Stekker uit lokale omroep Regio FM

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

Plaats reactie
Piet Puk

Stekker uit lokale omroep Regio FM

Bericht door Piet Puk » 29 mar 2019 18:28

"De lokale omroep van de Twentse gemeente Wierden, Regio FM, stopt maandag met uitzenden. Dat heeft het bestuur van de omroep besloten, meldt de krant Tubantia. Daarmee valt na ruim 25 jaar het doek voor de lokale omroep. Bij Regio FM begonnen meerdere bekende radio-dj’s, waaronder Michiel Veenstra, Sander Guis en Marc Adriani.

“Het is niet langer financieel verantwoord nog langer door te gaan met radio en tv voor Wierden en omstreken”, stelt het bestuur in een verklaring op haar website. Regio FM had het al moeilijk, maar nadat de gemeente Wierden weigerde een extra subsidie van 6.000 euro te verstrekken, leek er aan een faillissement geen houden meer aan.

De bedoeling was dat Regio FM zou fuseren met buurgemeenten Hellendoorn, Rijssen-Holten en Hof van Twente in een streekomroep genaamd ‘RTV Reggestreek’. Dat mislukte, omdat de gemeenten geen geld wilden geven"

Bron: Radiofreak https://www.radiofreak.nl/stekker-uit-l ... -regio-fm/

En dat is de volgende........ik vrees dat er nog veel meer lokale omroepen dit lot staat te wachten, nog ruim voordat de streekomroepen gevormd worden. Het duurt allemaal veel te lang. Waarom worden gemeenten door de landelijke overheid eigenlijk niet verplicht aan dit initiatief (via geoormerkte subsidie) deel te nemen?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

BertM

Re: Stekker uit lokale omroep Regio FM

Bericht door BertM » 30 mar 2019 18:42

Is er ook bekend hoeveel luisteraars ze hadden?

progmog

Bericht door progmog » 31 mar 2019 08:55

Waarom zo'n rigoureuze beslissing? Waarom gaat zo'n omroep niet beslissen om bijvoorbeeld eerst te stoppen met TV? Waarom geen andere (misschien vergaande) bezuinigingen?

Een omroep bij mij in de buurt is ook gestopt met lineaire tv en daarmee online verder. Scheelt vast aanzienlijk in de kosten en je radiotak kan nog doorgaan.

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 31 mar 2019 10:10

Progmog schreef:
Waarom zo'n rigoureuze beslissing? Waarom gaat zo'n omroep niet beslissen om bijvoorbeeld eerst te stoppen met TV?
Volgens dit bericht:

https://www.rtvoost.nl/nieuws/309984/Lo ... kker-eruit

werd er nog maar zeer beperkt TV gemaakt (voornamelijk kabelkrant). Hiermee stoppen levert geen aanzienlijke besparing op.

Opnieuw een voorbeeld dat lokale omroepen veel te afhankelijk zijn van overheidssubsidie. De snelle vorming van streekomroepen, met hopelijk een beter georganiseerd huishoudboekje, is echt een noodzaak. En zelfs bij deze streekomroepen dient kritisch naar de lange-termijn-levensvatbaarheid gekeken te worden.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

castmember

Bericht door castmember » 01 apr 2019 11:56

Vergis je ook niet in de push van sommige gemeenten om bepaalde keuzes te maken. We kunnen hier heel makkelijk roepen van "dan laat je TV toch vallen" maar waarschijnlijk waren de lokale instanties het daar niet zo mee eens. Bovendien is de kostenbesparing die dan te halen is mogelijk ook gering. Ik weet dat hier in de gemeente het niet goed zou vallen als de lokale omroep zou stoppen met het maken van TV. Radio zien ze als "leuk voor erbij" maar TV moet echt gebeuren.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

Wouter01

Bericht door Wouter01 » 01 apr 2019 17:23

Het is stil op 93.9 de zender staat echter nog wel aan dus ik ben benieuwd of het verhaal werkelijk over is. Ik heb er in het verre verleden zelf ook nog iets bij de omroep gedaan en de gemeente werkte niet echt mee en ik heb niet het idee dat dat ooit beter geworden is.

Plaats reactie