Zender RTV IJmond / Heemskerk FM op zwart na ruzie

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
Marco79

Zender RTV IJmond / Heemskerk FM op zwart na ruzie

Bericht door Marco79 » 26 feb 2019 12:17

Vandaag in het Noord-Hollands dagblad.

Ruzie tussen coördinator en voorzitter loopt uit de hand

De plaatselijke tv-zender Heemskerk FM kan geen nieuwe programma’s opnemen of uitzenden. De ruzie tussen het bestuur en coördinator Richard Kitzmann is uit de hand gelopen. De vrijwilligers kiezen de kant van Kitzmann en haalden gisteren de apparatuur weg die hun privé-eigendom zijn. De radio-uitzendingen kunnen doorgaan.

’Anarchie’noemt voorzitter Cees van der Roer van de stichting Lokale Omroep Heemskerk het. ,,Hoe wil je het anders noemen als de redactie dit op eigen houtje doet, zonder overleg met het bestuur? Dit is ongepast.’’

,,We hebben Kitzmann en de andere vrijwilligers niet gezegd dat ze hun spullen weg moeten halen. Maar ze mogen hun eigendommen meenemen. Er staat overigens niet zo veel van de vrijwilligers zelf. De meeste apparatuur om te monteren en uit te zenden, was van Kitzmann. Het bestuur vindt het niet wenselijk dat de vrijwilligers veel privé-spullen gebruiken. Want als dan een vertrekt, ben je zijn apparatuur ook kwijt.’’

,,Het bestuur heeft Kitzmann een week geschorst om tot rust te komen. We wilden een time-out. Volgende week dinsdag wil het bestuur verder met hem praten. Tot die tijd mag hij niet in onze gebouwen komen.’’

Strafbaar

Kitzmann kreeg gisterochtend de brief waarin hem verboden werd om de studio te betreden aan de Antonie Verherentstraat. ’Als u dit niet doet, bent u strafbaar’, schrijft Van der Roer. ’Bij overtreding maken wij melding bij de politie.’ Overigens kreeg ook de fotograaf van de krant een (telefonisch) verbod om het pand te betreden.

Voor Kitzmann is het einde oefening. ,,Vorige week donderdag is er een overleg geweest. De voorzitter heeft toen lopen schreeuwen tegen me als een onbehouwen viswijf. Enkele andere vrijwilligers waren daar getuige van. Ik vertrouw hem niet meer. Ik ga niet meer terug zo lang dit bestuur er zit.’’

Het bestuur verwijt Kitzmann dat hij zich niet aan afspraken houdt, Kitzmann zegt dat het bestuur problemen opzocht. ,,Van der Roer is net een paar maanden voorzitter en gaat wel even zeggen hoe het moet. We draaien al vijf jaar goed. Maakten met 35 vrijwilligers twaalf reportages per week, naast de vaste programma’s. De stichting had nooit geld om te investeren. Daarom hebben we op eigen kosten apparatuur gekocht. Het bestuur denkt dat je met twee camera’s een goede programmering overeind kan houden.’’

Daar heeft de omroep de mankracht niet meer voor, zegt Kitzmann. ,,Er zijn geen coördinatoren meer om de vrijwilligers te begeleiden.’’

,,Het is verschrikkelijk’’, zegt vrijwilligster Jenny van Stein. ,,Zo hoor je niet met vrijwilligers om te gaan. De hele tv-tak van Heemskerk FM draait op de twee coördinatoren, Richard Kitzmann en José van den Bos. Ze werken vijftig tot zestig uur per week, ook in de weekeinden. We zijn met 35 vrijwilligers, en hebben een hele sterke band. We hebben vanmorgen wel een traantje gelaten.’’

Ziel

,,Dit is een passie van iedereen. Het geeft veel Heemskerkers weer een doel in hun leven. Al onze mooie plannen vallen in het water. De ziel van de omroep is weg.’’

Kitzmann zit niet bij de pakken neer. ,,Ik kan verder als we ruimte gevonden hebben. Tv blijft een prachtig medium, maar je kan ook via internet uitzenden, via Youtube, Instagram of Facebook. Ik ga niet treuren, dit biedt nieuwe kansen.’’

Voorlopig zendt Heemskerk FM op televisie alleen herhalingen uit.

Marco79

Re: Zender RTV IJmond / Heemskerk FM op zwart na ruzie

Bericht door Marco79 » 26 feb 2019 12:19

Lekkere bedrijfsvoering... Dit moet toch niet kunnen!

Plaats reactie