Lokale omroep en corona?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Herman ven Schippers

Lokale omroep en corona?

Bericht door Herman ven Schippers »

Hoe pakken de (kleine) lokale omroepen het nieuws rondom het coronavirus op? Op ZwartewaterFM wordt de programmering een beetje omgegooid en is sinds maandagavond elke dag tussen 19:00 en 20:00 live met een update over de situatie in de gemeente, met o.a. de burgemeester die aangeeft hoe het ervoor staat. Plus wat kleine reportages in de gemeente.

WinnaarRadioring2023

Re: Lokale omroep en corona?

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Ik heb er in het begin wat aandacht aan gegeven in het nieuws- en actualiteitenprogramma. Burgemeesters gesproken over genomen maatregelen en waar mensen hulp en informatie kunnen vinden.

Het "informeren" over besmette mensen is pas zinvol als ook het aantal genezen mensen genoemd kan worden. Al vind ik zelfs dat nutteloze informatie, maar ja, schijnt nieuws te zijn. Maar het helpt ook dat in onze gemeenten slechts 1 besmetting is geweest.

Rob de Greeuw

Bericht door Rob de Greeuw »

Vanavond een aantal ondernemers aan het woord gelaten hoe zij het ervaren. En een zorgorganisatie die probeert mensen van een sociaal isolement weg te houden. Editing van een derde videoreportage is net klaar en nummer vier van deze week staat voor morgen ingepland.

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore »

Op 1Twente (Enschede, Hengelo, Almelo en nog wat kleine gemeenten) wordt dagelijks tussen 16.00 en 17.00 uur een heel aardig programma uitgezonden met veel informatie. De andere grotere Twente FM beluister ik vaak tussen 07.00 en 10.00 naar Wim van Laar (zelfde Wim als tussen 14.00-16.00 op Extra Gold. Ook daarin zit veel zinnige informatie voor de regio.
Laat Ons Luisteren!

WinnaarRadioring2023

Vanavond een gesprek gehad met iemand van de lokale SP fractie. Hadden een actie opgezet voor mensen die door corona in de problemen komen. Denk aan mensen die boodschappen nodig hebben of de hond moet worden uitgelaten. Daarnaast was er een nieuwe corona besmetting in het dorp.

Die besmetting heb ik gemeld, dat SP initiatief uitgebreid besproken. Mijns inziens is lokale radio er juist voor dat soort gesprekken.

jordiv30

Bericht door jordiv30 »

Wat mij opvalt is dat sommige lokale omroepen (en zelfs streekomroepen) hun dagelijkse programmering helemaal schrappen. RN7 uit Nijmegen bijvoorbeeld. Ze hadden eerst een dagvullende programmering, maar nu zie ik alleen nog maar non-stop in de programmering staan. Deze rare tijd lijkt me nou juist bij uitstek geschikt voor lokale radioprogramma’s om de bevolking te informeren over ontwikkelingen in de regio.

WinnaarRadioring2023

Dat zal een gevolg zijn van de hysterische coronapaniek. Heb ook een aantal omroepen gehoord die de RPO doorprikken. Maar vreemd is het wel inderdaad.

Echtwel

Bericht door Echtwel »

Waarom geen gezamenlijke uitzending is voor mij nog een vraagteken dat kunnen die lokale stations toch best
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

WinnaarRadioring2023

Gezamenlijke uitzending? En dan? Wat zouden we moeten melden?

MFM

Bericht door MFM »

Samen de situatie rondom de coronacrisis in hun regio verslaan? (Zomaar een wilde gok...).

Ik hoor vrij weinig echt lokaal nieuws op “onze” streekomroep. Gelukkig is er via social media genoeg terug te lezen en te discussiëren over dit onderwerp. En gezien de reacties op alternatieve lokale facebookpagina’s weten de inwoners van de regio die wel te vinden. Sommige pagina’s posten elk uur wel een update. Ook de regionale omroep heeft live blogs etc.
Dus je hoeft de radio onder de rook van Rotterdam niet op de LO te zetten. Een goede internetverbinding is belangrijker.

Los hiervan begreep ik dat de meeste medewerkers vanuit huis werken en liever een muziekprogramma voice tracken.

WinnaarRadioring2023

Tja, is die coronacrisis nou zo belangrijk? Is het echt nodig om te melden dat er vandaag 5 besmettingen zijn terwijl het er gisteren 3 waren? Persoonlijk vind ik dat vrij zinloos.

Wat wel leuk zou zijn is een gesprek met ondernemers, de initiatieven die zijn opgezet. Dat zou je prima op de streek omroep kunnen doen.

Als jij het lokale nieuws mist bij je streekomroep (een verwijt wat ik vaker hoor), dan schiet die streekomroep zijn doel voorbij, want wordt jij niet volledig geïnformeerd over de situatie in jouw dorp op stad.

Rob de Greeuw

Bericht door Rob de Greeuw »

Direct na de persconferentie de burgemeester die tevens plaatsvervangend voorzitter van het veiligheidsregio overleg is live in de uitzending is ook altijd een goed idee. ;)

MFM

Bericht door MFM »

Rob de Greeuw schreef:
25 mar 2020 12:46
Direct na de persconferentie de burgemeester die tevens plaatsvervangend voorzitter van het veiligheidsregio overleg is live in de uitzending is ook altijd een goed idee. ;)
Nee. Dat is alleen een goed idee wanneer dat op een omroep gebeurd waar men al bewezen een sterke achterban aan luisteraars heeft opgebouwd.
Ik persoonlijk zou het livestreamen en/of filmen voor live-tv en het audiospoor editten om alsnog mee te nemen in het regionieuws.

Lokale omroepen doen er goed aan om een liveblog bij te houden ism de omliggende omroepen. Desnoods via een tijdelijke website en facebookpagina.
Alleen lokaal corona radionieuws brengen betekent achter de feiten aan lopen vergeleken met de landelijke informatiestromen. Daar schep je verwarring mee en waarschijnlijk zijn de luistercijfers al zo laag dat die paar mensen die luisteren echt al op de hoogte zijn...

WinnaarRadioring2023

Rob de Greeuw schreef:
Er zijn maar een paar burgemeesters die voorzitter van de veiligheidsregio zijn. In mijn omgeving is dat Jan van Zaanen, burgemeester van Utrecht. Ik heb hem nooit benaderd, maar vermoed dat hij liever een interview doet met RTV Utrecht, omdat hij dan met hetzelfde gesprek de hele provincie bedient.

Desalniettemin, het is wel een goed idee. Als de burgemeester dan ook nog eens mee wil werken is het helemaal top.

WinnaarRadioring2023

MFM schreef:
25 mar 2020 13:57
Rob de Greeuw schreef:
Nee. Dat is alleen een goed idee wanneer dat op een omroep gebeurd waar men al bewezen een sterke achterban aan luisteraars heeft opgebouwd.
Ik persoonlijk zou het livestreamen en/of filmen voor live-tv en het audiospoor editten om alsnog mee te nemen in het regionieuws.

Lokale omroepen doen er goed aan om een liveblog bij te houden ism de omliggende omroepen. Desnoods via een tijdelijke website en facebookpagina.
Alleen lokaal corona radionieuws brengen betekent achter de feiten aan lopen vergeleken met de landelijke informatiestromen. Daar schep je verwarring mee en waarschijnlijk zijn de luistercijfers al zo laag dat die paar mensen die luisteren echt al op de hoogte zijn...
De persconferentie van de veiligheidsregio streamen is altijd een goed idee, zowel op de radio als op het tv kanaal. Dat aanvullen met een gesprek met een burgemeester ook.

Het aantal luisteraars/kijkers is niet van belang. Een burgemeester in deze situatie altijd klaar moeten staan voor de lokale media om inwoners te informeren. Ook al is het er maar 1.

Plaats reactie