Volledig PBO stapt op in Rijswijk

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Onno fm

Volledig PBO stapt op in Rijswijk

Bericht door Onno fm » 11 apr 2019 06:28

Deze brief is verstuurd naar de gemeente.

Aan Wethouder Marloes Borsboom,

Bij dezen laten wij u weten dat we als Programmabeleidbepalend orgaan (PBO) van de Stichting Omroep Rijswijk (SOR) grote inhoudelijke verschillen met het bestuur van de SOR blijven houden over benoeming, taak en werkwijze van het PBO. Ook nu er een nieuwe voorzitter van de SOR is benoemd.
Daarnaast zien we grote praktische problemen ontstaan mbt de invulling van de hoofdredacteurs-functie door een persoon die tevens producent is en daarnaast het opstartende nieuwe bestuur mede vorm geeft.
Wij staan voor het feit dat het Commissariaat voor de Media ons taken oplegt, die wij onder deze omstandigheden voor de inwoners van Rijswijk niet kunnen waar maken.
Er heerst ook onduidelijkheid over de overgang van de locale plaatsgebonden Rijswijkse omroep naar een streekomroep.
Wij zien geen andere uitweg dan onze functie ter beschikking te stellen en willen ook geen functie in de nieuwe streekomroep daar we in het huidige bestuur geen enkel vertrouwen hebben.
We wensen het gemeentebestuur veel succes met de nadere invulling van de Stichting Omroep Rijswijk en in een nieuwe streekomroep.

Afschrift naar:
de Gemeenteraad van Rijswijk (griffie@rijswijk.nl)
en Commissariaat voor de Media (cvdm@cvdm.nl)

MFM

Re: Volledig PBO stapt op in Rijswijk

Bericht door MFM » 12 apr 2019 00:15

Nou nou, die vinden zichzelf nogal wat.
Een PBO hoort de grote lijn mbt informatiestromen te bewaken en te vertegenwoordigen. Binnen de gestelde lijntjes.
En verder mogen ze zich volgens mij niet met de inhoud van de programmering bemoeien.
Dus neuzelen over dat een producent tevens hoofdredactie voert is natuurlijk wel een beetje onzin.
Als de producent en de omroep er belang bij hebben dat er redactioneel gezien alle stromingen vertegenwoordigd zijn dan lijkt mij dit een verstandige keuze, ook vanuit het PBO gezien.

En dat ze de gemeente succes wensen met de invulling van de omroep/ streekomroep geeft maar weer eens aan dat ze niet inzien hoe het allemaal hoort te werken...

Of zie ik dat nou verkeerd?
(Ik zie wat bejaarde mensen voor me die teleurgesteld zijn omdat ze niet zo belangrijk bleken te zijn als ze dachten).

Orange

Bericht door Orange » 12 apr 2019 09:47

Nou, idd MFM. Volgens mij moet een PBO op hoofdlijnen kijken of de ICE (of lokaal toereikend aanbod) passend is bij de betreffende gemeente/streek. Dan ga je niet over de hoofdredactie en ook niet over de programmering. Ik lees een hoop klachten van het PBO, maar niets over waar ze over gaan.

Diamantje

Bericht door Diamantje » 12 apr 2019 16:13

Hahaha wat een grap. Deze mensen van het pbo zijn inderdaad een beetje op de verkeerde stoel gaan zitten denk ik. Als ik dit zo lees moet dat bestuur van die omroep blij zijn dat het pbo afscheid heeft genomen.

1. Hoofdredactie en Producent --> Gaat het pbo niet over
2. Overgang naar streekomroep --> Gaat het pbo niet over
3. Invulling streekomroep --> Gaat het pbo niet over
4. Taak en werkwijze pbo --> Gaat het pbo niet over

Het pbo gaat maar over één zaak en dat is het vaststellen van het programmabeleid. Ze hebben inderdaad niets te maken met de inhoud van de programma's, vorming streekomroep, hoofdredactie, producenten. Daarnaast hebben ze al helemaal niets te vertellen over de taak en werkwijze van een pbo. Daar gaat het CvdM over en die volgt dan weer de mediawet.

Hoe kan het toch dat een groepje vrijwilligers zich altijd zo belangrijk wil maken? Waarschijnlijk zoals MFM zegt, omdat ze oud zijn en niets anders te doen hebben.
Het is geel met bruin en het kruipt over de grond................. Een giraf met hoogtevrees!

Trekhaak

Bericht door Trekhaak » 12 apr 2019 19:13

MFM schreef:
12 apr 2019 00:15
Nou nou, die vinden zichzelf nogal wat.
Een PBO hoort de grote lijn mbt informatiestromen te bewaken en te vertegenwoordigen. Binnen de gestelde lijntjes.
En verder mogen ze zich volgens mij niet met de inhoud van de programmering bemoeien.
Dus neuzelen over dat een producent tevens hoofdredactie voert is natuurlijk wel een beetje onzin.
Als de producent en de omroep er belang bij hebben dat er redactioneel gezien alle stromingen vertegenwoordigd zijn dan lijkt mij dit een verstandige keuze, ook vanuit het PBO gezien.

En dat ze de gemeente succes wensen met de invulling van de omroep/ streekomroep geeft maar weer eens aan dat ze niet inzien hoe het allemaal hoort te werken...

Of zie ik dat nou verkeerd?
(Ik zie wat bejaarde mensen voor me die teleurgesteld zijn omdat ze niet zo belangrijk bleken te zijn als ze dachten).
Dus het pbo van de omroep krabbelt niet achter hun eigen oren als een nieuwe voorzitter blijkbaar dezelfde 'problemen' met hun beleid heeft als zijn of haar voorganger. Wel slechte verliezers hoor als ze op deze manier nog even hun gram willen halen. Jammer dat er van dit soort enge mensen rondlopen! Ik hoop dat ze geraniums als bedankje hebben gekregen :lol: :lol: :lol:

ookmich

Bericht door ookmich » 15 apr 2019 08:57

Diamantje schreef:
12 apr 2019 16:13
Hahaha wat een grap. Deze mensen van het pbo zijn inderdaad een beetje op de verkeerde stoel gaan zitten denk ik. Als ik dit zo lees moet dat bestuur van die omroep blij zijn dat het pbo afscheid heeft genomen.

1. Hoofdredactie en Producent --> Gaat het pbo niet over
2. Overgang naar streekomroep --> Gaat het pbo niet over
3. Invulling streekomroep --> Gaat het pbo niet over
4. Taak en werkwijze pbo --> Gaat het pbo niet over

Het pbo gaat maar over één zaak en dat is het vaststellen van het programmabeleid. Ze hebben inderdaad niets te maken met de inhoud van de programma's, vorming streekomroep, hoofdredactie, producenten. Daarnaast hebben ze al helemaal niets te vertellen over de taak en werkwijze van een pbo. Daar gaat het CvdM over en die volgt dan weer de mediawet.
Kleine nuancering.

Het pbo gaat gaat de vaststelling van het programmabeleid. Dat kun je heel plat zien als "moet het countryprogramma op dinsdagavond of op woensdagavond". Maar dat moet je niet willen.

Veel sterker is een pbo dat een programmabeleid vaststelt, waarin je afspreekt op welke manier de omroep.aandacht besteedt aan wat er speelt in de samenleving, waar het pbo immers een afspiegeling van vormt.

Dan heb je het dus júist over inhoud. Over journalistieke aanpak, over keuzes. Maar daarbij past ook prima de discussie over of je alleen bericht over lokale scheve stoeptegels of datje beseft dat de regio waarin mensen wonen, werken, recreëren en sporten groter is dan 1 gemeente. En dat je voor goede journalistiek enige slagkracht nodig hebt van een of meer vaste krachten.
Ook een discussie over de onafhankelijkheid van de hoofdredacteur is heus wel relevant voor een pbo. Het is het enige orgaan dat daarover aan de bel kan trekken, zeker als de zakelijke uitvoering is uitbesteed.

Of dat wel of niet formeel de taak van het pbo is, en hoe de benoeming van pbo-leden is geregeld, is niet aan het CvdM maar staat in de statuten.

Hoe het bij Omroep Rijswijk zit, weet ik natuurlijk niet. En of ze het betoog in de krant juist gebruiken om te pleiten tegen een krachtige streekomroep, of misschien zelfs voor een radiozender met programmaconcept "Lappendeken FM", dat weet ik natuurlijk niet.

RadioHP

Bericht door RadioHP » 04 mei 2019 11:36

Het verhaal ligt veel genuanceerder. Vanwege de vorming van de streekomroep Pijnakker-Nootdorp en Rijswijk dient er een PBO te worden samengesteld uit alle stromingen uit deze gemeentes. Nu schijnt er gevraagd te zijn wie er vanuit de oude PBO in Rijswijk tot de nieuwe PBO zou willen toetreden. Hiertoe was niemand bereid, bovendien zou de oude PBO meer invloed willen uitoefenen met betrekking tot de invulling van de programma's van de lokale omroep. En dat laatste valt buiten de verantwoordelijkheid én taken van de PBO. Dus dit zal zeker met een sisser weer aflopen.
De lokale omroep is uit een diep dal gekomen nadat een medewerker deze financieel had geplunderd. Momenteel is de organisatie dankzij een strak beleid weer op de rails en worden de radioprogramma's goed beluisterd. Tevens is de omroep onder de naam Rijswijk TV het grootste nieuwsplatform van Rijswijk geworden. Rijswijk telt ruim 50.000 inwoners waarvan er ruim 9.000 Rijswijk TV volgen. In vergelijking: Den Haag heeft 500.000 inwoners en de lokale omroep Den Haag FM heeft op Facebook 11.000 volgens.

Diamantje

Bericht door Diamantje » 05 mei 2019 12:59

ookmich schreef:
15 apr 2019 08:57

Kleine nuancering.

Het pbo gaat gaat de vaststelling van het programmabeleid. Dat kun je heel plat zien als "moet het countryprogramma op dinsdagavond of op woensdagavond". Maar dat moet je niet willen.
Dat is dus niet zo. Het PBO gaat alleen maar over de stromingen. De inhoud van de programma's wordt bepaald door de hoofdredacteur van de omroep. Het is aan de hoofdredacteur om te bepalen op welke dag het countryprogramma draait. Los van het feit dat je geen countryprogramma zou moeten willen op je zender... Dit voegt namelijk helemaal niets toe aan je ICE of LTMA. Je zou kunnen zeggen dat het een 'doelgroep' is, maar dan blijf je wederom hangen in de ouderwetse manier van radio maken.
Het is geel met bruin en het kruipt over de grond................. Een giraf met hoogtevrees!

froz0

Bericht door froz0 » 05 mei 2019 13:30

Diamantje schreef:
05 mei 2019 12:59
ookmich schreef:

Kleine nuancering.

Dat is dus niet zo. Het PBO gaat alleen maar over de stromingen. De inhoud van de programma's wordt bepaald door de hoofdredacteur van de omroep. Het is aan de hoofdredacteur om te bepalen op welke dag het countryprogramma draait. Los van het feit dat je geen countryprogramma zou moeten willen op je zender... Dit voegt namelijk helemaal niets toe aan je ICE of LTMA. Je zou kunnen zeggen dat het een 'doelgroep' is, maar dan blijf je wederom hangen in de ouderwetse manier van radio maken.
ook dat klopt niet helemaal, de programmaleider bepaald de inhoud van radioprogramma's niet de hoofdredacteur.

Diamantje

Bericht door Diamantje » 05 mei 2019 13:34

froz0 schreef:
05 mei 2019 13:30
Diamantje schreef:
ookmich schreef:

Kleine nuancering.

ook dat klopt niet helemaal, de programmaleider bepaald de inhoud van radioprogramma's niet de hoofdredacteur.
De hoofdredacteur kan dat voor zover ik weet prima doen hoor. Er hoeft geen programmaleider te zijn. Deze taak kan de hoofdredacteur ook voor zijn rekening nemen. Ik denk dat dit ook in de statuten van een omroep geregeld is. Feit blijft wel dat het PBO er in ieder geval niet over gaat. Dat punt wilde ik maken. :D

ookmich

Bericht door ookmich » 05 mei 2019 18:12

Diamantje schreef:
ookmich schreef:

Kleine nuancering.

Echt, klinkklare onzin.

"Stromingen" hebben niets met de programma's te maken. De stromingen uit de samenleving moeten vertegenwoordigd zijn in het PBO. Maar er staat nergens dat de programmering een lappendeken moet zijn met een ratjetoe aan doelgroepprogramma's.

En het is echt zo dat het Programmabeleid Bepalend Orgaan als enige taak heeft, om het Programmabeleid te bepalen. Dat volgt uit de naam, maar zo staat het ook gewoon in de wet.

Je kunt programmabeleid opvatten als "er is een countryprogramma op woensdag en er is een trashmetalprogramma op zaterdagmiddag".

Maar programmabeleid kan ook neerkomen op: "Er is een brede programmering die op een journalistieke manier aandacht besteedt aan wat er leeft in alle stromingen in de samenleving. In de informatieve programma's is dus zowel aandacht voor jongeren en ouderen, zowel voor christenen en moslims, zowel voor elitaire cultuur als volkscultuur, en zowel voor topsport als breedtesport."

De rol van hoofdredacteur is om dat beleid op dagelijkse basis uit te voeren.

Een programmaleider gaat doorgaans over alles dat niet met de inhoud te maken heeft. Of Pietje op woensdag zit of Jantje. Daar valt weinig beleid op te maken dus daar heeft het PBO weinig in te betekenen.

Diamantje

Bericht door Diamantje » 05 mei 2019 18:32

ookmich schreef:
05 mei 2019 18:12
Diamantje schreef:
ookmich schreef:

Kleine nuancering.

Echt, klinkklare onzin.

"Stromingen" hebben niets met de programma's te maken. De stromingen uit de samenleving moeten vertegenwoordigd zijn in het PBO. Maar er staat nergens dat de programmering een lappendeken moet zijn met een ratjetoe aan doelgroepprogramma's.

En het is echt zo dat het Programmabeleid Bepalend Orgaan als enige taak heeft, om het Programmabeleid te bepalen. Dat volgt uit de naam, maar zo staat het ook gewoon in de wet.
Dan zijn wij het toch gewoon eens. De hoofdredacteur bepaalt hoe de stromingen op de zender aan bod komen. Het PBO toetst of alle stromingen met de programmering aan bod gekomen zijn. Als het goed is, is het programmabeleid daar ook op afgestemd. Ik heb nergens gezegd dat er een lappendeken van programma's moet zijn. Ik zei letterlijk dat je dat niet moet willen.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 05 mei 2019 19:20

RadioHP schreef:
04 mei 2019 11:36
Rijswijk telt ruim 50.000 inwoners waarvan er ruim 9.000 Rijswijk TV volgen. In vergelijking: Den Haag heeft 500.000 inwoners en de lokale omroep Den Haag FM heeft op Facebook 11.000 volgens.
Hoe kom je aan die wijsheid en waar zijn je bewijzen , Omroep in Rijswijk werkt met like farms vandaar dat de aantallen zo extreem hoog zijn ...

https://www.fastcompany.com/4030940/lik ... r-facebook

https://www.consumeraffairs.com/news/li ... 42215.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Click_farm
radiofreak.nl - radio-tv-nederland.nl - nrj.com - amsterdamsmostwanted.nl -

Trekhaak

Bericht door Trekhaak » 05 mei 2019 20:21

Echtwel schreef:
05 mei 2019 19:20
RadioHP schreef:
Rijswijk telt ruim 50.000 inwoners waarvan er ruim 9.000 Rijswijk TV volgen. In vergelijking: Den Haag heeft 500.000 inwoners en de lokale omroep Den Haag FM heeft op Facebook 11.000 volgens.
Hoe kom je aan die wijsheid en waar zijn je bewijzen , Omroep in Rijswijk werkt met like farms vandaar dat de aantallen zo extreem hoog zijn ...
Dat is toch leuk. Nu roep je zelf dat iemand iets moet bewijzen. En waar zijn jouw bewijzen dan om dat te beweren dat het niet zou kloppen? Ik heb net eens gekeken naar de Facebookpagina van Omroep Rijswijk. Gezien het groot aantal likes en reacties op berichten is een 'like farm' zoals jij dat noemt zeer onwaarschijnlijk. Zoals RadioHP schrijft lijkt het er op dat het gewoon een actieve omroep is. Dan zijn dit soort getallen heel normaal.

boxfm

Bericht door boxfm » 05 mei 2019 21:04

Echtwel schreef:
05 mei 2019 19:20
RadioHP schreef:

https://www.fastcompany.com/4030940/lik ... r-facebook

https://www.consumeraffairs.com/news/li ... 42215.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Click_farm
Nu is het net iets te snel geconcludeerd dat de 9000 volgers inwoners van Rijswijk zijn, maar een groot deel zal dit ongetwijfeld zijn. Verder heb je ook een deel van de volgers dat er niet woont, maar wel geïnteresseerd is in het nieuws.

@Echtwel: En zoals Trekhaak al opmerkte, waar is je bewijs hiervan dan? Bij ieder bericht op Facebook is een prima betrokkenheid te zien, een betrokkenheid die wel past bij een pagina met 9000 likes.

Dus heb je bewijs voor je bewering, of is het meer zwartmakerij/jaloezie omdat zij wel de licentie kregen en het initiatief waarbij jij betrokken was niet?

Plaats reactie