Kinderprogramma's

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
Radiorakkers

Kinderprogramma's

Bericht door Radiorakkers » 06 mei 2019 13:18

Hoi allen,

In augustus ben ik gestart met Radiorakkers met als hoofdactiviteit radioworkshops aanbieden aan scholen en kinderen. Het belangrijkste doel wat ik nastreef is meer kinderen op de radio (laten) horen.

Welke lokale omroep heeft een kinderradioprogramma of investeert tijd in jongeren om hen te betrekken in de productie van radioprogramma's. Ik zou die informatie graag willen verzamelen op mijn website, zodat we in beeld krijgen waar en wanneer er kinderen op de radio te horen zijn.

Alvast bedankt voor de moeite. Groet, Tjeerd van den Elsen
Geef kinderen een stem! https://radiorakkers.nl

teunvanderadio

Re: Kinderprogramma's

Bericht door teunvanderadio » 06 mei 2019 14:11

Hoi! Ik ben zelf 15 jaar en maak radio bij Omroep Helmond. Met mij maken nog een paar leeftijdsgenoten radioprogramma's bij Omroep Helmond, voornamelijk op vrijdagavond. Tussen 17:00 en 18:00 uur zitten twee jongens van 15 en ik maak zelf een uurtje radio tussen 18:00 en 19:00 uur, dit ook met een leeftijdsgenoot. Daarnaast heb ik op zaterdagmiddag ook nog een eigen programma tussen 13:00 en 14:00 uur.

Bij Radio Kontakt (Laarbeek) is ook elke vrijdagavond van 19:00 tot 20:00 uur een kinderprogramma te horen. De presentatie en techniek wordt verzorgd door basisscholieren, maar het programma wordt gecoördineerd door volwassenen. Ik heb daar ook enkele jaren aan meegewerkt.

Ik hoop dat je wat kan met deze informatie. Goed initiatief om alle kinderprogramma's te verzamelen op een website!

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 06 mei 2019 14:18

Ik weet dat er bij loco fm op de vrijdagochtend tussen 8:30 en 9:00 een kinderprogramma is, echter geen idee of hier ook kinderen in te horen zijn en hoe het klinkt. Dat zul je dus zelf even moeten uitzoeken, of misschien is hier iemand van de omroep die meeleest :). Programma is Christelijk overigens.

diesmerponstein

Bericht door diesmerponstein » 23 mei 2019 21:09

De Nachtwacht schreef:
06 mei 2019 14:18
Ik weet dat er bij loco fm op de vrijdagochtend tussen 8:30 en 9:00 een kinderprogramma is, echter geen idee of hier ook kinderen in te horen zijn en hoe het klinkt. Dat zul je dus zelf even moeten uitzoeken, of misschien is hier iemand van de omroep die meeleest :). Programma is Christelijk overigens.
Ik ben zelf programmaleider bij LocoFM. Het klopt inderdaad dat wij op de vrijdagochtend tussen half 9 en 9 een half uurtje een christelijk kinderprogramma hebben. Heeft alles te maken met de ligging op de Biblebelt.

In het programma worden gedichtjes voorgelezen en een stukje uit de kinderbijbel afgewisseld met kinderliedjes. Kinderen zijn er zelf niet aan het woord, de doelgroep van het programma zijn kinderen.

Dit is wel het enige kinderprogramma wat we momenteel hebben. Hebben wel enige tijd op TV een kinderprogramma gehad waarin kinderboeken werden voorgelezen maar dat is inmiddels weer gestopt.
Mooi weer Middag!, Ma t/m Do 12:00 - 16:00 | De After Party, Maandag 21:00 - 23:00 | LocoFM.nl | LocoFM Webcam

the waiter

Bericht door the waiter » 13 jun 2019 17:06

De Lokale Omroep Goirle heeft jaren lang een kinderprogramma gehad, Hatjewat?! Denk dat het van 1989 tot pakweg 2010 gelopen heeft?
Pin me er niet op vast, ben zelf in 1994 daar begonnen als 8 jarige en in 2004 het stokje overgedragen (kan ook 2003 geweest zijn?)

Was een erg leuk programma, er was een vast team van volwassen programma makers/redactie (wisselde samenstelling door de jaren, maar een man of 2-3) Zij deden techniek, presentatie en aansturing.
Daarnaast was er een kinderredactie met kinderen in de basisschool leeftijden. In de hoogtijden ongeveer 20 leden.

Iedere week waren er 3 kinderredactieleden die het programma van die week maakte op roosterbasis

Het eerste kinderredactielid was voor de presentatie, Samen met de volwassen presentator presenteerde hij/zij het hele programma die week. Het kind moest dan ook een interview regelen. Dus een gast zoeken en vragen voorbereiden. Vaak was dat dan een brandweerman, de poppendokter, de mevrouw van de snoepwinkel, verzin het maar.

Het tweede kinderredactielid was verantwoordelijk voor de nieuws en agenda berichten. Die moest 3 nieuwsberichtjes en 3 agenda berichtjes verzamelen en deed dan dat blokje in de uitzending.

Het derde kinderredactielid koos de muziek uit.

Het programma was erg succesvol begin/half jaren 90, want de hele klas van de kinderredactieleden luisterde, belde in voor prijsvragen. Was erg leuk om te doen.

Zelf ben ik zo dus ook begonnen als kinderredactielid, later toen ik er te oud voor werd gepromoveerd naar de "volwassen" redactie van het programma, en toen ik daar ook de aansluiting met de doelgroep begon te missen een ander programma gaan maken. Hatjewat?! is helaas gestopt. De precieze reden weet ik niet, maar wel dat ik het heel jammer vind :)

Plaats reactie