Wat mag de lokale uitzenden buiten de eigen programmering om?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Debaser

Re: Wat mag de lokale uitzenden buiten de eigen programmering om?

Bericht door Debaser »

Ben het ermee eens dat van een lokale omroep in een kleine gemeente niet verwacht kan worden dat er 24 uur per dag eigen programmering is. Of dat er überhaupt overdag programma's zijn. Daar is de subsidie gewoon te laag voor, dus draai je volledig op vrijwilligers.

Wat mij betreft spreekt dit heel erg vóór de vorming van streekomroepen overigens. Wel moet deze streek dan logisch zijn en de juiste verhouding hebben. Streken die te groot zijn of bijvoorbeeld één grote gemeente temidden van een aantal kleine gemeenten hebben zorgen ervoor dat het niet meer relevant is voor inwoners.

Los daarvan vind ik het heel raar dat een lokale omroep wordt doorgeprikt. Non-stop muziek met twee keer per uur een lokaal informatieblokje (bijvoorbeeld nieuws en activiteiten) lijkt me namelijk wel prima te doen. Bovendien ben je op dat moment nog lokaal relevant bezig met beperkte middelen.

Het doorprikken van Radio 5 voor enkele uren per dag/week voelt meer alsof een van de vrijwilligers het wel een handige manier vindt om Radio 5 zo op zijn FM radio te krijgen.
Be a debaser!

Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Debaser schreef:
10 mar 2020 13:44
Ben het ermee eens dat van een lokale omroep in een kleine gemeente niet verwacht kan worden dat er 24 uur per dag eigen programmering is. Of dat er überhaupt overdag programma's zijn. Daar is de subsidie gewoon te laag voor, dus draai je volledig op vrijwilligers.

Wat mij betreft spreekt dit heel erg vóór de vorming van streekomroepen overigens. Wel moet deze streek dan logisch zijn en de juiste verhouding hebben. Streken die te groot zijn of bijvoorbeeld één grote gemeente temidden van een aantal kleine gemeenten hebben zorgen ervoor dat het niet meer relevant is voor inwoners.

Los daarvan vind ik het heel raar dat een lokale omroep wordt doorgeprikt. Non-stop muziek met twee keer per uur een lokaal informatieblokje (bijvoorbeeld nieuws en activiteiten) lijkt me namelijk wel prima te doen. Bovendien ben je op dat moment nog lokaal relevant bezig met beperkte middelen.

Het doorprikken van Radio 5 voor enkele uren per dag/week voelt meer alsof een van de vrijwilligers het wel een handige manier vindt om Radio 5 zo op zijn FM radio te krijgen.

Daarom streekomroep vorming. Dat je minder vrijwilligers hebt als kleine omroep begrijp ik. Maar radio 5 doorprikken is niet meer iets van nu. Je brengt je eigen uitstraling om zeep. Draai dan aub herhalingen van je programma of goede items.

Nu gaat men er mee om alsof het de lokale bibliotheek is waar niet goed vrijwilligers zijnen de boel 4 van de 7 dagen dicht is.

progmog

Bericht door progmog »

Pascal. K schreef:
10 mar 2020 13:11
progmog schreef:
10 mar 2020 13:09
Pascal. K schreef:
10 mar 2020 12:53

Niet 24/7 uitzenden doet beteken dat men zal switchen naar de concurrent. Net als met een winkel, ben je niet altijd open... Dan ga ik de 2 en de 3e keer wel direct naar de concurrent.
Ik snap de vereglijking met de winkel echt niet. Het is geen winkel, het is een radiostation. Maar ok, we kunnen stellen dat als die winkel op zaterdagochtend om 10u een product heeft die zeer aantrekkelijk is, staan er genoeg mensen op dat tijdstip op de stoep. De winkel hoeft niet de hele week voor open te zijn.

Idem dito voor radioprogramma. Als er een sportprogramma op zaterdag of zondag en er wordt "goed" naar geluisterd, mag de rest van de week best Radio 5 zijn. Het is een radiostation die kiest voor deze variant en daar is gewoon niks mis mee.

trouwens, nonstop met regionieuws geloof ik niks van. Dat is pas uit de tijd. Ik durf zelfs te stellen dat een lokale omroep die de regionale omroep doorgeeft meer luisteraars heeft dan een nonstop zender. Zeker kleinschalige omroepen in een dorp waar traditioneel meer naar egionale omroepen wordt geluisterd (denk aan omroepen in het noorden, oosten).
Zie hier boven het faillissement van de lokale omroep.

En dan de website ook alleen op bepaalde tijden online ?

Sorry maar dit is gewoon heel ouderwets allemaal. Het maakt zwak, het is niet zelfstandig en totaal niet toekomst bestendig.

Het is allemaal zo vrijblijvend en daar gaat het flink op mis.

Zaakjes niet op orde en mogen van mij zo uit de lucht gehaald worden .
Wuut? Faillisement? Website? Ik heb "website" helemaal niet genoemd. We hebben het toch over een radiostation in een dorp die zo klein is waar men niet de capaciteit heeft voor 24 upd radio produceren en dus de hulp roepen van een regionale omroep (ook omdat daar meer vraag naar is misschien)? Dat zijn hele andere stations die jij bedoeld in de wat grotere steden waar zij wel 24 upd kunnen (en moeten) uitzenden. In die dorpen zijn ze blij met een sterk radioprogramma via de ether die wordt aangevuld met Radio 5 of regionaal. NIks mis mee lijkt mij als er daar vraag naar is. Dat moeten wij ook niet afwijzen en negatief over doen. Dat is de lokale vraag en aanbod.

Verder ben ik vvan mening dat nonstop muziek met regio blokjes juist "ouderwets" is. Daar zijn al andere kanalen voor (website, app).

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Pascal. K schreef:
10 mar 2020 14:06
Debaser schreef:
10 mar 2020 13:44

Daarom streekomroep vorming. Dat je minder vrijwilligers hebt als kleine omroep begrijp ik. Maar radio 5 doorprikken is niet meer iets van nu. Je brengt je eigen uitstraling om zeep. Draai dan aub herhalingen van je programma of goede items.

Nu gaat men er mee om alsof het de lokale bibliotheek is waar niet goed vrijwilligers zijnen de boel 4 van de 7 dagen dicht is.
Maar, zou dat werken? Wat hier in de gemeente speelt, is voor ons boeiend. Iets wat twintig kilometer verderop aan de hand is en echt van nieuwswaarde is, hoor ik wel via Radio Oost. Er worden ook herhalingen uitgezonden, maar niet 24/7. De avonden zitten wel altijd vol met programma's, dat vind ik al een applausje waard.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Mijns inziens moet een lokaal radiostation inderdaad 24/7 in de lucht zijn. Het TV kanaal trouwens ook. Beter non-stop met een blokje lokaal nieuws, dan een ander doorprikken. En in het geval van TV, beter 24/7 tekst TV als die 5 min. per week op een scherm wat verder zwart is uitzenden. Vind wel dat het nieuwsprogramma als podcast op het internet gezet moet worden zodat het terug te luisteren is.

De vorming van streekomroepen is leuk, maar voorlopig hebben we ook al regionale omroepen die veel nutteloze informatie brengen. Een gevallen gemeenteraad in dorp A is in het 20 km. verderop gelegen dorp B totaal irrelevante informatie. De nieuwswaarde is 0. Die overbodigheid ga je met streekomroepen ook krijgen. Om nog te zwijgen over het politiek gezever van de wensen van lokale overheden.

Herman ven Schippers

WinnaarRadioring2023 schreef:
10 mar 2020 15:37
Mijns inziens moet een lokaal radiostation inderdaad 24/7 in de lucht zijn. Het TV kanaal trouwens ook. Beter non-stop met een blokje lokaal nieuws, dan een ander doorprikken. En in het geval van TV, beter 24/7 tekst TV als die 5 min. per week op een scherm wat verder zwart is uitzenden. Vind wel dat het nieuwsprogramma als podcast op het internet gezet moet worden zodat het terug te luisteren is.

De vorming van streekomroepen is leuk, maar voorlopig hebben we ook al regionale omroepen die veel nutteloze informatie brengen. Een gevallen gemeenteraad in dorp A is in het 20 km. verderop gelegen dorp B totaal irrelevante informatie. De nieuwswaarde is 0. Die overbodigheid ga je met streekomroepen ook krijgen. Om nog te zwijgen over het politiek gezever van de wensen van lokale overheden.
Maar, als je zender draait op vrijwilligers met een baan en zo, hoe wil je dan elke dag een blokje lokaal nieuws maken? En wil je dan ook meteen het wereldnieuws meepakken? Of alleen het lokale?

WinnaarRadioring2023

Herman ven Schippers schreef:
10 mar 2020 18:52
10 mar 2020 15:37

Maar, als je zender draait op vrijwilligers met een baan en zo, hoe wil je dan elke dag een blokje lokaal nieuws maken? En wil je dan ook meteen het wereldnieuws meepakken? Of alleen het lokale?
Dat is niet zo moeilijk.

Inspreken, in computer klaarzetten en uitzenden maar. Zo doen ze dat bij alle omroepen waar ik werk.

Orange

Bericht door Orange »

progmog schreef:
10 mar 2020 10:15
Waarom niet? Als zij programma's produceren voor hun gemeente hebben ze een bestaanrecht. Al doen ze dat alleen 's avonds of twee uurtjes in het weekend. Dat ze de rest vullen met regionale of Radio 5 of nonstop is minder relevant.
Als het zo beperkt is, lijkt me een wekelijke podcast relevanter dan een kanaal de hele week in de lucht houden waar uit armoede een andere radiostation op wordt doorgeprikt.

Herman ven Schippers

Orange schreef:
11 mar 2020 13:42
progmog schreef:
10 mar 2020 10:15
Waarom niet? Als zij programma's produceren voor hun gemeente hebben ze een bestaanrecht. Al doen ze dat alleen 's avonds of twee uurtjes in het weekend. Dat ze de rest vullen met regionale of Radio 5 of nonstop is minder relevant.
Als het zo beperkt is, lijkt me een wekelijke podcast relevanter dan een kanaal de hele week in de lucht houden waar uit armoede een andere radiostation op wordt doorgeprikt.
Het is dus alleen op werkdagen overdag, naast de herhalingen. Podcast is wat onhandig, met live geschakelde dingen zoals de raadsvergadering, sportwedstrijden en evangelische activiteiten.

Orange

Bericht door Orange »

Als het gaat om actuele berichtgeving waarbij het een functie heeft om dat live te brengen, is een podcast idd minder interessant. Dan lijkt me opschalen tot een streekomroep logischer.

Herman ven Schippers

Orange schreef:
11 mar 2020 15:25
Als het gaat om actuele berichtgeving waarbij het een functie heeft om dat live te brengen, is een podcast idd minder interessant. Dan lijkt me opschalen tot een streekomroep logischer.
Waarom precies? Het lokale nieuws van drie dorpen verderop boeit me echt niks. Andersom trouwens ook niet.

WinnaarRadioring2023

Orange schreef:
Daar ontstaat bij live streekradio weer een nieuw probleem bij sportverslaggeving. Als je 2 omroepen samenvoegt die afzonderlijk 5 sportwedstrijden verslaan, dan krijg je een uitzending met 10 sportwedstrijden. Dat is voor geen luisteraar meer te volgen en daarmee jaag je de luisteraar dus weg. Bovendien zullen de meeste luisteraars weinig geïnteresseerd zijn in de sportclubs van een ander dorp.

Herman ven Schippers

11 mar 2020 19:28
Orange schreef:
Daar ontstaat bij live streekradio weer een nieuw probleem bij sportverslaggeving. Als je 2 omroepen samenvoegt die afzonderlijk 5 sportwedstrijden verslaan, dan krijg je een uitzending met 10 sportwedstrijden. Dat is voor geen luisteraar meer te volgen en daarmee jaag je de luisteraar dus weg. Bovendien zullen de meeste luisteraars weinig geïnteresseerd zijn in de sportclubs van een ander dorp.
Of de raadsvergaderingen. Ik vind ze zelf ook niet boeiend uit mijn eigen gemeente, maar ze worden wel goed beluisterd.

Lokale omroep vult de gaten in die de regionale omroep vaak (en logisch) laat liggen, maar die voor de inwoners wel van toepassing zijn. Streekradio is in mijn ogen vlees noch vis.

WinnaarRadioring2023

Herman ven Schippers schreef:
11 mar 2020 19:55
11 mar 2020 19:28
Orange schreef:
Of de raadsvergaderingen. Ik vind ze zelf ook niet boeiend uit mijn eigen gemeente, maar ze worden wel goed beluisterd.

Lokale omroep vult de gaten in die de regionale omroep vaak (en logisch) laat liggen, maar die voor de inwoners wel van toepassing zijn. Streekradio is in mijn ogen vlees noch vis.
Ik weet niet of het uitzenden van raadsvergaderingen altijd nodig is, maar een politiek geïnteresseerde verslaggever op de publieke tribune hoort er wel te zitten. Na de vergadering eventueel korte interviews opnemen die dan een dag later kunnen worden uitgezonden in het nieuws- en actualiteiten programma op de radio.

Ik werk bij een streekomroep. Maar politici, breek me de bek niet open. Mijn ervaring met politici is dat ze enerzijds klagen over het gebrek aan aandacht, maar als je aandacht wilt geven, dan hebben ze geen tijd. Diezelfde politici klagen dat de verslaggever niet iedere week in de raadszaal zit (want hij zit dan bij een andere gemeente), maar meer subsidie verstrekken zodat we wekelijks een betaalde kracht kunnen sturen willen ze ook niet. Kan zo nog wel even doorgaan.

Voor het echte lokale nieuws/achtergronden/sport/cultuur is streekradio inderdaad vlees nog vis.

Herman ven Schippers

In mijn ogen niet, maar ik vind het ook niet zo boeiend. Maar het is wel een van de best beluisterde uitzendingen. Samen met het programma op zaterdagochtend wat actualiteiten bespreekt (vaak ook nav de raadsvergadering), de evangelische uitzendingen en uiteraard de sportverslaggeving op zaterdagmiddag.

Plaats reactie