C4ip en MediaChoice

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
sverrips

C4ip en MediaChoice

Bericht door sverrips »

Beste omroep mensen,

Wat betalen jullie voor de distributie van het radio- en televisie signaal via C4IP (volgens mij is iedereen over, alleen wij zitten nog op C4IP als enige) of MediaChoice ?

Ik rekende laatst uit dat we meer dan 72.000 euro betaald hebben in 9 jaar, 3x onze subsidie/inkomsten per jaar. Navraag bij de penningmeester blijkt het uiteindelijk te gaan om ongeveer 2100 euro incl. btw per kwartaal = 8400 euro per jaar. Voor een lokale omroep die het moet doen met 27.000 euro per jaar, is dat een ontzettend fors bedrag. We hebben het 9 jaar zo gelaten. Ik heb in de 9 jaar 3x aangekaart dat het bedrag buitensporig hoog is en er zou al 3x door Ferry contact met me opgenomen worden. Helaas nopes.

Ik weet behalve Wageningen ook de prijzen van Omroep Ede voor MediaChoice en er bekruip mij het gevoel dat elke omroep, groot of klein hetzelfde bedrag betalen. Omroepen zoals Ede die meer dan 150 duizend euro per jaar krijgen, kunnen het veel beter betalen dan wij die het moeten doen met 27 duizend euro.

Waarom is het niet basic en naar draagkracht een bedrag bepaalt ?

Ik ben het echt zat, meer dan zat en kom dus in opstand. Zijn er meer omroepen die het bijna niet kunnen betalen ? Waarom doet de LPO helemaal niks ? Die is bezig met streekomroepen, maar dit vind ik ook iets om op te komen voor het belang van de Lokale Omroepen in Nederland.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden !

Stephan

tatje

Re: C4ip en MediaChoice

Bericht door tatje »

Het zou niet meer als redelijk zijn dat er naar de draagkracht (subsidie) van de omroep moet worden gekeken en naar verhouding kosten moeten worden gerekend, hier zou de OLON zich hard voor moeten maken TOCH!!!

post-it

Bericht door post-it »

tatje schreef:
17 feb 2020 06:29
Het zou niet meer als redelijk zijn dat er naar de draagkracht (subsidie) van de omroep moet worden gekeken en naar verhouding kosten moeten worden gerekend, hier zou de OLON zich hard voor moeten maken TOCH!!!
Of je nou een kleine omroep bent of een grote, de kosten voor het leveren van de verbinding en het transport van de data blijven gelijk. Dus waarom zou de ene omroep daar meer voor moeten betalen dan de andere? Ziggo, C4ip en Mediachoice zijn gewoon commerciële bedrijven die een dergelijke dienst leveren en daar geld aan MOETEN verdienen.

Als er een onevenredig deel van je inkomsten naar je distributie gaat, moet je daar over gaan praten met de gemeente. Die heeft een bekostigingsverplichting. Moet je uiteraard wel zorgen dat je ook echt iets te bieden hebt en een goed verhaal brengt. Niet alleen zeuren om geld dus, maar je meerwaarde voor je verzorgingsgebied onderbouwen met resultaten. Je kunt natuurlijk ook NIET gebruik maken van die diensten en voor online-only gaan? Of je sluit je aan bij een streekomroep?

boxfm

Bericht door boxfm »

post-it schreef:
17 feb 2020 11:14
tatje schreef:
17 feb 2020 06:29
Of je nou een kleine omroep bent of een grote, de kosten voor het leveren van de verbinding en het transport van de data blijven gelijk. Dus waarom zou de ene omroep daar meer voor moeten betalen dan de andere? Ziggo, C4ip en Mediachoice zijn gewoon commerciële bedrijven die een dergelijke dienst leveren en daar geld aan MOETEN verdienen.
Ben ik met je eens. Het zou voor grote omroepen ook niet eerlijk zijn als zij meer moeten betalen, puur omdat zij groter zijn.

Wellicht dat bepaalde verbindingen bij kleine omroepen dan ook niet winstgevend zijn en je dan een situatie krijgt waarbij de kleine omroepjes helemaal geen verbinding meer kunnen krijgen.

De OLON zou zich wel hard moeten maken voor een goede positie van lokale omroepen, inclusief digitale doorgifte. Maar zij hadden jaren geleden al 'ervoor moeten zorgen' dat lokale omroepen of gratis doorgifte geregeld kregen of meer subsidie krijgen om dit te kunnen bekostigen. De kosten zijn gestegen, maar de subsidie niet.

progmog

Bericht door progmog »

Dit jaar loopt het contract af voor Red Bee Media (voorheen Ericsson). Ik weet dat de NLPO bezig is met een inventarisatie onder de deelnemers (ongeveer 70 omroepen) wat de wensen zijn voor een nieuwe manier van centrale distributie. Een nieuwe aanbestedingsfase kan dan plaats vinden.

De kosten kunnen bespaard worden door de non-lineaire oplossingen niet meer voor te zetten want volgens mij maakt geen enkel omroep gebruik hier gebruik van (alleen lineaire). En de keuze uit tv en radio. Ik denk dat omroepen hun tv-tak best willen afstoten.

froz0

Bericht door froz0 »

Ik weet dat WEEFF de boel bij Mediachoice heeft weggehaald, de playout gaat straks via NH Media

progmog

Bericht door progmog »

- dubbel -

Plaats reactie