Streekomroep, hoe hou je je eigen broek om hoog?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

marco de graaf

Streekomroep, hoe hou je je eigen broek om hoog?

Bericht door marco de graaf » 11 apr 2019 12:05

De streek omroep RN7, Probeert zijn broek in de toekomst om hoog te houden, door een koers te varen die niet in het verlengde ligt met de door de rijksoverheid gestelde subsidie.

De omroep wil i.p.v. 1 euro 28 per huishouden, 1 euro 82 per inwoner gaan innen bij de gemeentes waar ze de licentie van binnen hebben gehengeld. Door deze koers te varen, ben je erg over gedragen aan de gemeentes, en heb je als bedrijf niet echt een juist bedrijfsplan op gesteld.

De omroep gaat terug in de tijd, waar veel omroepen de hoop hadden op veel subsidiegelden uit de gemeentes. Veel van deze omroepen zijn uiteindelijk kopje over zijn gegaan.

Hoe houd de gemiddelde streekomroep zijn broek op?
Als het straalt, dan is het goed.

Feivel

Re: Streekomroep, hoe hou je je eigen broek om hoog?

Bericht door Feivel » 11 apr 2019 12:11

Mijn voorspelling: niet. Amateuristisch gepruts.

Wouter01

Bericht door Wouter01 » 11 apr 2019 13:07

De lokale omroep moet veel en krijgt daar veel te weinig geld voor. Tevens zitten ze met de 50% regeling en ook met een verouderd orgaan als het PBO. Begin eens met het schrappen van die regelingen en zorg er voor dat een lokale omroep veel meer mogelijkheden hebben om reclamegelden te verdienen en jongere bestuursleden die niet in het verleden leven en steenvast het antwoord hebben van het gaat toch goed en waarom moeten we veranderen en veel meer samenwerken met de buurtomroepen je hoeft het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden.

marco de graaf

Bericht door marco de graaf » 11 apr 2019 15:16

Wouter, de naam lokale omroep mag niet meer in de mond genomen worden. Want men werkt voor een streek, dus ze zijn groot. En als je een grote jongen bent, kun je makkelijk je broek op houden. Wat betreft reclame, er zitten niet zoveel restricties aan. Je moet alleen het totale duur in de gaten houden. Dus niet te veel minuten per uur reclame. Maar via banners op de website, tv en radio reclame kun je een hoop binnen harken.

En helemaal als je 1 FTE hebt, die reclame gaat verkopen. Deze persoon kan zijn eigen salaris en die van de directeur (vies woord) binnen halen. Zeker als je voor een hele grote regio gaat verkopen.

En niet te min, als je ze mag geloven, zijn ze heel erg goed :))

Feivel

Bericht door Feivel » 11 apr 2019 17:44

Je droomt, Marco. In werkelijkheid zijn de meeste lokale omroepen/streekomroepen hobbyclubs met goedwillende amateurs. Ze maken een uurtje polka’s, een uurtje country en een uurtje Surinaamse muziek. Verplicht kerkprogrammaatje erbij en de ‘programmering’ is rond. Leuk, maar het levert niks op. Dus hoezo, reclame verkopen? Wie luistert er eigenlijk?

marco de graaf

Bericht door marco de graaf » 11 apr 2019 19:24

Hoezo zou ik dromen Feivel? Als ik lees dat een streekomroep een directeur heeft, mag je verwachten dat er als een bedrijf gehandeld gaat worden. Ik ken geen 1 ondernemer, die met een bedrijf bij de gemeente aanklopt voor centen.

De doelstelling van een streekomroep is, dat men niet het financiële kracht gaat draaien van de gemeentes. Dit heeft het heden, ons wel geleerd. En toen zijn er een hoop op de fles gegaan.

Dit is wat deze omroep wel probeert te doen. Dat ze het wettelijke bedraag krijgen prima, maar dat ze zelf koes zetten om om per hoofd 1 euro 82 te vragen i.p.v. 1 euro 28 per voordeur geef je te denken! :???:

Hoe willen ze de toko in de toekomst openhouden.
Als ik zo op internet de programmering bekijk, is dit niet een polka zender -+dance

Orange

Bericht door Orange » 12 apr 2019 09:42

Wat is er mis met iets meer subsidie vragen? Natuurlijk is het van levensbelang ook andere inkomsten te hebben, maar een goede streekomroep verdient echt wat meer dan 1,32 euro per huishouden aan subsidie. Althans, als je wil dat je goede lokale journalistiek in de gemeente hebt.

Feivel

Bericht door Feivel » 12 apr 2019 16:51

Zoveel omroepen met lokale journalistiek zie ik anders niet. Sommigen hebben nog geen lokaal nieuws op de site staan. En sorry, maar voor doorlinken naar dr lokale krant (of nog erger: voorlezen op zender!) hoef je geen subsidie te ontvangen.

Geef toch eens toe dat radiomaken op een lokale omroep een hobby betaald door anderen is. Dat heb ik ook gedaan. Daar word je veel objectiever van. Als een omroep echt met een eigen redactie komt, geschoolde (net afgestudeerde?) journalisten aanneemt en een helder redactiestatuut heeft, dan juich ik het vragen om subsidie van harte toe. Maar als het een speeltuin voor talentlozen moet zijn, hoeft het wat mij betreft niet zo nodig. Die hoef ik zelfs niet op internet te horen :oops: .

Dr Radio

Bericht door Dr Radio » 13 apr 2019 11:35

Ik heb heel lang nagedacht of ik zou reageren, maar na het zoveelste verhaal rondom een streekomroep die het zwaar heeft kan ik het niet laten.
Even los van wat RN7 doet daar kan ik lastig over oordelen. Ik ken niet wat ze maken.
Wat hier al een aantal keren geschreven wordt is dat de lokale/streek omroep echt eens moet gaan stoppen met het maken van hobbyradio. Daar heb je tegenwoordig een prachtig platform voor genaamd internet. Ik blijf het een raar idee vinden dat een gemeenschap moet betalen voor de hobby van een paar amateurs. Het zoveelste programma over de top 40 van dat jaar pffff. Ik heb het niet alleen over radio, maar ook over het maken van video's. Als ik op een avond langs de lokale omroepen zap krijg ik spontaan de vlekken in mijn nek van de onscherpe overbelichte shots, verkeerde kijkrichtingen en onverstaanbare mensen.
Wanneer gaat men als lokale/streek omroep eens inzien dat het maken van content een vak is. En ja daar is geld voor nodig dat besef ik ook. Maar het begint met kritisch zijn naar wat je op zender zet. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de makers, maar absoluut een verantwoordelijkheid van het bestuur en de redactie.
Hoe vaak hoor je niet dat een bestuur of een redactie op moet stappen omdat men wel durft te zeggen dat wat op zender te zien op te horen is niet ok is. Los van de kwaliteit denk ik dat het platform inmiddels niet meer van deze tijd is. Lineair TV kijken niet veel mensen meer. Tenzij.... er iets gemaakt wordt wat je echt wilt zien.
Ga als lokale/streek omroep inzetten op internet, daar hoort het thuis naar mijn mening. En als je goede content maakt heb je ook iets om te verkopen, ben je ook minder afhankelijk van de overheid.
Investeer in goede mensen ipv mooie mixers, studios, nieuwe zenders en dure camera's. De apparaten die je als maker gebruikt zijn slechts een stuk gereedschap om een goed verhaal te maken en zijn betaalbaarder dan ooit. Content maken is een vak.
Misschien moet de overheid alle omroepen opheffen en eenmalig een goede opstart subsidie geven mits er een goed en uitvoerbaar plan ligt.Zoals het nu gaat werkt het simpelweg niet (op een handvol omroepen na).

Sorry voor de lap tekst.

Prins Heerlijk

Bericht door Prins Heerlijk » 13 apr 2019 13:50

Dr. Radio heeft gelijk. Het lokale aanbod is helaas, in de meeste gevallen, Kwalitatief Uitermate Teleurstellende media. Men is van mening dat alleen met dure spullen een goede content gemaakt kan worden. Een vakman kan ook goede content maken met mindere spullen. Het gaat om de inhoud en de techniek hoe je iets maakt. Iedereen kan een filmpje maken met zijn telefoon. Maar niet iedereen weet hoe je goeie content maakt. Het begint bij de basis, kennis van hoe iets moet en wat vooral niet, niet maar wat aan hobbyen. Tuurlijk mag je met vallen en opstaan iets leren. Maar roep niet we weten wat we doen want we hebben 100 jaar ervaring. Wat als je het al 100 jaar verkeerd doet? Content maken is een vak.
Je ziet dat de lokale- en streekomroepen het in veel gebieden niet redden. Te hoge kosten, tegen te lage inkomsten. Of hobbyisten die een dusdanige content maken waar de adverteerder zich niet aan wil verbinden. Resultaat, in beide gevallen geen middelen meer om de kosten te dragen. Gevolg, omvallen of aankloppen bij de gemeente in de hoop dat er weer gemeenschapsgeld tegenaan wordt gegooid. Als de voetbalclub aanklopt is er vaak geen geld, bovendien moeten die leden contributie betalen om hun hobby uit te kunnen voeren, iets waar men bij een lokale omroep niet eens aan denkt. We zij er toch voor de gemeenschap roepen ze dan, yeh right, voor jezelf zul je bedoelen. Content maken is een vak.
Het medialandschap veranderd en dat gaat in een rap tempo. Wie blijft geloven in het verleden gaat het niet volhouden. Soms is vintage leuk en weer populair, denk maar aan de opmars van de LP. Maar dat geldt niet voor radio en TV. Wie nu geen kwalitatieve content kan maken en dit alleen aanbied via de vertrouwde wegen gaat het niet redden. Content maken is een vak.
Je zult als omroep moeten investeren in de juiste mensen. Mensen die niet mee willen veranderen heb je niets aan, daar moet je afscheid van nemen. Ook zul je de overstap moeten maken naar het wereld wijde web. Lineaire TV is zo anno 2018 dat merken de regionale omroepen ook. Zelfs de landelijke. Content maken is een vak.
Ik ben wel voor het idee om alle lokale omroepen op te heffen en een eenmalige start te subsidiëren bij een goed en uitvoerbaar plan. Want, content maken is ……

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 13 apr 2019 19:01

Ik ben het voor het overgrote deel eens met Dr Radio en Prins Heerlijk. Als medewerker van een lokale radio omroep zie ik van dichtbij wat er fout gaat. En dat is een hele opeenstapeling van oorzaken: amateuristische vrijwilligers, hobbyisten, geen beleid over hoe content te genereren (want content maken is ...), geen beleid over hoe inkomsten te genereren (adverteerders willen niet adverteren vanwege het lage aantal luisteraars, de potentiële luisteraars missen de juiste goede content), heilige huisjes uit het verleden en het ontbreken van een visie op welke manier jonge luisteraars, met hun andere luistergedrag en behoeften, te binden. En dan vergeet ik nog het beroerde financiële management....

Waar ik afwijk is het idee om de lokale omroepen naar het internet te verbannen. De overheid heeft in samenwerking met de OLON jaren geleden al het beleid ingezet om lokale omroepen te stimuleren om samen te gaan werken voor een groter gebied en bereik in de zogenaamde streekomroep. Hierbij is het wel nadrukkelijk de bedoeling dat deze streekomroepen via de ether (voorlopig nog FM frequenties) overal te ontvangen blijven. Dit reduceert het aantal lokale omroepen en heeft als doelstelling om een kwalitatief beter product (radio sation) neer te zetten. Persoonlijk vrees ik dat de vorming van de streekomroepen een langdurig proces wordt (de medewerkers willen hun hobby niet opgeven) en als het al zover komt, dat de kwaliteit dan niet heel veel beter wordt. Maar het uitgangspunt dat streekomroepen op FM (of straks DAB+) blijven uitzenden steun ik wel, zolang we nog niet overal (betaalbaar-) draadloos internet hebben.

Het idee om alle lokale omroepen op te heffen (de vergunningen in te trekken) en pas weer een vergunning te verlenen onder nieuw geformuleerde voorwaarden en pas na overlegging van een gedegen bedrijfsplan, spreekt me heel erg aan. Ik ben in dit plan met name benieuwd hoe de nieuwe streekomroep zijn verdienmodel ziet.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 13 apr 2019 19:11

marco de graaf schreef 11 april 2019:
De omroep wil i.p.v. 1 euro 28 per huishouden, 1 euro 82 per inwoner gaan innen bij de gemeentes waar ze de licentie van binnen hebben gehengeld.
Wat ik niet begrijp is welk verschil (€ 1,82 - € 1,28 per huishouden) deze € 0,54 per huishouden nu gaat maken voor de omroep RN7. Hoeze redt je het met € 1,82 opeens wel? Of is dit niet serieus?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

BobPatience

Bericht door BobPatience » 13 apr 2019 19:23

Piet Puk schreef:
13 apr 2019 19:11
marco de graaf schreef 11 april 2019:
De omroep wil i.p.v. 1 euro 28 per huishouden, 1 euro 82 per inwoner gaan innen bij de gemeentes waar ze de licentie van binnen hebben gehengeld.
Wat ik niet begrijp is welk verschil (€ 1,82 - € 1,28 per huishouden) deze € 0,54 per huishouden nu gaat maken voor de omroep RN7. Hoeze redt je het met € 1,82 opeens wel? Of is dit niet serieus?
er staat 1,82 per inwoner, er zijn veel meer inwoners dan huishoudens, dat telt waarschijnlijk wel op.
Festina lente

Feivel

Bericht door Feivel » 13 apr 2019 21:11

Lokale omroepen moeten af van vrijwillige amateurs. Neem professionele journalisten aan. We hebben die opleiding op het hbo niet voor Jan-Piet Snot. Journalisten genoeg!

MFM

Bericht door MFM » 14 apr 2019 01:59

Lokale en regiogerichte omroepen werken altijd met de gedachte aan een “groot bedrag subsidie” in hun achterhoofd.
Daarmee bekostigen ze de speeltuin voor de minder bedeelde radiohobbyisten.
Helaas vergeten ze, zoals in dit topic terecht is aangegeven, dat niemand op een lokaal radioclubje zit te wachten.
Onderscheid! Content! Lokale en regio info! Nieuws verspreiden en vooral ook zelf nieuws maken via socialmedia, eigen websites, youtube kanaal en daarna pas via tv en radio! Geen hobbybobjes met discosoultrain programma’s in de late avond of wannabe dagradiovoicetrackers die al 25 jaar hetzelfde kunstje fout doen...geen “tv makers” die een kabelkrant bijhouden met copy/paste berichten...

En zolang niemand bij de omroepen door heeft dat het verspreiden van de kabelkrant in het digitale pakket of het uitbreiden naar dab+ pas zin heeft wanneer er aan bovenstaande (en andere hier al geopperde eisen) wordt voldaan, zal er ook geen enkele lokale of regiogerichte omroep het zonder hulp van de gemeente kunnen volhouden.
De streekomroep houdt de broek alleen maar omhoog omdat de gemeenten als mantelzorgers optreden en jaarlijks de kont van het bestuur afvegen alvorens deze weer een jaartje onbezorgd zichzelf kan bevuilen.

Plaats reactie