaker daar geen zin in heeft, kan hij geen radio maken.
WinnaarRadioring2023

Orange schreef: 24 mar 2021 23:15

Ja, dat is in de basis aan de omroep. Natuurlijk gaat dat in goed overleg, maar het is vooral van belang dat de omroep gericht op het bedienen van de luisteraar en kijker zorgt dat er heldere kaders zijn. En als dat is dat informatieve radioprogramma's ook op televisie te zien zijn, dan zijn informatieve programma's ook op televisie te zien. Als een radiomaker daar geen zin in heeft, kan hij geen radio maken.
Welkom in 2021. Voor elke NLPO zijn er zeker 10 internet ‘radiostations’.

Het is leuk dat je radioprogramma’s op je tv kanaal wil uitzenden. Maar nogmaals, wat ga je uitzenden als er geen radiomaker is? Vertel het maar, want ik zie het niet.
Orange

Bericht door Orange »

WinnaarRadioring2023 schreef: 24 mar 2021 23:25
Orange schreef: 24 mar 2021 23:15

Welkom in 2021. Voor elke NLPO zijn er zeker 10 internet ‘radiostations’.

Het is leuk dat je radioprogramma’s op je tv kanaal wil uitzenden. Maar nogmaals, wat ga je uitzenden als er geen radiomaker is? Vertel het maar, want ik zie het niet.
Zorgen dat er een radiomaker is die het wel prima vindt dat het programma op tv komt. En zolang die er niet is, is er idd nog geen programma.
Maar welkom in 2021: we moeten stoppen met je afhankelijk maken van de grillen van de (vrijwillige) medewerkers. Dat hoort niet bij een professionele organisatie en dat is wat streekomroepen anno 2021 moeten worden.

Het is denk ik ook hoe iets gebracht wordt. Bij de omroep waar ik zit, is een radioprogramma nou eenmaal ook te zien. Dat is een gegeven en ik heb niet de indruk dat iemand er een punt van maakt. Dat is precies hoe je iets moet brengen. Hier doen we het zus of zo, punt.
Rob de Greeuw

Bericht door Rob de Greeuw »

De nieuwe generatie radiomakers zal hier over het algemeen minder moeite mee hebben lijkt me.
Plaats reactie