Oproep voor statische RDS tekst

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
remco_k

Re: Oproep voor statische RDS tekst

Bericht door remco_k » 01 apr 2019 10:37

ottoderuig schreef:
30 mar 2019 21:11
Omdat we RTVHM (of H-M) nergens als afkorting gebruiken.
Dat kan komen omdat je verder ook vrijwel nergens last hebt van een lengte van maximaal 8 karakters. :smile:
Luisteraars zijn slimmer als je denkt, die gaan die afkorting best wel snappen.

Aan de andere kant, als je je huidge PS niet aanpast, dan bestaat de kans dat iemand je zender in zijn preset heeft staan met als naam: 'RTV'
Dat is onhandig als het een luisteraar betreft die ook 'RTV' in zijn preset heeft staan voor, ik roep maar wat, RTV Krimpenerwaard.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 01 apr 2019 23:05

..
Laatst gewijzigd door PietAgoras op 01 apr 2019 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 01 apr 2019 23:06

ottoderuig schreef:
progmog schreef:
30 mar 2019 20:46
Sorry maar dan mis je even mijn statement van mijn oproep.
Volgens mij mis ik niks en snap je punt heel goed. Je roept omroepen op om hun kermis RDS aan te passen naar een statische.
Now playing, telefoonnummers, buitentemperatuur, programmanaam (los van de zendernaam) is wat mij betreft allemaal compleet zinloos.
Haha, volgens mij begrijp je het inderdaad juist niet. :smile:
Je stuurt nu de naam van het station mee over drie regels, maar dat moet dus één statische regel zijn. Stuur bijvoorbeeld gewoon "HOLL-MID" mee, neem van mij aan dat iedere luisteraar dat snapt.

Calypso

Bericht door Calypso » 02 apr 2019 08:25

progmog schreef:
31 mar 2019 08:51
Ik zou altijd gaan voor één regel tekst. En een afgekorte naam is toch prima? NPO doet ook R1 etc. Anders krijg je toch zinlose termen als RADIO en OMROEP tussendoor en staan die teksten weer in lijstjes.

BO is inderdaad wat tekort.Ik zou gaan ovor BOLLESTR.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de bewuste omroep maar heel kort ontvangen is of een ander probleem gekend heeft; PI tekst wordt in blokken van 2 karakters uitgezonden, als dan net het signaal goed genoeg doorkwam tijdens het uitzenden van de eerste 2 letters krijg je dit effect ook.

remco_k

Bericht door remco_k » 02 apr 2019 20:35

Psst. PI is geen tekst (maar is een code, met een lengte van 4 bytes), denk dat je PS bedoeld. :wink:
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Denniss

Bericht door Denniss » 07 apr 2019 08:56

En je hebt RT nog, radio text, waarin je alle ruimte hebt om de volledige zendernaam mee te sturen. Veel moderne radio's laten ook deze tekst in een extra regeltje zien.

radioetherruimte

Bericht door radioetherruimte » 10 apr 2019 17:48

Wij hebben verkeersinformatie aan staan. De autoradio pakt de zenders niet als ze geen TP meesturen. Als de zender al wat zwakker is krijg ik vaak geen naam in beeld. Terwijl er ook lokale omroepen zijn waarbij ze in ruis te horen zijn al rds naam in beeld komt. We hebben ook RDS radio tekst op de autoradio. Daar tref ik ook nooit zoveel bijzondere informatie aan.

DX'r

Bericht door DX'r » 11 apr 2019 20:10

progmog schreef:
31 mar 2019 08:51
ottoderuig schreef:
Omdat we RTVHM (of H-M) nergens als afkorting gebruiken. In dit geval een bewuste keuze.
Los daarvan ben ik wel een voorstander van een statische RDS (als het kan)
Als je bijvoorbeeld in het randgebied rijdt, maken de meeste autoradio's een grote brei van.
Laatst reed ik ergens, toen stond er alleen "BO" in het scherm. Na wat zoeken op internet bleek het om Bollenstreek Radio te gaan.
Wat mij betreft net effe te kort.
Ik zou altijd gaan voor één regel tekst. En een afgekorte naam is toch prima? NPO doet ook R1 etc. Anders krijg je toch zinlose termen als RADIO en OMROEP tussendoor en staan die teksten weer in lijstjes.
BO is inderdaad wat tekort.Ik zou gaan ovor BOLLESTR.
Wat een gezeur BO klopt gewoon, zie hun website waar dit te lezen valt
Bo is de publieke, lokale omroep van Noordwijk, Teylingen, Lisse, Hillegom en Noordwijkerhout.

DX'r

Bericht door DX'r » 11 apr 2019 20:11

Als ze de RDS PS aanhouden op deze website komen we al een heel eind :)) :lol: -smok

https://radio-tv-nederland.nl/1049-1079mhz.html

Plaats reactie