Vragen over huuropzegging Hoornse studio door WEEFF

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
radiogolfje

Re: Vragen over huuropzegging Hoornse studio door WEEFF

Bericht door radiogolfje » 24 mar 2019 12:25

105.8 en 103.9 een km uit elkaar, Google maps is 3,5km. Je zat dat verschil maar moeten stofzuigen :))
Lasercom, de betaalbare DAB zender

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 24 mar 2019 17:31

MFM schreef:
23 mar 2019 19:43
Hoe bedoel je dat het voor landelijke omroepen verboden is om dubbele dekking te hebben?
Ik ontvang alle landelijke zenders op FM hier allemaal minstens 3x. Sommige zenders zelfs 5x.
Dat is natuurlijk technisch noodzakelijk om een landelijke FM dekking te krijgen, de zenders overlappen elkaar, maar zijn niet bedoeld voor hetzelfde gebied. Maar dat is wel de reden geweest dat Radio 538 in de jaren 90 via de rechter een zender uit het Radio 1 netwerk kon afdwingen (103.0). Die zenders hadden namelijk wel erg veel overlap en er was volgens de rechter dan ook sprake van dubbele dekking.

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 24 mar 2019 17:39

radiogolfje schreef:
24 mar 2019 12:25
105.8 en 103.9 een km uit elkaar, Google maps is 3,5km. Je zat dat verschil maar moeten stofzuigen :))
Voor mijn gevoel was het minder :)
Maar een zender van 700 watt op 60 meter hoogte heeft natuurlijk niet op 3,5 km afstand in de richting waar ook de antenne op staat gericht een steunzender nodig.

Overigens is het sowieso FC knudde daar, want het geluid van 105.8 loopt 20 á 30 seconden achter (of voor). Als je dan meerdere zenders hebt zou ik ze wel synchroom laten lopen en geschakeld met RDS AF.

froz0

Bericht door froz0 » 02 apr 2019 15:18

Nou dat is heel simpel, de antennes die boven in de mast stonden waren zo slecht dat die niet meer gebruikt konden worden waardoor er nu gebruikt wordt gemaakt van de antennes van slam FM die halverwege de mast hangen, daardoor was de dekking niet meer volgens de eisen en mocht enkhuizen de 107.1mhz blijven met hoger vermogen en de 105.8mhz staat aan vanwege de blinde kant van de mast.

PietAgoras schreef:
22 mar 2019 20:50
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom Weeff dubbele dekking mag hebben op FM. Ze hebben 103.9 en daarnaast is ook nog steeds de oude Radio Hoorn zender in de lucht op 105.8 met hetzelfde programma en binnen het dekkingsgebied van 103.9. Dit is toch frequentie verspilling? Geef die 105.8 aan Radio Bontekoe of een andere commerciele gegadigde.

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 11 apr 2019 11:00

froz0 schreef:
02 apr 2019 15:18
Nou dat is heel simpel, de antennes die boven in de mast stonden waren zo slecht dat die niet meer gebruikt konden worden waardoor er nu gebruikt wordt gemaakt van de antennes van slam FM die halverwege de mast hangen, daardoor was de dekking niet meer volgens de eisen en mocht enkhuizen de 107.1mhz blijven met hoger vermogen en de 105.8mhz staat aan vanwege de blinde kant van de mast.
Dan zou ik zeggen: vervang de antennes bovenop de mast. Eén goede frequentie is toch duidelijker voor de luisteraar dan 3 verschillende frequenties die ook nog niet eens RDS geschakeld zijn en niet synchroom lopen.

Bovendien heb je dan niet 3 zenders te onderhouden met alle technische complexiteit van aanleveren audio etc. en wellicht huur van lokaties en electiciteitskosten...

Maar ja, voor de lokale radiomakers is het misschien kicken om op 3 frequenties te horen te zijn, dat is natuurlijk ook wat waard :D

froz0

Bericht door froz0 » 24 apr 2019 15:15

Eigenaar van de mast ligt dwars. staat dit niet meer toe.. helaas.
PietAgoras schreef:
11 apr 2019 11:00
froz0 schreef:
02 apr 2019 15:18
Dan zou ik zeggen: vervang de antennes bovenop de mast. Eén goede frequentie is toch duidelijker voor de luisteraar dan 3 verschillende frequenties die ook nog niet eens RDS geschakeld zijn en niet synchroom lopen.

Bovendien heb je dan niet 3 zenders te onderhouden met alle technische complexiteit van aanleveren audio etc. en wellicht huur van lokaties en electiciteitskosten...

Maar ja, voor de lokale radiomakers is het misschien kicken om op 3 frequenties te horen te zijn, dat is natuurlijk ook wat waard :D

pietpuk

Bericht door pietpuk » 28 apr 2019 17:16

froz0 schreef:
24 apr 2019 15:15
Overigens vraag ik me af welke antennes jij bedoelt. Halverwege de mast hangen alleen antennes voor GSM, de antennes van Slam en Sublime hangen net onder de top.
Als er gebruik wordt gemaak van de antennes halverwege de mast zoals jij zegt, dan zijn dit de GSM antennes, logisch dat het signaal dan de stad niet uitkomt :D

froz0

Bericht door froz0 » 30 apr 2019 11:53

pietpuk schreef:
28 apr 2019 17:16
froz0 schreef:
24 apr 2019 15:15
Overigens vraag ik me af welke antennes jij bedoelt. Halverwege de mast hangen alleen antennes voor GSM, de antennes van Slam en Sublime hangen net onder de top.
Als er gebruik wordt gemaak van de antennes halverwege de mast zoals jij zegt, dan zijn dit de GSM antennes, logisch dat het signaal dan de stad niet uitkomt :D
Voor zover ik weet hangen daar ook de antennes van Slam, en daar maakt WEEFF dus weer gebruik van, daarom ook dat de steunzender in Enkhuizen blijft en die in Hoorn.

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 02 mei 2019 09:56

froz0 schreef:
30 apr 2019 11:53
Voor zover ik weet hangen daar ook de antennes van Slam, en daar maakt WEEFF dus weer gebruik van, daarom ook dat de steunzender in Enkhuizen blijft en die in Hoorn.
Ja, antennes voor Slam, Sublime, NPO Radio 1 & 2 en 3FM. Maar die hangen niet halverwege, maar net onder de top.

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 02 mei 2019 22:02

Ik heb vernomen dat de studio in Hoorn inmiddels leeg is. Weeff heeft nu alleen nog een studio in Enkhuizen. Ondanks de dikke subsidies die ze krijgen zal het wel met kosten te maken hebben, maar centraal in de regio is het bepaald niet.
Ook is er van de aanvankelijke ambitie om een Westfries mediacenter met drie studio's in de regio blijkbaar niets terecht gekomen.

De FM dekking is met maar liefst 3 etherfrequenties bovendien waardeloos. In bijvoorbeeld Avenhorn en Ursem is het nauwelijks meer te ontvangen. Dat terwijl ik de 103.9 van Mix724 destijds al bij Zaandam goed op de autoradio had.

DX'r

Bericht door DX'r » 03 mei 2019 00:12

PietAgoras schreef:
02 mei 2019 22:02
Ik heb vernomen dat de studio in Hoorn inmiddels leeg is. Weeff heeft nu alleen nog een studio in Enkhuizen. Ondanks de dikke subsidies die ze krijgen zal het wel met kosten te maken hebben, maar centraal in de regio is het bepaald niet.
ok is er van de aanvankelijke ambitie om een Westfries mediacenter met drie studio's in de regio blijkbaar niets terecht gekomen.
De FM dekking is met maar liefst 3 etherfrequenties bovendien waardeloos. In bijvoorbeeld Avenhorn en Ursem is het nauwelijks meer te ontvangen. Dat terwijl ik de 103.9 van Mix724 destijds al bij Zaandam goed op de autoradio had.
Klopt dan wel met het bereik kaartje welke je te zien krijgt als je op het vermogen van de 103.9 klikt
op
https://radio-tv-nederland.nl/100-1048mhz.html

froz0

Bericht door froz0 » 05 mei 2019 13:28

PietAgoras schreef:
02 mei 2019 22:02
Ook is er van de aanvankelijke ambitie om een Westfries mediacenter met drie studio's in de regio blijkbaar niets terecht gekomen.

Voor zover ik weet is die nog niet leeg. En de antennes van Slam waar WEEFF dankbaar gebruik van maakt wijzen niet helemaal de juiste kant op daarom die steunzenders als oplossing.

Plaats reactie