Lokale omroepen dreigen te verdwijnen door Coronavirus

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: Lokale omroepen dreigen te verdwijnen door Coronavirus

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Daan! schreef:
17 mei 2020 10:48
DannyTeunissen schreef:
25 apr 2020 22:47
Met andere woorden respect hebben voor een omroep of medewerker die zijn hobby uitvoerd. Hoe slecht die gene ook is . Is heel belangrijk in het radio weereldje hij zij kan morgen jou luisteraar zijn.
Prima als je een hobby hebt, maar doe het op eigen kosten en niet op kosten van de staat. Ik betaal mijn hobby's ook zelf.
Het doel van een lokale omroep is informeren van de bewoners over de huidige ontwikkelingen binnen de regio. Daar is geen radiozender voor nodig, want het kan ook op een goedkopere manier.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Van de 100 sportverenigingen sporten er 99 op gemeentelijke sportterreinen. Theaters zijn vaak eigendom van gemeenten. Dus ik zie niet in waarom een gemeente geen bijdragen zou leveren aan een lokale omroep.

Dat het informeren van burgers op een goedkopere wijze kan klopt. Via het lokale suffertje, een commercieel, lokaal krantje. Een andere mogelijkheid zijn de talloze blogs die vrijwel ieder dorp heeft. Gemeentelijke bijdragen voor media zijn daarmee overbodig, goedkoper ga je het niet vinden.

Daan!

Bericht door Daan! »

Aart Rietveld schreef:
17 mei 2020 11:36
Meneer Daan!: Sinds wanneer zou de lokale radio verbannen moeten worden naar Internet? Dat er (veel) omroepen zijn die liever Radio 538 nadoen ipv. informatie brengen klopt helaas. Maar dat wil niet zeggen dat het bestaansrecht van de lokale radio verdwenen is.
Moeten is een groot woord, maar als het aan mij ligt, wel. Puur omdat de behoefte ook op een andere manier kan worden ingevuld.
Aart Rietveld schreef:
17 mei 2020 11:36
Bij mijn eigen omroep zie ik juist in deze Coronatijd de belangstelling van zowel luisteraars als "content-aanbieders" enorm stijgen. Want juist nu blijkt dat heel veel (oudere) mensen geen Facebook en andere digitale media kunnen/willen bezoeken en we met ons televisie- en radiokanaal wel de mensen bereiken.
Dan komen de vragen boven hoe representatief jouw omroep is voor andere omroepen, hoeveel "enorm stijgen" daadwerkelijk is. Hoeveel is die doelgroep die jij veel (oudere) mensen noemt en is het dan waard om er zoveel geld in te steken? We kunnen niet als maatschappij tot in de eeuwigheid rekening houden met hele kleine doelgroepen.
Een praktijkvoorbeeld van mijn eigen opa (89). Hij heeft facebook, zit daarmee in groepen als "Je bent plaatsnaam als", leest de krant zowel op papier als op zijn iphone, ipad, pc en heeft een Sonos zodat hij elke zender kan luisteren. De angst voor internetnieuwsvoorziening is ongegrond en met ongegronde redenen, is geen rekening te houden.

Daan!

Bericht door Daan! »

WinnaarRadioring2023 schreef:
17 mei 2020 17:05
Daan! schreef:
DannyTeunissen schreef:
25 apr 2020 22:47
Met andere woorden respect hebben voor een omroep of medewerker die zijn hobby uitvoerd. Hoe slecht die gene ook is . Is heel belangrijk in het radio weereldje hij zij kan morgen jou luisteraar zijn.
Prima als je een hobby hebt, maar doe het op eigen kosten en niet op kosten van de staat. Ik betaal mijn hobby's ook zelf.
Het doel van een lokale omroep is informeren van de bewoners over de huidige ontwikkelingen binnen de regio. Daar is geen radiozender voor nodig, want het kan ook op een goedkopere manier.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Van de 100 sportverenigingen sporten er 99 op gemeentelijke sportterreinen. Theaters zijn vaak eigendom van gemeenten. Dus ik zie niet in waarom een gemeente geen bijdragen zou leveren aan een lokale omroep.

Dat het informeren van burgers op een goedkopere wijze kan klopt. Via het lokale suffertje, een commercieel, lokaal krantje. Een andere mogelijkheid zijn de talloze blogs die vrijwel ieder dorp heeft. Gemeentelijke bijdragen voor media zijn daarmee overbodig, goedkoper ga je het niet vinden.
Ik vind dat er een aanmerkelijk verschil zit tussen sportclubs en theaters of lokale radiozenders. Zoals gezegd, wordt de behoefte van lokale media ook vervuld dat alternatieven. Bij sportclubs is het doel duidelijk: gezonde mensen en sociale omgang. Goed voor de maatschappij dus. Bij theatermakers die hun eigen broek niet kunnen ophouden, zie ik dat doel overigens niet.

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Als jij denkt dat de enige taak van een lokale omroep is om de burgers te informeren met de gemeentelijke informatie heb je het flink mis. Er is een veel bredere opdracht waarbij het ook nog eens de bedoeling is dat de omroep diezelfde gemeente kritisch volgt en onafhankelijke journalistiek bedrijft. Dit kost uiteraard geld en daarom heeft de Rijksoverheid besloten dat men de lokale omroepen daartoe financiéel ondersteunt. De gemeente is daarbij slechts een transportmiddel om het geld vanuit Den Haag bij de omroep te krijgen, de lokale opcenten kosten de gemeenten niet eens geld. Dat sommige omroepen niet aan hun opdracht voldoen en alleen maar muziek draaien moet natuurlijk aangepakt worden maar om te stellen dat alles wat geen geld oplevert maar om die reden moet stoppen is veel te kort door de bocht. Dan kun je de hele sociale sector wel sluiten.

WinnaarRadioring2023

Aart Rietveld schreef:
17 mei 2020 20:07
Als jij denkt dat de enige taak van een lokale omroep is om de burgers te informeren met de gemeentelijke informatie heb je het flink mis. Er is een veel bredere opdracht waarbij het ook nog eens de bedoeling is dat de omroep diezelfde gemeente kritisch volgt en onafhankelijke journalistiek bedrijft. Dit kost uiteraard geld en daarom heeft de Rijksoverheid besloten dat men de lokale omroepen daartoe financiéel ondersteunt. De gemeente is daarbij slechts een transportmiddel om het geld vanuit Den Haag bij de omroep te krijgen, de lokale opcenten kosten de gemeenten niet eens geld. Dat sommige omroepen niet aan hun opdracht voldoen en alleen maar muziek draaien moet natuurlijk aangepakt worden maar om te stellen dat alles wat geen geld oplevert maar om die reden moet stoppen is veel te kort door de bocht. Dan kun je de hele sociale sector wel sluiten.
Ik denk alleen dat alle wettelijk verplichte taken van de lokale omroep ook worden uitgevoerd door commerciële partijen als het lokale suffertje. Als je dát als maatstaf neemt, dan is de lokale omroep totaal overbodig en dus goedkoper om op te heffen.

Daarnaast is de lokale omroep voor 100% afhankelijk van de gemeente. Misschien niet helemaal financieel, maar mag ik jouw er aan herinneren dat de gemeenteraad iedere 5 jaar een nieuw advies mag uitbrengen aan het CvdM, dat het advies van de gemeenten vrijwel altijd wordt opgevolgd door het CvdM en dat er al meerdere lokale omroepen zijn omgevallen omdat ze hun gemeente te kritisch volgden naar de zin van gemeenteraad/college B&W.

Het klopt inderdaad dat de rijksoverheid de lokale omroepen ondersteunt met een paar grijpstuivers, die door de gemeenten overgemaakt dient te worden. Maar ook vandaag de dag zijn er nog gemeenten die dat geld liever in de herinrichting van het marktplein steken ipv hun lokale omroep.

WinnaarRadioring2023

Daan! schreef:
17 mei 2020 19:08
Daan! schreef:

Ik vind dat er een aanmerkelijk verschil zit tussen sportclubs en theaters of lokale radiozenders. Zoals gezegd, wordt de behoefte van lokale media ook vervuld dat alternatieven. Bij sportclubs is het doel duidelijk: gezonde mensen en sociale omgang. Goed voor de maatschappij dus. Bij theatermakers die hun eigen broek niet kunnen ophouden, zie ik dat doel overigens niet.
Als gezondheid en sociale omgang de maatstaf is, dan hoeven gemeenten ook geen bijdrage te leveren aan een sportpark. Ga maar lekker naar een sportschool aan je gezondheid werken. Dat je graag voetbalt is geen probleem, bij voldoende belangstelling wil jouw sportschool echt wel een voetbalveld aanleggen. Dan hoeft ook daar geen gemeenschapsgeld meer heen.

Theaters is een ander verhaal. Vind het goed dat de gemeente het theater betaald, maar begrijp ook niet waarom men ieder jaar moet bijspringen op de exploitatie. Om de vergelijking met voetballers te maken. 1,2 miljoen Nederlanders zijn via hun voetbalclub lid van de KNVB. Als 0,1% van die leden betaald krijgt om te voetballen is het denk ik veel, de andere 99,9% betaald netjes contributie en voetbalt voor hun plezier. Bij theatermakers lijkt het of ze allemaal fullprof theatermaker willen zijn, terwijl bij 99% het talent ontbreekt om daar het brood mee te verdienen.

Om op die voetbalclub door te gaan. Een voetballer betaald contributie aan zijn club, die daar ballen, voetbalkleding en doelen voor koopt. En de huur voor de voetbalvelden voor betaald.

Als ik die vergelijking naar de lokale omroep maak, dan zou de gemeente moeten faciliteren in de zin van gebouwen voor studio's en een zendmast om een antenne in te hangen. De bijdrage vanuit de Rijksoverheid van mediagelden zouden wat mij betreft uitsluitend gebruikt moeten mogen worden om die journalist van te betalen, om aan de journalistieke taken te kunnen voldoen.

De radiomakers betalen dan maar contributie aan hun lokale omroep, zodat die er de benodigde apparatuur voor kan kopen. Om maar even iets te noemen.

RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Een opmerking op de titel "Lokale omroepen dreigen te verdwijnen door Coronavirus":
Voor zover lokale omroepen zouden verdwijnen in de huidige situatie komt dat niet door het coronavirus maar door de coronamaatregelen van de overheid.

Plaats reactie