Visuele Radio

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Dgevents

Re: Visuele Radio

Bericht door Dgevents »

Feivel schreef:
07 mei 2020 14:34
Dgevents schreef:
07 mei 2020 12:33
Bij onze omroep kiezen de radiomakers er zelf voor! Weet jij toevallig waar ze mee werken?
Grote omroepen werken bijvoorbeeld met OmniVeo (van M&I/OmniPlayer) of het systeem van Broadcast Bionics. Je kunt ook muziekvideo’s in vMix zetten en ze laten starten via een trigger. Je moet ze dan alleen voor de juiste momenten cueën.

Ik raad je af om muziekvideo’s uit te zenden. Er rust auteursrecht op de video, waardoor je naast Buma/Stemra en Sena ook aan Videma moet betalen. Ik heb me eens laten vertellen dat je dan vele duizenden euro’s per maand verder bent.

Over de discussie wel of niet Visual Radio ga ik niet meer in. De oude garde wil geen camera’s, de jonge garde wil het wel. Echt lokale omroep-gekibbel. Ik zou gewoon visual radio opzetten met een Elgato Streamdeck. Maak er een knop op dat het beeld in de studio ook uit kan (bijvoorbeeld door het te vervangen met het logo van de omroep), en niemand hoeft zich meer aangetast te voelen in de privacy. Hoeft ook niemand te stoppen ;-).
Ik ben het met je eens hoor. De oudere garde blijft hangen in het vroeger. De discussie of mij overtuigen is niet het doel van deze topic. Het doel is kijken of er mensen zijn met ervaring. Bedankt voor je reactie!

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Dgevents schreef:
18 mei 2020 16:50
Goedemiddag,

Ik ben zelf aan de slag gegaan met het programmeren van Visuele Radio. Het is mij gelukt en we hebben nu leuke televisie. Jens de Langer is een echte kenner denk ik. Denkt dat het allemaal maar radio spelen is zonder eigenlijk te weten wat er aan de hand is. Op lokaal niveau moet je tegenwoordig alles uit de kast trekken. De Olon gaat namelijk heel erg korten en wilt nog maar een paar lokale omroepen hebben. Wij als lokale omroep moeten nieuws uit de omgeving brengen anders trekken we het niet en gaan we de strijd niet winnen. Gelukkig wist de heer De Lange dit natuurlijk al.

Wij gaan visuele radio maken voor televisie en internet, omdat wij regelmatig leuke gasten uit de omgeving hebben. Wij hebben diverse programma’s op de radio die ook heel goed op tv uitgezonden kunnen worden. Daarnaast zijn er raadsvergaderingen die op tv en radio uitgezonden worden en af en toe voorzien worden van commentaar. Dus het gedeelte populair doen voor familie en vrienden laten we zo maar even.
Jammer dat het weer persoonlijk moet worden. Jens beschreef naar mijn inzien een trend die ik ook waarneem in lokaal omroepland en ik ben het erg eens met zijn mening daarover. Daartegenover ben ik het ook eens met jouw specifieke situatie. Eigenlijk verschillen Jens en jij dus niet zoveel van mening maar bekijken jullie het ieder voor zich van een andere invalshoek.

Waar ik heel benieuwd naar ben is jouw oplossing, als ik het goed begrijp is dit vooral een software-applicatie. Deel eens wat je gemaakt hebt, daar kunnen veel omroepen mogelijk hun voordeel meedoen.

Dgevents

Bericht door Dgevents »

Beste Aart,
We hebben bij de omroep 4 webcams aangeschaft van Microsoft. Deze hebben we in Vmix gezet. We hebben ook de 3 microfoons gekoppeld. Camera 1 staat gekoppeld met mic 1. Het is wel noodzakelijk om elke mic met een aparte geluidskaart in je pc binnen te laten komen.

Het mooie van Vmix is dat je triggers kan toevoegen. Wanneer je 2 seconde in mic 1 praat schakelt het programma naar camera 1 en wanneer je 2 seconde in mic 2 praat schakelt hij naar camera 2. Zo hebben we dat met 3 ook gedaan. Verder hebben we Zenlex gekoppeld aan de now playing balk. Dit gaat geheel automatisch en zo weten de luisteraars waar ze naar luisteren. Verder zijn we een systeem aan het ontwikkelen die herkend dat de microfoons dicht staan. Een trigger in Vmix schakelt dan naar de overview.

De audio vanuit onze d&r gaat ook de pc in. De mic geluiden gebruiken we alleen om te schakelen!

Hoop dat mensen er wat aan hebben.

Gegroet

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Kom maar op met de schakel naar de stream, ben benieuwd hoe het er uit ziet.

Dgevents

Bericht door Dgevents »

We zijn de studio aan het aanpassen. Binnenkort gooi ik de link er in. Kan je mee kijken :)

jensdelanger

Bericht door jensdelanger »

Aart Rietveld schreef:
18 mei 2020 17:18
Dgevents schreef:
18 mei 2020 16:50
Goedemiddag,

Ik ben zelf aan de slag gegaan met het programmeren van Visuele Radio. Het is mij gelukt en we hebben nu leuke televisie. Jens de Langer is een echte kenner denk ik. Denkt dat het allemaal maar radio spelen is zonder eigenlijk te weten wat er aan de hand is. Op lokaal niveau moet je tegenwoordig alles uit de kast trekken. De Olon gaat namelijk heel erg korten en wilt nog maar een paar lokale omroepen hebben. Wij als lokale omroep moeten nieuws uit de omgeving brengen anders trekken we het niet en gaan we de strijd niet winnen. Gelukkig wist de heer De Lange dit natuurlijk al.

Wij gaan visuele radio maken voor televisie en internet, omdat wij regelmatig leuke gasten uit de omgeving hebben. Wij hebben diverse programma’s op de radio die ook heel goed op tv uitgezonden kunnen worden. Daarnaast zijn er raadsvergaderingen die op tv en radio uitgezonden worden en af en toe voorzien worden van commentaar. Dus het gedeelte populair doen voor familie en vrienden laten we zo maar even.
Jammer dat het weer persoonlijk moet worden. Jens beschreef naar mijn inzien een trend die ik ook waarneem in lokaal omroepland en ik ben het erg eens met zijn mening daarover. Daartegenover ben ik het ook eens met jouw specifieke situatie. Eigenlijk verschillen Jens en jij dus niet zoveel van mening maar bekijken jullie het ieder voor zich van een andere invalshoek.

Waar ik heel benieuwd naar ben is jouw oplossing, als ik het goed begrijp is dit vooral een software-applicatie. Deel eens wat je gemaakt hebt, daar kunnen veel omroepen mogelijk hun voordeel meedoen.
Dankje Aart. Je zegt het goed, we blijken allemaal ongeveer dezelfde trends waar te nemen in lokale/streek omroepland. Verschillende invalshoeken, maar onderaan de streep komt het in grote lijnen neer op hetzelfde.

Even voor de goede orde: "De OLON" gaat helemaal niet "korten". Die OLON is een vereniging, bestaande uit de lokale omroepen zelf en is op dit moment alleen nog maar een leden-orgaan. Sinds 5 jaar zijn alle activiteiten ondergebracht in de NLPO en die gaat ook niet "korten". In tegendeel: de lobby - waar heel hard voor gewerkt wordt - is er juist op gericht om aanzienlijk meer geld te krijgen voor de sector. Om dat handen en voeten te geven hebben ze het model "streekomroep" in het leven geroepen. Lokale en maatschappelijke relevantie is daarbij een belangrijk criterium, maar ook de schaalgrootte. Vooral diep in de provincie zijn er namelijk nogal wat omroepen die gewoonweg te klein zijn gebleken om te kunnen bestaan, uitzonderingen daargelaten. Versterking van lokale journalistiek is de basis en ervoor zorgen dat lokale omroepen gezonde organisaties worden die die journalistieke functie kunnen vervullen. Dit is dat verhaal in 'n héle kleine notendop.

Anyway: afhankelijk van de corona-ontwikkelingen zou er komend najaar weer een OLON ALV gaan plaatsvinden in Hilversum. Je bent natuurlijk altijd welkom. ;-)

Maar goed, je topic. Visual radio. Ik volg je gedachtegang nu en kan me er behoorlijk in vinden ja. Lokale gasten, lokale verhalen en lokale content centraal. Vraagje: produceren jullie ook (veel) beeld "buiten de deur"? Dus: videoreportages in de gemeente waar jullie actief zijn?

Dgevents

Bericht door Dgevents »

Ja we hebben vele programma's die buiten de deur worden opgenomen. Deze audiofragmenten worden vaak gebruikt voor radio programma's. Met visuele radio willen wij ook die beelden gaan gebruiken.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger »

Dgevents schreef:
21 mei 2020 09:40
Ja we hebben vele programma's die buiten de deur worden opgenomen. Deze audiofragmenten worden vaak gebruikt voor radio programma's. Met visuele radio willen wij ook die beelden gaan gebruiken.
Dat klinkt inderdaad goed en sluit ook nog aan bij mijn eerdere verhaal in dit topic. Nou, lekker bezig dan! Goed uitgangspunt lijkt me dat een omroep de camera's minstens zo vaak naar "buiten" richt als dat ze op de omroep zelf gericht staan. Liefst natuurlijk veel meer (naar buiten gericht dus).

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Dgevents schreef:
18 mei 2020 19:50
Beste Aart,
We hebben bij de omroep 4 webcams aangeschaft van Microsoft. Deze hebben we in Vmix gezet. We hebben ook de 3 microfoons gekoppeld. Camera 1 staat gekoppeld met mic 1. Het is wel noodzakelijk om elke mic met een aparte geluidskaart in je pc binnen te laten komen.

Het mooie van Vmix is dat je triggers kan toevoegen. Wanneer je 2 seconde in mic 1 praat schakelt het programma naar camera 1 en wanneer je 2 seconde in mic 2 praat schakelt hij naar camera 2. Zo hebben we dat met 3 ook gedaan. Verder hebben we Zenlex gekoppeld aan de now playing balk. Dit gaat geheel automatisch en zo weten de luisteraars waar ze naar luisteren. Verder zijn we een systeem aan het ontwikkelen die herkend dat de microfoons dicht staan. Een trigger in Vmix schakelt dan naar de overview.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke camera-type jullie gebruiken? Ik neem aan dat dit IP-cams zijn?

Ik heb even in de handleiding van Vmix zitten loeren maar kon zo snel niets vinden over de triggers. Kun je hier meer over vertellen? Wij hebben een digitale Axia-mengtafel en zouden op basis van audiolevel en faderstart-signalen trigger-contacten kunnen aanleveren. De hele "omweg" met direct-outs van de microfoons en audio-kaarten in de Vmix-PC zou dan niet nodig zijn.

De koppeling met Zenlex vindt ik ook erg interessant omdat wij deze radio-automatisering ook gebruiken. Gebruik je hiervoor de "now-playing" info?

Dgevents

Bericht door Dgevents »

Beste Aart,

Wij gebruiken USB webcams van Microsoft. Deze zijn in HD en geven een goed beeld. Je kan volgens mij de Axia tafel koppelen met Vmix. Ik ben wel bang dat je de signalen dan een hotkey moet geven, zodat vmix weet wat voor signaal er door wordt gegeven. Als je de camera selecteert en daar op het tandwieltje drukt, kan je naar de optie triggers. Je kan hier zelf alles instellen. Hoe lang het moet duren voordat hij overschakelt bijvoorbeeld (scheelt heen en weer geknipper en kijkt wat rustiger) bij hoeveel DB er geschakeld moet worden etc. Ik moet zeggen dat er weinig verteld wordt over triggers bij vmix zelf.

Voor de now playing heb ik de tekst file gepakt die we ook gebruiken voor de RDS. Je ziet in beeld dus ook wat mensen in de auto op hun radio zien.

Ik heb het trial pakket van Vmix eerst eens goed bekeken. Je kan 60 dagen gebruik maken van alle opties. Dit heeft mij goed geholpen en ben er zo stapje voor stapje achtergekomen hoe het werkt. Je hebt namelijk 60 dagen de tijd. Op YouTube staan hele mooie tutorials van Vmix zelf. Erg leerzaam!

Laat mij even weten als ik eens mee moet kijken.

fdboer

Bericht door fdboer »

Als het budget beperkt is kan je ook nog OBS (Open Broadcast Studio) overwegen. Je moet meer zelf doen dan bij Vmix maar uiteindelijk zijn de mogelijkheden niet wezenlijk verschillend.

Dgevents

Bericht door Dgevents »

fdboer schreef:
25 mei 2020 11:02
Als het budget beperkt is kan je ook nog OBS (Open Broadcast Studio) overwegen. Je moet meer zelf doen dan bij Vmix maar uiteindelijk zijn de mogelijkheden niet wezenlijk verschillend.
Is inderdaad een optie. Het nadeel is alleen dat OBS geen zelfstandige sound switcher heeft. Hierdoor moet je inderdaad zelf switchen.

fdboer

Bericht door fdboer »

Dgevents schreef:
25 mei 2020 11:03
fdboer schreef:
Is inderdaad een optie. Het nadeel is alleen dat OBS geen zelfstandige sound switcher heeft. Hierdoor moet je inderdaad zelf switchen.
Ik ken de details niet, maar je kunt OBS voeden met externe triggers om videobronnen/scenes te schakelen. Het geluid wil je toch van het main kanaal hebben lijkt me.

Dgevents

Bericht door Dgevents »

fdboer schreef:
25 mei 2020 13:17
Dgevents schreef:
25 mei 2020 11:03
fdboer schreef:
Ik ken de details niet, maar je kunt OBS voeden met externe triggers om videobronnen/scenes te schakelen. Het geluid wil je toch van het main kanaal hebben lijkt me.
Wij gebruiken inderdaad de master van het mengpaneel als main input, maar om iedere camera te laten switchen naar degene die praat gebruiken we het geluid van de microfoons en die koppelen we aan camera's. We gebruiken alleen de uitslag van het geluid. Verder staat hij op mute. Ik ben al meerdere programma's na gegaan, maar tot nu toe heeft alleen vmix deze optie.

fdboer

Bericht door fdboer »

Als je dat zou willen met OBS dan zul je een externe VOX-unit moeten maken (op de mic insert ofzo) die midi of keyboard triggers genereert, maar dat is iets voor gevorderden.

Plaats reactie